Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

VAKAVA 2021

Vierailija
08.04.2021 |

Heippa! Laitetaanpas jännäilyryhmä pystyyn kokeeseen valmistautumisesta, soveltuvuuskokeisiin ja lopputulokseen asti! Miten olet valmistautunut, tai aiot valmistautua? Millaisia vinkkejä kaipaat? Laita vielä mielellään että minne haet, monettako kertaa niin pysytään kartalla :)

Kommentit (3667)

Vierailija
941/3667 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon arvostelun objektiivisuuden takia juurikin on siirrytty nyt MAP- malliin! Se että kriteerit perustuu tieteeseen, tutkittuun tietoon ja tiedetään mihin keskittyä. Sitten enää ei ole vain yksi arvioija vaan eri pysäkit, jotta sinusta muodostuu useamman ihmisen mielipide.

Luin Keltinkangas-Järvisen kirjaa maailman parhaasta koulusta ja temperamenteista. Siellä käsiteltiin opettajakoulutukseen hakeneiden kriteerejä ja kuinka esim sosiaalisuus on vaikuttanut aiemmin pääsetkö kouluun. Ongelma vain on se, että sosiaalinen opettaja ei välttämättä ole hyvä opettaja. Sosiaalisuus ja sosiaaliset taidot ovat aivan eri asia. Ja sosiaalinen ihminen monesti välttää konflikteja ja tarvitsee paljon huomiota ja hyväksyntää. Mikä opettajan työssä aiheuttaa puolestaan uupumusta. MAP- mallissa pyritään hakemaan niitä ominaisuuksia että onko sinusta oikeasti tähön työhön. Ei sitä että ootko mukava ihminen.

Vierailija
942/3667 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama tunti viel. Jännittää ihan sairaasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
943/3667 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäin miettimään vielä tuota sovareihin kutsuttavien määrää. Kutsut todistusvalinnan perusteella tulivat aika aikaisin. Sen jälkeen on osa kutsutuista saattanut päästä ylempään hakutoiveeseen todistuksella tai tulevat pääsemään pääsykokeella. Nämä kuitenkin mukana näissä haastatteluissa, eikö vain? Eikös tämä helpota meitä, joilla soveltuvuuskokeen hakukohde on ensisijainen?

Vierailija
944/3667 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

mua ei oo jännittänyt aiemmin mut nyt alko kans jänskättää ihan hirveesti. jatkuvasti alan epäröidä omii kykyjä ja valmiuksia soveltuvuuskoetta ajatellen :(

Vierailija
945/3667 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon arvostelun objektiivisuuden takia juurikin on siirrytty nyt MAP- malliin! Se että kriteerit perustuu tieteeseen, tutkittuun tietoon ja tiedetään mihin keskittyä. Sitten enää ei ole vain yksi arvioija vaan eri pysäkit, jotta sinusta muodostuu useamman ihmisen mielipide.

Luin Keltinkangas-Järvisen kirjaa maailman parhaasta koulusta ja temperamenteista. Siellä käsiteltiin opettajakoulutukseen hakeneiden kriteerejä ja kuinka esim sosiaalisuus on vaikuttanut aiemmin pääsetkö kouluun. Ongelma vain on se, että sosiaalinen opettaja ei välttämättä ole hyvä opettaja. Sosiaalisuus ja sosiaaliset taidot ovat aivan eri asia. Ja sosiaalinen ihminen monesti välttää konflikteja ja tarvitsee paljon huomiota ja hyväksyntää. Mikä opettajan työssä aiheuttaa puolestaan uupumusta. MAP- mallissa pyritään hakemaan niitä ominaisuuksia että onko sinusta oikeasti tähön työhön. Ei sitä että ootko mukava ihminen.

Hyvä pointti! Tosiasia on se, että alalla on sinne soveltumattomia henkilöitä ja tulee jatkossakin olemaan. Haastattelussa voi esittää jotain muuta kuin on ja kaikki ihmisen huonot piirteet eivät tule esille. Todellinen luonne näyttäytyy sitten opehuoneessa tai sitten luokkahuoneessa.

Vierailija
946/3667 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäin miettimään vielä tuota sovareihin kutsuttavien määrää. Kutsut todistusvalinnan perusteella tulivat aika aikaisin. Sen jälkeen on osa kutsutuista saattanut päästä ylempään hakutoiveeseen todistuksella tai tulevat pääsemään pääsykokeella. Nämä kuitenkin mukana näissä haastatteluissa, eikö vain? Eikös tämä helpota meitä, joilla soveltuvuuskokeen hakukohde on ensisijainen?

Aika varmaa on se, että eivät kaikki kutsutut osallistu. Jostain muistan lukeneeni, että kaksinkertainen määrä kutsutaan soveltuvuuskokeisiin. Joka tapauksessa ei sinne ihan kaikki kutsuta.

Vierailija
947/3667 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä jäänyt aikaa yli? Vai? Osaan varautua siihen, jos taas hiljaa vaan toisia tuijotellaan :D viimeksi kun oli vain yksi haastattelu ja aikaa jäi itsellä yli n.2-3min

Vierailija
948/3667 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä jäänyt aikaa yli? Vai? Osaan varautua siihen, jos taas hiljaa vaan toisia tuijotellaan :D viimeksi kun oli vain yksi haastattelu ja aikaa jäi itsellä yli n.2-3min

Mulla jäi lähes kaikissa, mutta tyyliin 10 sekuntia, joten ei siinä enää ehtinyt sen kummempaa sanoa, enkä olisi enää halunnutkaan, homma oli aikalailla klaari.

