Oletko korona aikana matkustanut ulkomaille?
Kommentit (62)
Vaikka kuinka olisi negatiivinen testitulos matkalle lähtiessä, niin se ei tarkoita sitä, että ei saa virusta lentokentältä, lentokoneesta, taksimatkalta hotelliin jne. Voit itseasiassa viedä lentokenttäviruksen mukanasi lomakohteeseen muita tartuttamaan ja sama takaisin tullessa. Se nenä-suutesti (PCR) ei myöskään näytä, jos olet saanut viruksen vaikkapa päivä sitten.
Matkustusintoiset iloisesti haluavat unohtaa nämä seikat ja siis itsekkäästi matkustavat "koska mun pitää päästä nyt sinne Aurinkorannoille makailemaan tai Sveitsiin laskettelemaan, mun elämä, mun toiveet, mun tylsistyminen, mInä, minä, minä". Ymmärrän kyllä että sukulaisia voi olla ikävä kuten omassa tapauksessani en ole päässyt Suomeen yli vuoteen, koska kuulun riskiryhmään enkä halua tuoda virusta lentokenttätuliaisena varsinkaan läheisille joissa paljon riskiryhmäläisiä.
Olin Turkissa, Saksassa ja Hollanissa reilu vuosi sitten kun Korona rupesi leviämään. Kesällä 2020 kävin Virossa, Latviassa ja Unkarissa kun vielä olivat sallittuja kohteita. Nyt en matkusta mihinkään ennen kuin tilanne taudin suhteen parantuu. Ei myöskään ole varaa jäädä karanteeniin, koska minulla ei ole etätyömahdollisuutta.
Olin pari kuukautta rapakon takana. Ei ongelmia. Testeissä piti tietty käydä. Oli mukavan väljää ja halpaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tietenkään. Mielestäni pitäisi saada vuosi ehdotonta tai kymmenentonnin sakot jos matkustaa....
Heh-heh.
Matkustamisesta on tehty joku kauhea peikko. Mitä ihmeen merkitystä sillä on? Koronaa on joka paikassa, mutaatioita on joka paikassa, Ihan Suomessakin tapahtuu virusmutaatioita, se on viruksen normaali toimintatapa.
Kunhan käy testeissä ja matkustaa negatiivisena, noudattaa hygieniaohjeita, pitää etäisyyttä eikä biletä ihmisjoukoissa, ei matkustamisesta ole sen kummemmin vaaraa.
Hyvät vakuutukset pitää tietysti olla. Ja esim. Espanja on automaattisesti vakuuttanut kaikki matkailijat, jotka asuvat turismilainsäädännön alaisissa paikoissa (esim. hotelli), koronaan sairastumisen varalta, ilmaiseksi.Kuule, jos sinä siellä Espanjassa sairastut ja onnistut pääsemään hoitoon, niin Espanja lähettää sinusta laskun Suomen valtiolle. Siinä ei mitään Espanjan vakuutuksia tarvita. EUssa homma menee aina näin.
Tässä tapauksessa ei pidä paikkansa. Tämä ”turistivakuutus” on yksityinen ja se maksaa kaiken, mm. mahdollisesti tarvittavan ambulanssilennon kotimaahan, sairastuneen sekä hänen perheensä ylimääräiset majoittumiskulut (hotelli tms) karanteenin ajalta jne.
Tuskinpa Suomen valtiolta voi moisia kuluja karhuta, etenkin kun Suomi on merkannut kai koko maailman ”punaiseksi”.
Vierailija kirjoitti:
Itse matkustan vapun tienoilla Italiaan pieneen kylään, air bnb asuntoon. Odotan matkaa, ei ole tarvetta tehdä matkaa tehdä salassa ja jos ihmiset haluaa arvostella niin siitä vaan. Hupimatkakin varmaan , kun pyöräilen ja vaellan. En todella juhli ja ruokaakin ajattelin tehdä itse ja nauttia terassilla. Joku aiemmin kirjoitti, että Levi/Ruka on todellakin ollut paljon pahempi. Se jos lentää toiseen maahan ei tarkoita, että saat koronan. Helsingissä pienessä lähikaupassa tuntuu, että sieltä saa koronan helpommin ja edelleen jotkut lampsii ilman maskia.
