20-vuotiaana äidiksi. Mitä haluaisit kysyä?
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Pidätkö itseäsi parempana kuin nelikymppisenä esikoisen saavia?
En parempana, mutta toki ihmettelen että miksi kannatti niin pitkään odottaa, tiedän että taustalla voi olla monia syitä lapsettomuutta jne... tai sitten koki vaan itselleen oikeaksi tulla vasta nelikymppisenä äidiksi! Mielestäni 18-45v on parasta lapsen saanti ikää. Jokainen valitkoon itselleen sopivan iän tulla vanhemmaksi tai olla tekemättä lapsia. Nuorena lasten saaminen on tietty terveyden kannalta tärkeämpää ja minä pidän terveyttä ihmiselle tärkeimpänä asiana. Terveys menee minun arvoasteikolla jopa rakkauden edelle. Rakkaus tulee hyvänä kakkosena.
Oletko tyytyväinen elämääsi? Tekisitkö mitään toisin?
Onpas teillä tervejärkinen suhde kun 30 vuotias seurustelee juuri teini-iästä päässeen kanssa ja pamauttaa sen paksuksi vähän ajan päästä ja sitten käy vieraissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidätkö itseäsi parempana kuin nelikymppisenä esikoisen saavia?
En parempana, mutta toki ihmettelen että miksi kannatti niin pitkään odottaa, tiedän että taustalla voi olla monia syitä lapsettomuutta jne... tai sitten koki vaan itselleen oikeaksi tulla vasta nelikymppisenä äidiksi! Mielestäni 18-45v on parasta lapsen saanti ikää. Jokainen valitkoon itselleen sopivan iän tulla vanhemmaksi tai olla tekemättä lapsia. Nuorena lasten saaminen on tietty terveyden kannalta tärkeämpää ja minä pidän terveyttä ihmiselle tärkeimpänä asiana. Terveys menee minun arvoasteikolla jopa rakkauden edelle. Rakkaus tulee hyvänä kakkosena.
Mutta sitten taas tällainen mielipide kertoo vähän siitä, että ettet näe korkeaa koulutusta mitenkään tärkeänä asiana. Kaikki eivät tyydy mihinkään tarjoilijakoulutukseen.
Onko miehesi sinun mielestäsi hyvä mies? Ei ihan siltä nimittäin kuulosta, kun piti lapsi hankkia noin nuoren kanssa mutta ei silti itse yli 30-vuotiaanakaan kykene olemaan juoksematta vieraissa.
Vierailija kirjoitti:
Katson juuri teiniäitiohjelmaa, jossa 26-vuotias odottaa seitsemättä lastaan. Sori, mutta en nyt keksi mitä ihmeellistä 20-vuotiaassa äidissä olisi. Oma äitini oli 18 kun minut sai.
Minä katsoin aikoinaan sen kauden jossa oli tämä Tanja joka menehtyi aivoverenvuotoon ja sitten tiuskista olen nähnyt 'haluun pitää lapseni' dokumentin mutta muuten en ole kyseistä sarjaa jaksanut seurata, en suomalaista versiota tai ulkomaalaista.. Tuo 26-vuotias kenestä puhut taitaa olla nimeltään Anette, hänestä en ole muuta kuin lukenut muutaman lehtiartikkelin ja niiden perusteella mielipiteeni on että taitaa olla hukassa koko nainen, kun tekee vaan lisää lapsia eikä oo vielä edellisiäkään saanut kotiin takaisin... kuvottaa sen verran koko ihminen etten halua katsoa kyseistä ohjelmaa
Pitäisikö minunkin tehdä aloitus tänne, kun odotin 20-vuotiaana jo toista lasta?
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö minunkin tehdä aloitus tänne, kun odotin 20-vuotiaana jo toista lasta?
Varmaan olisi syytä. Miksi noin nuorena?
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi kysyä tyypiltä, joka hassaa nuoruutensa.
Mistä sä tiedät miten tunnen ja koen nuoruuteni? Mä koen ja tunnen sen niin että mitään en oo menettänyt, vaan päinvastoin, oon saanut jackpotin, ollaan kaikki terveitä, meillä on kaunis talo, meillä on hyviä ystäviä ja olen vapaa ollut tekemään oikeastaan mitä haluan... Se että sulla on lapsi, ei tarkoita sitä ettet voisi enää koskaan matkustella tai mennä ystävien kanssa! Jos pitää joka viikonloppu päästä myrkyttämään itseään viinalla, niin en usko että meillä on ajatusmaailmoiltamme mitään yhteistä.
