Unettomuuskierteen katkaisu
Olen n. 20 vuotta käyttänyt mirtatzapiinia eri annoksilla unettomuuteen. Viimeiset 3 vuotta olen joutunut lisäksi käyttämään Ketipinor 25-50mg ja nyt viimeiset 3 kuukautta myös melatoniinia ja opamoxia. Pidän unipäiväkirjaa ja yritän erityisesti pitää tuon opamoxin käytön hallinnassa eli max. 3 krt/vko.
Mirtatazapin ja Ketipinor antaa 3-4 tunnin yöunet ja opamox+mirtatazapin 8 tunnin hyvät yöunet.
Yritän nyt vaikuttaa niihin olosuhteisiin, mitkä tukevat nukkumista mahdollisimman vähällä lääkityksellä. Käyn uniterapia-verkkokurssia läpi ja seuraavaksi olen menossa akupunktio hoitoon unettomuuden helpottamiseksi.
Lääkemäärien lisääminen ei ole ratkaisu uniongelmaani, vaan niihin olosuhteisiin vaikuttaminen, mitkä ylläpitävät unettomuutta. Lääkityksen tehot ovat aina suhteessa siihen kuormitukseen, minkä ihminen kohtaa. Mikään lääke ei auta, jos paine on liian suuri. Sen verran on kuitenkin lääkettä käytettävä, ettei kunto romahda unettomuuden vuoksi. Toivon, että löydän avun näistä ei- lääkkeellisistä vaihtoehdoista.
Kokeile painopeittoa.