!!Alkuviikkoon MARRASkuiset!!
Kommentit (39)
Pokko uinuu,joten pikaisesti tarkistamaaan tilanne,paljon oli taas postia ilmestynyt,kiva!
Kilokeskusteluun: Juu,se kymppi olis ainakin tavoitteena,sairaalasta lähdon jälk.pudonnut vasta 4kg,huhhuh.
Ollaan sen luokan hedonistejä miehen kanssa,jotta mikään muu ei tehoa,kun se mainostamani painonvartijat.(Alkaa tänään!!!)
Syököön suklaat ihan yksin tästä illasta eteenpäin..
Mua kanssa kovasti polttelis lukemaan kirjoja,dekkareita,dokkareita,elämänkertoja jne,mutta vielä tyydyttävä erilaisiin lehtiin,niin pitkään ei vielä malta/pysty keskittymään,jotta pystyis uppoutumaan kirjaan.
Meillä myös siisteystaso " pudonnut" ja hyvä niin,alkuun keräilin niitä lelujakin jatkuvasti laatikkoon,nyt olkoon vaan.
Itseäni säästäen olen kehitellyt kuvion,että joka pvä siivoan jotain pientä,esim.pölyjen pyyhkiminen,pysyy kämppä helpommin puhtaana eikä lauantain viikkosiivous ole niin raskas.
Työnjako menee miehen kanssa mallikkaasti,tykkää imuroinnista,mattojen puistelusta,mä teen mielelläni loput.
(Onpas mulla tänään tylsät aiheet..puh.)
Mitenkä muilla marrasmameilla on suhde omaan äitiin kehittynyt/muuttunut?
Olen äitini kanssa ollut aina hyvin läheinen,nyt vielä enemmän,upea asia.
Samoin on toki käynyt oman isäni kanssa,johon välit eivät aina olleet niin hyvät..
" Liian" viisaita neuvoja ei onneksi satele,vaan auttavaa kättään tarjoavat aina kun voivat.
Sateenropinoista joku jutteli,kyllä oli kerrassaan upeaa,täällä satoi eilen illalla kahdeksan aikaan aivan kaatamalla ja olin juuri äitini kanssa iltauinnilla.
Kikatettiin kuin pikkutytöt,oli aika hieno fiilis,tuli lapsuuden kesät mieleen.
Kyllä tuota maailmaa katselee nyt jotenkin eri vinkkelistä,kun on oma pieni ihmisentaimi, joka päivä tulee mieleen,että tuon ja tuon upean asian saan etuoikeutetusti pienelle miehelle näyttää, sateenkaaren,sorsanpojan,luonnon kauneuden kokonaisuudessaan.
Nyt paluu pyykkien pariin,kiva kun voi taas ulkona kuivattaa,savunhaju hävinnyt...
Verratonta päivänjatkoa!
Hiukset värjätty, kiva. Juurikasvu hävinnyt. Huomenna tilaan aikaa parturiin hiustenleikkuuseen.
Kengät tuli ostettua, ihanat kokoa 21. Isot ovat, mutta kenkäkauppias sanoi että sen kokoiset pitää olla. Jotenuskon että tiesi. =) On vähän paksumpi pohja niin menee syksymmälläkin. Maksoi 39,90e.
Eilen tuli muuten ekat pisut pottaan päivällä. Oi sitä äidin riemua ja poikakin hymyili kun katsottiin pottaan mitä siellä on. =) Nyt pitäisi vaan potattaa useammin, kun olen niin laiska ollut sen suhteen.
Uskotteko että yksi tyttö oppi kuivaksi 10kk ikäisenä? Yksi nainen kertoi niin kun oltiin kesällä yhdellä mökillä. Toinen hänen lapsensa oli jo 1v kuiva.
Meillä on säästössä kaikki pojan tavarat ja vaatteet. Tosin lainassa olleet rintareppu ja sitteri on palautettu ja pari lainattua vaatetta. Tarkoitus olis perhettä kasvattaa vielä joskus. Ihanaa.
Kiva lukea, vaikka asia ei ole kiva, että muillakin on nyt syömisen vuoksi ongelmia. Sormiruoat ja tissi kelpaa kyllä. Joku oli laittanut omaa aloitusta 8,5kk:n syömislakosta. Meillä menee nyt vain puoli purkkia liharuokaa 2 kertaa päivässä ja ne ei ole niitä 8kk ruokia. Toivotaan, että ei mene kauaa että poika syö taas ja illat ja aamut ollaan tissillä tai leivällä tai muulla sormiruoalla, koska puurot ei mene.
Jaahas, alkaa poika hermota jaloissa.. =)
Kassin sain valmiiksi ja nyt sitten ei oo lankaa, mistä kutoa.
Ei auta kuin odotella aamuun, että pääsen kaupalle ostaan.
Samoilla mietteillä sapiinan kanssa olen. Kuinka ihanaa lasten kanssa tutkailla ja ihastella luonnojuttuja. Leppäkertut, ötökät, oravat, kukkaset, sienet... Ja kuinka ihanalta itsestä tuntuu, kun näkee, että lapsi nauttii kaikesta moisesta " pienestä" . Eikä tarvitse mitään älytöntä ja kaikkee mahdollista laatua, mitä löytyy.
Nyt en oikeein saa " paperilla" ajatusta, jonka perässä yritän juosta.
Ekaluokkalaisen äidin kanssa juttelin siitä, mitä lapsen kaverit oli tehnyt lomalla. Ja oli kaikki mahdolliset viihdytys paikat kierretty ja melkeen kaikki ulkomailla reissannu....ja heidän tyttö oli kesäkirjaseen kesästään piirtänyt kuvan mökin maalaamisesta perheen voimin, vaikka ruotsin reissukin oli takana.
