Mitä kamalaa voi tapahtua, jos vastaat tuntemattomaan numeroon?
Puhelinmyyjille voi sanoa kiitos ja hei. Ulkomaalaisille voi lyödä luurin korvaan.
Mutta se joku muu voi olla lääkäri, koronajäljittäjä, mummosi naapuri, kuka vaan, jolla on tärkeää asiaa.
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Unohdit nyt kokonaan ne ulkomaiset huijaussoittelijat, joista on pitkään jo varoiteltu.
Niin mitä sitten? Ei ne sun rahojasi vie, jos vastaat ja lyöt sitten linjan kiinni kun huomaat huijariksi.
Olen aina ihmetellyt ihmisiä, jotka eivät vastaa puhelimeen tai avaa ovea kun ovikello soi. Mitä ihmeen kauhujuttuja sieltä luullaan pöllähtelevän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohdit nyt kokonaan ne ulkomaiset huijaussoittelijat, joista on pitkään jo varoiteltu.
AP kirjoitti, että ulkomaalaisille voi lyödä luurin korvaan. Pätee myös niihin jankkaaviin puhelinmyyjiin, joille "ei" tarkoittaa "joo, kyllä kiinnostaa, kerro lisää".
Vähemmällä pääsee kun ei edes vastaa. Lopputulos on ihan sama.
Mulla on työpuhelin ja ihan kaikkiin pitää vastata. Ei mikään ongelma puhelinmyyjät, kiitän kauniisti ja sanon etten ole kiinnostunut.
Olisi järjetöntä pitää puhelimessa jatkuvasti ääniä päällä. En vastaa juuri mihinkään puheluihin, koska en roiku puhelimella jatkuvasti. Soittelen tutuille perään, joskus muihinkin, jos huomaan, että voisi olla asiallinen puhelu. Miten he, jotka vastaavat kaikkiin puheluihin ja siis pitävät myös ääbet päällä jatkuvasti, pystyvät koskaan keskittymään mihinkään?
Voi hyvää päivää!
Tuntemattomasta numerosta voi tulla soitto vaikka siksi, että siellä on joku läheisesi, jonka oma puhelin on rikki/hukkunut/pöllitty ja hän haluaa yhteyden sinuun. Tai joku läheisesi voi olla avuntarpeessa ja joku ystävällinen henkilö koettaa soittaa sinulle omalla puhelimellaan. Tai joku viranomainen soittaa jossakin tärkeässä asiassa. Ei heillä ole aikaa laitella tekstareita, että "kohta tulee puhelu, vastaathan siihen.."
Miettikää nyt vähän, mitä kamalaa OIKEASTI voi tapahtua, ja alkakaa vastaamaan kun puhelimenne soi!
Hyvä ihminen kirjoitti:
Voi hyvää päivää!
Tuntemattomasta numerosta voi tulla soitto vaikka siksi, että siellä on joku läheisesi, jonka oma puhelin on rikki/hukkunut/pöllitty ja hän haluaa yhteyden sinuun. Tai joku läheisesi voi olla avuntarpeessa ja joku ystävällinen henkilö koettaa soittaa sinulle omalla puhelimellaan. Tai joku viranomainen soittaa jossakin tärkeässä asiassa. Ei heillä ole aikaa laitella tekstareita, että "kohta tulee puhelu, vastaathan siihen.."
Miettikää nyt vähän, mitä kamalaa OIKEASTI voi tapahtua, ja alkakaa vastaamaan kun puhelimenne soi!
Mitenköhän maailma pyörisikään, jos olisin noin tärkeä ihminen. En voisi käydä saunassa, suihkussa, vessassa, en mennä konserttiin tai teatteriin enkä harrastaa eroottisia hetkiä, en voisi käydä kiinnostavia keskusteluja ravintolapöydässä ystävien kanssa enkä mennä elokuviin. En olisi voinut olla edes töissä kaikissa paikoissa, joissa olen ollut, kun niin tärkeää olisi olla aina valmiina vastaamassa puhelimeen, koska jonkun henki olisi kai kovinkin todennäköisesti minun vastaamisestani kiinni.
On teillä ongelmat. Joku vastaa aina joku ei koskaan. Pääasia kai on, että jokainen valitsee itse.
Katso googlesta kuka soitti. Kuka soitti.fi.
Ahdistaa just siksi kun en tiedä. Liian monta kertaa vastannut puhelinmyyjälle, ja kilttinä ihmisenä on vaikeaa sanoa topakasti EI ja lyödä luuri korvaan. Kuuntelee siinä sitten myyntipuhetta ja ahdistuu, että miten nyt mahdollisimman kohteliaasti kieltäydyn ja lopetan puhelun. Olen muutenkin estynyt persoona.
