Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten joku kehtaa laittaa vauvan päiväkotiin?

Vierailija
04.04.2021 |

Ymmärrän vielä jos kyseinen henkilö on tärkeässä=korvaamattomassa asemassa työssään, mutta jos laitetaan vauva päiväkotiin ihan huvin vuoksi niin en ymmärrä. Pienten ryhmässä vauvan vahtiminen ja hoito vievät hirveästi aikaa muilta lapsilta. Miksi teette lapsia jos hoidatatte ne muilla heti alkajaisiksi?

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina ei ole vaihtoehtoa, kun ei ole varaa jäädä hoitovapaalle.

Miksi ei ole varaa? On siis eletty velaksi yli varojensa ja pitää maksella niitä velkoja pois?

Useimmat eivät vaan elä 300 eurolla kuukaudessa. Suurimmalla osalla lapsiperheistä on asuntolaina, joka pitää maksaa. Yritätkö evätä yksinhuoltajilta oikeuden saada lapsia?

Miten niin 300€? Vauvasta maksetaan äitiyspäivärahaa, ja jos jää silti perustoimeentulo rajan alla, niin hakee sitten toimeentulotukea?

Äitiyspäiväraha loppuu kun lapsi on 9kk ja jos/kun hallitus saa tämän vihoviimeisen p**kauudistuksensa läpi perhevapaista, 6kk, jonka jälkeen on oltava kodinhoidontuella, joka on jotakuinkin 300e/kk. Tosin tähän on mahdollista saada lisäksi hoitolisää, joka on talouden tuloista riippuvainen, eli jos isä tienaa reippaasti, jää äidin tulot tuohon 300 euroon. Jos isä taas on pienipalkkainen, bruttotulot vaikka 2000e/kk, laskurin mukaan voisi saada vielä hurjat 150e/kk hoitolisää, eli äidin tulot olisi niinkin hurjat kuin 450 e/kk.

En tiedä teistä, mutta meillä mies ei kyllä elätä minua noilla tuloilla, joten ei ole mahdollista jäädä kauhean pitkäksi aikaa kotiin sen jälkeen kun äitiyspäiväraha loppuu, kun vuokran oma osuus on jo 325 euroa ja lisäksi sitten sähkölämmitys talvisaikaan, vesilaskut ym. Ei riitä edes asumiseen tulot, vaikka lapsilisänkin käyttäisi siihen (ja sitähän ei käytetä omiin kuluihin vaan lapsen kuluihin, vaippoihin, vaatteisiin ym. lapsen menoihin), joten vaikka minulla onkin säästössä rahaa, ei vaan voi olla välttämättä edes puolta vuotta lastenhoidontuella, ellei mies ala maksaa minulle vaikka 100e/kk siitä, että hoidan lasta kotona. Käytännössä voisi onnistuakin, jos saisi miehen vakuutettua siitä, että muuten maksaa saman homman päiväkotiin, jos ollaan molemmat töissä, kun itse tienaan kuitenkin miestä enemmän, niin ei ne päivähoitomaksutkaan ihan pikkuisia ole.

Haluaisin sanoa, ettei se ole rahasta kiinni hoitaako lapsia kotona, mutta kun se on. Osaan elää pienillä tuloilla (kokemusta työttömyydestä), mutta jos tulot ei riitä edes elämisen peruskuluihin, niin ei ne säästötkään loputtomiin riitä etenkin kun olisi hyvä olla se pahanpäivän varakin olemassa.

Lisäksi täällä näyttää olevan kahdenlaisia huutelijoita: ne, joiden mielestä äiti on uraohjus kun menee heti töihin ja sitten ne 3-vuotiaaksi tai jopa kouluikäiseksi lasten kanssa kotona makoilijat. Missä on kultainen keskitie, eli vaikka 1,5-2-vuotiaaksi lapsen kanssa kotona ja sitten päiväkotiin, kun perustaidot, eli kävely ja puhuminen on opittu? Tämä olisi minulle se ihanne, mutta ei säästöt riitä niin pitkälle, joten lapsi joutunee hoitoon siinä reilun vuoden iässä.