Lapsille pienet asiat voi olla tärkeitä ja huippu kivoja.
Aikuisissako vika, että monet asiat menee ihan mahdottomiksi eikä pieni enää ole suurta. En tiedä. Mutta itse haluan lapset kasvattaa niin, että osaavat arvostaa pieniäkin juttuja. Ja ruokatavat =) niin kuin äitykkä?
Tulipa teksti.
Rauhaisaa yötä kaikille!!!!
Pitäisi varmaan mennä jo nukkumaan kun on niin iso väsy, mutten malttanut pysyä pois täältä. ;-) Meillä oli viime yönä hulinaa, kun Jesse nousi seisomaan ja huutamaan sängyssään noin triljoona kertaa kahden ja neljän välillä. Tuolloin neljältä nappasin poitsun kainaloon ja kiikutin mukanani meidän vanhempien sänkyyn ja ihmeekseni nukahti hetkessä meidän väliin ja tyytyväisenä tuhnutteli aamuseitsemään saakka. Itse vaan en oikein saanut nukuttua, kun pelkäsin jos mies kierähtää Jessen päälle tms. Sängyn reunallekaan en uskaltanut poikaa laittaa nukkumaan kun ajattelin että tipahtaa siitä kuitenkin. Niinpä nukuin sitten koiran unta ja ihastelin nukkuvan lapsen suloisuutta. Ja kyllä oli mies aamulla ihmeissään herätessään kun huomasi pojan siinä vieressä nukkumassa. :-) Eka kerta nimittäin kun Jesse nukkui meidän välissä, mun vieressäni on nukkunut joskus silloin peukalonpään kokoisena. ;-)
Äitykkä: Mä katselin myös sen eilisen 4D-dokkarin ja nenäliinalle oli käyttöä. ;-) Mies katseli dokumenttia kanssani ja kyllä kummasteltiin miten pikkuruisia ne vauvelit oli. Ja mietittiin että me ei kyllä viitosten kanssa pärjättäisi kun tässä yhdessäkin elohiiressä on niin paljon tekemistä. :-)
Välit oman äidin kanssa ovat kyllä lämmenneet entisestään raskautumisen ja pojan syntymän myötä. Melkein päivittäin tulee soiteltua ja höpöteltyä pitkiäkin puheluita. Kummasti sitä osaa nykyään arvostaa omia vanhempiaan kun tajuaa paljon paremmin mitä kaikkea ovat meidän lasten eteen tehneet. Itse olen valvottanut kaksi-vuotiaaksi saakka enkä ole muutenkaan ollut mikään maailman rauhallisin tapaus. Villi poikatyttö olin ja silti saivat pidettyä mut hengissä. ;-)
On muuten hauskaa miten paljon on alkanut mieleen tulvia muistoja omasta lapsuudesta nyt Jessen syntymän jälkeen. Ja veikkaisin että vielä lisää muistoja palaa mieleen sitä mukaa kun poika kasvaa ja keksii uusia kujeita. Niitä on kiva sitten Jessellekin aikanaan kertoa, toivottavasti ei kuitenkaan liian holhoavaan sävyyn tyyliin " kun minä olin nuori, kaikki oli kyllä niiiiiiiiiiiiiiin paljon hankalampaa..." ;-) Äitini sortui tuollaiseen silloin kun olin itsepäinen murkkuikäinen ja mietin silloin että sitten kun joskus olen itse äiti, en kyllä varmasti paapata lapsilleni samanlaisia asioita. Taisi olla helpommin ajateltu kuin tehty. ;-)
Muistoista tuli mieleen että mikä on teidän varhaisin lapsuuden muisto ja minkä ikäisenä? Itse muistan kun lähdettiin hakemaan pikkuveljeä ja äitiä sairaalasta veikan syntymän jälkeen. Olin silloin 3v 3kk ja muistan kuinka lähtöä odotellessa kävelin eteisen pitkää mattoa edestakaisin, jännitti niin hurjasti.
Nyt mies tuli häiritsemään, pitää varmaan lopettaa ja mennä nukkumaan...
Hildalle vielä kommentoin että viisaita haastelit. Hyvin löytyi punainen lanka sieltä tekstistäsi. On tärkeää osata nauttia myös niistä pienistä, arkisista ja välillä niin kovin huomaamattomistakin asioista.
pakko oli tulla vielä piipahtamaan, kun muksut nukkuu ja miehen piti äkkiä lähtee käymään työmaalla.
Hildaliina: samaa mieltä oon et toivoisin lasten oppivan nauttimaan pienistäkin asioista. Ja aika hyvin nuo isommat muksut sen taidon osaakin. Ja ne tavat on todellakin syytä oppia jo pienestä pitäen!
Ja sama juttui meillä muuten vauvakamppeiden kans et kiertoon menee kaikki, vauvat on meidän perheeseen nyt hankittu. Ja vauvakuume, sehän on kroonista varmaan. Mutta nyt täytyy kyllä sanoa et ei oo minkäänlaista kuumetta!
