Kerroin sosiaalisessa mediassa että olen henkisesti tosi loppu
Ihmiset jättivät minut ihan huomiotta.
Onko siis niin, että nykyään ongelmista ei saa puhua? Vai kiva kiva -juttuja. Valitettavasti mun elämä ei ole ollut kivaa pitkään aikaan. 😢
Kommentit (71)
Kaveri valitti somessa olevansa ihan loppu, minä ehdotin, että mene aikaisemmin nukkumaan, jaksat paremmin. Kaveri suuttui, kun en tukenut häntä.
Koska ei valittaja halua ratkaisua, valittaja haluaa muiden osallistuvan valittamiseen.
Ihmisillä on omat murheensa. Harva jaksaa kantaa muidenkin murheita mukanaan.
Minä en ihan täysin ymmärrä näitä somessa avautujia, jotka ilmeisesti siis avautuvat saadakseen siellä somessa lohdutusta ja tsemppiä (vaiko sittenkin huomiota). Ymmärtäisin, jos viestiä laitettaisiin niille oikeasti läheisille vaikka 10 somekaverille, jos ei jaksa esim. henkilökohtaisesti jokaiselle selittää, miksi ei jaksa pitää yhteyttä tai vaikka jokaiselta erikseen pyytää tukea, apua, tsemppiä tai mitä tilanteeseensa nyt kaipaa. Mutta miksi avaudutaan niille 200-1200 ihmiselle, joista valtaosa on jotain ihan random-puolitutuntuttuja, joille et varmasti kasvotustenkaan tavatessa menisi heti ensimmäisenä avautumaan siitä, miten vaikeaa sinulla on. Ja mitä se edes lohduttaa, jos joku tutuntuttu muodon vuoksi jotain sydäntä tai tsemiiheihirveestämäniin symppaan-viestiä laittaa, kun tietää, ettei niitä oikeasti kiinnosta pätkääkään. Ainakin itse kertoisin oikeasti vain niille todella merkityksellisille ihmisille, joiden tietäisin oikeastikin välittävän, vaikkeivät auttaa osaisi tai edes mitään sanoa, kun tilanne on vaikea ja jollain ihan muulla välineellä kuin Facebookin seinällä.
Kyllähän somessa on ihan älyttömästi kaikenlaista valitusta, itkua ja parkua, ei todellakaan pelkkää positiivista hypetystä, mutta ehkä ihmiset vierastaa sitä, jos joku todella henkilökohtaisista asioistaan avautuu.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa hälyttävältä jos ihmiset ovat niin huonossa jamassa henkisesti ettei koko elämänsä aikana kestä ketään.
Mä en ymmärrä miksi tätä samaa ei ole muualla mun ulkomaalaiset kaverit aina jaksavat olla kohtieliaita ja jutella.
Ollanko Suomessa menettämässä täysin vaisto ja puhekykyä?
Tietokone pilannut ihmiset.
Ulkomaalaisilla on pitkä lista fraaseja, joita käyttävät tarkoittamatta yhtään mitään. Suomalainen pyrkii ratkaisemaan kerrotun ongelman ja sehän on ihan tyhmää, kuka nyt ratkaisua haluaisi! Mukavampi saada jaksamisviestejä kuin faktaa siitä, että karkinsyönti lihottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kerroit? Itse kerran avauduin Twitterissä vaikeasta tilanteesta ja sain yllättävän paljon tykkäyksiä ja lohdutus- ja tsemppiviestejä jopa ihan vierailta ihmisiltä, jotka oli löytäneet viestin retweettausten ketjun kautta.
Facebookissa. Kyllä mä mielelläni kertoisin kivojakin asioita, mutta niitä ei vaan ole viime vuosina ollut.
