Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minusta on tullut todella hidas. Apua? Jouduin töissä ongelmiin sen vuoksi

Vierailija
04.04.2021 |

Olen 40-vuotias ja minusta on tullut todella hidas. Kaikessa. Olin ennen aika aktiivinen ja tehokas ja nopea, mutta nyt olen kuin hidastetussa filmissä vaikka yritän parhaani tehdä asioita nopeasti. Johtuu varmaan kuormittavasta pikkulapsiarjesta, vuosien liian vähästä unesta jne.

Jouduin ongelmiin töissä kun en saa aikaiseksi asioita. Tai saan mutta hitaasti eli ihan liian vähän. Teen kuitenkin niin nopeasti kuin vain pystyn eli en pysty parempaan ja yhtä hidas olen kotonakin. Työni on asiantuntijatyötä eli erilaisia projekteja joissa on aika tiukat deadlinet. Ymmärrän kyllä pomoja että on ongelma kun en saa töitä hoidettua mutta ei mitkään haukut, puhuttelut ja varoitukset saa minua nopeammaksi ja kärsin tästä hitaudesta itsekin paljon.

Kävin lääkärissä mutta ei minusta löytynyt mitään sellaista johon olisi joku hoito olemassa. Eikä mitään millä saisi saikkua tosin ei se auttaisi edes koska tämä on pitkän ajan ongelma eikä ole helpottanut millään pitkillä vuosilomillakaan. Perhe-arjesta en voi saada kuukausien toipumislomia.

Osaisiko joku neuvoa mitä tehdä? Etenkin työn suhteen?

Kommentit (107)

Vierailija
81/107 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku kysyi miten hitaus ilmenee. Laitan esimerkkejä:

-Töissä pitäisi järjestää teams-tapahtuma, jota varten pitää kontaktoida x määrä ihmisiä, sopia ja sovittaa yhteen aikataulut, suunnitella tapahtuman sisällöt, laatia diat ym, kontaktoida osa ihmisistä uudelleen ja yhteensovittaa sisällöt heidän puheenvuorojen kanssa jne. Tähän on allokoitu aikaa puoli työpäivää. Ennen sain sen siinä ajassa tehtyä ja muutkin saavat. Nyt olen niin hidas että minulla menee siihen kolme työpäivää.  Näppiksen näppäilykin on kuin hidastetusta filmistä, joten tuherran jotain sähköpostia puoli tuntia, osa aikaa menee tosin siihen että jotenkin en saa ajatuksia kasaan että mitä siihen pitikin kirjoittaa. Sitten huomaan että unohdin kysyä henkilöltä y asiaa x, joka oli olennainen aikataulujen suhteen ja joudun soittamaan hänelle perään, etsimään puhelinnumeroa jossa taas tuhrautuu vartti että sen edes löydän mistään jne.

--Töissä pitäisi kirjoittaa projektin välivaiheraportti 4 sivua. Siihen on varattu aikaa meidän prosesseissa max. kaksi tuntia. En saa millään ajatuksia kasaan että mitä siihen pitäisi kirjoittaa ja tuherran sitä koko päivän. Osaan kyllä työni ja tiedän mitä siihen pitää kirjoittaa, mutta kun alan kirjoittamaan niin ajatukset ei vain pysy yhtään kasassa ja paperille tulee yksittäisten asioiden silppua vaikka kokonaisuus on kyllä päässäni.

-Teen kotona ruokaa ja kaadan spaghettikattilasta vettä pois. Olen kuin hidastetussa filmissä kun etsin kaapista siivilää, kun kaadan sinne spaghetit ja havahdun minuutin päästä että olen siinä vain seissyt paikallani ja vedet on kaadettu pois jo aikaa sitten...

-Pitää pukea lapset lähtöä varten. Liikkeeni on vain todella hitaita kun vedän pienemmälle haalarin lahkeita ja tumppuja päälle ja pukeminen kestää ja kestää. 

