Irtisanotun velvollisuus perehdyttää muita
Google ei osaa kertoa joten kysymys tänne. Jos työnantaja irtisanoo niin mikä on työntekijän velvollisuus perehdyttää muut, työsuhteen säilyttävät työntekijät, olettaen että tehnyt työtehtäviä joita kukaan muut firmassa ei osaa tehdä tai eivät edes välttämättä tiedä tehtävän. Nämä tehtävät osittain jopa lainvaatimia joten firmalle tulee seuraamuksia niiden hoitamattomuudesta. Irtisanotun lojaliteetti firmaa kohtaan luonnollisesti aika matalalla tasolla.
Kommentit (462)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän takia naisen euro on 80 senttiä, mutta sen tulisi näemmä olla 20 senttiä.
Niin minkä takia? Onko sulla joku eri näkymä, josta näet kirjoittajien sukupuolet?
Yksikään mies ei olisi niin tyhmä kuin tähän ketjuun "neuvoja" antaneet.
Omalla työpaikalla irtisanotut miehet eivät ole kyllä jääneet edes kyselemään mistään velvollisuuksista vaan poistuneet samantien kuka mihinkin. En itsekään neuvoisi ketään.
He ovatkin sopineet että irtisanomisajalla ei ole työvelvoitetta. Todennäköisesti siksi, koska ovat alun alkaenkin jo tehneet työnsä kunnolla niin että osaaminen ei ole henkilöitynyttä ja jatkaminen on helppoa.
Mistä sinä heidän sopimuksensa tiedät? On ihan hölmöä jäädä perehdyttämään jos on jo potkut saanut. On työnantajien tehtävä hoitaa nuo asiat jo ajoissa kuntoon.
Omituinen kommentti. Tuossahan se työnantaja hoitaa sitä asiaa kuntoon, että edeltäjä perehdyttää seuraajaansa ennen kuin tämä lähtee talosta. Vai tarkoitatko, että perehdyttäminen pitäisi aloittaa jo ennen irtisanomisilmoitusta. Sehän vasta reilua olisi.
Informaation pitää olla useammalla henkilöllä jo alunperin. On ihan älytön ajatus että irtisanottu jäisi työpaikalle.
Eli että kaikki muut tietävät irtisanomisesta ennen irtisanottua ja sitten ihan muuten vain käskettäisiin perehdyttämään jotain työkaveria. Sitten kun työkaveri osaa tarpeeksi hyvin, sitten annetaan irtisanomisilmoitus. Minusta tuo kuulostaisi törkeältä.
Oletko sinä ikinä ollut missään töissä? Ei asiat voi olla vain yhden ihmisen tiedossa organisaatiossa, jos se on järkevä paikka. Kuka tahansa saatta lähteä tai kuolla, eikä siinä sitten perehdytetä.
Voi kuule, ne asiat voi olla vaikka yhden alle vuoden talossa olleen ihmisen tiedossa, ja ketään ei tunnu kiinnostavan, mitä tapahtuu ko. henkilön lomien, sairastumisen tai lopettamisen kohdalla. Nykyään on resurssit vedetty niin tiukoille joka hommassa, että se on oikeastaan jo arkipäiväistä. Dokumentoimatonta tietoa katoaa joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaslomaa ei niin vaan haeta.
En tiedä mitä pitäs tehdä. Moni sanoo että kieltäytyis perehdyttämästä.Aivan varmasti työterveys antaa saikkua, sanot että et henkisesti jatka!
Sain kolme kuukautta saikkua ja loput 3kk oli kertyneitä ja pitämättömiä lomia. Sinnepä jäivät suut auki kun ei ollut perehdyttäjää.
Missä hommissa voi olla 3kk kertyneitä tai pitämättömiä lomia? Sehän on 2 vuoden lomat normi sopimuksissa?