Puhihaa: Mulla kans väripurkki odottaa juurikasvun hävittämistä ja ens viikolla kampaajalle!! Ihanaa, pääsee tästä ylikasvaneesta mallista eroon.. Eikö ole jännä et vaikka vaan värjäis vähän hiuksiaan niin se piristää aivan hirveesti?
sapiina: Mulla on äitin kans läheiset välit, ja lasten syntymien myötä varmaan lähentynyt entisestään. Ja sillon nuorempana kun vannotin et sit kun mä oon äiti niin mä en ainakaan tee noin enkä näin niinku oma äiti! Mut huomaanpa nyt kuitenkin toistavani samoja sanoja ja joitain tekoja kuin oma äiti..en tiedä onko ne sit hyviä vai huonoja juttuja joita toistan, mut monet toimii ja tehoaa lasten kasvatuksessa!
Syömisestä piti kommentoida..Meillä pojalle kyllä ruoka kelpaa todella hyvin! Tuntuu välillä et mihin ihmeen mahaan se kaikki mahtuu...?
Maitoa meillä menee juoden tosi vähän. Just ja just juoden menee varmaan 3 dl päivässä..annankin sit jugurttia jotta varmaan saisi kalsiumia tarpeeks. Iltamaitokin on ruennut viime aikoina jäämään juomatta, saattaa desin verran mennä.
Ihanaa kun tauti sekä ylä-että alapäässä alkaa hellittää:) Vielä yskittää ajoittain kovastikin, mut tukkoisuus on menossa ohi. ja tuo hiivan pirulainen saakin pysyä poissa! Mies kyllä yritti lohduttaa mua, et ollaan omavaraisia kun hänellä oli sieni jalassa ja mulla hiiva alapäässä..siis sienet ja hiivat omasta takaa..just just, miksköhän ei siinä kohti naurattanu?! ..
no joo..taidan lähtee sohvalle telkkaria katteleen ja miestä ootteleen kotiin. Hyvää yötä!
En tiedä mihin aika on hävinnyt, mutta jotenkin en ole kerinnyt kirjautua tännekään pitkään aikaan. Mulla on enää viikko jäljellä mammalomaa sitten töihin :( Ei ihan hirveesti inspiroi.
Vaikka kesä on ollut raskas lapsen kanssa pääosin kahdestaan, olen silti iloinen et oon ollut " yksin" vastuussa tuosta lapsesta, rakkaus lapseen on syventynyt kun on ollut pakko selvitä kaikista tilanteista omin keinoin. Ja on ollut enemmän aikaa pelkästään lapselle.
Mäkin katoin sen dokumentin eilen niistä viitosista. Tuli mieleen miten pieni oma vauva silloin oli ja oon miettinyt kuten Gerdakin et oonko osannut nauttia lapsesta vauva-aikana ja kyllä täytyy todeta, et se alku oli niin järkyttävää, et nautinto oli silloin kaukana siitä.
Mä ostin Mintulle Reimatekin talvihaalarin 86cm, sen ruskean-vaaleanpunaisen, missä on pepun kohdalla lisäeristeet, istuskelua ajatellen. Kokeilin äitiyspakkauksen haalaria ja se oli jämpti. Aattelin vielä syksymmällä käydä ostamassa ruskovillan villahaalarin pakkasten varalle puvun väliin. Sadepukua erikseen ei ole, hankin sitten jos tulee jo tänä syksynä tarvetta.
Syömisestä: Minttu taistelee usein ja syömistä vastaan. Puuroa syödäänb usein niin, et teen aikuistenannoksen ja kaksi lusikkaa syön omalla lusikalla lautaselta ja kun Minttu näkee et äiskä syö samaa ruokaa niin maistuu hällekin. Sitten toinen tapa saada Minttu syömään on laittaa pieniä leivän palasia pöydälle ja kun niitä popsii saa aina väliin lykättyä lusikallisen ruokaa. Ja kirjaa luetaan syödessä harhautusmielessä toimii, sekä D-vitamiini purkkia pureskellaan. Eli taktiikkana täällä on harhautus, toimii useimmiten. Tosin taitaa likka tulla äitiinsä kun puuro ei millään laskis alas.
Muuten mun mammaloman sijainen (vakituinen meillä nykyisin) kertoi mulle tänään et jää itse äitiyslomalle marraskuussa, joten aika hyvin meni ajoitus :)
Palaillaan, viimeisistä äitiyslomapäivistään nauttiva touko :)
Juuri eilen mietin, että aion, sitten joskus, kun poika kasvaa sen ikäiseksi, että kiinnostuu, rajoittaa television katselua paljon. Niin, että jäisi aikaa muille virikkeille. Piirtämiselle, lukemiselle ja oikeille leikeille. Kaikelle, mikä kehittää luovuutta ja mielikuvitusta. TUttavaperheessämme on otettu se linja, etteivät lapset katsele televisiota ollenkaan. Ja voi niitä leikkejä, taivas vain rajana! Tämän perheen vekarat osaavat piirtää todella hienosti. Nämä lapset osaavat olla pieneen tyytyväisiä, vaikka kyse ei ole siitä, että eläisivät puutteessa. Ovat erittäin hyväkäytöksisiäkin vielä. Siinä on vanhemmilla mennyt kasvatustyö nappiin. Lapsia on viisi, joten ei ole siitäkään kyse, että olisi vain yksi lapsi, jolloin aikaa on automaattisesti enemmän kasvattaa.
Onni lakkoilee kanssa syömisen kanssa. Ennen upposi niin paljon kuin vain lapioi, mutta nyt on mennyt sirkukseksi koko homma.
Auringonkukalle tsemppejä yökukkujan kanssa. Meillä oli sama vaihe kun Onni oppi seisomaan ja voin lohduttaa, että menee ohi. Nyt on viikon nukkunut täysin heräämättä! Jaksamisia sinne äidille.
