Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Irtisanotun velvollisuus perehdyttää muita

Vierailija
07.04.2021 |

Google ei osaa kertoa joten kysymys tänne. Jos työnantaja irtisanoo niin mikä on työntekijän velvollisuus perehdyttää muut, työsuhteen säilyttävät työntekijät, olettaen että tehnyt työtehtäviä joita kukaan muut firmassa ei osaa tehdä tai eivät edes välttämättä tiedä tehtävän. Nämä tehtävät osittain jopa lainvaatimia joten firmalle tulee seuraamuksia niiden hoitamattomuudesta. Irtisanotun lojaliteetti firmaa kohtaan luonnollisesti aika matalalla tasolla.

Kommentit (462)

Vierailija
101/462 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin töissä isossa firmassa, josta ulkoistettiin tietyt toiminnot. Porukka irtisanottiin mutta alihankkijan työntekijät piti perehdyttää. Irtisanotut työntekijät kertoivat monen sanoneen, että nyt olis saikun paikka. Eivät sitten ottaneet saikkua (mieli kuulemma teki) vaan hoitivat perehdytyksen. Eli istuivat alihankkijan kanssa ja  kävivät proseduurit läpi huolella, miksi tehdään mitäkin missäkin vaiheessa ja mikä on lakisääteistä. Useampaan kertaan kun ei tahtonut mennä perille ulkkiksille. Perehdytyksen voi hoitaa näinkin eli kerrotaan yleisellä tasolla mitä pitäisi tapahtua. Se, miten kyseisen organisaation irtisanotut itse homman hoitivat ja minkä olivat todenneet toimivaksi jne. ei siirtynyt eteenpäin. Osittain myös siksi, että proseduuriin tuli muutoksia eikä kaikella vanhalla ollut enää merkitystä. 

Myöhemmin olin yt-neuvotteluiden jälkeen itsekin irtisanottujen joukossa, pelkkä rivi excelissä. Pellepomo vaati siirtämään osaamisen ja kaiken dokumentaation henkilöille, jotka tulisivat tekemään mun töitä. Noh, osaamista ei voi siirtää jos se on vuosien mittaan kerättyä teknistä ja ei-teknistä nouhauta. Varsinkaan henkilöille, jotka ymmärsi niistä yhtä paljon kuin sika juhlamekosta. Pomolle toki sanoin, että pidetään paltsuja kyseisten henkilöitten kanssa. Muotoilin asian niin, että kyseiset henkilöt tehnevät aloitteen jos kaipaavat multa perehdytystä. Enhän mä väkisten voi osaamista muille tuputtaa. Kyselin välillä olisko aika perehdytykselle tai tarvitaanko mua johonkin. Kuulemma ei. En painostanut koska niin, motivaatiota ei varsinaisesti ollut siinä vaiheessa. Taustalla oli paljon muutakin kuten se, että perehdytettävät tyypit oli sitä mieltä että mun hommat tekis kouluttamaton apinakin jne. Kunnes sitten lähdin ja paska lävähti tuulettimeen. Puhelin pirisi melko useesti XD 

Mitä dokumentaatioon tulee niin sehän on työnantajan omaisuutta. Sharepointissa oli kaikki mun tekemä matsku vapaasti katsottavissa. Toki mulla oli paljon oheismatskua ja suunnittelutyötä yms. keskenerästä, näitä en kellekään luovuttanut, tietenkään. Jos mun työpanosta ei tarvita niin silloin ei tarvita myöskään mun suunnitelmia työhön liittyen. Tehkööt omansa.

Tällaisessa tilanteessa, jossa tietää että työnantaja tarvitsee omaa osaamista vielä myöhemminkin, voi vaikka perustaa 0700-alkuisen palvelunumeron. Hinta vaikka 10€/min +pvm. Omaan puhelimeen sitten automaattivastaaja päälle jossa kerrotaan: "Halutessasi tukea järjestelmään X, soita numeroon 0700-xxxxxxx. Hinta 10€/min".

Sitten annat puhelintukea 8h/päivä. Kerran päivässä kunnon potti. :D

Vierailija
102/462 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä ikinä polta siltoja takanasi! Ja jos perehdyttää hyvin, voi päästä pomon silmissä hyvään valoon ja jostain löytyä toisia tehtäviä, jos eivät haluakaan sinusta eroon. Ja mistä sitä tulevaisuuteensa näkee... Ihmiset vaihtaa työpaikkoja ja entä jos se perehdytettävä istuukin joskus työhaastattelussa pöydän toisella puolella?