Aina vastaan. On soittanut Microsoft-huijari mutta myös kaupan vartija, lääkäri, poliisi ja puolustusvoimat.
Jos asia ei ole merkityksellinen voin lopettaa puhelun sillä sekunnilla. En koskaan ota riskiä ja jättäisi vastaamatta.
Vierailija kirjoitti:
En vastaa tuntemattomiin numeroihin ja lähes 100 prosenttisesti on kannattanut jättää vastaamatta. Onneksi netistä löytyy tietoja näistä häirikkösoittajista, joihin myös puhelinmyyjät lasken. Jos koronatartunnan saisin, saisin sen joko henkilöiltä, jotka osaisivat kertoa asiasta minulle suoraan ja jos jostain kaupasta saisin, niin ei siellä minun puhelinnumeroani tiedetä.
Juuri kuulin ihmisestä, joka oli saanut koronan kauppareissulta. Kysyin, että mistä hän oli tiennyt tartuntapaikan ja hänelle oli soitettu, että nyt on ollut useita tapauksia siellä asioineilla. En sitten tiedä, mistä olivat yhteystiedot saaneet ja soittelivatko tosiaan kaikille asiakkaille.
En jaksa jutella puhelinmyyjien kanssa. Pahimpien exien tai minusta liikaa kiinnostuneiden (aikoinaan) numerot olen tallentanut ja sellaisin termein tai nimin, että ymmärrän olla vastaamatta.
No pahin vaihtoehto on se huijari, joka kysyy "[nimi] can you hear me" ja jos vastaa "yes", sitä käytetään todisteena että olet suostunut ostamaan jotain älytöntä.
Itse en halua tuhlata aikaa mihinkään myyntisoittoihin. Sain joku päivä sitten soiton 05-alkuisesta numerosta. Asun itse 03-alueella, ja jos lääkäri soittaisi minulle, se tulisi 03-alkuisesta numerosta. Ei myöskään ole mitään syytä, että lääkäri soittaisi, koska en ole käynyt lähiaikoina tutkimuksissa, eivätkä lääkärit muuten soittele.
Jos jollain on asiaa, hän laittaa tekstarin tai ääniviestin, tai vaikka sähköpostia. Joka tapauksessa on erittäin epätodennäköistä, että sieltä tuntemattomasta soittelee kukaan, jonka kanssa kannattaisi puhua.
Vastaan yleensä jos satun puhelun huomaamaan, paitsi jos näytöllä lukee ilmoitettu häiriösoittajaksi. Tosi tökeröitä myyntipuheluita tullut kyllä muutama, tein Sanomallekin valituksen harhaanjohtavasta jorisijasta. Seuraava puhelu oli asiallinen, varmaan sattumalta, ja tilasinkin kesäksi lyhyen lehtijakson.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asia on tärkeä, soittaja laittaa tekstarin ja kertoo asiansa. Ei kiinnosta puhua tuntemattomien kanssa.
Lääkärit ei ainakaan laita tekstareita
Laittaa. Viimeksi uusin lääkkeitä netitse niin tuli tekstari: "Yritin tavoitella. Muistatko mikä valmiste sinulla on ollut käytössä kun Kannassa ei enää näy?"
Vierailija kirjoitti:
Mitä tapahtuu jos vastaat? Olen vastaillut näille ja mitään ei minulle ainakaan ole tapahtunut. Puhun heille eri murteilla, välillä esitän vanhusta, välillä lasta. Toisinaan keskustelen vakavasti ja etenkin microsoft-tuen kanssa, lopuksi ilmoitan, että minulla on Linux tai Mac tai ei tietokonetta ollenkaan. Hauskanpito soittajien kanssa on loputon ilo. Harmi vaan, kun soittoja tulee niin harvoin.
Mitäkö tapahtuu? Työni tai vapaani keskeytyy. Ennenkuin on taas keskeytystä edeltäneessä vireessä, voi kulua 15 minuuttia.
Se on ihan saatanan häiritsevää. Ap tuskin tietää kun ei käytä päätään muutenkaan.
Oletko aloittaja kenties yksi niistä turhanpäiväisistä häirikköpuhelujen soittajista, ja nyt ottaa kuuppaan, kun ei jengi vastaakaan .. ? ..
Kannattaisi kohdistaa tuo syyttely ihan vain siihen oikeaan suuntaan eli puhelinmyyntifirmoille, huijareille ynnä muille prseenreijille.
Ilman noita turhia rimputtajia ja häiriköitä puhelin soisi harvemmin ja soittajalla olisi aina oikeaa asiaa.
Ap ei ymmärrä syy-seuraussuhteesta yhtään mitään.