Sain kirjat luettua ja huomenna pitäisi mennä pärskäyttämään moinen data pois kovalevyltäni, että mahtuu taas infoa kakkavaipoista ja pulauksista :) Tsemppiä mulle vaan. Mennään tenttiin yhtämatkaa naapurin teologin kanssa, joka tosin tekee jo jatko-opintoja. Naureskeltiin, että tämä on vähän niin kuin meidän vapaapäivä. Pohdittiin, että josko sitä pitäisi juhlistaa kampaamalla hiukset :D
Poika ei nukahda enää minun nukutuksillani. Räplää vaan tissiä ja veuhtoo puolelta toiselle. Mies saa nukahtamaan heti. Nyt mies on töissä ja nukuttamiseen menikin vaivaiset kolme tuntia. Viimeiseen asti roikkui yhdellä kädellä pinnoissa, vaikka oli siis jo makuulla ja aivan tajukankaalla. Mies on ihan polleena kun poika on alkanut olla hänenkin perään kovasti. Jos mies lähtee ulos, niin poika konttaa kiireellä ovelle ja alkaa parkumaan. Muutenkin kinuaa ihan yhtä paljon miehen kuin munkin syliin.
Mutta nyt nukkumaan, että olen huomenna pirteänä kirjoittamassa!
Hyvää yötä ja huomenta!
Mulla olis kysymyksiä liittyen tohon pukuun, jonka sanoit ostaneesi! Eli miten päädyit 86 kokoon? Onko baby- vai vyötärömalli? Tänään juttelin JesperJuniorin myyjän kanssa ja sen enempää sovittamatta hän suositteli pojalleni kokoa 80 Reimatecista. Meillä on ostettuna Reiman 80 fleecepuku ja se ainakin on tooooooosi reilu. Haalarin mallista sanoi, että on makuasia ja toisaalta riippuu siitä, käveleekö. Höh, kamalan vaikeita asioita miettiä, kun mistäs sitä tietää, mitä on muutaman kuukauden päästä, saatika sitten oikein kunnon talvella. No onneksi sanoi myös sen, että eriä tulee vielä lisääkin, ettei tässä nyt heti tarvitse ostopäätöstä tehdä. Äitiyspakkauksen pukua en ole vielä kokeillut, että mahtuuko, mutta se hattu ei kyllä talvella mene. Ja tosiaan, eihän se meniskään kuin ihan rataspukuna, kun ei siinä mitään kosteussuojaa ole, niin ei sillä voi hangessa möyriä.
Meillä oli tänään 8kk neuvolalääkäri. Ja 10kk käynti on kuulemma joku ryhmätapaaminen.
Kävimme pojun kanssa tänään myös ekan kerran asukaspuistossa. Ihan kivalta vaikutti. Niin ja Sellossa kaffella. Meitä oli siellä monta äiti-lapsi paria omissa pöydissä ja vauvat huutelivat kilpaa toisilleen, äidit ei kyllä sanaakaan vaihtaneet...
Eka työviikko kohta finaalissa. Ihan mukavaa mietiskellä " aikuisten juttuja" ja päästä kotoa pois. Pojuhan on ollut kotihoidossa isänsä kanssa, joten en oo vielä hoitoasiaakaan ressannu. Hyvin on pärjäilleet.
Meillä on Reimatecin välikausihaalari koko 80cm. Reimahan on isoa mallia, monet sanoo että kautta linjan vastaa yhtä kokoa isompaa muihin verrattuna. Toi 80cm on meillä ainakin ihan liian iso vielä, mutta ajattelin että mahtuu myöhemmin syksyllä tarpeeksi lämmintä alle ja eihän tuo haittaa jos vaikka keväällä vielä mahtuu. Tuo on kyllä varmaan 86cm verrattuna moneen muuhun haalariin. Talvihaalaria en oo vielä ees ajatellu.
On kyllä ihanaa kun aikanaan saa pienelle näyttää maailman ihmeitä, kevään leskenlehtiä, sateenkaaria, pilvenhattaroita ja muuta. Mä oon kanssa miettiny paljon omaa lapsuutta, juttuja mitkä on itelle jäänyt mieleen. Ne on muuten ihan pieniä hassuja asioita, ei mitään lomamatkoja tai semmosta. Ihan vaan kaksin vietettyjä hetkiä vanhempien tai mummun kanssa. Pitäis itekin muistaa että pienelle ihmiselle on pienetkin asiat ja hetket suuria juttuja.
Taas pitää mennä...
Marrasfantti: Tosiaan otin sen äitiyspakkauksen puvun mukaan kauppaan ja vertasin siihen. Äitiyspakkauksen puku oli Mintulle jo pikkuisen lyhyt jaloista, joten katsoin, että 86 cm on riittävästi pituutta, 80 cm pukuun en verrannutkaan. Ajatus oli se, että menee sitten myös keväällä tarvittavan pitkään. Uskoisin että on tuo baby malli, eli ei ole sitä kiristysnauhaa vyötäröllä. Karvakaulus ja söpöt vaaleanpunaiset/ruskeat korvat hupussa ja tosiaan siinä pepun kohdalla lisäeristeet, jotenkin aattelin et Minttu saattaa ens talvena vielä istuskella paljon lumessa/rattaissa. No toivottavasti ei ole aivan järkyttävän suuri sitten kun on haalarin tarve.
Tänään on ollut järkyttävä päivä. Minttu on seurannut mua kuin hai laivaa ja kiukutellut.
Annoin eilen Mintulle muuten tavallista lasten gefilus jogurttia maistiais annoksen, ei oikein maistunut ja vatsa oli kuralla ja peppu rikki. Taidan siis odottaa vielä hetken ennenseuraavaa maistiaista.