1. Sairasloma irtisanomisen ajaksi
2. Perehdytät miten sattuu, jos joudut olemaan töissä. Esität osaamatonta ja tyhmää.
Olin töissä isossa firmassa, josta ulkoistettiin tietyt toiminnot. Porukka irtisanottiin mutta alihankkijan työntekijät piti perehdyttää. Irtisanotut työntekijät kertoivat monen sanoneen, että nyt olis saikun paikka. Eivät sitten ottaneet saikkua (mieli kuulemma teki) vaan hoitivat perehdytyksen. Eli istuivat alihankkijan kanssa ja kävivät proseduurit läpi huolella, miksi tehdään mitäkin missäkin vaiheessa ja mikä on lakisääteistä. Useampaan kertaan kun ei tahtonut mennä perille ulkkiksille. Perehdytyksen voi hoitaa näinkin eli kerrotaan yleisellä tasolla mitä pitäisi tapahtua. Se, miten kyseisen organisaation irtisanotut itse homman hoitivat ja minkä olivat todenneet toimivaksi jne. ei siirtynyt eteenpäin. Osittain myös siksi, että proseduuriin tuli muutoksia eikä kaikella vanhalla ollut enää merkitystä.
Myöhemmin olin yt-neuvotteluiden jälkeen itsekin irtisanottujen joukossa, pelkkä rivi excelissä. Pellepomo vaati siirtämään osaamisen ja kaiken dokumentaation henkilöille, jotka tulisivat tekemään mun töitä. Noh, osaamista ei voi siirtää jos se on vuosien mittaan kerättyä teknistä ja ei-teknistä nouhauta. Varsinkaan henkilöille, jotka ymmärsi niistä yhtä paljon kuin sika juhlamekosta. Pomolle toki sanoin, että pidetään paltsuja kyseisten henkilöitten kanssa. Muotoilin asian niin, että kyseiset henkilöt tehnevät aloitteen jos kaipaavat multa perehdytystä. Enhän mä väkisten voi osaamista muille tuputtaa. Kyselin välillä olisko aika perehdytykselle tai tarvitaanko mua johonkin. Kuulemma ei. En painostanut koska niin, motivaatiota ei varsinaisesti ollut siinä vaiheessa. Taustalla oli paljon muutakin kuten se, että perehdytettävät tyypit oli sitä mieltä että mun hommat tekis kouluttamaton apinakin jne. Kunnes sitten lähdin ja paska lävähti tuulettimeen. Puhelin pirisi melko useesti XD
Mitä dokumentaatioon tulee niin sehän on työnantajan omaisuutta. Sharepointissa oli kaikki mun tekemä matsku vapaasti katsottavissa. Toki mulla oli paljon oheismatskua ja suunnittelutyötä yms. keskenerästä, näitä en kellekään luovuttanut, tietenkään. Jos mun työpanosta ei tarvita niin silloin ei tarvita myöskään mun suunnitelmia työhön liittyen. Tehkööt omansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mitä pitäs tehdä. Moni sanoo että kieltäytyis perehdyttämästä.Aivan varmasti työterveys antaa saikkua, sanot että et henkisesti jatka!
Sain kolme kuukautta saikkua ja loput 3kk oli kertyneitä ja pitämättömiä lomia. Sinnepä jäivät suut auki kun ei ollut perehdyttäjää.
Missä hommissa voi olla 3kk kertyneitä tai pitämättömiä lomia? Sehän on 2 vuoden lomat normi sopimuksissa?
Voi kuule, kyllä niitä vaan kertyy. Laillista se ei tietenkään ole mutta sehän ei työnantajaa häiritse. Kertyy ylityövapaita, pitämättömiä lomia jne. Monessa firmassa joutuu tekemään ylitöitä enemmän kuin laki sallii eikä niistä makseta vaan ne korvataan vapaina. Kuten ylitöiden määrästä voi päätellä, ei vapaita koskaan ehdi pitää. Jotkut on tehtävissä, missä joutuu päivystämään joka kuukausi. Sitäkään ei aina korvata rahana vaan vapaina. Joita ei ehdi pitää koska....
Vierailija kirjoitti:
Lomaa, sailkua, perehdytät vähän sinne päin?
