Elatusavun suuruus, ex-mies ei haluaisi maksaa
Olen yrittänyt sopia mielestäni hyvin kohtuullisesta maksusta 260€/kahdesta lapsesta, lapset olisivat 2 viikonloppua kuukaudessa isällään. Hän ei halua myöskään lähteä lastenvalvojalle sopimaan maksuista.
Itselleni ei ole tärkeää että ex maksaisi minun kulujani tai muuta sellaista, tämä maksu on periaatteessa se minimi jota elatusapulaskuri tarjoaa.
Kuitenkin ex kommentoi jatkuvasti kuinka tuolla maksulla ja lapsilisällä jo maksan asumiseni jne. Eli puhuu siihen malliin että pyytäisin liikaa rahaa häneltä omiin kuluihini.
En haluaisi alkaa riidellä asiasta, mutta en haluaisi myöskään suostua sellaiseen joka ei lasten kannalta olisi reilua. Heidän elatukseenhan se raha olisi tulossa.
Kommentit (214)
"Jos maksat ruuat, harrastukset ja vaatteet lapsille, niin tuo 260 €/kk on kahdesta lapsesta vähän. Plus muut juoksevat kulut asumisesta jne." HUH huh, 260 x 2= 520/kk, sehän olisi meillä merkinnyt sitä, että vanhemmille olisi jäänyt pakollisten kulujen jälkeen noin 200€ elämiseen. Oma käsitykseni on, että se joka saa lapset pitää on jo voitolla ja toinen ansaitsisi korvausta siitä, itse en aikanani juuri tästä syystä pyytänyt elatusapua.
Vierailija kirjoitti:
Sääli lapsia, joilla on noin laput silmillä kulkeva isä. Ei hän ilmeisesti tajua, miten paljon lapsiin uppoaa rahaa. Tai sitten halua tajuta.
Meillä mä ostan lasten vaatteet 99%. Työmatkani aikana lapsi tuhosi ulkoiluhousunsa, mies lähti sitten ostoksille. Oli ihan pyörtyä, kun rahaa meni 70€.
Ei hän varmaan tajuakaan. Ei ole yhtään vaatetta, suksea, luistinta, kenkää, pyörää, puhelinta, silmälaseja, mitään koskaan hankkinut.
Ap
Meille tuli uusi laki yli vuosi sitten, että isä saa 3-vuotta täyttäneet lapset joka toinen viikko itselleen, jos haluaa eikä silloin tarvitse elareita maksaa.
Luuleeko täällä jengi nyt oikeasti, että tuollainen lapsentasoinen mätisäkki haluaisi jälkeläisiään luokseen yhtään useammin kuin 2 x kuukaudessa?
Vierailija kirjoitti:
Meille tuli uusi laki yli vuosi sitten, että isä saa 3-vuotta täyttäneet lapset joka toinen viikko itselleen, jos haluaa eikä silloin tarvitse elareita maksaa.
Se taas vaatii lapsen elatuksen omalla viikolla. Sen lisäksi lapseen menee paljon aikaa ja vaivaa eikä mies aloittajan mukaan ole aiemminkaan lapsiin niitä käyttänyt.
Minulla oli elatusmaksuja ulosotossa.Luottotiedot meni.Sitten ne siirtyi Kelan perittäväksi.Kelan kanssa oli helppo päästä sopimukseen maksuista.Kaikki on nyt maksettu ja luotot ok.Lapset jo aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
"Jos maksat ruuat, harrastukset ja vaatteet lapsille, niin tuo 260 €/kk on kahdesta lapsesta vähän. Plus muut juoksevat kulut asumisesta jne." HUH huh, 260 x 2= 520/kk, sehän olisi meillä merkinnyt sitä, että vanhemmille olisi jäänyt pakollisten kulujen jälkeen noin 200€ elämiseen. Oma käsitykseni on, että se joka saa lapset pitää on jo voitolla ja toinen ansaitsisi korvausta siitä, itse en aikanani juuri tästä syystä pyytänyt elatusapua.
Niin. Mutta kun tuo 260 € on molemmista lapsista yhteensä, ei per lapsi, eli 520 € /kk. Mietis nyt uudestaan, kuinka antelias tuo alle minimin oleva summa on.
Jos et ole aikoinaan pyytänyt elatusta, niin se on sun valinta. Mun mielestä jos niitä lapsia tekee, niiden hyvinvointi on turvattava siihen asti, että osaavat itse huolehtia itsestään. Esim maksamalla elarit eron tullessa. AP:n mies ei ainakaan tuota periaatetta noudata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se taas vaatii lapsen elatuksen omalla viikolla. Sen lisäksi lapseen menee paljon aikaa ja vaivaa eikä mies aloittajan mukaan ole aiemminkaan lapsiin niitä käyttänyt.