Kuravaatteet? Ostin muumin henkselihaalarit kun rukalta en löytänyt kuin 92 cm, muumilta 80cm. Toiv. kestää kun on ohutta kangasta...? Mitä laitatte konttaaville jalkaan, siis jalkateriin, kun ei ole ollut vielä mitään kenkiä, pysyykö kumpparit, eikö ne ole painavat laahata perässä? Onko olemassa kuratossuja? käytättekö nyt jo välikausipukua kun maa on märkä? Eikö se ole kuuma? Onko teillä sellaisia missä alaosa " sadekangasta" ? Mistä niitä saa, en nähnyt tänään kaupoilla? Entä mistä olette hankkineet pyöräkypärän?
Paljon kysymyksiä!
Kiitos!
Johan aika taas kuluu, tuntuu ettei mitään ehdi!
Joku kyseli rinkoista. Meillä on ikivanha Karrimorin tosi yksinkertainen rinkka, ja kaverilta saadaan lainaksi juuri tuo Deuterin Kid comfort II, on kuulemma hyvä. Jos toimii niin hankitaan molemmille pojille semmoiset, tehdään niin paljon umpimettä retkiä täällä kotiseuduillakin.
Puhihaa: Onnittelut pisuista! Siitä se ura urkenee. Olettekos muuten kuulleet että jotku äidithän pitää vauvoja jo syntymästään saakka ilman vaippoja, on sellainen juttu kuin VVV vauvojen vessahätä viestintä. Tiedän jutusta tosi vähän, mutta perustuu siihen että vauva ilmeillään, äänillään yms viestii äidille koska on hätä. Siis jo ihan vastasyntynyt...Luvalla sanoen, toivottavasti kukaan ei pahastu, aika paksua juttua mun mielestä. On toki varmaan mahdollista, muttei mulla mene jakeluun miksi? Kun fysiologinen fakta on että pidätyskykyä lapselle tulee vasta puolentoista vuoden ikäisenä. Mutta on siinäkin varmaan yksilöllisiä eroja. Pottailu tässä vaiheessa on jo ihan jees, ja kyllä täälläkin äiti on ylpeä kun lirut tai pötköt sinne pottaan putoaa :) ja jotenkin tuntuu että kyllä se poikienkin mielestä on hieno juttu. Ainakin naamat menee ihan hymyyn!
Hildaliina taisi puhua näistä pienistä asioista ja niistä nauttimisesta. Meillä on, siis jo mun lapsuudessa keskitytty enemmän kokemuksiin luonnosta, perheestä, yms. kuin mistään elämyspuistoista tai muista sellaisista. Vaikka varaa olisi ollut, niin leluja ei hirveästi ollut. Mökillä oli käpylehmät sun muut, kotona laudoista rakennetut hevoset. Ja onneksi löysin miehen joka on samalla lailla vähään tyytyväinen kuin minäkin. Mä en jotenkin ymmärrä tätä nyky ajan extreme ilmiötä. Kaiken pitää olla tosi rajua jotta tuntuu edes joltain. Parisuhdekin pitäisi olla yhtä romatiikan tykitystä, tuntuu että joka paikka pursuaa sitä. Meillä ainakin tavallinen arki on melkein sitä parasta romantiikkaa. Yhteiset reissut mettään taitaa olla meidän extremeä :-) Ja pojat saa kokemuksensa samoista raameista. Meillä ei tulla kiertämään kesäisin muumimaailmoja sun muita. Johan tuli vakavaa tekstiä...
Nyt kutsuu mies nukkumaan joten palaamme asiaan,
Sankku ja pojat
Ihan ekana on pakko kertoa, että Onnin yökyläily sujui hienosti! Poika oli ollut yhtä aurinkoa ja nukkunut hyvät yöunet heräämättä :) Voi että oli ihanaa tulla kotiin (mummi oli tullut hetkeä aiemin jo meille valmiiksi Onnin kanssa), kun täällä odotti ihana pikkumies. Kiljui onnesta meidät nähdessään ja heilutti (tosin edelleen " heil" morotus käytössä ;). Pussasi ja halasi. Ihana. Mekin nautittiin olostamme rapujuhlilla miehen kanssa. Oli ihanaa nukkua pitkään! Herättiin vasta klo 12! Niin ja kiitos kaikille hengessä mukana eläneille tsempittäjille, vähän kun tuo lähteminen ensin " hirvitti" .
Upeeta, että säät on vähän viilenemään päin. Onni on niin kuumaverinen, että hikeä pukkaa helteillä, vaikka riekkuisi vaipoilla, joilla ollaankin koko kesä menty.
Meillä on nyt eilisestä asti imetys sujunut ilman puremisia! Toivon todella, että pureminen on nyt ohi ja voidaan palata entiseen meinikiin.
Hertta05, naureskelen täällä kun mietin teidän pyllymatkustajaa! Varmasti hauskan näköistä! Kerrot sitten tytölle isompana miten otti " ensi askeleensa" takapuolella :)
Auringonkukka, taitaa Jesse olla äitin poika! Meillä eroahdistus oli ja meni. Suloistahan se on, kun pikkuinen seuraa kuin hai laivaa, mutta ymmärrän kyllä, että rajansa kaikella. Hetkisen pitäisi saada äidinkin levähtää, vaikka sitten siellä vessassa. Toivottavasti eroahdistus hiukan helpottaa, tai sitten miehelläsi nyrjähtää nilkka, ettei pääse pariin viikkoon golfradalle kirmaamaan :D
Olen ajanut itseni umpikujaan lukemisien kanssa. Olen saanut luettua vasta kaksi kirjaa. En todellakaan tiedä, miten selviän noista kuudesta kolmessa päivässä, mutta luovuttaa en aio! Sen verran tyhmä olen, että yritän silti :) Sain kiitoksen viime tenttiin luvusta, arvosanat oli ilmestyneet ja sain tentistä parhaat pisteet, erinomaiset tiedot. Kyllä lämmitti sydäntä.
