Minusta on tullut todella hidas. Apua? Jouduin töissä ongelmiin sen vuoksi
Olen 40-vuotias ja minusta on tullut todella hidas. Kaikessa. Olin ennen aika aktiivinen ja tehokas ja nopea, mutta nyt olen kuin hidastetussa filmissä vaikka yritän parhaani tehdä asioita nopeasti. Johtuu varmaan kuormittavasta pikkulapsiarjesta, vuosien liian vähästä unesta jne.
Jouduin ongelmiin töissä kun en saa aikaiseksi asioita. Tai saan mutta hitaasti eli ihan liian vähän. Teen kuitenkin niin nopeasti kuin vain pystyn eli en pysty parempaan ja yhtä hidas olen kotonakin. Työni on asiantuntijatyötä eli erilaisia projekteja joissa on aika tiukat deadlinet. Ymmärrän kyllä pomoja että on ongelma kun en saa töitä hoidettua mutta ei mitkään haukut, puhuttelut ja varoitukset saa minua nopeammaksi ja kärsin tästä hitaudesta itsekin paljon.
Kävin lääkärissä mutta ei minusta löytynyt mitään sellaista johon olisi joku hoito olemassa. Eikä mitään millä saisi saikkua tosin ei se auttaisi edes koska tämä on pitkän ajan ongelma eikä ole helpottanut millään pitkillä vuosilomillakaan. Perhe-arjesta en voi saada kuukausien toipumislomia.
Osaisiko joku neuvoa mitä tehdä? Etenkin työn suhteen?
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Entäs jos lähtisit opiskelemaan vaikka oppisopimuksella, paljonko on palkkasi tällä hetkellä.
Akateeminen ammatti, palkka 4000. Pitkä oman alan työkokemus. En oikein tiedä olisiko oppisopimus tässä tilanteessa viisautta. Nykyisestä ammatistani ihan tykkään. Ap
Uupumus tosiaan ilmenee myös tuolla tavalla.
Itse tein toimistotyötä 24vuotta, en jaksanut enää. Menin opiskelemaan oppisopimuksella lähihoitajaksi. Teen nyt mielekästä työtä muistisairaiden hoivakodissa, käteen jää verojen jälkeen 2032€, mutta ei tarvii suorittaa ja nautin työstäni.
En nyt ihan saa kiinni, että mitä tämä hitaus varsinaisesti on. Oletan että kyse on henkisestä/tietotyöstä, eli ei siitä että ei esim. jaksaisi liikkua. Aloittaminenko siis on vaikeaa, ja ongelmana tavallaan aikaansaamattomuus, vai eikö työ etene hoksaamisen hitauden takia? Etkö siis saa kiinni siitä mitä pitäisi tehdä? Mihin aika töissä menee silloin kun työ etenee liian hitaasti, täytetekemiseen vai itse projektin kanssa tuskailuun, vai johonkin muuhun?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raudan puutos tai mummoutuminen tuon aiheuttaa. Ajatko myös autolla 100 alueella 80 ja 80 alueella 50?
En omista ajokorttia.
Mikä mummoutuminen?
Ap
No se että aamulla herätessä tekee mieli leipoa ja sitten illalla istahtaa tuoliin himmeän valon alle kutomaan sukkaa. Kakka haisee aina samalta ummehtuneelta ja viina ei enää maistu.
Uupumus, raudanpuute, alkava muistisairaus. Jos lääkäri on todennut ettei ole mitään fyysistä vikaa niin sitten se on uupumus. Googlaa alkavan uupumuksen oireet ja yritä karsia elämästä ns ylimääräiset kuormitukset. Harrastukset, kissanristiäiset ym tauolle. Keskity lepäämään aina kun voit, mene nukkumaan ajoissa jne. Jos et hoida itseäsi nyt niin päätepiste on totaalinen burnout.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lepo ja ravitsemus ovat kunnossa, alan vaihto voisi olla paikallaan.
Ennen kuin se tulee hallitsemattomasti potkujen muodossa.
Moni polttaa itsensä loppuun.
Lepo ei ole kunnossa mutta ei ole aikaa riittävään lepoon kun in työ, pienet lapset päiväkotihakuineeen jne.
Alan vaihto vaatisi varmaan vuosien opiskelut uuteen ammattiin? Tuntuu että olen niin kuormittunut ja hidas että yksikään uusi asia ei tartu päähän. Ap
Sehän riippuu työkekemuksestasi ja koulutuksestasi sekä tarjolla olevista työpaikoista.
Myös nykyinen palkkauksesi ja riippuvuutesi siitä voi rajoittaa alan vaihtoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:lla ei ole ravitsemus kunnossa.
Mistä sinä sen voit tietää?
Tuo hitaus johtuu ravinnon puutteesta. Aivot ei toimi ilman ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raudan puutos tai mummoutuminen tuon aiheuttaa. Ajatko myös autolla 100 alueella 80 ja 80 alueella 50?
No kieltämättä ajan myös hitaasti, mutta ajoin jo ennenkuin työnteko hidastui.