En haluaisi enää kyseisestä työpaikasta töitä. Jos kerran on jo ulos pistetty, niin odottaisi vaan milloin sama toistuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/462 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki, kun tekee työnsä loppuun asti hyvin jää työnantaja kaipaamaan menettämäänsä hyvää työntekijää. Kenen menetys se silloin on?

Tämä on edelleen yhtä sitkeä harhaluulo kuin sekin, ettei työnantaja irtisano hyvää työntekijää.

Etenkin isommissa yrityksissä työntekijät on pelkkiä kulueriä, ei muuta. Poikkeuksia toki löytyy. Kuten jos pitää valita kahdesta työntekijästä niin pomo valitsee aina kaverinsa vaikka se toinen olisi firmalle parempi investointi. Tai samanarvoisista työntekijöistä valitaan se, josta on enemmän hyötyä firmalle /pomolle. Joskus leikkurilta säästyy ne, jotka on sillä hetkellä tarpeellisia esimerkiksi uuden toimialan pystyttämisessä, uuden tuotantolaitteiston käyttöönotossa yms. Olen itsekin ollut vastaavassa tilanteessa. Pomo sanoi suoraan ettei ole pelkoa irtisanomisista niin kauna kuin asia Z on pinnalla. Näinhän se olikin. Seuraavalla yt-kierroksella saatiinkin kaikki kyseisen asian osaajat irtisanomislaput.

Vierailija
104/462 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No. Itse olin määräaikaisena pari vuotta ja sopimusta ei jatkettu vaan siihen palkattiin toinen eri osastolta. Tiedän ettei syy ollut minussa vaan esimiehen kikkailuja. En mene siihen sen syvemmin, mutta sanotaanko näin että ekat pari viikkoa olin rikki ja suunnittelin jääväni sairaslomalle ja jättäväni kaikki pulaan. Kukaan ei siis osannut työtäni ja minun tehtäväni oli 2kk perehdyttää "seuraajaani". Ehdin jo hakea sairasloman, mutta päätin olla ns. Parempi ihminen ja perehdyttää mahdollisimman hyvin. Olen saanut siitä paljon hyvää palautetta ja itselläkin jäi hyvä olo loppujen lopuksi.

Vierailija
105/462 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lomaa, sailkua, perehdytät vähän sinne päin?

Mun mielestä ei ole kyllä reilua sille perehtyjälle kostaa tätä tilannetta perehdyttämistä huonosti. Hän on kuitenkin tilanteessa täysin ulkopuolinen ja eikä mitenkään velvoitettu toimimaan sijaiskärsijänä

Se on sitten sen uuden työntekijän esimiehen murhe. Olen itsekin joutunut joskus hyppäämään kylmiltään uuteen tehtävään ilman perehdytystä. Kyllä siitä selviää vaikka hankalaa voi olla. Ei kai se uusi työntekijä niin tyhmä ole, että hänelle pitää ihan kaikki antaa valmiina, myös se, jonka itse on joutunut oppimaan itse?

Vierailija
106/462 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse perehdyttäisin työntekijän mahdollisimman hyvin ja sanoisin pomolle että kiitoksenä tästä toivoisin erittäin hyvät suosittelut jos joku soittaa ja kysyy millainen työntekijä olen.

Sitten, kun se perehdyttämäsi työntekijä tekee ison kämmin omaa tyhmyyttään, hän voi sujuvasti siirtää vastuun sinulle perustellen sitä sillä, että perehdytys oli tehty huonosti. Milläpä todistat, että syy ei ollut sinun?

No varmaankin siten, että et ole enää siinä työpaikassa? Mikä kysymys tämä nyt on? Jos et ole enää siellä, miksi sinun pitäisi todistaa yhtään mitään. Sen jälkeen kun sinä suljet oven takanasi, et ole enää vastuussa siitä, mitä siellä firmassa joku muu tekee. Työnantaja tai esimieshän on viime kädessä vastuussa siitä, osaako se työntekijä hommansa ja viimeisinä päivinä kannattaa vielä käydä läpi, onko kaikki tarvittava tosiaan opetettu. 