Vilma, me ei olla käyty pyöräilemässä, mutta mieli tekisi. Niin ja Keskisalon juoksu oli tosiaan hieno!
Kiva kuulla Tintta sinustakin! Reissu menee hienosti, ole huoleti! Itsekin stressasin lentoa ja oleilua kohtessa, mutta kaikki meni paremmin kuin hyvin :)
Äitykälle paranemisia lähettelen, toivottavasti olet saanut nukuttua ja olo on vähän levänneempi!
Puhihaa, varmasti kohta käpyttelee teidän poika! Varmasti hurjan näköistä, kun pikku-ukkeli nousee ilman tukia seisomaan. Onnea uudesta taidosta! Niin ja toivottavasti pääkipusi hellittävät. Hurjalta tuntuu ajatuskin, että olisi jatkuvasti pää kipeänä :( Varmasti kannattaa ruveta lopettelemaan yösyöttöjä. Tiedän, että kirpaisee olla antamatta, kun toinen haluaa, mutta ajattele se niin, että kun syötöt saa loppumaan, voi poikakin nukkua yönsä heräämättä. Toki se omakin nukkuminen voi toimia porkkanana :)
Meillä on ensikengät käytössä, mutta tosiaan kuten edellä mainittiin, tuntuvat mieluminkin hankaloittavan kävelemistä. Kai niihin tottuu pikkuhiljaa.
Meillä menee EI jakeluun. 90% kerroista tottelee ja lopettaa kielletyt puuhat. Joskus joudun sanoman pariin otteeseen tosin. Selitän aina lapselle, että miksi ei saa tehdä jotakin. En ole korottanut ääntäni, mutta ottanut sellaisen äänensävyn, josta ei voi erehtyä.
Mut mut, nyt lähden rankaisemaan itseäni laiskuudestani. Eli lukuhommiin!
Noema
Oli ihanan vilpoinen aamu, kun vietiin pertun kanssa neitonen puistoon kavereiden kanss leikkiin, ja kyllä sitä oli odotettukin.
Täällä toimiin lasten parkki puistossa 3-5vuotiaille klo 9-12. Ja sinne saa viedä siellä ihana täti, joka lasten kanssa touhaa.
Harmi vaan, kun yksinään siellä on niin vain 4-5 lasta saa ottaa.
Mukavaa, että Onnin yökyläily sujui mallikkaasti!
Ja tsempit lukemiseen!!! Olet noema mahtava mimmi!!! Voi, kunpa itsekin saisi moista aikaan. No, parin vuoden päästä.
Käsitöihin olen taas niin hurahtanut!!!! =D
Aina niistä olen tykäänyt ja välillä aina iskee hirmu into niitä tehdä. Harmillista vain, että omistan vain kaksi kättä ja se vähän hidastaa tätä tarmoa =)
Joululahjatkin jo vähän mielessä, kun tykkään antaa lahjaksi itse tehtyä. Ja parempi aloittaa hyvissä ajoin, niin jospa jotain saisi valmiiksikin.
Pikkukengät kokoa 19 olen ostanut. Semmoset muumi ja muistaakseni oli kotimaiset. Muutaman kerran olen ne vaivalla pojan jalkaan saanut ja kun pitäsi olla menossa, niin johan se ne on jo saanut pois.
Oikeeestaan kävely pitää opetella kaksi kertaa, ilman kenkiä ja kenkien kanssa. =)
Syysvaatteita pitäisi mietiskellä. Kumpikin lapsi tarvii vaikka ja mitä.
Talvihaalareita olen pähkäillyt. Ja pertulle päädyin h&m:n haalraiin, kun kuitenkaan ei vielä " ensimmäisenä" talvena pääse hirmusesti hangessa liikkuun ja nimenomaan niillä kenkillä.
Ja tytölle kunnon kosteussuoja puku.
Kyllä se vaan iso kasa on, mitä nämä kaksikin tarvii.
Neidille olen ostanut aina mustat kuomat, niin saa pikku veikka ne perinnöksi =)
Nyt kutasen villasukan loppuun, äijä kun vielä aamu-unilla on, outoo.
Iloisen ihanaa päivää kaikille!!!!
Yö meni meinaan tosi hyvin. Poika heräsi vain 2 kertaa ja annoin tissiä ja taas nukuttiin. On levännyt olo ja eilinen hermoiluni on tipotiessään. Pikkuhiljaa varmaan jätän sitten yötissittelyä pois kun jaksan..heh. Tuo 2 kertaa klo 2 ja klo 5 ei ole paha ollenkaan.
Aamusella oltiin jo kaupassa, kun ajattelin että alkaakohan satamaan niin mentiin jo aikaisin ruokaostoille. Aamu unetkin nukuttu. En ole antanut viel' perunaruokaa tänän, kun kahtena päivänä se on ollut pelleilyä. Odotan viel' jonkin aikaa..
Mukavaa kuulla että noeman rapujuhlat meni hyvin ja että Onnillakin meni tosi hyvin.