42/53 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanjassa makaa 10 kuukautiset vauvat lattialla karsinassa rivissä. Siellä ei lapsista välitetä samoin kuin tällä ja silti lapset voivat paremmin kuin meidän.

Välitetä tarkoittaa valtion puolelta että espanjalaisille äideille ei anneta samoja mahdollisuuksia olla kotona vauvojen kanssa niinkuin täällä. 

Sääli pieniä, pitkät päivät , kuumaa ja stressiä henkilökunnalle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Jos jää kotiin, ei siitä ainakaan yhteiskunnan pidä maksaa. Kotihoidon tuki pitäisi lopettaa kokonaan.

Yhteiskunta maksaa yhden lapsen päiväkotihoidosta 1000€ kuukaudessa.

On parempi että yhteiskunta maksaa lapsen hoidosta yli tonnin kuin 300€. Tuo on sitä bisnesajattelua. Älykästä ainakin.

Vierailija
44/53 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aina ei ole vaihtoehtoa, kun ei ole varaa jäädä hoitovapaalle.

Miksi ei ole varaa? On siis eletty velaksi yli varojensa ja pitää maksella niitä velkoja pois?

Muualla Euroopassa palkat ja verotus on sovitettu niin että perhe selviää hyvin yhdenkin palkalla. Silloin äidit tietenkin voivat olla lasten kanssa kotona jos haluavat.

Suomessa tämä ei ole mahdollista jos haluaa kodin ja ruokaa pöytään omalla rahalla, ei sosiaalituilla.

Kotihoidon tuki on niin pieni ettei sillä ole mahdollista kompensoida toisen palkkaa. 

Lisäksi olen sitä mieltä että useimmille lapsille on todella tärkeää päästä tapaamaan muita lapsia ja oppia ryhmätoimintaa jo ennen kouluikää. 

Vierailija
45/53 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä juttuja lukiessa kyllä huomaa, miten koulutus/kouluttamattomuus ei takaa naisille avarakatseisuutta, erilaisia valintoja tehneiden naisten arvostamista, vaan kaikkien tulisi olla kuin muotilla tehtyjä. Kannattaisi ottaa ne silmälaput pois silmiltä ja uskaltaa katsella vähän sivummallekin siitä urautuneesta urastaan, ei se niin pelottavaa ole kuin luulisi ; )

Vierailija
46/53 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se tutkittukin, että päiväkodissa olevat lapset ovat stressaantuneempia. Miettikää sitä älytöntä meteliä ja ei heitä ehditä lohduttaa siellä, vaikka itkettäisi yms. Älyttömintä on se, kun pieni lapsi laitetaan päiväkotiin, kun uusi vauva syntyy. Tieltä pois vain.

Vierailija
47/53 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Voihan sitä jäädä kotiin vellomaan niiden lasten kanssa, mutta turha siitä mitään mitaleita on odottaa.

Kyllä mä arvostan enemmän työntekoa kuin kotona hengailua.

Turha katkeroitua ja valittaa ettei kukaan arvosta, kun on itse tehnyt omat valintansa.

Mä en kyllä hirveästi arvosta työntekoa (muuta kuin elannon tienaamisen kannalta). Harva meistä on oikeasti sellaisessa työssä, ettei meitä voisi helposti korvata. Löydettiinhän sen äitiysloman ajaksikin siihen joku tuuraaja.

Kuinka moni firma muistelee jotain työntekijäänsä useita vuosia tämän kuoleman jälkeen. Sen sijaan lapset ja lapsenlapset muistelevat vanhempiensa kanssa viettämiään mukavia aikoja vielä kauan kuolemasi jälkeen.

Paitsi tietenkin täällä palstalla 90 prosenttia mammoista on jotain maailmankuuluja kirurgeja ja bisnessneroja, joita ei voi niin vain korvata.