Meillä on liput toukokuulle Italiaan (siirretty syksyltä) mutta tänään laitoin viestiä Finskille että siirretään syksyyn. Ei tulisi mieleenkään lähteä mihinkään vaikka meilläkin oma talo ja elellään hissukseen.
Silti! Mitä jos kaikki suomalaiset ajattelisivat samoin kuin te - mä olen niin varovainen, minähän olen vain yksi ihminen, ei mun tekemisillä tai matkalla ole mitään väliä kunhan vaan MINÄ PÄÄSEN MENEMÄÄN....
Haaparannasta olen 4 kertaa hakenut nuuskaa. Joka kerta ilmaantuvuus siellä ollut huomattavasti pienempi kuin esim pk-seudulla. Ei ongelmia, vilautan vain rajavartialle henkilökorttia kun tulen takaisin Suomeen.
Nyt siellä taitaa olla joku testivaatimus mutta eipä haittaa kun nuuskaa löytyy pakastimesta koko loppuvuodeksi.
Vierailija kirjoitti:
Haaparannasta olen 4 kertaa hakenut nuuskaa. Joka kerta ilmaantuvuus siellä ollut huomattavasti pienempi kuin esim pk-seudulla. Ei ongelmia, vilautan vain rajavartialle henkilökorttia kun tulen takaisin Suomeen.
Nyt siellä taitaa olla joku testivaatimus mutta eipä haittaa kun nuuskaa löytyy pakastimesta koko loppuvuodeksi.
Lisäyksenä vielä että suurin huolenaiheeni tartunnan suhteen ei suinkaan ole ollut Haaparanta, vaan eteläsuomalaisten lapinmaatkaajien täyttämät huoltoasemat Suomen puolella. Onneksi en ole saanut tartuntaa etelän lapinmatkaajilta.
Vierailija kirjoitti:
Virossa ja Englannissa.
Milloin kävit Englannissa? Mä luulin että siellä on ollut tosi tiukka lockdown.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäyksenä vielä että suurin huolenaiheeni tartunnan suhteen ei suinkaan ole ollut Haaparanta, vaan eteläsuomalaisten lapinmaatkaajien täyttämät huoltoasemat Suomen puolella. Onneksi en ole saanut tartuntaa etelän lapinmatkaajilta.
Pahimmassa tapauksessa levittäisit tartunnan Ruotsin puolelle. Siksi onkin tärkeää että Uusimaa pysyisi suljettuna etteivät täytä huoltoasemia ympäri maata levittäen virusta.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka kuinka olisi negatiivinen testitulos matkalle lähtiessä, niin se ei tarkoita sitä, että ei saa virusta lentokentältä, lentokoneesta, taksimatkalta hotelliin jne. Voit itseasiassa viedä lentokenttäviruksen mukanasi lomakohteeseen muita tartuttamaan ja sama takaisin tullessa. Se nenä-suutesti (PCR) ei myöskään näytä, jos olet saanut viruksen vaikkapa päivä sitten.
Matkustusintoiset iloisesti haluavat unohtaa nämä seikat ja siis itsekkäästi matkustavat "koska mun pitää päästä nyt sinne Aurinkorannoille makailemaan tai Sveitsiin laskettelemaan, mun elämä, mun toiveet, mun tylsistyminen, mInä, minä, minä". Ymmärrän kyllä että sukulaisia voi olla ikävä kuten omassa tapauksessani en ole päässyt Suomeen yli vuoteen, koska kuulun riskiryhmään enkä halua tuoda virusta lentokenttätuliaisena varsinkaan läheisille joissa paljon riskiryhmäläisiä.