Hui lattialla meni hämähäkki ja poika nappaili sitä pinsettiotteellaan.. =)
Mitäs te puuhailette tänään? Me varmaan ihan kotosalla leikitään tämä päivä. Imuriakin poika alkanut pelkäämään ja sylissä pitäisi pitää kun imuroi, mutta se käy voimille. =)
Mukavaa alkanutta uutta viikkoa!!!!!!!!!
noema kiva että juhlat ja onnin hoito sujuivat hyvin. oot sie aikamoinen kun jaksat niin tarmokkaasti opiskella vauvanhoidon ohella!! ja hienoo että puremiset on jääneet pois.
tinttaliisa sain sulta innostuksen, et pitäisköhän tehdä tuolle ukolle joululahjaksi villasukat :D nyt ku aloittais saattas olla jouluksi valmiit, en oo kauheen hyvä ja nopea käsitöissä mut tykkään kyllä sillon tällön niitä tehdä.
puhihaa kiva että sait hyvin nukuttua. meillä treenaillaan kans pinsettiotetta.
suunnitelmia tälle päivälle olis kodin siivous. huomenna lähdetään mökille, joten tarttis varmaan pestä pyykkiä kans. tämmöstä arkista puuhailua.
pojasta on tullut sylinkäinen. konttaa viereen kädet ojossa ja vikisee. ihana :) ihan hellyyttävä! yleensä on ollut melko itsenäinenkin, joten musta tuntuu vain hyvältä kun sittenkin kaipaa äidin syliä välillä. välillä jo tuntui ettei juuri äitiä kaipaa, isä on paljon hauskempi kaveri.
no nyt siivoamaan.
gerda
Voi kunpa kelit vähän viilenisivätkin ja se sade olis toivomuksena suurena,aika hurjalta näyttää jo luonto,ku kaikki ritisevän kuivaa.
Meillä on elo ollut harvinaisen tasaista,eilisillan huutoa lukuunottamatta,yöt sujuneet ihmeellisen mukavasti(kyllä,piirrän jo seinään!!),korkeintaan 2 herätystä ja päikkärit pidentyneet..katotaan taas miten käy,kun tyytyväisenä näin pääsee toteamaan...
Juu hatunnosto Noemalle,kun jaksat lukea ja lukea,itselleni riittää tämänhetkiseksi työksi Pokko ja liikunta(ehdoton minimi 3krt/vko kunnon " treeni" )ihanaa kun uimahalli aukeaa tällä vkolla,siinä suosikkilajini.
Niin näiden kilojen kanssa on kiva kun vesi kannattelee,heh.
Kiloista tulikin mieleen,jotta julkisesti lupasin täällä taannoin painavani min.10kg vähemmän pokon synttäreinä 10.11!!!
Ke alkaakin kesätauon jälkeen painonvartijat ja motivaatio on tosi kova,sen aion tehdä!
Tänään viimeksi ajattelin " pehmokypärän" hankintaa,kun meillä mennään tasaiseen kyljelleen,taikka pääedellä,tuntuu ihan kamalalta!!
Taitaa kypäränhankinta oikeasti jäädä,semmoinen hikipetteri kun on ja lähinnä päästä hikeä vuotaa,varmasti repisi reuhkan pois karjahdellen,heh.
Mummi tahtois jo kohta lähteä ensikenkäkaupoille,kerron sit millaiset hankitaan,enpä varmaan ihan tällä vkolla vielä.
Saako Noema kysyä missä sairaalassa synnytit,kun kasvukohinoissa lukee KOS?
Ettei mun enää tarvis pientä päätäni vaivata=)
Ja hieno homma että viikonlopun kuviot meni ok,tuntui niin hassulta ku la-iltana ajattelin teidän pirskeitä,tuntematta sinua tämän paremmin.
Entinen pomo soitteli äsken ja kyseli kuulumisia,tuntui hienolta sanoa sen enempää miettimättä,jotta hienoin kesä minun elämässäni.
Hienoa kesänjatkoa ja mitä parasta viikkoa Teille!!!
Sapiina ja Pokko Uninen
Meillä se vaan aurinko paistaa ja lämpötila tuossa +24 asteen kieppeillä, et meillä ei viileempää hirveesti ole! Aamulla oli tosin hieman viileempää kun esikoisen sinne eskariin saattelin.
Ja voih, kylläpä tätä mammaa meinasi alkaa itkettää kun esikoinen niin ison pojan oloisena reppu selässä seisoi eskarin pihassa kavereiden kanssa:) ja vasta se oli vauva!! Kun poika tuli kotiin niin halin ja suukottelin, niin poika rimpuili irti ja sanoi et ÄITI! Mä olin vaan eskarissa vähän aikaaa..:) Taisi olla mulle isompi juttu kuin pojalle.
Kiitos myötätunnosta tän sairastamisen suhteen kaikille, mut tauti ei helpota juurikaan. Sit sain vielä pirun hiivatulehduksen alakertaan:( Joten reistaa ylä-ja alapää nyt yhtäaikaa..kiva kiva. No hain nyt helpottavaa apteekista joka vaivaan, jospa tää tästä!
Hildaliina: Meillä on kans kova pähkäily sekä syys-että talvivaatteiden kans. Ja kaikille kolmelle tietysti on hankittava uutta. No keskimmäinen perii esikoisen sadevaatteet, mut muuten on kaikki jotain uutta vailla. Ja rahaa taitaa mennä melkoisesti taas tänä syksynä. Mä kun en osta ihan halvinta, mut en sit mitään öky kallistakaan. Muttta mun mielestä kunnon vaatteista voi vähän maksaakin ja lasten vaatteet ,varsinkin ulkovaatteet pitää olla kunnollisia.