Terveet elämäntavat on ne jotka on lähellä minun sydäntä. Anteeksi vain kun olen ollut erilainen nuori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katson juuri teiniäitiohjelmaa, jossa 26-vuotias odottaa seitsemättä lastaan. Sori, mutta en nyt keksi mitä ihmeellistä 20-vuotiaassa äidissä olisi. Oma äitini oli 18 kun minut sai.
Minä katsoin aikoinaan sen kauden jossa oli tämä Tanja joka menehtyi aivoverenvuotoon ja sitten tiuskista olen nähnyt 'haluun pitää lapseni' dokumentin mutta muuten en ole kyseistä sarjaa jaksanut seurata, en suomalaista versiota tai ulkomaalaista.. Tuo 26-vuotias kenestä puhut taitaa olla nimeltään Anette, hänestä en ole muuta kuin lukenut muutaman lehtiartikkelin ja niiden perusteella mielipiteeni on että taitaa olla hukassa koko nainen, kun tekee vaan lisää lapsia eikä oo vielä edellisiäkään saanut kotiin takaisin... kuvottaa sen verran koko ihminen etten halua katsoa kyseistä ohjelmaa
Ei ole sama tyttö tämä. Tällä kaikki lapset asuvat kotona ja hän on naimisissa lasten isän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sä tiedät miten tunnen ja koen nuoruuteni? Mä koen ja tunnen sen niin että mitään en oo menettänyt, vaan päinvastoin, oon saanut jackpotin, ollaan kaikki terveitä, meillä on kaunis talo, meillä on hyviä ystäviä ja olen vapaa ollut tekemään oikeastaan mitä haluan... Se että sulla on lapsi, ei tarkoita sitä ettet voisi enää koskaan matkustella tai mennä ystävien kanssa! Jos pitää joka viikonloppu päästä myrkyttämään itseään viinalla, niin en usko että meillä on ajatusmaailmoiltamme mitään yhteistä.
Terveet elämäntavat on ne jotka on lähellä minun sydäntä. Anteeksi vain kun olen ollut erilainen nuori.
Et mitenkään erilainen. Moni elää tuollaista elämää iässäsi. Tuntuu, että ole vähän hairahtunut luuloon, että olet uniikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millainen on teidän arkipäivän rytmi ?
Lapsi menee nukkumaan klo 21. Herää noin 6:30 ja alkaa katsomaan lastenohjelmia, minä tai mies alkaa aamupalan laittoon, aamupala klo 7:30-8:00, lapsi jatkaa sen jälkeen lastenohjelmien katsomista yleensä ja leikkii sisällä, mä teen kotitöitä tai ruokaa, klo 11 lounas, klo 12:30-13:00 kahdeksi tai kolmeksi tunniksi ulkoilemaan, klo 16:00 lounas..
Lounaan jälkeen yleensä minä tai mies leikkii lapsen kanssa.
Klo 18:00-19:00 eteenpäin yleensä katsellaan koko perhe yhdessä telkkaria, 19:30 iltapesulle, 20:00 iltapalaa, 20:30 iltasatu ja 21 sammuu valot :) siinä on sitten mulla ja miehellä 1-2h aikuisten aikaa
WHAT?!?!
No voi anteeksi, kirjoitusvirhe tapahtui vahingossa, piti sanoa päivällinen..
Viime päivinä olen kyllä harkinnut eroa miehestä vaikka yh-elämä pelottaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap
Voimia!
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette hanki enempää lapsia? Mitä ajattelet ikäerostasi miehen kanssa?
Koska en kestä toista kertaa sitä kivuliasta kokemusta ja miehellä on huumeaddiktio tausta, joten uskon että kahden lapsen hoitaminen voisi käydä liian raskaaksi ja hän voisi retkahtaa... Pakko ajatella omia voimavaroja. Ajattelen että meidän ikäero on täydellinen :)
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei siinä ole mitään pelättävä. Sinullahan on vain yksi lapsi ja hänkin jo aika iso. Hyvin siinä pärjää. Pärjäähän sitä viiden lapsen yksinhuoltajatkin. Siitäkin huolimatta vaikka lapset olisivat enimmäkseen vaippaikäisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmaan olisi syytä. Miksi noin nuorena?
Haluttiin lapset nuorena ja eipä meillä mitään esteitä sille ollut. Rahaa oli, eikä tarvinnut tukien varassa roikkua. Näiden jälkeen tuli vielä yksi lisää, kun olin 23v. Edelleen saman miehen kanssa yhdessä ja oikein mukavasti mennyt. Itse koen helpommaksi, ettei työelämästä tarvi jatkuvasti olla pois äitiyslomien takia yms, kun lapset on jo tehty työelämään mennessä.