Vierailija
107/462 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen liki kuusikymppinen, joten potkujen jälkeen en ole enää menossa työelämään. En todellakaan perehdyttäisi, vaan olisin joko sairauslomalla tai sitten perseilisin oikein huolella viimeiset ajat. En tarvitsisi suosittelijoita parin vuoden kuluttua alkavaa eläkettä varten.

Vierailija
108/462 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lomaa, sailkua, perehdytät vähän sinne päin?

Mun mielestä ei ole kyllä reilua sille perehtyjälle kostaa tätä tilannetta perehdyttämistä huonosti. Hän on kuitenkin tilanteessa täysin ulkopuolinen ja eikä mitenkään velvoitettu toimimaan sijaiskärsijänä

Se on sitten sen uuden työntekijän esimiehen murhe. Olen itsekin joutunut joskus hyppäämään kylmiltään uuteen tehtävään ilman perehdytystä. Kyllä siitä selviää vaikka hankalaa voi olla. Ei kai se uusi työntekijä niin tyhmä ole, että hänelle pitää ihan kaikki antaa valmiina, myös se, jonka itse on joutunut oppimaan itse?

Paljonpa sitä perehdytettävää lohduttaa, että se on esimiehen murhe. Juu, jotkut joutuvat opettelemaan itse, niin minäkin olen tehnyt, kun perehdytykseni oli käytännössä yksi puolen tunnin puhelinsoitto. Ei se silti tarkoita sitä, että jokaisen pitäisi keksiä pyörä alusta asti uudelleen, jos on jo olemassa toimivat käytännöt. Sinä olet kuitenkin sen osaamisesi saanut siellä työnantajan tarjoamissa puitteissa, joten on kyllä ihan kohtuullista, että sinä ainakin osan siirrät myös seuraajallesi. Sinun osaamistasihan se ei vähennä millään tavalla. 

Vierailija
109/462 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut kaikkia kommentteja, mutta osa kehottaa perehdyttämään huonosti rai hakemaan saikkua. Ymmärrän, että tilanne on v-mäinen, mutta kannattaako kiukutella ja polttaa siltoja takanaan?

Mitä jos perehdyttäisi parhaansa mukaan - ei lyhyessä ajassa varmaan muut hommia täydellisesti opi, joten heillä voi tulla sinua ikävä joka tapauksessa. Saisit työsuhteen loppuun kunnialla ja hyvällä omallatunnolla ja voisit jatkaa pystypäin kohti uusia haasteita työuralla. Myös jos uuteen työpaikkaan hakiessasi soittelevat vanhaan paikkaan, saat hyvät arviot. Saatko kuitenkin jotenkin omia tunteita purettua, esim. läheisille tai työterveyshuollossa?

Vierailija
110/462 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän firmassa oli joitakin vuosia sitten tosi tiukka paikka ja jouduttiin irtisanomaan paljon henkilöstöä lähes jokaisesta henkilöstöryhmästä ja loput saivat vielä lomautuksia päälle. Se oli tosi rankka paikka kaikille ja raakaa erityisesti myös niille jotka joutuivat lähtemään. Lähtijät kuitenkin tiesivät että syy ei ollut heissä, vaan olivat "collateral damage" kun ei vaan ollut varaa pitää entisen kokoista henkilöstöä.

Lähtijöille räätälöitiin polkuja ja väyliä muille aloille ja johto otti ihan tosissaan asiakseen suositella lähteviä henkilöitä muille toimijoille. Useimmat löysivätkin nopeasti uusia töitä ja pääsivät jaloilleen melkein heti. Vastaavasti vuosia aiemmin erään yksikön lakkautuksessa oli tehty järjestely, jossa irtisanotuille luotiin "rahasto", josta sitten annettiin niille irtisanotuille käteistä, jotka olivat työttöminä vielä vuosi irtisanomisen jälkeen. Jälkeenpäin huomattiin että moni oli jäänyt hakematta töitä ihan sen vuoksi että rahastossa odottaa potti vuoden päästä. Sitten ne, jotka eivät jääneet odottamaan pottia vaan heti aktiivisesti etsivät töitä, saivat niitä paljon nopeammin kuin ne, jotka olivat lepäilleet vuoden ja hakivat töitä vasta sen "Vuosipotin" saamisen jälkeen.

