Sinä, joka "suojelet" lastasi somessa, kysymyksiä!
Meille on syntymässä lapsi ja haluamme suojella häntä somessa. Emme tule somessa kertomaan lapsen tarkkaa syntymäpäivää, emme julkaise lapsesta kasvokuvia jne. Lapsella on oikeus yksityisyyteen. Seuraavat asiat mietityttävät ja kaipaisin vinkkejä teiltä muilta:
-Missä menee rajasi, mitä julkaiset somessa lapsestasi/julkaisetko mitään?
-Jos laitat lapsestasi kuvia esimerkiksi isovanhemmille/sukulaisille/ystäville, miten ilmaiset heille sen, että kuvia ei saa jakaa eteenpäin tai julkaista heidän somekanavissaan? Ovatko he ymmärtäneet asian?
-Ovatko muut julkaisseet lapsestasi kuvia luvatta? Mitä tämän jälkeen kävi, miten toimit?
Ap
Kommentit (152)
Vierailija kirjoitti:
Sitten taas toisinpäin, en esim. heidän lapsiaan onnittele somessa jotka eivät sinne itse julista että " meidän jaskapetter tänään 6 vee"
Tai jos joku ei lapsestaan koskaan nimeä en myöskään itse koskaan lähetä esim. Sasulle terkkuja.Eli siis tilannetajua vaatii seuraajanakin.
Juuri näin! Mieheni eräs vanha sukulaistäti on pari kertaa laittanut minun FB-seinälleni synttärionnittelut meidän tytölle, tyyliin ”Tänä päivänä 30.7. hyvää 7-vuotissyntymäpäivää teidän Liisalle!” Tuo on vähän kiusallista, kun ei olla koskaan itse kirjoitettu lapsesta someen yhtään mitään (ei edes sitä, että meillä on lapsi, sukulaistäti sattuu muuten vain tietämään lapsemme syntymäpäivän). En kuitenkaan ole kehdannut sanoa tästä asiasta mitään...
Vierailija kirjoitti:
Ei siitä mitään seuraa vaikka jakaiskin. Olen joskus ihan huvikseni katsellut jotain blogivideoita joissa on yritetty olla varovaisia kotipaikan yms suhteen mutta se tekee selvittämisestä vain hauskempaa. Videot talteen, ruutu kerrallaan piilovihjeitä etsien. Siellä voi olla piilossa katumerkintä josta selviää korttelin tarkkuudella kotipaikka. Loppu on sitten helppoa google mapsillä :p
Toki on järkevää pitää yksityisyys mielessä mutta toinen äärimmäisyys ei ole paljon sen rakentavampaa. Monet tuntemani sometähdet on ihan julkisilla profiileila ja saavat fanipostia, eli kotipaikkakin on yleisesti tiedossa eikä siitä seuraa mitään kummempaa.
Kyllä pitää olla utelias, jos käy metsästämään kaikkien vihjeiden perusteella, kuka, mitä ja missä?
En ymmärrä.🙊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on lähipiiristämme ehdottomasti tiukimmat rajat lasten suhteen:
- emme julkaise lasten kuvia
- julkaisemme hyvin vähän muutenkaan mitään lapsiin liittyvää tietoa (ei esim. nimiä, harrastuksia, hoitopaikkoja jne.)
- jos julkaisen tietoa paikasta, jossa olen ollut lasten kanssa (vaikka lomamatka), en koskaan julkaise sitä reaaliaikaisesti, vaan vasta kun lapset eivät ole enää kyseisessä paikassa
- olemme kertoneet kaikille läheisille päätöksestämme ja kieltäneet ihan suoraan kaiken julkaisemisen sekä lapsista, että itsestämme
- pari kertaa lasten kuvia on päässyt sukulaisilta epähuomiossa someen, mutta he ovat poistaneet kuvat pyydettyäni sitä
- olemme ilmoittaneet valokuvaus- ja julkaisukiellon kaikkiin harrastuksiin, leireille, kouluun ja päiväkotiin
- tarkistan joskus (harvakseltaan) "pistokokein" löytyykö lasten nimillä mitään tietoa nettihauissa, tai löytyykö esim. tuttujen sivuilta jotain, mitä emme tahdo siellä olevan
Yllättävintä oli, että koulun vanhempainyhdistyksen sivuilta löytyi useita kuvia sellaisista lapsista, joista oli valokuvauskielto koulussa! Kannattaa siis olla tarkkana, valokuvia voi putkahdella yllättävistä paikoista.