Käytä FFP3-maskia koko matkan ajan, niin olet hyvin suojattu sekä tartunnalta että tartuttamasta muita. Riskiryhmäläisenä minä teen näin.
Olen kyllä myös sitä mieltä, että ”mun elämä ja mun toiveet”. Jos minä voin kaikin puolin paremmin sekä fyysisesti että henkisesti etelän auringossa, niin sinne menen (eli täällä olen). Säästän kotimaan veronmaksajien rahoja, kun kaikki krempat jäävät sinne kylmään, en liukastele ja murra raajojani jne. Sitäpaitsi positiivinen, iloinen mieli pitää fyysisestikin paremmassa kunnossa. Ja siihen mielialaan vaikuttaa ilmasto ja aurinko todella paljon.
Nämä matkat, mitä itse olen tehnyt, ovat kyllä sekä lähteneet että saapuneet lähestulkoon autioille lentokentille (koska korona) ja lentokoneen pystysuora ilmanvaihto hepafiltterin läpi on taatusti turvallisempi kuin Citymarketin ilmanvaihto. Koneessa on vähemmän ihmisiä kuin Cittarissa, kaikki negatiiviseksi testattuja ja kaikilla maski kasvoilla.
Minä tunnen oloni paljon uhatummaksi kauppareissulla Suomessa, sori siitä. Luotan omaan harkintakykyyni ja kykyyni toimia turvallisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Virossa ja Englannissa.
Milloin kävit Englannissa? Mä luulin että siellä on ollut tosi tiukka lockdown.
Muakin näin Englannissa asuvana kiinnostaisi tietää milloin kävit, missä majoituit ja mitä puuhasit?
Aion matkustaa, ihmiset on niin hirveetä paskaa että kiva jos korona leviää! Aurinkoista kevättä kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Enkä ymmärrä mikä tossa olis ongelma, itse tosiaan käytiin Kolarista siinä rajan toisella puolella olevassa kaupassa jossa ei esim. ollut ainoatakaan muuta asiakasta. Äkäslompolossa mökillä, kattelin ettei siellä ollut yhtään tartuntaa viikkoihin, samoin tällä meidän kotikylällä nollat pitkän aikaa. Jos se jossain huoltoaseman baarissa olis tarttunut niin ei voi mitään, samalla lailla se olis voinut tarttua tässä kotikylälläkin. Ei kannata niin kamalan hysteerinen olla.
Vierailija kirjoitti:
Saksalaisten ja Iso-Britanialaisten pitää olla Mallorcalla 2 viikkoa karanteenissa kun tulevat maahan. Suomalaiset voi näyttää negatiivista tulosta ja ei tarvitse karanteenia. Mallorcalla ei saa syödä sisällä eli kyllä ulos tarjoilu pelkästään ja ravintolat sulkeutuu klo 18. Hotelleissa ilmeisesti klo 22
Saksalaisten ei tarvitse ja ilmeisesti Englanti ei itse päästä kansalaisiaan matkustamaan ilman pätevää syytä.
Saksalaiset, sveitsiläiset ja ranskalaiset ovat reissanneet innokkaasti lämpimämpiin kohteisiin. Maailma pelastuu, kun kaikki suomalaiset kyyhöttävät kotonaan.
Vierailija kirjoitti:
Saksalaiset, sveitsiläiset ja ranskalaiset ovat reissanneet innokkaasti lämpimämpiin kohteisiin. Maailma pelastuu, kun kaikki suomalaiset kyyhöttävät kotonaan.
No ei kyllä ole!
Ihanaa kun täällä taas julistetaan omia luuloja ja harhoja totuuksina. Sitten kun kysytään tarkentavia kysymyksiä niin ei vastata.
En jaksa pahestua jos joku menee ulkomaille. Yleensä en ole kiinnostunut ihmisten menemistä, kunhan hoitaa matkustamisen fiksusti