Sairasloma vastuullisesta työstä
Olen työpaikassa x, jossa olen yksin vastuussa suuresta määrästä asiakkaita. Olen kuitenkin nyt työmäärän räjähtäessä käsiin alkanut palaa totaalisesti loppuun, mutta ajatus sairaslomasta puistattaa. Minulla ei ole tuuraajaa, kun palaan sairaslomalta, kaikki asiat ovat kertyneet hallitsemattomiksi ja rästihommia kertyisi, tilanteeni siis pahenisi. Ei tänne ketään tilalle kuukaudeksi tai kahdeksikaan tulla palkkaamaan. Enkä haluaisi ns luovuttaa.
Miten tälläisestä työstä voi jäädä sairaslomalle? Onko ainoa keino irtisanoutua ja olla karenssissa, seurauksena stressata raha-asioita infarktiin asti? Minulla on valtavasti fyysisiä ja henkisiä oireita, en nuku, en syö, makaan vain. En kuitenkaan näe sairasloman auttavan vaan aiheuttavan lähinnä paniikkikohtauksen, olen liian korvaamaton työntekijä.
Esimiehellä ei ole aikaa keskustella asioista, työtä on luvattu helpottaa, mitään kuitenkaan ei tapahtunut. Aina kun keskustelen esimiehen kanssa hän kuuntelee ja lupaa auttaa, kunnes esimerkiksi yhtäkkiä jää yli viikon lomalle. Saan myös jatkuvasti huonoa palautetta, aiheetonta ja aiheellista. Olen niin loppu, tunnen itseni tiskirätiksi.
Miten helpottaa omaa työtä? Yhtä tehtyä työtä vasten tulee 20 uutta odottamaan ja tämä kerrottuna sairaslomapäivillä miinus oma työpanos.... Ei houkuttele.
Kommentit (66)
Mikä Ap:lle sitten kelpaisi? Se, että olisi vähän puuhaa ja muuten voisi päivät lorvia? Eikö se ole hyvä, että töitä on? Siitähän sulle maksetaan. Teet 7,5 h päivässä töitä ja lähdet kotiin. Miten se sinua sressaa, vaika töitä kertyy? Teet edelleen sen 7,5 h päivässä ihan samalla tahdilla.
Ja ei, et ole korvaamaton. Kuka tahansa pystyy ne sinun työt tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Mikä Ap:lle sitten kelpaisi? Se, että olisi vähän puuhaa ja muuten voisi päivät lorvia? Eikö se ole hyvä, että töitä on? Siitähän sulle maksetaan. Teet 7,5 h päivässä töitä ja lähdet kotiin. Miten se sinua sressaa, vaika töitä kertyy? Teet edelleen sen 7,5 h päivässä ihan samalla tahdilla.
Ja ei, et ole korvaamaton. Kuka tahansa pystyy ne sinun työt tekemään.
Varmaan jos on tyyliin liukuhihnalla pakkaamassa Pandaa rasioihin, niin on helpompi pudottaa hanskat työajan loppuessa, kun kukaan ei kärsi siitä. Jos taas esim. työnteon kohde on vaikka sairaat ihmiset ja välittää, haluaa auttaa ja tuntee suurta vastuuta, niin kuvio ei olekaan niin yksinkertainen. Esim. Haluaisitko lääkäriksesi kirurgin, joka jättää leikkauksesi kesken, koska työaika sattuu silloin loppumaan?
Et tietenkään irtisanoudu. Ikinä. Sanot esimiehelle että nyt hoidat vain ne asiat, jotka työajan puitteissa ehdit, muu jää hoitamatta. Sitten vaan listaat kaikki ne asiat jota et ole ehtinyt tekemään ja viet pomon pöydälle odottamaan lomaltapaluuta.
Jos hän tuolla perusteella irtisanoisi sinut, voisit riitauttaa sen helposti. Etenkin kun olette jo puhuneet työmäärästäsi ja kaavailleet siihen helpotuksia.
Kai sinulla on muistio näistä keskusteluista, mitä sovitte?
Ja kuuluthan liittoon?
Voitko ap jotenkin näkyvöittää sen, mitä ehdit tehdä ja mitä et? Merkitset kalenteriisi ajan jokaiselle hoitamallesi tehtävällä ja jos ne uhkaavat kasautua ja viivästyä, niin sitten vaan siirrät eteenpäin.
Esimieheni kaatoi minulle töitä ajattelematta jo aiemmin antamiaan tehtäviä. Varasin sitten pokkana yhdelle työryhmälle aloituspalaverin lokakuulle sanoen, että silloin vasta on aikaa. Meni perille.
En ole ap, mutta omassa työssäni valtaosa työtehtävistä ovat sellaista silppua, jota tulee ovista ja ikkunoista, ja työtä tehdessä voi tulla yllätyksiä, joten useita tehtäviä on mahdotonta aikatauluttaa tarkasti. Joskus vasta työpäivän loppupuolella voi todeta, että onpa kiva, kun nyt vasta sain tämän valmiiksi (minusta riippumattomista syistä) ja kohta loppuu työpäivä ja tehtävän aikana on tullut X kpl kiireellisiä sähköposteja. Sitten otat käsittelyyn vielä kiireisimmät viestit ja koitat vastata heti jotain ja lopettelet sitten..
Hyvä sinulle, jos näin todella on, mutta ei tätä peliliikettä voi millään tavalla ihailla tai suositella. Näin toimimalla tehdään vain hallaa työntekijöiden suojelemiseksi luoduille järjestelmille, kuten oikeudelle jäädä sairauden kohdatessa palkalliselle ja pitkittyessä Kelan tukemalle sairauslomalle. Miksi ampua työntekijöiden (ja samalla sinun) omaan nilkkaan tässä asiassa? Olisiko hyvä, että oikeus sairauslomaan poistettaisiin ja sairastaa saisi palkattomalla tai käyttämällä vuosilomansa siihen?