Toinen yllättäjä oli päiväkodin nihkeä suhtautuminen. Kuvittelin, että asia on ihan puhtaasti ilmoitusasia, kun sitä lomakkeella kysyttiin, mutta me jouduimme tekemään useaan kertaan selväksi, että lapsiemme kuvia ei saa julkaista missään. Eskariope otti meidät useamman kerran sivuun puhumaan aiheesta. He halusivat mm. luvan julkaista ryhmäkuvia, tapahtumakuvia, mahdollisia lehtihaastatteluja ja kerran eräässä eskarin tapahtumassa järjestäjä (paikallinen ravintola) yritti saada lupaa kuvata lapsia ja käyttää heidän kuviaan markkinoinnissa.
Meillä aikalailla sama juttu, joskin instagramia seuraavat eivät kuvistani edes tiedä, että meillä on lapsia. En mainitse heitä koskaan ja jos käymme jossain "lastenpaikassa", jätän postaukset väliin.
Isovanhemmille en lähetä kuvia, he saavat lapsista valokuvakirjoja eli saadakseen kuvan lapsista nettiin pitää ensin ottaa kuva kuvasta. Fiksuina ihmisinä eivät tähän ryhdy.
Päiväkodin suhtautuminen on meilläkin ollut äärettömän nihkeää. Päiväkodin vastaava väitti, että koska ei ole turvakieltoa, niin lasten kuvia saa nettiin laittaa. Kumosin tämän väitteen samantien. Toinen syy oli se, että lapseni takia koko ryhmä kärsii, koska ei voida ottaa ryhmäkuvia. Muistutin, että muita lapsia voi kuvata, omani tietää varsin hyvin, että häntä ei saa kuvata ja osaa pysyä sovulla sivussa. Kuulemma on niin hankala rajata kuvia niin, että kesken toiminnan meidän lapsi ei kuvaan osuisi. Niinpä, rauhallinen 5v ei todellakaan ryntää etualalle nähdessään jonkun kuvaavan!
Vaikeinta on saada lapsista luvatta nettiin laitetut kuvat sieltä pois. Olen kuulemma pikkumainen ja sairaalla tavalla suojelen lapsiani. Onpa tästä kuvauskiellosta tehty yksi lasukin.
Pöyristyttävää tuo päiväkodin käytös! Itse tekisin tuosta varmaan jo jonkun valituksen ylemmille tahoille. En ole itse päiväkodissa töissä, mutta sosiaalialalla ja meillä on ihan lakimiehet selvitelleet tätä kuvauslupa-asiaa. Oikeasti ei edes riitä yksi kuvauslupa kattamaan kaikkia kuvia, vaan _jokaisen_ kuvan kohdalla tulisi kysyä uudestaan, saako kuvan julkaista.
Ja itsellä ei suurimpana motiivina suojella lapsen yksityisyyttä ole jammu-sedät pusikossa, vaan ihan yksinkertaisesti se, että jokaisella ihmisellä tulee olla oikeus päättää, mitä kuvia hänestä löytyy netistä.
Mulla on lapsista joitakin kuvia yksityisessä instagramissa. Ne on ulkoa päällyskamppeissa ja niin, ettei lapsi ole siitä tunnistettavissa, kunhan erottuu että maisemassa joku lapsi on. Kaikki seuraajat on tuttuja ja tietoja siellä ei olekaan.
Vierailija kirjoitti:
En ole ollut hysteerinen eli jos joku on julkaissut kuvan (kerran pari) niin ei haittaa.
On lapset olleet lehdessäkin jokusen kerran ja haastateltu nimen ja kuvan kanssa.
Saa myös näkyä päiväkodin blogissa meidän kuopus.
Sillä en panikoi vaikka lapsen kuva jossain näkyykin.Isommilta olen kysynyt luvan julkaisuun esim rippikuva.