Ei taida 260€ riittää viikko/viikko -systeemissä kahden lapsen kanssa, kun joutuu ostamaan lapsille muutakin kuin ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli elatusmaksuja ulosotossa.Luottotiedot meni.Sitten ne siirtyi Kelan perittäväksi.Kelan kanssa oli helppo päästä sopimukseen maksuista.Kaikki on nyt maksettu ja luotot ok.Lapset jo aikuisia.
Onnitellako pitäisi, kun et viitsinyt edes elatusmaksuja omista lapsista maksaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei taida 260€ riittää viikko/viikko -systeemissä kahden lapsen kanssa, kun joutuu ostamaan lapsille muutakin kuin ruokaa.
Tuo on kyllä totta! Ei varmasti kyllä riitä
Kippaa lapset isälleen. Isä päähuoltajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Kippaa lapset isälleen. Isä päähuoltajaksi.
Miksi?
Voiko lastenvalvojalle mennä myöhemmin jos ex ei pidä kiinni sovituista maksuista? Siis haittaako se jos ensin yrittäisi edetä yhteisellä sopimuksella ja jos homma ei toimi, menisi sitten vasta lastenvalvojalle/oikeuteen?
Ap
Joskus käy niin, että lasten isä valittaa, että ettei hänellä ole varaa maksaa elatusmaksuja, sitten hän kuitenkin hankkii uuden puolison kanssa lisää lapsia. Eihän siinä ole mitään logiikkaa, ettei ole varaa elättää vanhempia lapsia mutta kuitenkin sitten hankitaan lisää lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Voiko lastenvalvojalle mennä myöhemmin jos ex ei pidä kiinni sovituista maksuista? Siis haittaako se jos ensin yrittäisi edetä yhteisellä sopimuksella ja jos homma ei toimi, menisi sitten vasta lastenvalvojalle/oikeuteen?
Ap
Älä hölmöile. HETI lastenvalvojalle vahvistamaan sopimus. Ja jos ei mies suostu lastenvalvojan luo tulemaan, saman tien yhteys oikeusapuun.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos suostut siihen, että saat anella rahojasi (lastesi rahoja) aina kun isukista tuntuu siltä ettei nyt kykene.
Hommaa elatusmaksuihin mahdollisimman korkea elatusavun määrä, mutta sovi miehesi kanssa niin, että hän maksaa vain sen 260 euroa kuukaudessa (pieni summa, mutta jos itse pidät sitä kohtuullisena, se on ok)
Kun rosis määrää sen summan korkeampana, sinä olet miehesi silmissä hyväntekijä tyytyessäsi vähempään :-)
Kristiina xx kirjoitti:
Joskus käy niin, että lasten isä valittaa, että ettei hänellä ole varaa maksaa elatusmaksuja, sitten hän kuitenkin hankkii uuden puolison kanssa lisää lapsia. Eihän siinä ole mitään logiikkaa, ettei ole varaa elättää vanhempia lapsia mutta kuitenkin sitten hankitaan lisää lapsia.
Eli mies joka ei saa tuntuvaa palkankorotusta ei voi hankkia lisää lapsia?
Miehen palkasta lasketaan aina tietty osuus lapsille, oli se palkka sitten 2000€ tai 6000€
Tottakai tämä osuus pienenee jos mies saa lisää lapsia.
Sama homma se on ydinperheessä. Ensin on käytettävissä koko perheen tulot kolmelle ja sitten kun lapselle tulee sisarus niin neljälle..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos suostut siihen, että saat anella rahojasi (lastesi rahoja) aina kun isukista tuntuu siltä ettei nyt kykene.
Hommaa elatusmaksuihin mahdollisimman korkea elatusavun määrä, mutta sovi miehesi kanssa niin, että hän maksaa vain sen 260 euroa kuukaudessa (pieni summa, mutta jos itse pidät sitä kohtuullisena, se on ok)
Kun rosis määrää sen summan korkeampana, sinä olet miehesi silmissä hyväntekijä tyytyessäsi vähempään :-)
Ps. Näin toimien sinulla on kaikki valttikortit käsissäsi tulevaisuutta ajatellen.
Mies tietää, että voit koska tahansa alkaa vaatimaan koko rosiksen määräämää summaa ja pitää todennäköisesti sopimuksestanne kiinni eikä ala keikuttamaan yhteistä venettä (lapsianne).
Vierailija kirjoitti:
Ap
Varaa aika lastenvalvojalle. Siellä voit käydä ilman isääkin. Saat käsitystä siitä, että kysymys on lapsen oikeudesta elatukseen.
Ei muunlainen sopimimen teidän kohdallanne onnistu, koska mies on haluton maksamaan ja sinä puolestasi olet suostumassa lapsen kannalta haitalliseen sopimukseen.
Sääli lapsia, joilla on noin laput silmillä kulkeva isä. Ei hän ilmeisesti tajua, miten paljon lapsiin uppoaa rahaa. Tai sitten halua tajuta.
Meillä mä ostan lasten vaatteet 99%. Työmatkani aikana lapsi tuhosi ulkoiluhousunsa, mies lähti sitten ostoksille. Oli ihan pyörtyä, kun rahaa meni 70€.