Ap

Vinkki tuohon kohtaan missä pitää sopia yhteen aikataulut. Käytä Doodle sivustoa, johon kaikki merkkaavat milloin ovat vapaana niin on helppo yhdellä kertaa nähdä  https://doodle.com/en_GB/   

Sulle voisi olla hyötyä myös, jostain productivitykurssista, jossa opetetaan nopeimmat ja tehokkaimmat tavat suoriutua erilaisista tehtävistä. 

Vierailija
82/107 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen miehen pitää nyt ottaa enemmän vastuuta. Esim lasten kuskaus edes toiseen suuntaan. Eihän ne lapset mitenkään ole sun henkilökohtainen projekti.

Miten mies on suhtautunut uupumukseesi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/107 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-Töissä pitäisi järjestää teams-tapahtuma, jota varten pitää kontaktoida x määrä ihmisiä, sopia ja sovittaa yhteen aikataulut, suunnitella tapahtuman sisällöt, laatia diat ym, kontaktoida osa ihmisistä uudelleen ja yhteensovittaa sisällöt heidän puheenvuorojen kanssa jne. Tähän on allokoitu aikaa puoli työpäivää. Ennen sain sen siinä ajassa tehtyä ja muutkin saavat. Nyt olen niin hidas että minulla menee siihen kolme työpäivää.  Näppiksen näppäilykin on kuin hidastetusta filmistä, joten tuherran jotain sähköpostia puoli tuntia, osa aikaa menee tosin siihen että jotenkin en saa ajatuksia kasaan että mitä siihen pitikin kirjoittaa. Sitten huomaan että unohdin kysyä henkilöltä y asiaa x, joka oli olennainen aikataulujen suhteen ja joudun soittamaan hänelle perään, etsimään puhelinnumeroa jossa taas tuhrautuu vartti että sen edes löydän mistään jne.

--Töissä pitäisi kirjoittaa projektin välivaiheraportti 4 sivua. Siihen on varattu aikaa meidän prosesseissa max. kaksi tuntia. En saa millään ajatuksia kasaan että mitä siihen pitäisi kirjoittaa ja tuherran sitä koko päivän. Osaan kyllä työni ja tiedän mitä siihen pitää kirjoittaa, mutta kun alan kirjoittamaan niin ajatukset ei vain pysy yhtään kasassa ja paperille tulee yksittäisten asioiden silppua vaikka kokonaisuus on kyllä päässäni.

-Teen kotona ruokaa ja kaadan spaghettikattilasta vettä pois. Olen kuin hidastetussa filmissä kun etsin kaapista siivilää, kun kaadan sinne spaghetit ja havahdun minuutin päästä että olen siinä vain seissyt paikallani ja vedet on kaadettu pois jo aikaa sitten...

-Pitää pukea lapset lähtöä varten. Liikkeeni on vain todella hitaita kun vedän pienemmälle haalarin lahkeita ja tumppuja päälle ja pukeminen kestää ja kestää. 

Ap

Vinkki tuohon kohtaan missä pitää sopia yhteen aikataulut. Käytä Doodle sivustoa, johon kaikki merkkaavat milloin ovat vapaana niin on helppo yhdellä kertaa nähdä  https://doodle.com/en_GB/   

Sulle voisi olla hyötyä myös, jostain productivitykurssista, jossa opetetaan nopeimmat ja tehokkaimmat tavat suoriutua erilaisista tehtävistä. 

Onko siellä ohjeet lasten pukemiseen ja spagetin huuhtelemiseen?

Vierailija
84/107 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sen miehen pitää nyt ottaa enemmän vastuuta. Esim lasten kuskaus edes toiseen suuntaan. Eihän ne lapset mitenkään ole sun henkilökohtainen projekti.

Miten mies on suhtautunut uupumukseesi?

Mies on lähinnä ärsyyntynyt ylikuormituksestani sillä hän pelkää että lisää hänen hommia (mikä ärsyttää häntä koska hän on niin kiinni siinä firmassaan koko ajan). Ap

Vierailija
85/107 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lepo ja ravitsemus ovat kunnossa, alan vaihto voisi olla paikallaan.