Mun mielestä ei ole kyllä reilua sille perehtyjälle kostaa tätä tilannetta perehdyttämistä huonosti. Hän on kuitenkin tilanteessa täysin ulkopuolinen ja eikä mitenkään velvoitettu toimimaan sijaiskärsijänä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi kuule, kyllä niitä vaan kertyy. Laillista se ei tietenkään ole mutta sehän ei työnantajaa häiritse. Kertyy ylityövapaita, pitämättömiä lomia jne. Monessa firmassa joutuu tekemään ylitöitä enemmän kuin laki sallii eikä niistä makseta vaan ne korvataan vapaina. Kuten ylitöiden määrästä voi päätellä, ei vapaita koskaan ehdi pitää. Jotkut on tehtävissä, missä joutuu päivystämään joka kuukausi. Sitäkään ei aina korvata rahana vaan vapaina. Joita ei ehdi pitää koska....
No, tuollaiseen tilanteeseenhan pitäisi jokaisen HR:n tarttua, mutta sen perusteella mitä HR ihmisiä olen työurani aikana tavannut, eivät he tee muuta kuin johdon tekemisten peittelyä/selittelyä.
Tämä ketju on peukutuksineen ihan käsittämätön. Jos irtisanominen on tapahtunut asianmukaisesti ja laillisesti ja palkat maksetaan ajallaan jne, työntekijällä ei ole mitään syytä tehdä työnantajalle kiusaa. Jos syynä on tuotannolliset ja taloudelliset syyt, se ei ole mitään työntekijän kiusaamista, vaan realiteetti yrityksen pyörittämisessä. On toki ymmärrettävää, jos ei ole voimia eikä intoa hoitaa sitä perehdytystä ihan samalla tavalla kuin normaalisti tekisi, mutta tällainen kiusanteko ja kostouhittelu on todella käsittämätöntä ja aiheetonta.
Ja totuus nyt vain on, että jos heittäydyt tahallasi hankalaksi, se voi oikeasti kostautua jonain päivänä. Voisitte itse miettiä, jos olet rekrytoimassa porukkaa ja sinulla on kaksi yhtä pätevää hakijaa, mutta toisen olet kuullut tehneen työnsä irtisanomistilanteessa viimeiseen asti kunnolla ja toinen heitti hanskat tiskiin ja sabotoi työkavereiden töitä vielä viimeisinä työpäivinään, eikö ole ihan selkeää kumman valitset. Tai jos sinä olet se työkaveri, joka perehdytettiin hänen hommiinsa ja joku kysyy sinulta, millainen se x oli työkaverina.
Työnantajat tekevät monesti törkeyksiä työntekijöitään kohtaan ja saattavat esim irtisanoa perusteettomasti tai tehdä työlainsäädännöstä omia tulkintojaan, kohtuuttomia työaikoja jne, mutta tämä tilanne ei ole kyllä mitenkään verrannollinen noihin. Miten itse toimisitte työnantajan tilanteessa, ellei työntekijän pitäminen ole vaihtoehto? Eikö ole kohtuutonta, että yrität itse hoitaa tilanteen mahdollisimman asiallisesti ja mutkattomasti kaikkien kannalta, niin sitten tahallaan kylvetään tällaista eripuraa?
Vierailija kirjoitti:
2. Perehdytät miten sattuu, jos joudut olemaan töissä. Esität osaamatonta ja tyhmää.
Varmaan mukava laittaa cv:hen tuo työpaikka ja sitten kun sinne soitetaan ja kysytään millainen työntekijö olet niin vastaus on osaamaton ja tyhmä.
Kysee vain omaan nilkkaan jos näin tekee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, tuollaiseen tilanteeseenhan pitäisi jokaisen HR:n tarttua, mutta sen perusteella mitä HR ihmisiä olen työurani aikana tavannut, eivät he tee muuta kuin johdon tekemisten peittelyä/selittelyä.
Eihän valtaosassa pk-yrityksiä edes ole mitään HR:ää...
Perehdyttää voi ja pitää jos on töissä.