Irtisanomisia voidaan suorittaa niin monella tavalla ja oikea tapa ei ole kovin vaikea, jos on edes vähän yritystä. Tuetaan lähtijän koulutusta/työnhakua ja suositellaan laajasti ja kovalla äänellä. Sillä pääsee jo pitkälle ja katkeruus vähenee huomattavasti.

Vierailija
111/462 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sairaslomaa ei niin vaan haeta.

En tiedä mitä pitäs tehdä. Moni sanoo että kieltäytyis perehdyttämästä.

Aivan varmasti työterveys antaa saikkua, sanot että et henkisesti jatka!

Sain kolme kuukautta saikkua ja loput 3kk oli kertyneitä ja pitämättömiä lomia. Sinnepä jäivät suut auki kun ei ollut perehdyttäjää.

Missä hommissa voi olla 3kk kertyneitä tai pitämättömiä lomia? Sehän on 2 vuoden lomat normi sopimuksissa?

Voi kuule, kyllä niitä vaan kertyy. Laillista se ei tietenkään ole mutta sehän ei työnantajaa häiritse. Kertyy ylityövapaita, pitämättömiä lomia jne. Monessa firmassa joutuu tekemään ylitöitä enemmän kuin laki sallii eikä niistä makseta vaan ne korvataan vapaina. Kuten ylitöiden määrästä voi päätellä, ei vapaita koskaan ehdi pitää. Jotkut on tehtävissä, missä joutuu päivystämään joka kuukausi. Sitäkään ei aina korvata rahana vaan vapaina. Joita ei ehdi pitää koska....

No, tuollaiseen tilanteeseenhan pitäisi jokaisen HR:n tarttua, mutta sen perusteella mitä HR ihmisiä olen työurani aikana tavannut, eivät he tee muuta kuin johdon tekemisten peittelyä/selittelyä.

Oman kokemuksen mukaan HR herää kun yritykselle tulee työsuoluviranomaiselta tai luommausmiehiltä isompaa noottia. Tulevat heristämään sormea soosoo, ei piä tehä yli sallittujen määrien. Pitää puhua esimiehen kanssa jos on ylikuormitettu. Niin sen saman esimiehen joka vaatii niitä ylitöitä tekemään? HR osastolta tulee  myös komea powerpoint-setti, missä on kerrattu tolvanoille työntekijöille alkeet työlainsäädännöstä, ttyössä jaksamisesta ja work-life balancesta. Tämän jälkeen HR on itseensä tyytyväinen ja maksaa kaikille henkilöstöihmisille komeat bonarit. Toisaalla ylityötunnit vaan jatkaa kertymistään.

Vierailija
112/462 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän että tilanne tuntuu ikävältä, mutta työntekijän oikeudet ja velvollisuudet ovat ihan normaalisti voimassa myös irtisanomisajalla. Jos työnantaja määrää perehdyttämään, on siis tehtävä näin.

Sillehän ei toki mitään voi jos on niin "järkyttynyt" irtisanomisesta, että ei tule ihan kaikki työtehtävät ja vaadittavat pikku jutut mieleen 😁

Mulle vois käydä juuri noin!

Vierailija
113/462 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse perehdyttäisin työntekijän mahdollisimman hyvin ja sanoisin pomolle että kiitoksenä tästä toivoisin erittäin hyvät suosittelut jos joku soittaa ja kysyy millainen työntekijä olen.

Sitten, kun se perehdyttämäsi työntekijä tekee ison kämmin omaa tyhmyyttään, hän voi sujuvasti siirtää vastuun sinulle perustellen sitä sillä, että perehdytys oli tehty huonosti. Milläpä todistat, että syy ei ollut sinun?

No varmaankin siten, että et ole enää siinä työpaikassa? Mikä kysymys tämä nyt on? Jos et ole enää siellä, miksi sinun pitäisi todistaa yhtään mitään. Sen jälkeen kun sinä suljet oven takanasi, et ole enää vastuussa siitä, mitä siellä firmassa joku muu tekee. Työnantaja tai esimieshän on viime kädessä vastuussa siitä, osaako se työntekijä hommansa ja viimeisinä päivinä kannattaa vielä käydä läpi, onko kaikki tarvittava tosiaan opetettu. 

Etkö sinä lue kommentteja, joihin vastaus on kirjoitettu? Irtisanottu hoitaa perehdytyksen hyvin, uusi työntekijä tekee ison mokan ja syyttää perehdytystä huonoksi. Irtisanotun hakiessa uutta paikkaa entisen työpaikan esimies sanoo, että irtisanottu hoiti perehdytyksen tahallaan huonosti ja firmalle tuli isot taloudelliset tappiot. Ymmärrätkö?