Vierailija
949/3667 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä tänään sovarin suorittaville! Mulla on huomenna iltapäivällä eli saan jännittää ihan koko rahan edestä!

Joo, toivotaan että haastattelijat jaksaa olla hyvällä päällä vielä viimeistenkin kanssa :D Mullakin tosiaan huomenna iltapäivällä.. Mutta kuvitellaan että ne on halunneet jättää meidät sokereiksi pohjalle xD

Vierailija
950/3667 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän missään lukenut että ei saa olla muistiinpanoja? Ei kai sen takia voida hylätä kun katsoin paperiltani yhden jutun?😭

Vierailija
951/3667 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä tänään sovarin suorittaville! Mulla on huomenna iltapäivällä eli saan jännittää ihan koko rahan edestä!

Joo, toivotaan että haastattelijat jaksaa olla hyvällä päällä vielä viimeistenkin kanssa :D Mullakin tosiaan huomenna iltapäivällä.. Mutta kuvitellaan että ne on halunneet jättää meidät sokereiksi pohjalle xD

Niin sen täytyy olla! 😂😁

Vierailija
952/3667 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän missään lukenut että ei saa olla muistiinpanoja? Ei kai sen takia voida hylätä kun katsoin paperiltani yhden jutun?😭

Itse mietin samaa et saako olla vai ei. Kuitenkin piti luomioida ettei tilassa saa olla ketään muita. Itse näkisin muistiinpanot myös kiellettynä, enkä uskalla riskiä ottaa. Tai voiko vaikuttaa pisteisiin, en tiedä. Tää on vaan mun tulkinta, en mistään läytänyt oheistusta tähän.

Vierailija
953/3667 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse mietin samaa et saako olla vai ei. Kuitenkin piti luomioida ettei tilassa saa olla ketään muita. Itse näkisin muistiinpanot myös kiellettynä, enkä uskalla riskiä ottaa. Tai voiko vaikuttaa pisteisiin, en tiedä. Tää on vaan mun tulkinta, en mistään läytänyt oheistusta tähän.

Muistiinpanot olisi varmaan kielletty jos niitä ei saisi olla. Jos katsoo jotain paperilta, niin eivät varmaan välitä. Jos selvästi lukee paperista niin varmaan vähentävät pisteitä. Nyt kaikille järki käteen.

Vierailija
954/3667 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain helsinkii ekakertalaisena kaveri sai 20 pistettä vakava kokeest ja pääs haastatteluun. Itse 58. Eli meinaa et soveltuvuuskokeessa on varmaan törkeesti porukkaa???

Vierailija
955/3667 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hain helsinkii ekakertalaisena kaveri sai 20 pistettä vakava kokeest ja pääs haastatteluun. Itse 58. Eli meinaa et soveltuvuuskokeessa on varmaan törkeesti porukkaa???

Tämä viittaa siihen että hakijoita vähän, niin haarukka suuri. Yliopistojen sivuilta löytyy yleensä hakijatilastot. Niinkuin sanottu niin max kolminkertainen määrä aloituspaikkoihin nähden.

Vierailija
956/3667 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä viittaa siihen että hakijoita vähän, niin haarukka suuri. Yliopistojen sivuilta löytyy yleensä hakijatilastot. Niinkuin sanottu niin max kolminkertainen määrä aloituspaikkoihin nähden.

Juuri näin, eli mahdollisesti kutsuttuja on vähemmän kuin olivat valmistautuneet ottamaan = tavallista vähemmän.

Vierailija
957/3667 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmittaa kyllä itseäni se, että rima on noin alhaalla ensikertalaisille, ja että ensikertalaiskiintiöt ovat niin suuret. Minulla on alla amk-tutkinto, ja tosiaan olen nyt vasta tajunnut miten hankalaksi yliopistoon pääsy on tehty ei-ensikertalaisille. VAKAVA meni kyllä kirkkaasti läpi vaikka pisteiden piti olla reilusti yli tuplat ensikertalaisista (heillekään ei olisi tuo 20 riittänyt lähellekään), ja nyt on sitten kova taistelu niistä muutamasta ei-ensikertalaispaikasta mitä on tarjolla. Silloin parikymppisenä ekaa tutkintoa opiskellessa en oikein vielä tuntenut itseäni, ja alavalinta on myöhemmin kaduttanut. Ikävää, että siitä rankaistaan. Toisaalta ymmärrän, että halutaan saada mahdollisimman moni nuori opiskelemaan ja ammattiin. Ristiriitaiset fiilikset.

Vierailija
958/3667 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu että itsellä oli liiankin maailmaa syleilevät vastaukset.. Vaikea sanoa mitä tuossa nyt arvioidaan. Huoh. Ja en edes ole ensikertalainen.

Vierailija
959/3667 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla jäi ekassa pysäkissä aikaa mutta muissa ei jääny ollenkaa tai loppu aika kesken… yhellä pysäkillä haastattelijaa meinas huvittaa mun vastaukset, liekkö menny ihan päin mäntyä… toki siinä kysymyksessä just olin itekki ihan pihalla että mitä vastaan ja taisin vähän jäätyä.. jospa pääsisin läpi!

Vierailija
960/3667 |
17.06.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu että itsellä oli liiankin maailmaa syleilevät vastaukset.. Vaikea sanoa mitä tuossa nyt arvioidaan. Huoh. Ja en edes ole ensikertalainen.

Sama täällä. Jännityksen takia viel niin lukossa olin ja osaan jouduin vähän jopa hakemaan vastausta. Koin viimevuoden kokeen helpommaksi kuin tämän.

Ketju on lukittu.