Miksi uskovaiset/konservatiivit vastustavat usein keino/koeputkihedelmöitystä ja kantasolututkimusta?
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi ongelma on se, jos hedelmöitetään vaikka 10 munasolua, joita kaikkia ei kuitenkaan pistetä kohtuun, vaan loput roskiin. Aborttiin verrattavaahan se tavallaan on.
Eikö se oli sama ongema kuin se että kohdussa jo olevistakin hedelmöittyneistä menee iso osa roskiin? Eivätkö uskovat niistä ole huolissaan?
Sehän on Jumalan valinta, ei enää ihmisen. Miksi niistä pitäisi olla huolissaan?
Eikös kaikkivaltias määrää tasan tarkkaan kaiken mitä tapahtuu, esimerkiksi munasolujen kohtalot kohdussa tai muualla? Miksi murehtia kaikkivaltiaan tahdon toteutumista?
Ei määrää kaikkea. Kaikkivaltias on antanut vapaan tahdon ja ihminen voi päättää tekeekö väätin ja moraalittomasti vai oikein ja moraalisesti.
Minä vastustan keinohedelmöitystä, enkä ole edes uskovainen.
Mutta eikö se ole ihan selvä miksi uskovaiset sitä vastustaa. On jumalan tehtävä laittaa lapsi alulle. Minä ajattelen vähän samoin, mutta minulla on se jumala vaan vähän erilainen, sanokaamme sitä vaikka luonnoksi.
Noita kantasolututkimuksia en vastusta, enkä aborttia missään nimessä.
Vierailija kirjoitti:
Vastustaahan ne niin kauan kunnes itse tai läheisensä tarvitsevat esim. kantasoluhoitoja.
Höpsis, ei tulisi mieleenkäan vastustaa moista - sehän on vaan hyvä asia, että aviopari saa koeputkihedelmöityksen avulla kauan kaivatun lapsen, jos se ei muuten onnistu.
Mä en vastusta, mutta suhtaudun varauksella. En tiedä asiasta tarpeeksi ehdottomaan mielipiteeseen.
Kantasolututkimuksesta tiedän sen verran, että sillä on mahdollisuuksia todella suureen hyvään. Siksi en ole vastaankaan.
T. uskis.
Vierailija kirjoitti:
Jos ne uskovaiset olisi systemaattisia, ne vastustaisi kaikkea tutkimusta myös eläinten soluilla. Mutta eivät tätä jostain syystä tee.
Mistäs sinä tiedät mitä kukakin uskova vastustaa? Olen itse ollut jo kauan uskossa, mutta minä en vastusta mitään koeputkijuttuja, koska se ei kuulu minulle. Jokainen tehköön, mitä tekee.
Voisin käyttää sitä itsekin, jos ei muuten raskaus onnistuisi. Eläinkokeita vastustan eläinrakkauteni tähden - eikös jokainen normaali ihminen näitä julmuuksia vastusta, oli uskossa tai ei?
Ei me uskovat olla jotain yhtenäistä laumaa todellakaan, vaan jokainen on sellainen, kun Luoja hänet loi. Uskallamme olla erilaisia kun maailman ihmiset, koska olemme vapaita ihmispelosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ne uskovaiset olisi systemaattisia, ne vastustaisi kaikkea tutkimusta myös eläinten soluilla. Mutta eivät tätä jostain syystä tee.
Uskovaisuushan on perusolemukseltaan nimen omaan rusinoiden poimimista pullasta. Uskovien rusinat vain ovat erilaisia ja oudompia kuin normaalien.
Parempi olisi olla kommentoimatta, kun et tiedä meistä yhtään mitään.
T. Uzkiz
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi ongelma on se, jos hedelmöitetään vaikka 10 munasolua, joita kaikkia ei kuitenkaan pistetä kohtuun, vaan loput roskiin. Aborttiin verrattavaahan se tavallaan on.
Eikö se oli sama ongema kuin se että kohdussa jo olevistakin hedelmöittyneistä menee iso osa roskiin? Eivätkö uskovat niistä ole huolissaan?
Sehän on Jumalan valinta, ei enää ihmisen. Miksi niistä pitäisi olla huolissaan?
Eikös kaikkivaltias määrää tasan tarkkaan kaiken mitä tapahtuu, esimerkiksi munasolujen kohtalot kohdussa tai muualla? Miksi murehtia kaikkivaltiaan tahdon toteutumista?
Ei määrää kaikkea. Kaikkivaltias on antanut vapaan tahdon ja ihminen voi päättää tekeekö väätin ja moraalittomasti vai oikein ja moraalisesti.
Jos teidän jumalanne on kaikkivaltias ja kaikkitietävä niin siitä väistämättömästi seuraa että kaikki on tarkalleen hänen tahtonsa mukaista. Eikö hän olekaan jompaa kumpaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskovaisuushan on perusolemukseltaan nimen omaan rusinoiden poimimista pullasta. Uskovien rusinat vain ovat erilaisia ja oudompia kuin normaalien.
Parempi olisi olla kommentoimatta, kun et tiedä meistä yhtään mitään.
T. Uzkiz
Mihin väitteesi perustuu, etten muka teistä mitään tietäisi?
Keinohedelmöitys eri menetelmineen on ihan eri sarjassa kuin geeniteknologia, johon myös kantasolututkimus kuuluu. Niin kauan kuin se on eettistä, ei ole ongelmaa, mutta aina on niitä, jotka soveltavat tietoja esim. moraalittomiin tavoitteisiin. Kantasolujen luovutus ja antaminen syöpäsairaalle on ihan OK, mutta jos niilä aletaan ns. jalostaa rotua, niin silloin ollaan hakoteilla. Katsoiko teistä kukaan Ylen Prisma-sarjaa geenitutkimuksesta. Se oli todella mielenkiintoista. Viimeisessä osassa esitettiin myös, miten eräs kiinalainen tutkija muutti syntymättömän sikiön geneettistä perimää. Siinä oli hyvä esimerkki epäeettisestä toiminnasta, joka myös tuomittiin tutkijapiireissä jyrkästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos teidän jumalanne on kaikkivaltias ja kaikkitietävä niin siitä väistämättömästi seuraa että kaikki on tarkalleen hänen tahtonsa mukaista. Eikö hän olekaan jompaa kumpaa?
Aika outo asia provota. Kun Jumala on kaikkivaltias ja kaikkitietävä, ei se tarkoita sitä että kaikki tapahtumat olisivat Hänen mieleensä.