Ennen kuin se tulee hallitsemattomasti potkujen muodossa.

Moni polttaa itsensä loppuun.

Lepo ei ole kunnossa mutta ei ole aikaa riittävään lepoon kun in työ, pienet lapset päiväkotihakuineeen jne.

Alan vaihto vaatisi varmaan vuosien opiskelut uuteen ammattiin? Tuntuu että olen niin kuormittunut ja hidas että yksikään uusi asia ei tartu päähän. Ap

Loppuunpalaminen, hyppää pois oravanpyörästä muutamaksi vuodeksi. Jos et sitä tee omasta tahdostasi, niin kyllä se työnantaja järjestää sinut pois siitä työstä.

Kyllä saikkua saa ja pitkäksikin aikaa , jos sanot ettet selviä millään työstäsi.KOLMIKANTANEUVOTTELU HETI ARKENA sinun , lähiesimiehen ja työterveyslääkärin kesken.

Nyt sano tietys ettet voi, ei rahat riitä. Mutta se tulee eteen lähiaikoina tahdot tai et.

Vierailija
86/107 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kuulostaa huolestuttavalta. Et todella ole kunnossa. Uudestaan lääkärille, ferritiini, kilppari ja lähete psykologille.

Mieti voisitteko palkata lastenhoitoapua välillä edes muutamaksi tunniksi. Et jaksa kauaa näin. Tuossa tilanteessa en olisi huolestunut enää vaan hitaudesta työtehtävissä. Luultavasti tarvitset saukkua.

Kyllähän minulle sairausloma kelpaisi, mutta kun en ole sairas. Lääkärissä kyllä todettiin, että olen väsynyt ja ylikuormittunut, mutta lääkäri sanoo että ne ei oikeuta sairauslomaan. Pari päivää voin pitää ilman saikkulappua omalla ilmoituksella toki, mutta ei sellaiset pari päivää vaikuta tässä tilanteessa mihinkään kun tämä on jatkunut jo niin pitkään. Ap

Yksi vaihtoehto on odottaa kunnon burn out ja sitten saikkua voi tulla se puoli vuotta. Silloin myös mies tai joku muu joutuu hoitamaan lapset kokonaan, kun sinä et enää pääse sängystä ylös.

En tarkoita olla ilkeä. Minäkin kuvittelin että kuormittavaan tilanteeseen ja uupumuksen hoitoon ei ole ratkaisua yh-arjessani. Ettei elämässä voi muuttaa mitään. Toipumiseen on nyt mennyt muutama vuosi enkä ole vieläkään palannut ennalleni aikaansaavaksi ihmiseksi. Toivottavasti joskus.

Vierailija
87/107 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kuulostaa huolestuttavalta. Et todella ole kunnossa. Uudestaan lääkärille, ferritiini, kilppari ja lähete psykologille.

Mieti voisitteko palkata lastenhoitoapua välillä edes muutamaksi tunniksi. Et jaksa kauaa näin. Tuossa tilanteessa en olisi huolestunut enää vaan hitaudesta työtehtävissä. Luultavasti tarvitset saukkua.

Kyllähän minulle sairausloma kelpaisi, mutta kun en ole sairas. Lääkärissä kyllä todettiin, että olen väsynyt ja ylikuormittunut, mutta lääkäri sanoo että ne ei oikeuta sairauslomaan. Pari päivää voin pitää ilman saikkulappua omalla ilmoituksella toki, mutta ei sellaiset pari päivää vaikuta tässä tilanteessa mihinkään kun tämä on jatkunut jo niin pitkään. Ap

Yksi vaihtoehto on odottaa kunnon burn out ja sitten saikkua voi tulla se puoli vuotta. Silloin myös mies tai joku muu joutuu hoitamaan lapset kokonaan, kun sinä et enää pääse sängystä ylös.

En tarkoita olla ilkeä. Minäkin kuvittelin että kuormittavaan tilanteeseen ja uupumuksen hoitoon ei ole ratkaisua yh-arjessani. Ettei elämässä voi muuttaa mitään. Toipumiseen on nyt mennyt muutama vuosi enkä ole vieläkään palannut ennalleni aikaansaavaksi ihmiseksi. Toivottavasti joskus.

