En meinaa selvitä englanninkielisestä kirjallisuudesta
Mua vaan itkettää ja tuntuu että en vaan yksinkertaisesti tiedä, mitä tehdä. Mulla on kaksi tiiliskivenpaksuista englanninkielistä teosta, joiden pohjalta pitäisi esitellä nimettyjen lukujen keskeistä sisältöä ja tutkimusta. Oon nyt taistellut häpeällisen pitkään kirjojen kanssa ja nyt alkaa olla olo, että en vain selviä. Mulle on kielten oppiminen ollut aina vaikeaa, vaikka muuten koulumenestys ollut kiitettävää. Englannin kohdalla saatan tarkistaa saman sanan hemmetin monta kertaa: muistan, että sana on tuttu, mutta se vain ei mene päähän. Välillä taas tunnistan lauseesta kaikki sanat, mutta en kykene yhdistämään niistä loogista kokonaisuutta. En vaan kertakaikkiaan ymmärrä. Saatan yhtä alle sivun mittaista conclusion-osiota suomentaa kaksi tuntia Google translationin avulla. Tänään olen vaan tuijottanut tietokoneen ruutua ja itkenyt. Ajattelin, että pystyn kyllä kun vaan käytän tarpeeksi aikaa, mutta jotenkin tämä vaikeusaste syö niin paljon ja nopeasti voimia, etten saa itsestäni enää mitään irti.
Kyseessä siis yliopiston kurssi ja tähän asti olen onnistunut luovimaan suomen kielisellä aineistolla kiitettävin arvosanoin. Nyt tuntuu, että en voi mitenkään enää pärjätä opinnoissa, niin kiinnostavaa kuin se olisikin. Ihan kuin aivoissa olisi joku ohittamaton vika.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva kuulla ap sitten myöhemmin, miten tehtävä meni. Tule päivittämään tänne :)
Tulen päivittämään :) Tarkoitus saada tehtävä valmiiksi tämän viikon aikana, arvosana siitä tulee sitten joskus toukokuun lopulla. Tässä ketjussa tuli niin hyviä neuvoja ja rohkaisua, että toivon tästä olevan hyötyä muillekin.
Eilen muuten luin toista kurssia varten erästä englannin kielistä tutkimusta (itselle tutusta aihealueesta). Lukeminen oli hidasta, mutta pystyin lukemaan koko tekstin, löytämään keskeiset asiat ja ymmärtämään kokonaisuuden. Päätin, etten tarkista yhtäkään sanaa vaan haastan omia aivojani. Toki myöhemmin vielä tarkennan vähän epäselvempiä kohtia ja varmistan tiettyjen käsitteiden suomivastineen. Tuli kuitenkin olo, etten mä välttämättä ole ihan surkea :)
No hyvä, kylläse siitä!
No niin, lupasin tulla kertomaan, miten kurssin kanssa kävi.
Sain siitä...vitosen!
Olkoon tämä esimerkkinä muillekin epätoivoisille, että usko itseesi ja tee ahkerasti töitä. Itke välillä jos siltä tuntuu ja sitten vaan jatkat. Tässä ketjussa oli hyviä vinkkejä, itselleni niistä oli ihan aidosti apua ja tsemppasi paljon myös henkisesti.
Ap
Kielten opiskelu on lähinnä harjoittelun asia kuten muutkin taidot.
Akateemisessa englannissa on paljon arkikielisten sanojen hienompia, muodollisempia synonyymejä. Siten jonkinlaisen synonyymilistan kokoaminen, valikoidusti ja kontekstiesimerkkeineen voisi olla avuksi.
Akateemista englantia voit kehittää myös esim. katselemalla Youtubesta vaikka juuri oman alasi luentoja (englanniksi) englanninkielisillä tekstityksillä. Kaikkiin videoihin ei toki tekstityksiä saa, mutta moniin kyllä.
Lisäksi voi auttaa kerätä listaa uusista sanoista, joihin tunnut törmäävän jatkuvasti, tai sanoista jotka ovat tavallaan jo tuttuja, muttet ole vielä ihan varma merkityksestä. Ne on jo olemassa olevien muistijälkien ja jatkuvan toiston vuoksi helpompia oppia kuin kokonaan uudet sanat.
Tulen päivittämään :) Tarkoitus saada tehtävä valmiiksi tämän viikon aikana, arvosana siitä tulee sitten joskus toukokuun lopulla. Tässä ketjussa tuli niin hyviä neuvoja ja rohkaisua, että toivon tästä olevan hyötyä muillekin.
Eilen muuten luin toista kurssia varten erästä englannin kielistä tutkimusta (itselle tutusta aihealueesta). Lukeminen oli hidasta, mutta pystyin lukemaan koko tekstin, löytämään keskeiset asiat ja ymmärtämään kokonaisuuden. Päätin, etten tarkista yhtäkään sanaa vaan haastan omia aivojani. Toki myöhemmin vielä tarkennan vähän epäselvempiä kohtia ja varmistan tiettyjen käsitteiden suomivastineen. Tuli kuitenkin olo, etten mä välttämättä ole ihan surkea :)