Ihan hirveästi en julkaise enkä kerro lapsista somessa.
Kyllä muutama kuva silti lapsistani löytyy.
Ei mitään noloja kuvia eli juurikin rippikuva tai joku muu edustava kuva. (Lapsia minulla 4)
En kerro raivareista somessa enkä laita kuvaa kun lapsi sotkenut itsensä yltä päältä ruokaan.
Sometan melko vähän kyllä ylipäänsä.
Eikä ole kovin laaja some kun en hyväksy kaveriksi tai seuraajaksi kuin ne jotka tunnen.Meillä ei ole myöskään suvussa oikein innokkaita somettajia niin ei ole tullut asia puheeksi koskaan heidän kanssaan.
Taisit ymmärtää pointin väärin. Sinun lapset ovat somessa.
Miten näin lyhyt ja tylsä ketju on saanut tuon kruunun? Luulin, että se on vain joillekin legendaarisille topiceille kuten jauhenliha ja perseilevä peikonlehti
Lapsen ollessa vauvaikäinen, olin tosi tiukka. Ei mitään kasvokuvia kenenkään someen. Yhden kerran joku taisi pyytää ja sanoin vaan, etten voi antaa lupaa lapseni puolesta, ymmärsi hyvin. Oon antanut myöhemmin esim.lapsen kummitädin julkaista yhteiskuvan lapsensa kanssa ja päiväkodissa on kuvauslupa. En enää jaksa olla ylihysteerinen, ehkei ne yksittäiset kuvat ilman muita tietoja maailmaa kaada. Itselläni ei ole sometilejä, joten itse en julkaise mitään lapsestani.
En ole somessa mutta isovanhemmat ovat. Eivät julkaise instassa tai facebookissa kuvia. Ei minua haittaa vaikka julkaisisivatkin, mutta itse eivät halua, ovat aika hysteerisiä sen suhteen.
Esikoisesta löytyy muutama kuva harrastuksensa ja koulunsa nettisivuilta. Kuopus on vielä niin pieni ettei löydy mitään.
En julkaise mitään. Tarvittaessa sukulaisille sanotaan, että kuvia ei tule näyttää eteenpäin.
Miten kuvauskiellosta on voitu tehdä lasu? Eihän siinä ole mitään järkeä.
Miksi kenenkään yksityishenkilön pitäisi julkaista yhtään mitään somessa?
Yritysten ja yhteistöjen tietysti pitää julkaista, mutta miksi yksityishenkilöt julkaisee vaikka reaaliajassa matkakuvia. Sehän on kutsu varkaille...
Vierailija kirjoitti:
En julkaise yhtään mitään enkä anna muidenkaan tahojen (koulu yms) lupaa julkaista yhtään mitään.
Tyttärelle on pienestä pitäen puhuttu netissä, somessa ja erilaisilla chattialustoilla vaanivista saalistajista. Hän tietää, että tuntemattomien profiilien oikeellisuuteen ei voi luottaa ja hän tietää, että maailmassa on aikuisia jotka haluavat vahingoittaa lasta. näiden chattialustojen esim. snapchatin (yksi pahimmista pedojen vaanimiskanavista) suhteen aion viivyttää niin pitkään kuin mahdollista.
Mikä siinä Snapchatissa niin erityisen vaarallista on? Asetuksista voi valita, että vain kaveriksi lisätyt henkilöt voivat ottaa yhteyttä. Tämähän on siis turvallisempaa kuin ihan tavallinen tekstiviesti.
Jätän lapseni kuvat jakamatta myös siksi, etten halua turhaan ruokkia kasvojentunnistusalgoritmeja. Itsestänikään ei ole kuin muutama kasvokuva netissä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on lähipiiristämme ehdottomasti tiukimmat rajat lasten suhteen:
- emme julkaise lasten kuvia
- julkaisemme hyvin vähän muutenkaan mitään lapsiin liittyvää tietoa (ei esim. nimiä, harrastuksia, hoitopaikkoja jne.)