Puoli vuotta voi olla lyhyt aika, kun leikkaa kiinni kunnolla.

Vierailija
88/107 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Onko siellä ohjeet lasten pukemiseen ja spagetin huuhtelemiseen?

No ainakin kannattaa helpottaa niitä hommia mitä voi. Toki näyttää, että AP:lla on terveydellinen syy tuossa takana, mutta etenkin silloin kuin aivot jumittaa on tosi tärkeää, että hoitaa asiat helpoimmalla mahdollisemmalla tavalla. 

Vierailija
89/107 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lepo ei ole kunnossa mutta ei ole aikaa riittävään lepoon kun in työ, pienet lapset päiväkotihakuineeen jne.

Alan vaihto vaatisi varmaan vuosien opiskelut uuteen ammattiin? Tuntuu että olen niin kuormittunut ja hidas että yksikään uusi asia ei tartu päähän. Ap

Loppuunpalaminen, hyppää pois oravanpyörästä muutamaksi vuodeksi. Jos et sitä tee omasta tahdostasi, niin kyllä se työnantaja järjestää sinut pois siitä työstä.

Kyllä saikkua saa ja pitkäksikin aikaa , jos sanot ettet selviä millään työstäsi.KOLMIKANTANEUVOTTELU HETI ARKENA sinun , lähiesimiehen ja työterveyslääkärin kesken.

Nyt sano tietys ettet voi, ei rahat riitä. Mutta se tulee eteen lähiaikoina tahdot tai et.

Kyllä minulle on ok vaikka rahaa olisi vähemmänkin. Mutta en keksi keinoa pois oravanpyörästä. Työttömäksi vai? En saa mitään virkavapaita enää kun olen niitä jo aiemmin käyttänyt. Nyt sentään saan tehdä osa-aikatyötä, uudessa työpaikassa pitäisi alussa tehdä ainakin ekat 6 kk täyttä työaikaa. Ap

Vierailija
90/107 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap pyytää neuvoja mutta mikään neuvo ei tunnu kelpaavan.

Vierailija
91/107 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko sinulla olla uniapnea?

Palasin vuosien syöpähoitojen jälkeen erittäin vaativiin töihin ja olin iltaisin puolikuollut.

Työkaveri ehdotti uniapneaa, kävin tutkimuksissa ja sain laitteen. Hankala käyttää nukkuessa, mutta virkistyin melkein heti.

Vierailija
92/107 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko masennus tutkittu? 

Vierailija
93/107 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minulle on ok vaikka rahaa olisi vähemmänkin. Mutta en keksi keinoa pois oravanpyörästä. Työttömäksi vai? En saa mitään virkavapaita enää kun olen niitä jo aiemmin käyttänyt. Nyt sentään saan tehdä osa-aikatyötä, uudessa työpaikassa pitäisi alussa tehdä ainakin ekat 6 kk täyttä työaikaa. Ap

Mitä neuvoja ap on saanut? Tällaisia:

-ota sairausloma. Ap sanoo että ei ole saanut vaikka se hänelle kelpaisi.

-hyppää pois oravanpyörästä. Ap kysyy että miten käytännössä sen voisi tehdä.

-lepää enemmän. Ap sanoo että mielellään mutta ei tiedä koska ja miten siihen olisi aikaa.

-käytä doodlea. Siihen ap ei tainnut kommentoida mitään mutta ohiksena sanon että se ei taida pitkään kestänyttä vakavaa uupumusta hoitaa.

Vierailija
94/107 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhas arvot kannattaisi tutkituttaa. 

Vierailija
95/107 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ferritiini on vain 4. Olen hidas ja väsynyt. 

Vierailija
96/107 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä ap,

Olet uupunut. Työ ja lastenhoito yksin ovat raskas yhdistelmä. Miksi mies ei hoida omaa vastuutaan lapsista? Työterveys voi kirjoittaa 2 viikkoa sairauslomaa heti kun käyt kertomassa ettet jaksa, voimat loppu. Muuten olet kohta tilanteessa ettet pääse sängystä ylös. Onko turvaverkkoa tai voitko ostaa lastenhoitoapua?