Vierailija
114/462 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä ikinä polta siltoja takanasi! Ja jos perehdyttää hyvin, voi päästä pomon silmissä hyvään valoon ja jostain löytyä toisia tehtäviä, jos eivät haluakaan sinusta eroon. Ja mistä sitä tulevaisuuteensa näkee... Ihmiset vaihtaa työpaikkoja ja entä jos se perehdytettävä istuukin joskus työhaastattelussa pöydän toisella puolella?

En haluaisi enää kyseisestä työpaikasta töitä. Jos kerran on jo ulos pistetty, niin odottaisi vaan milloin sama toistuu.

Mutta kun kyse ei ole pelkästään siitä samasta työpaikasta. Et koskaan tiedä, mihin se poltettu silta voisi vielä sinut viedä

Vierailija
115/462 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etkö sinä lue kommentteja, joihin vastaus on kirjoitettu? Irtisanottu hoitaa perehdytyksen hyvin, uusi työntekijä tekee ison mokan ja syyttää perehdytystä huonoksi. Irtisanotun hakiessa uutta paikkaa entisen työpaikan esimies sanoo, että irtisanottu hoiti perehdytyksen tahallaan huonosti ja firmalle tuli isot taloudelliset tappiot. Ymmärrätkö?

Ja tästä se uusi rekrytoija sitten voi huomata, että esimies syyttää asiasta väärää henkilöä. 

Vierailija
116/462 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tästä se uusi rekrytoija sitten voi huomata, että esimies syyttää asiasta väärää henkilöä. 

Tai sitten se uusi rekrytoija uskoo hakijan entistä esimiestä, että hakijaa ei kannata palkata.

Vierailija
117/462 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain määräaikaisena olla 3v 3kk.Sain irtisanomisen tuotannollis-taloudellisista syistä?!.Tilalleni tuli poikanen mun olis pitänyt perehdyttää se.Kerran se aikanani kävi,katos.Katto akka.Kyl mä nää osaan.Liitto niin hampaaton

90luvun lopussa.Mikähän junailu siinnä oli.Ihmistä pistettiin ulos samaa tahtii uutta lappas sisään.

Vierailija
118/462 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten se uusi rekrytoija uskoo hakijan entistä esimiestä, että hakijaa ei kannata palkata.

Siinä ei sitten ole enää kyse uskomisesta vaan tyhmyydestä ja epäloogisuudesta. Jokaisen täysjärkisen pitäisi tajuta, että yhtäkään entistä työntekijää ei voi syyttää asioista, jotka joku muu on tehnyt hänen jälkeensä. Jos jostain opetettavasta syntyy suuria taloudellisia tappioita, silloin esimiehen täytyy varmistaa, että perehdytettävä tosiaan sen homman hallitsee. 

Vierailija
119/462 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saikkua hakisin tossa tilanteessa tai sit perehdyttäisin huonosti.

Kannattaa miettiä vielä sitä, tarvitsetko joskus suosittelijaa. Mikä oli irtisanomisen syy?

Suosittelija voi olla jostain aiemmasta työpaikasta, ei sen tarvitse olla se viimeisin.

Ai että työnantajat ei ominpäin kysele viimeisimmältä työnantajalta mitään =)

ok..

Vierailija
120/462 |
07.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saikkua hakisin tossa tilanteessa tai sit perehdyttäisin huonosti.

Kannattaa miettiä vielä sitä, tarvitsetko joskus suosittelijaa. Mikä oli irtisanomisen syy?

Suosittelija voi olla jostain aiemmasta työpaikasta, ei sen tarvitse olla se viimeisin.

Ai että työnantajat ei ominpäin kysele viimeisimmältä työnantajalta mitään =)

ok..

Se sitä edellinen työpaikka voi olla lähempänä uutta työtä kuin edellinen. Eihän ihmiset tee aina tismalleen samaa työnkuvaa tai edes alaa. Jos työntekijä hakee kirjanpitäjän työtä, on tehnyt sitä aiemmin, mutta on välillä ollut kaupassa töissä, niin kumpaan työpaikkaan rekrytoijan kannattaa soittaa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kahdeksan