Ellei ole muistiinpanoja tai dokumentaatiota niin voi varata palaverin, perehdytys. Sitten sekin on pidetty. Ja jos kysytään, autetaan mielellään vaikka puhelimessa.
Kerran oli 1 h perehdytys asiantuntijatöihin teollisuudessa. Perehdyttäjällä oli 30 v kokemus ja näytti PC näytöltä kuvia, kirjoitti nimen paperiin, pidetty. Jäi yllättäen eläkkeelle ilmeisen motivoituneina. Toisaalta pidempi aika olis voinut olla haitallinen, ymmärrettiin. Oli johtajan tuttu.
Johtajien pitäisi ymmärtää yskä.
Itse perehdyttäisin työntekijän mahdollisimman hyvin ja sanoisin pomolle että kiitoksenä tästä toivoisin erittäin hyvät suosittelut jos joku soittaa ja kysyy millainen työntekijä olen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2. Perehdytät miten sattuu, jos joudut olemaan töissä. Esität osaamatonta ja tyhmää.Varmaan mukava laittaa cv:hen tuo työpaikka ja sitten kun sinne soitetaan ja kysytään millainen työntekijö olet niin vastaus on osaamaton ja tyhmä.
Kysee vain omaan nilkkaan jos näin tekee.
Meinaat, että työntekijä on tehnyt työnsä moitteetta ja erittäin hyvin vuosien ajan, mutta saa arvostelun viimeisten työviikkojen takia? Onpa reilua.
Vierailija kirjoitti:
Saikkua hakisin tossa tilanteessa tai sit perehdyttäisin huonosti.
Kannattaa miettiä vielä sitä, tarvitsetko joskus suosittelijaa. Mikä oli irtisanomisen syy?
Vierailija kirjoitti:
Itse perehdyttäisin työntekijän mahdollisimman hyvin ja sanoisin pomolle että kiitoksenä tästä toivoisin erittäin hyvät suosittelut jos joku soittaa ja kysyy millainen työntekijä olen.
Sitten, kun se perehdyttämäsi työntekijä tekee ison kämmin omaa tyhmyyttään, hän voi sujuvasti siirtää vastuun sinulle perustellen sitä sillä, että perehdytys oli tehty huonosti. Milläpä todistat, että syy ei ollut sinun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa lapsellisia vastauk
sia. Miksi polttaa sillat ja lisäksi jättää huono kuva itsestään? Itse kyllä perehdyttäisin parhaani mukaan.Niin, koska oot koira. Nöyrä voi olla mutta ei tyhmä ja hyväksikäytettävä hölmö.
Mitkä sillat? Miks kukaa haluis takas jonnekki, mistä sai lähtöpassit? Terve.Ihmettelen tätä tyyliä täällä nuolla pers.. eitä työpaikalla. Vaikka ne palkkaa maksaaki, niin kannattaa muistaa, että se maksetaan tehdystä työstä, eikä olis yhtää hel.. vetin lafkaa pystyssä ilman ihmisiä, jotka sen työn tekee. Joku itsekunnioitus olisi ihan jees
Kovin lyhytnäköistä ajatella pelkästään sitä työpaikkaa, josta lähti. Itselläni esimerkiksi tällä hetkellä oma yritys johon pian olen palkkaamassa uutta työntekijää. Minulle on soittanut useampikin entinen työkaveri. Voin kertoa, että en kyllä palkkaisi sellaista entistä työkaveria, joka on jättänyt aiemmalla työpaikalla sen viimeisen annetun tehtävänsä tekemättä ja haistatellut piut paut työnantajalle. Tällä alalla yrityksien välillä on myös tiivistä yhteistyötä, eli jos kuulen, että joku on heittäytynyt edellisessä työpaikassaan hankalaksi, sanon kiitos ei, jos hän kysyy töitä. Ja tyypillistä on myös kysyä omilta työntekijöiltä, tuntevatko tätä ihmistä esimerkiksi kesätyöntekijöitä valitessa.
Mutta juu, pitäkää vain se itsekunnioituksenne. Minä arvostan työnantajana jotain muuta.