Ihmiset ihmhmetelee miksi en ole liitynyt F.B. minulla todella ei kerrotavana hyvijä juttuja. Ei risteilyjä,lomamatkoja. ymm.Enkä kuviani osaisi muokata. Syy siihen.Olen ymärtänyt F.B.on täysin pinnalinen foorumi?Kaikilla siellä menee hyvin ja kilpaa laitavat elämys kuvia lomilta,risteilyiltä,ulkona syömisestä ymm.Ja kaikki peukutaa! Olenko väärässä? Sinulle joka masentunnut hae netistä eri yhteyksiä,joissa aidosti voit puhua asioitasi.Tuki verkostoja on,joissa asiantuntijat autaa.Etsein juuri muutama päivä sitten 1 nuorelle.Linkin annoin hänen äiddille,äiti voi ohjeistaa 19v. pojan linkeihin.Joissa on se cat. Haku koneelle vaan.Aina tukea ei oikeaa osaa antaa,me tavaliset ihmiset.Jos emme kokeneet samaa? Vaikka olisimmekin kokeneet? Olemme yksilöitä ja koemme tunnemme erin lailla asiat.Useimiten kun kerrot on huolia tai masenusta.Muutut spitaliseksi! Ihmisille tulle kiire,ei aikaa.Oletko huomannut sen?
mutsi 4.3. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä kerroit? Itse kerran avauduin Twitterissä vaikeasta tilanteesta ja sain yllättävän paljon tykkäyksiä ja lohdutus- ja tsemppiviestejä jopa ihan vierailta ihmisiltä, jotka oli löytäneet viestin retweettausten ketjun kautta.
Facebookissa. Kyllä mä mielelläni kertoisin kivojakin asioita, mutta niitä ei vaan ole viime vuosina ollut.
Ihmiset ihmhmetelee miksi en ole liitynyt F.B. minulla todella ei kerrotavana hyvijä juttuja. Ei risteilyjä,lomamatkoja. ymm.Enkä kuviani osaisi muokata. Syy siihen.Olen ymärtänyt F.B.on täysin pinnalinen foorumi?Kaikilla siellä menee hyvin ja kilpaa laitavat elämys kuvia lomilta,risteilyiltä,ulkona syömisestä ymm.Ja kaikki peukutaa! Olenko väärässä? Sinulle joka masentunnut hae netistä eri yhteyksiä,joissa aidosti voit puhua asioitasi.Tuki verkostoja on,joissa asiantuntijat autaa.Etsein juuri muutama päivä sitten 1 nuorelle.Linkin annoin hänen äiddille,äiti voi ohjeistaa 19v. pojan linkeihin.Joissa on se cat. Haku koneelle vaan.Aina tukea ei oikeaa osaa antaa,me tavaliset ihmiset.Jos emme kokeneet samaa? Vaikka olisimmekin kokeneet? Olemme yksilöitä ja koemme tunnemme erin lailla asiat.Useimiten kun kerrot on huolia tai masenusta.Muutut spitaliseksi! Ihmisille tulle kiire,ei aikaa.Oletko huomannut sen?
Anteeksi, mitä? Kokeile uudestaan edes puolitolkullisilla lauseilla ja jotakuinkin suomen kieliopin mukaisella kirjoitusasulla. Nyt tuosta ei tajua mitään (paitsi että saatat tarvita ammattiapua paitsi kielioppispesialistilta, myös psykologilta).
Some on usein tunkio, varsinkin nyt.
Käyttäjä2108 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinne facebookiin pitää avautua yhtään mistään?
Ihan samasta syystä kuin sinä otat osaa täällä.
Mitä oikein tarkoitat vastauksellasi? Tämä ei ole facebook, vaan nettipalsta.
Mä en oo ikinä suomalaiselta saanut vastausta viesteihin. Ulkomaalaiset, jopa pari mega suosittuja youtubettajia ovat vastanneet viesteihin.
Mä en käsitä miksi Suomessa ei koskaan voida vastata.
En tiedä miksi facebookin puolitutut laittaisivat mitään? Jos on oikeasti läheisiä ihmisiä niin näitä keskusteluja käytäisi niiden kesken yksityisesti. Ne läheisetkin varmaan ihmettelee, että miksi et heille tullut avautumaan vaan jonnekin faceen, mikä harvemmin on mikään tärkeiden keskustelujen tyyssija.