-AP-
Miksi ilmestyit tähän ketjuun trollaamaan ja esiintymään minuna?
Et ole ketjun aloittaja.
Minulla ei ole ajokorttia.
Oikea ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla kai ole ravinnon puutetta. Syön terveellisesti, riittävästi myös proteiinia ja rasvaa, lisäksi varmuuden vuoksi monivitamiineja. Ap
Täällä on palstahullu. Mene ulos kirkkaaseen auringon paisteeseen ja muista ottaa lääkkeet!
Vierailija kirjoitti:
En nyt ihan saa kiinni, että mitä tämä hitaus varsinaisesti on. Oletan että kyse on henkisestä/tietotyöstä, eli ei siitä että ei esim. jaksaisi liikkua. Aloittaminenko siis on vaikeaa, ja ongelmana tavallaan aikaansaamattomuus, vai eikö työ etene hoksaamisen hitauden takia? Etkö siis saa kiinni siitä mitä pitäisi tehdä? Mihin aika töissä menee silloin kun työ etenee liian hitaasti, täytetekemiseen vai itse projektin kanssa tuskailuun, vai johonkin muuhun?
Sama. En tajua aloitusta. Voisitko täsmentää millä tavalla olet hidas?
Uupumus? Minä vedin itseni aikoinaan äärirajoille kaikessa, kunnes en vain enää jaksanut. Minustakin tuli hidas, muisti alkoi reistailla, ajatukset yhtä puuroa. Piti tehdä isoja elämänmuutoksia, luopua liian stressaavasta työstä, kaikki omat sekä muiden vaatimukset minimiin. Epäilen, etten silti koskaan palaudu entiselleni, vaikka joltain osin olo onkin helpottunut ja kohentunut. Esim. unettomuus/huonolaatuinen uni kroonistui ja on yhtä helvettiä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En omista ajokorttia.
Mikä mummoutuminen?
ApNo se että aamulla herätessä tekee mieli leipoa ja sitten illalla istahtaa tuoliin himmeän valon alle kutomaan sukkaa. Kakka haisee aina samalta ummehtuneelta ja viina ei enää maistu.
No kieltämättä olen alkanut heräilemään aamuisin ennen viittä ja mieli on kyllä tehnyt leipoa sämpylöitä ja piiraita. Iltaisinkin olen alkanut kutomaan sähköä säästellen, mutta lapasia. Kakkikin on kyllä alkanut tuoksumaan enemmänkin kissani kakilta, mutta viinan juontia en ole lopettanut. Otan joka ilta ennen nukkumaan menoa 2cl tujauksen calvadosta, jotta nukuttaisi paremmin.
Ap
Ole ystävällinen ja mene pois trollaamasta ja esiintymästä minuna.
Oikea ap.
Jos sulla täyttyy aikuisopintotuen ehto, hae jonnekin kouluun (jotain kevyttä!!) ja had töistä 15 kk opintovapaata. Se on pakko myöntää, korvaus on kohtuullinen eikä aikuisopintotukea lasketa tuloksi päiväjoitomaksuja laskettaessa (alentaa maksuja). Lisäksi opintovapaa on parempi cv:ssä ja vakuutusten ja kaiken kannalta parempi kuin uupumisesta johtuva sairasloma.
Sillä uupumista noi sun oireet enteilee. Jos et nyt toimi ja hidasta, niin voi olla ettet koskaan enää palaa entiselleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minulla kai ole ravinnon puutetta. Syön terveellisesti, riittävästi myös proteiinia ja rasvaa, lisäksi varmuuden vuoksi monivitamiineja. Ap
Jos söisit terveellisesti, tajuaisit olla syömättä jotain monivitamiinipillereitä.
Minulla hidastuminen oli burn outin ensioire.
Ensin ajattelun hidastumista. Sen jälkeen ystävät alkoivat kommentoida hidastunutta kävelyä ja sitä, että jopa piirtämisestä tuli hitaampaa. Vastaavasti muiden tekeminen alkoi vaikuttaa omasta näkökulmastani äärettömän dynaamiselta, nopealta ja sujuvalta.
Noh, pinnistelin ja ponnistelin, tein töissä pari megamokaa ja lopulta en päässyt enää edes sängystä ylös.
Keksi jokin näennäisvirkavapaa, osa-aikatyö tai mitä tahansa juuri NYT. Sinulta menee vuosia hukkaan, jos annat tilanteen edetä tuota pidemmälle.
Unettomuus, stressi, huono ravinto, burnout, masennus, vanhuus, kilpirauhasongelmat, anemia, liikunnan puute. Ne tekee hitautta. Jo ihan univelka vie muistia ja ajatukset kärsii.
Uudelle alalle siirtyminen vastaavan vastimustason tehtäviin tuskin tuo helpotusta uupumukseen.
Joutuisi downshiftaamaan ja tyytymään ehkä n. 2500€ palkkaan entisen 4000€ sijasta.
Kysy pomolta haluaako se työn nopeasti vai oikein tehtynä?