Konkreettiset neuvot:

- sairausloma psykologilta tai lääkäriltä. Käy useammalla tai mene tarvittaessa vaikka päivystykseen. Herätä huomaamaan akuutti tilanteesi, se voi olla työn takana mutta pakko tehdä.

- mies hoitamaan omaa vastuutaan lapsista ja kodinhoidosta

- tuki perheelle (ostopalvelu, mummo/vaari..)

Kun voimat loppuu niin ne eivät tule takaisin kuormittamalla itseänsä lisää. Taistele sairausloma ja kerro miehelle mikä on tilanne. Jos menee akuutiksi niin sos.huoltoon yhteys myös. Voimia!

Vierailija
97/107 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti miehen tulee ottaa vastuuta omasta jälkikasvustaan, vaikka olisi miten kiinni yrityksessään. Pelkästään järjestelykysymys ja pitäisi olla miehelle tärkeä asia, eikä äkäillä, että kun hänen työmääränsä nyt kasvaa. Ei olisi pitänyt perheellistyä, jos hänellä on aikaa vain työlle ja lasten mukana tuomat tehtävät ja hoito ärsyttävät. Nämä pitää miettiä, mutta miehet eivät yleensä mieti vaan odottavat, että lapset on naisen oma 24/7 projekti naisen muiden työtehtävien ja projektien päälle.

Jos mies ei itse halua tehdä lastensa eteen mitään, että sinä et tilttaa ja pahimmillaan joudu suljetulle hoidettavaksi (koska paha hoitamaton burn out voi johtaa psykoosiin, lähipiirissä on kokemusta), sitten hän ostaa hoitopalvelua, siivousapua ymv.

Hänen pitää nyt valita; joko yritys priorisoidaan tai perheen hyvinvointi pririsoidaan.

Vierailija
98/107 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa kertomasi perusteella uupumukselta. Jos kiinnostaa, niin suosittelen vilkaisemaan Mielenterveystalon sivuilta maksutonta uupumuksen omahoito-opasta. Mielenterveystalo on HUSin tuottama palvelu, joten on ihan luotettavaa tietoa.

https://www.mielenterveystalo.fi/aikuiset/itsehoito-ja-oppaat/itsehoito…

Lainaus sivulta:

"Tämä omahoito-ohjelma voi auttaa sinua toipumaan uupumuksesta ja käynnistämään muutokset, joiden avulla ehkäiset sen uusiutumisen.

Uupumuksen omahoito-ohjelma sisältää tietoa uupumuksesta ja harjoituksia, jotka elvyttävät kehoasi ja mieltäsi ja auttavat sinua muokkaamaan kuormituksen ja palautumisen suhteen elämässäsi kestävämmäksi. Omahoito-ohjelma perustuu uupumuksen hoidossa tehokkaiksi todettuihin ja tutkittuihin toimintatapoihin.​

Uupumuksen omahoito-ohjelma sopii kaikille, jotka tunnistavat olevansa uupuneita tai horjuvansa uupumuksen rajamailla. Omahoito-ohjelmaa voi käyttää joko itsenäisesti tai muun hoidon tukena. Sen kaikki osuudet ovat tärkeitä, mutta jos huomaat jo toteuttaneesi joitain niistä, voit käyttää ohjelman näitä osioita kertausaineistona.

Huom! Jos omahoito-ohjelmasta ei ole apua tai oireesi ovat vakavia, ota yhteyttä lääkäriin tai kokeile Mielenterveystalon oirenavigaattoria, joka ohjaa sinut paikallisten palveluiden piiriin."

Vierailija
99/107 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilpirauhasen vajaatoiminta

Vierailija
100/107 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatko nukuttua? Mä syön unilääkkeitä mieluummin ja pysyn työkunnossa kuin jään pois työelämästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yhdeksän