Vierailija kirjoitti:
Kaveri valitti somessa olevansa ihan loppu, minä ehdotin, että mene aikaisemmin nukkumaan, jaksat paremmin. Kaveri suuttui, kun en tukenut häntä.
Koska ei valittaja halua ratkaisua, valittaja haluaa muiden osallistuvan valittamiseen.
No, ehkäpä kaverisi kärsii unettomuudesta? Ehkäpä hän ei saa unta? Ihan sama kuin olisit sanonut, että ota itseäsi niskasta kiinni....
Vierailija kirjoitti:
Ei mielestäni ole kyse siitä, etteikö saisi puhua ongelmista, vaan siitä että iso osa ihmisistä on niin törppöjä, ettei ne reagoi tuollaisiin ollenkaan. Haluavat vain lukea onnellisia hehkutuksia. Siinä yksi niistä syistä, joiden takia jätin kaikki some-kanavat 6 vuotta sitten. Enkä ole kaivannut.
En minä ole törppö, jos en ala rankan työpäivän jälkeen tsempata puolituttua. Some on rentoutumiseen ja juuri siihen mukavaan hehkutukseen. Ystävän kanssa jutellaan oikeasti kahden kesken niistä raskaistakin asioista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, ehkäpä kaverisi kärsii unettomuudesta? Ehkäpä hän ei saa unta? Ihan sama kuin olisit sanonut, että ota itseäsi niskasta kiinni....
Silloin varmaan kannattaisi kertoa kärsivänsä unettomuudesta eikä olettaa, että kaikilla on jokin kristallipallo, josta voivat asian katsoa.
- eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin varmaan kannattaisi kertoa kärsivänsä unettomuudesta eikä olettaa, että kaikilla on jokin kristallipallo, josta voivat asian katsoa.
- eri
Just sanoitte, että somessa ei saa kertoa henk.koht asioita. Sitten pitäisikin kertoa kaikki oikein selvästi, että välttyisi sin kaltaisilta idioo*eilta
Siihen, että on loppu, voi liittyä erilaisia oireita, kuten juuri unettomuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kärsi unettomuudesta, kärsii sairaudesta nimeltä Netflix - niin ihania sarjoja, että ihan pakko valvoa ja katsoa yli puolenyön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kärsi unettomuudesta, kärsii sairaudesta nimeltä Netflix - niin ihania sarjoja, että ihan pakko valvoa ja katsoa yli puolenyön.
Keksit tuon just ihan äsken
Mä olen ehdottanut unettomuudesta ja mielialahäiriöistä kärsivälle esim. kävelylenkkejä ja jotain fyysistä aktiivisuutta päivän mittaan. Saman ohjeen olen saanut joskus lääkäriltä ja siitä on usein ollut apuakin. No kun siellä on niin huono sää ja huomionhakuiset päivitykset jatkuvat, monta kuvaa naamastaan useamman kerran viikossa. Haukkuu lähipiiriään julkisesti somessa. Ei oikein huvita kommentoida juuri mitään hänen postauksiaan, koen myötähäpeää.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ehdottanut unettomuudesta ja mielialahäiriöistä kärsivälle esim. kävelylenkkejä ja jotain fyysistä aktiivisuutta päivän mittaan. Saman ohjeen olen saanut joskus lääkäriltä ja siitä on usein ollut apuakin. No kun siellä on niin huono sää ja huomionhakuiset päivitykset jatkuvat, monta kuvaa naamastaan useamman kerran viikossa. Haukkuu lähipiiriään julkisesti somessa. Ei oikein huvita kommentoida juuri mitään hänen postauksiaan, koen myötähäpeää.
Noihin yksi paras terapia on päivällä silmiin saatu auringonvalo, samassa d-vitamiini muutenkin.
Kun saa aurinkoa, niin aina yllättäen alkaa nukkumaan paremmin.
Ei tässä nyt puhuttu puhekyvystä vaan siitä, onko oikein vaatia empatiaa puolitutuilta elämävalituksellaan.