- jos julkaisen tietoa paikasta, jossa olen ollut lasten kanssa (vaikka lomamatka), en koskaan julkaise sitä reaaliaikaisesti, vaan vasta kun lapset eivät ole enää kyseisessä paikassa
- olemme kertoneet kaikille läheisille päätöksestämme ja kieltäneet ihan suoraan kaiken julkaisemisen sekä lapsista, että itsestämme
- pari kertaa lasten kuvia on päässyt sukulaisilta epähuomiossa someen, mutta he ovat poistaneet kuvat pyydettyäni sitä
- olemme ilmoittaneet valokuvaus- ja julkaisukiellon kaikkiin harrastuksiin, leireille, kouluun ja päiväkotiin
- tarkistan joskus (harvakseltaan) "pistokokein" löytyykö lasten nimillä mitään tietoa nettihauissa, tai löytyykö esim. tuttujen sivuilta jotain, mitä emme tahdo siellä olevan
Yllättävintä oli, että koulun vanhempainyhdistyksen sivuilta löytyi useita kuvia sellaisista lapsista, joista oli valokuvauskielto koulussa! Kannattaa siis olla tarkkana, valokuvia voi putkahdella yllättävistä paikoista.
Toinen yllättäjä oli päiväkodin nihkeä suhtautuminen. Kuvittelin, että asia on ihan puhtaasti ilmoitusasia, kun sitä lomakkeella kysyttiin, mutta me jouduimme tekemään useaan kertaan selväksi, että lapsiemme kuvia ei saa julkaista missään. Eskariope otti meidät useamman kerran sivuun puhumaan aiheesta. He halusivat mm. luvan julkaista ryhmäkuvia, tapahtumakuvia, mahdollisia lehtihaastatteluja ja kerran eräässä eskarin tapahtumassa järjestäjä (paikallinen ravintola) yritti saada lupaa kuvata lapsia ja käyttää heidän kuviaan markkinoinnissa.
Ja pilaatte kaikilta muilta normaalin elämän? Huh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten taas toisinpäin, en esim. heidän lapsiaan onnittele somessa jotka eivät sinne itse julista että " meidän jaskapetter tänään 6 vee"
Tai jos joku ei lapsestaan koskaan nimeä en myöskään itse koskaan lähetä esim. Sasulle terkkuja.Eli siis tilannetajua vaatii seuraajanakin.
Juuri näin! Mieheni eräs vanha sukulaistäti on pari kertaa laittanut minun FB-seinälleni synttärionnittelut meidän tytölle, tyyliin ”Tänä päivänä 30.7. hyvää 7-vuotissyntymäpäivää teidän Liisalle!” Tuo on vähän kiusallista, kun ei olla koskaan itse kirjoitettu lapsesta someen yhtään mitään (ei edes sitä, että meillä on lapsi, sukulaistäti sattuu muuten vain tietämään lapsemme syntymäpäivän). En kuitenkaan ole kehdannut sanoa tästä asiasta mitään...
Tiesitkö, että pystyt estämään muiden ihmisten kirjoittamisen seinällesi? Tällöin se tietysti on mahdotonta kaikille muillekin, mutta pääsisit ainakin tästä ongelmasta eroon sanomatta ko. henkilölle mitään. Tämän asetuksen voi muuttaa koska tahansa suuntaan tai toiseen.
Vierailija kirjoitti:
Ei siitä mitään seuraa vaikka jakaiskin. Olen joskus ihan huvikseni katsellut jotain blogivideoita joissa on yritetty olla varovaisia kotipaikan yms suhteen mutta se tekee selvittämisestä vain hauskempaa. Videot talteen, ruutu kerrallaan piilovihjeitä etsien. Siellä voi olla piilossa katumerkintä josta selviää korttelin tarkkuudella kotipaikka. Loppu on sitten helppoa google mapsillä :p
Toki on järkevää pitää yksityisyys mielessä mutta toinen äärimmäisyys ei ole paljon sen rakentavampaa. Monet tuntemani sometähdet on ihan julkisilla profiileila ja saavat fanipostia, eli kotipaikkakin on yleisesti tiedossa eikä siitä seuraa mitään kummempaa.