Ja tottahan toki sinä palkkaisit sen irtisanotun tyypin, tietenkin. Ja ilman muutahan hän tulisi sinne vanhojen työkavereidensa säälittäväksi, "toi on se, joka meiltä edellisestä paikasta irtisanottiin".
Ei se vanha työntekijä tule.
Näinkö sinä ajattelet edellisistä työkavereistasi?
Totta kai kaikki tietävät, ketkä on irtisanottu.
Toivon useimmille heistä parasta mahdollista jatkoa valitsemassaan paikassa. Osa on putkessa/suoraan eläkkeellä, osa kilpailijoilla, osa toisella alalla. On niitäkin, jotka eivät ole löytäneet ainakaan heti mitään.
Tuossa äsken sanoit sääliväsi ja supattelevasi, että toi on se, joka meiltä irtisanottiin. Kuulostaa minusta aika ilkeältä, jos kyse on hyvästä työntekijästä. Itse olen ollut työpaikassa, jossa oli pari työntekijää pitkäaikaisesti määräaikaisilla sopimuksilla. Kun tällaisen työkaverin työsopimus päättyi, hän teki töitä viimeiseen asti ihan normaalisti ja siinä sitten vain voivoteltiin, että harmi, kun ei voinut enää jäädä. Eipä ole tullut mieleenikään, että näitä pitäisi nyt jälkikäteen jotenkin säälitellä, että juu, senkään sopimusta ei sitte jatkettu. Itse ajattelen näistä työkavereista vain, että juu, se oli silloin minun kanssani samassa työpaikassa, eikä siinä ole mitään säälittelemistä, jos joskus vielä olisimme samassa työpaikassa.
Vierailija kirjoitti:
Miten itse toimisitte työnantajan tilanteessa, ellei työntekijän pitäminen ole vaihtoehto? Eikö ole kohtuutonta, että yrität itse hoitaa tilanteen mahdollisimman asiallisesti ja mutkattomasti kaikkien kannalta, niin sitten tahallaan kylvetään tällaista eripuraa?
Antaisin työntekijän lähteä mahdollisimman nopeasti, vaikka sitten saikun kautta. Pitäisin huolen, että jokainen ansaittu sentti maksetaan, lomakorvaukset jne. Tarjoutuisin suosittelijaksi (jos on niin hyvä työntekijä), sillä eihän sitä tarvitse lunastaa, ei kukaan irtisanottu kulje kertomassa, että minut on irtisanottu, voin aloittaa teillä uudessa työssä heti. Kysyisin haluaako työntekijä jatkossa työtarjouksia meiltä ja jos ei haluaisi, todellakin kunnioittaisin sitä toivetta. Pitäisin huolen siitä, että työnantajasta kaikesta huolimatta jää hyvä kuva, että tämän työntekijän ei tarvitse puhua siitä seuraavissa työpaikoissaan pahaa.
Tällaisesta tilanteestahan tässä ketjussa ei ole kyse, vaan on irtisanottu, vaikka työt eivät ole loppuneet, ja nyt ne pitäisi perehdyttää muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saikkua hakisin tossa tilanteessa tai sit perehdyttäisin huonosti.
Kannattaa miettiä vielä sitä, tarvitsetko joskus suosittelijaa. Mikä oli irtisanomisen syy?
Suosittelija voi olla jostain aiemmasta työpaikasta, ei sen tarvitse olla se viimeisin.
Olin firmassa joka myytiin ja vanhat työntekijät irtisanottiin tai tarjottiin huonompaa työtä. Itsellä oli työvelvoite 6kk, jonka ajan olin töissä, tosin motivaatio ei ollut kovinkaan korkea. Syy oli myös siinä, että osa irtisanotuista sai kuulemma täyden palkan tuolta ajalta, vaikka eivät suostuneet enää töihin palaamaan. Käytin työaikaa luvan kanssa uuden työn etsimiseen ja opiskeluun, joten kyllä hyöty työpanoksesta oli varmaan aika pientä.
Jos olisi pitänyt vielä alkaa perehdyttää jotain, olisin varmaan hakenut sairaslomaa