Vierailija
48/53 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä mammat jotka pitävät työntekoa tärkeämpänä ja puhuvat kuinka toiset makaa vain kotona, niin kertoo hyvin paljon siitä, että heillä ei ole kokemusta siitä oman lapsen hoidosta. Kyllä itse pääsisin todella paljon helpommalla töissä, kuin kotona hoitamassa kolmea lasta😂 miehenikin tietää, että hän pääsee helpommalla töissä käydessään. Toisaalta, jos he vain makaavat lomat ja viikonloput, kun on lapsen kanssa, niin onhan se jo lapsellekkin parempi olla päiväkodissa, kuin sellaisen vanhemman kanssa. He kyllä tuskin viettävät lomia edes lasten kanssa, että eiköhän he silloinkin ole joko mummolassa tai päiväkodissa.

49/53 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä juttuja lukiessa kyllä huomaa, miten koulutus/kouluttamattomuus ei takaa naisille avarakatseisuutta, erilaisia valintoja tehneiden naisten arvostamista, vaan kaikkien tulisi olla kuin muotilla tehtyjä. Kannattaisi ottaa ne silmälaput pois silmiltä ja uskaltaa katsella vähän sivummallekin siitä urautuneesta urastaan, ei se niin pelottavaa ole kuin luulisi ; )

Itse en arvostele. Mutta jos minä olen maksumiehenä, niin kyllä, silloin arvostelen.

En ymmärrä miksi minun lapsettomana veronmaksajana pitäisi maksaa tonni kuussa päivähoitopaikasta jollekin yyhoo siiderimutsille, joka makaa kotona.

Menkää töihin.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
50/53 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se , jonka mielestä omien lasten hoitaminen on vellomista ja nyhjäämistä pysyy toivottavasti lapsettomana.

Vierailija
51/53 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Min kaveripiirissä kaikki hyvin koulutetut naiset palasivat töihin todella nopeasti. Matalasti koulutetut naiset taas tekevät kaikkensa, että voisi maata sen kakaran kanssa kotona. Eikä ne lapset mitään herran enkeleitä ole. Älykkyys periytyy ja kotiäitien lapset harvemmin ovat kovin älykkäitä. Geenit...

Lähisukulaiseni on ollut kotihoidossa, tosin heillä oli hoitolapsia. Todella menestynyt koulussa ja uralla, ei voi enää Suomessa yksityissektorilla kovin paljon korkeammalle päästä. 

En minä itsekään tyhmä ole, vaikka olen vain käynyt päiväkerhossa kerran viikossa, muuten ollut kotona. Minä olen keskiluokkaisessa suunnittelutyössä. Veljeni on päällikköasemassa vähän yli sadan hengen firmassa samalla taustalla. 

Vierailija
52/53 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis HEI!! Minun ystävät, jotka on hoitanut lasta n.3 vuotiaaksi kotona, ei TODELLAKAA oo maannu sohvalla! Hitto vie, se on raskasta hommaa katsoa lasten perään, jatkuvasti ovat olleet väsyneitä ja juoksevat kokoajan lapsen perässä, hoitavat kotityöt, tekevät ruokaa, pesevät pyykkiä, vievät lapset ulos!!! Minä kunnioitan kaikkia äitejä jotka hoitavat lapsiaan kotona, en silti myöskään arvostele niitä, jotka aiemmin vie lapsen tarhaan kun ei ihan vauvana veis, mut kaikki ei pysty jäämään kotiin. Koskaan ei voi tietää toisen olosuhteita! 

Nostan hattua kaikille äideille!!!<3

Vierailija
53/53 |
05.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en arvostele. Mutta jos minä olen maksumiehenä, niin kyllä, silloin arvostelen.

En ymmärrä miksi minun lapsettomana veronmaksajana pitäisi maksaa tonni kuussa päivähoitopaikasta jollekin yyhoo siiderimutsille, joka makaa kotona.

Menkää töihin.

Mistä hel..tin YH siideri mutseista tää muija puhuu? Ykskää tutnemani yh äiti vedä mitään siideriä, raataa lapsen kanssa ja pitää lapsestaan huolen. Sinä taidat ihan syystä olla lapseton. Mikä tarve aukoo päätä asioista joista mitään tiiä..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yksi