Vähän huono vertaus. Sometähdet ovat AIKUISIA jotka julkaisevat kuvia ITSESTÄÄN ja julkistavat sen verran tietoja mitä haluavat. He saavat ihan vapaasti valita mitä julkaisevat itsestään ja ovat siitä vastuusa
Lapsilta, varsinkin vauvoilta ja taaperoilta harvoin kysytään saako julkaista kuvaa (tai voi kysyä, mutta tuskin saa.vastauata). Se on vanhemmat vastuu pohtia, mitä julkaisee jos mitään. Eli he tekevät päätöksen toisen puolesta,sometähdet tekevät päätöksen omasta puolesta. Kenelläkään ei ole mitään pakkoa julkaista alaikäisten kuvia internetissä.
Ei se nyt ole mikään salaisuus että uimapuku- ja kylpykuvat päätyy pedorinkeihin materiaaliksi.
Alkuperäiseen aiheeseen. Olen jättänyt somen kokonaan muutama vuosi sitten, omat vanhemmat eivät koskaan ole olleet somessa, appivanhemmilla ja sisaruksilla ei ole ollut mitään vaikeuksia ymmärtää että lastemme kuvia ei postailla.
En julkaise mitään. Kaikille kuvia ottaneille sanottu että ei saa levittää. Yhdet eivät uskoneet vaan levittivät, kun pyydettiin poistamaan, suuttuivat eikä ole sen koommin kuultu heistä, yli vuosi nyt mennyt. Ei haittaa.
En ole julkaissut netissä yhtään mitään lapseeni liittyviä asioita. Lapseni on reilu 3-vuotias. En edes kertonut somessa olevani raskaana. Puolitutut ja esim. entiset koulukaverit tuskin edelleenkään tietävät lapseni olemassaolosta, eikä heidän tarvitsekaan tietää. En kyllä mitään muitakaan asioita someen päivitä. Viimeksi varmaan lähemmäs 10 vuotta sitten olen lisännyt uusia kuvia/päivityksiä. Mulla nää profiilit on olemassa vaan yhteydenottoja varten.
Pitäkää tämä mielessä: "Lähtökohtana on, että jos kuva lapsesta on tunnistettava, se kuuluu henkilötietolain piiriin. Henkilötietolain mukaan jokaisella ihmisellä on oikeus yksityisyyteen. Tällöin lähtökohdaksi muodostuu se, ettei kuvaa saa julkaista ilman kuvassa esiintyvän lapsen lupaa. Jos lapsi on niin pieni, että hän ei voi itse arvioida, haluaako kuvansa julkaistavan vaiko ei, kuvaa ei tulisi julkaista." https://www.minilex.fi/q/kuvan-julkaiseminen-alaik%C3%A4isest%C3%A4-lap…
Harmi vaan, että ilman lapsen lupaa julkaistuista kuvista ei tule mitään sanktioita, ainakaan, jos kuvan on julkaissut lapsen huoltaja/vanhempi.
Tarhalle ja myöhemmin koululle annoi luvan julkaista kuvia, mutta ei nimeä kuvan yhteyteen. Hyvin toimi. Eikä tarha niitä kuvia juurikaan julkaissut kuin linkkinä vanhemmille. Koululta sitten oli naama pariin kertaan paikallislehdessä. Harrastuksessa lapsi on jo itse sanonut että seuran instagramiin yms saa laittaa. Nimiä sielläkään ei ole.
1 sukulaistätiin rinnastettava on kerran kysynyt harrastuksen kevätnäytöksen jälkeen, että saako laittaa kuvan omaan facebookiinsa ja sai lapselta luvan. Muut mummot ja papat, tädit tms ei sometusta harrasta tai heillä ei juurikaan ole kuvia lapsesta.
Itse en missään somessa ole ollenkaan ja lapsikin (teini jo) on aika tarkkana nassukuvien kanssa. Kaikki hänen tilinsä on lempinimellä ja väärällä syntymäajalla.
Nämä nettisaalistajat eivät ole enää mitään puskaraiskareita vaan siellä on joukossa asiantuntijoita (myös ICT puolen) laidasta laitaan ja joilla on kärsivällisyyttä rakentaa pitkäaikaisesti uhriensa luottamusta. Jos sinusta tämä riski on omien lastesi kihdalla ottamisen arvoinen niin ota se, mutta muille en kyllä suosittele.