Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Afantasia

Vierailija
06.04.2021 |

IL:n vanha juttu aiheesta:

https://www.iltalehti.fi/mielijamasennus/a/8aa07d79-e241-4a70-9976-1afc…

Tuntuu jotenkin uskomattomalta että tämä ilmiö tunnistettiin vasta muutama vuosi sitten vaikka se koskettaa uusimpien arvioiden mukaan 0.5% ihmisistä

Uusimpien tutkimusten mukaan meillä afanteilla on keskimäärin n. 10 pukälää korkeampi äo kun visualisoijilla

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehellä on toi sama ja hän on hyvin analyyttinen matematiikan tohtori.

Vierailija
2/8 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun miehellä on toi sama ja hän on hyvin analyyttinen matematiikan tohtori.

Afantasia on jollain tasolla periytävä ominaisuus eli hyvällä tuurilla lapsennekin voivat olla afantteja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on myös afantasia. Olen tietojenkäsittelytieteilijä ja mulla on Mensan jäsenyyteen oikeuttava ÄO. 

Mutta vaihtaisin kyllä älykkyyden koska tahansa kykyyn nähdä asioita mielensisäisesti. Olin varmaan 30 v kun tajusin että muut oikeasti jotenkin NÄKEE visuaalisia mielikuvia jos vaikka muistelevat jotain matkaa tai edesmennyttä läheistä tms. Mun päässä on vain mustaa tyhjää, ja ehkä jokunen sanallinen sisäisen puheen lause joka kuvailee kohdetta. Olen niin totaalisen afantastikko, että en edes näe unia, nekin on minulle vain sisäisen puheen kaltaista sanallista kerrontaa, ihan kuin joku lukisi kirjaa.

Lisäksi ärsyttää, kun tututkin paikat näkee joka päivä ihan uusina, koska ei kerta kaikkiaan pysty muistamaan milltä ne näyttää. En eksy tms, koska päässäni on sanallisia käsitekarttoja esim. kaduista, huoneista tms tyyliin "töihin mennessä kun on ohitettu x-tien risteys, tulee mäki jonka jälkeen liikennevaloristeys josta käännyn oikealle". Mutta en siis mielessäni mitenkään pysty näkemään tuota, ja joka päivä se on visuaalisena kokemksena minulle täysin uusi, mikä stressaa. 

Vierailija
4/8 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin tuohan on aivovamma tai kehityshäiriö. Joka aika lailla tekee luovuuden ja taiteellisuuden mahdottomaksi. Plussana toki se, että kun on joutunut kehittämään selvitymiskeinoja pärjätäkseen ilman visuaalista muistia tai kuvittelukykyä maaiilmassa, tietynlainen matematiikkaan ja insinööritieteisiin sopiva älykkyys on yleensä muita korkeampi. Keskittymiskyky saattaa myös olla parempi, koska päässä ei pyöri mitään mielikuvitelmia.

Vierailija
5/8 |
06.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin tuohan on aivovamma tai kehityshäiriö. Joka aika lailla tekee luovuuden ja taiteellisuuden mahdottomaksi. Plussana toki se, että kun on joutunut kehittämään selvitymiskeinoja pärjätäkseen ilman visuaalista muistia tai kuvittelukykyä maaiilmassa, tietynlainen matematiikkaan ja insinööritieteisiin sopiva älykkyys on yleensä muita korkeampi. Keskittymiskyky saattaa myös olla parempi, koska päässä ei pyöri mitään mielikuvitelmia.

Afantasia on ihmisen evoluution seuraava askel eikä todellakaan mikään vamma tai häiriö. Afantit ovat merkittävästi visualisoijia luovempia. Veikkaan että ihmisten kulttuurin kehitys on täysin afanttien luomaa

Vierailija
6/8 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla taitaa olla tuo... hyvä kun löysin tämän ketjun, koska tää onki positiivista.

Vierailija
7/8 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hauskoja kuvitelmia normoilla afanteista. Nauran tuolle kommentille miten luovuus ja taiteellisuus olisi muka mahdotonta. Ja olisin muka vammainen. Usein huvittaa myös suuresti kun ihmiset tulevat lässyttämään kovin varmoina, että sä varmaan kuvittelet sä varmaa kuvittelet, ja sitte kertovat sen mitä itse kuvittelevat minun muka kuvittelevan. Kunpa ymmärtäisivät että itse kuvittelevat toisen kuvittelevan, koska toinen on vapaa mielikuvista. On myös pelottavaakin miten ihmiset ovat mielikuvilla manipuloitavissa ja valheita syötetään normoille propagandalla.

Vierailija
8/8 |
21.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tuota afantasiaa ole myös useampia eri tasoja? Jotkut ei pysty kuvittelemaan mitään, osa "näkee" kuvion hämärästi, osa mustavalkoisena, osa laimeilla väreillä ja osa ihan kunnollisilla väreillä jne? Vai onko tämä täysin on-off-juttu ja sekoitan vaan johonkin muuhun?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yksi