Meillä on lenkkarit pojalla, joita ei olla hirveesti käytetty. Poitsu kun ei edes suostu seisomaan vaikka pitäis kiinnikin, niin eipähän ole ollu kenkätarvetta. Talveksi kuitenkin ajattelin hankkia esin. Kuoma-kengät, vaikkei käveliskään. Pysyy kuitenkin varpaat lämpöisenä ulkoillessa.
Niin, Kiva kuulla Noema et ilta oli onnistunut sekä pojalla että vanhemmilla! Lukuintoa sulle kovasti, en voi muuta kuin ihailla sun tarmokasta opiskeluasi!
olikohan mulla muuta..ei ainakaan muistu nyt mieleen..
Kivaa alkanutta viikkoa kaikille!
äitykkä ja poikanen, keskiviikkona jo 9kk!!
Pinon pikaseen lukasin ja kivoja fiiliksiä useimmilla. Samanlaista meininkiä myöskin kenkien, seisomisen ym. merkeissä. Paranemista toki sairaille!
Täällä on jo töihin palattu, tänään oli eka päivä. Todella omituista olla töissä niin pitkän tauon jälkeen!! Poika oli isänsä kanssa kotona, on koko tämän ekan viikon. Opettelen ensin menemään töihin ja olemaan päivän pois kotoa. Täytyy sanoa, että yllättävän helposti meni. Päivä oli niin kiireinen ettei oikeasti ehtinyt pojun perään surra. Vasta kahen maissa alko mieleen tulla, miten on kotona mahtaneet pärjätä. Ens viikko on kotihoitoviikko ja sitten seuraavalla työviikolla oottaa myös päiväkoti. Kyllä tämä tästä. Vaikeinta tämä on kyllä äidille, poika pärjää hyvin.
Oulussa oli vielä paahtava helle tänään. Tulis jo vettä, pihanurmikko on kauttaaltaan ruskeaa varvikkoa, pisteleekin ilkeästi jalkoihin. Jokohan sitä ens kesänä pikkumies juoksee nurmella... Ihana ajatus!
Meillä on tänään 9kk " synttärit" !! Voi vitsit, poika on nyt ollu maailmassa yhtäkauan kuin mun masussa aikoinaan:)
Löhöilypäiviä siivouksista ym kotitöistä vietetään täälläkin välillä! Mä en todellakaan ole mikään kotihengetär jolla on kaapit ja paikat aina tiptop. Pyrin pitään yllä sellasta järjestystä et kehtaa yllätysvieraatkin päästää sisään..Noh aina ei ole todellakaan ole sillain! Ja jos jotakuta meille tulevaa vierasta jokin rempallaan oleva asia häiritsee, niin kaikinmokomin saa vaik pyyhkiä pölyt:) hah..
Joku puheli känkkäränkästään,siis äiti omastaan joku aika dsitten.Mä oon ollu nyt vähän sellanen..poika on alkanu syödessä huitoa lusikkaa ja ruuat lentää! Mä sit en tykkää yhtään ruokapöytä häsläämisestä ja sanon myös tälle kuopukselle ihan selvästi että EI saa tehdä noin..Ja poika loukkaantuu ja itkee.. Noh äkkiä se menee ohi, mut oon tosiaan huomannu, et tulee sanottua tuolle pikku heppulillekin välillä varmaan turhan ankaralla sävyllä..Mutta pitää pöytätavat oppia jo pienenä mun mielestä!
painoa on raskauden jäljiltä vielä 4-5 kg. Extraa muutenkin 10 kg, joten 15 kg siihen painoon jonka haluaisin takaisin! se oli ennen lapsia..
Vartalo on todellakin erimallinen. Mulla on muodostunu lantiolle pahkurat joita inhoan!! tissit on mallia lättänät ja eriparit, maha on kuin litran pullataikina vähintään, selluliittia reidet ja takapuoli täynnä..Että todella hemaiseva näky katsoo mua takas peilistä! Mies kyllä aina sanoo et hänen silmissään olen yhtä kaunis ja seksikäs kuin silloin 11 vuotta sitten..No täytyy vissiin tyytyä sit siihen:) Mä olen äiti ja voi kai äiti nyt vähän löllö ollakin, vai? Onpahan lapsilla pehmeä syli:)
Katoitteko eilen 4D dokkarin niistä viitosista? Voi vitsit mä nyyhkytin yksin ja katoin sitä. Miten ne vauvat olikin pieniä! Tuli mieleen poikasen syntymä ja kun hän oli siellä teholla 3vrk.. Kyllä tää lääketiede on ihmeellistä, et voidaan pelastaa lähes toivottoman tuntuisia tapauksia. Kyllä olivat suloisia, mutta hattua nostan niille vanhemmille!
Noista välikausi- ja toppahaalareista joku kyseli. Mä olen pitänyt sillain haalareita et kun lämpötila laskee jonnekin alle 15 asteeseen, niin alkaa välikausihaalarin aika.Riippuu tuulesta jne..sitten kun läpötila on tuolla alle 10 niin olen lisännyt vaatetta välikausihaalarin alle ja kun lämpötila on alle 5 niin olen yleensä silloin pukenut jo toppaa.. Sit pakkasen puolella, varmaan -10 asteen paikkeilla laitan villaa tai fleeceä jo lisää alle. Riippuu ihan miten lapsi liikkuu ja onko lämmin vai kylmäverinen. Kokeilemalla sen oman muksun vaatetarpeen oppii parhaiten. Joku tarvii enempi päälle kuin joku toinen.
No mut nyt " päivänsankari" huutelee äitiä..Palataan taas!!
äitykkä ja poikanen 9kk