Minusta on tullut todella hidas. Apua? Jouduin töissä ongelmiin sen vuoksi
Olen 40-vuotias ja minusta on tullut todella hidas. Kaikessa. Olin ennen aika aktiivinen ja tehokas ja nopea, mutta nyt olen kuin hidastetussa filmissä vaikka yritän parhaani tehdä asioita nopeasti. Johtuu varmaan kuormittavasta pikkulapsiarjesta, vuosien liian vähästä unesta jne.
Jouduin ongelmiin töissä kun en saa aikaiseksi asioita. Tai saan mutta hitaasti eli ihan liian vähän. Teen kuitenkin niin nopeasti kuin vain pystyn eli en pysty parempaan ja yhtä hidas olen kotonakin. Työni on asiantuntijatyötä eli erilaisia projekteja joissa on aika tiukat deadlinet. Ymmärrän kyllä pomoja että on ongelma kun en saa töitä hoidettua mutta ei mitkään haukut, puhuttelut ja varoitukset saa minua nopeammaksi ja kärsin tästä hitaudesta itsekin paljon.
Kävin lääkärissä mutta ei minusta löytynyt mitään sellaista johon olisi joku hoito olemassa. Eikä mitään millä saisi saikkua tosin ei se auttaisi edes koska tämä on pitkän ajan ongelma eikä ole helpottanut millään pitkillä vuosilomillakaan. Perhe-arjesta en voi saada kuukausien toipumislomia.
Osaisiko joku neuvoa mitä tehdä? Etenkin työn suhteen?
Kommentit (107)
Mä myös olen sitä mieltä, että olet uupunut. Jaksat nyt joten kuten sinnitellä, mutta loppu tulee jossain vaiheessa. Sun on kerrottava tilanteesi miehellesi, yritä ottaa joku sellainen hetki, ettei hän ole valmiiksi ärtynyt. Ja sitten rehellisesti ja rauhallisesti kerrot että et pysty enää. Hänen on otettava enemmän vastuuta kotihommista. Joko hän ottaa nyt tai sitten pakolla kun tulee se aamu ettet enää pääse sängystä ylös.
Ihme työterveyslääkäri joka toteaa että olet väsynyt mutta ei anna sairauslomaa. Oma vuosien ylikuormitus sai viimeisen niitin vuosi sitten, en vain jaksanut enää. Menin työterveyteen ja en edes pystynyt kertomaan mitään kun aloin itkemään. Olin lopulta 6 viikkoa sairauslomalla ja olisin saanut pidempäänkin, mutta valitsin mennä osasairauspäivärahalla töihin. Tein 50% työaikaa noin kolme kuukautta. Pääsin myös työpsykologille useammalle käynnille ja voin nyt huomattavasti paremmin.
Kannattaa myös tarkkailla, varsinkin kotona, ettet turhaan suorita mitään ylimääräistä. Tee vain kaikkein välttämättömin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lepo ja ravitsemus ovat kunnossa, alan vaihto voisi olla paikallaan.
Ennen kuin se tulee hallitsemattomasti potkujen muodossa.
Moni polttaa itsensä loppuun.
Lepo ei ole kunnossa mutta ei ole aikaa riittävään lepoon kun in työ, pienet lapset päiväkotihakuineeen jne.
Alan vaihto vaatisi varmaan vuosien opiskelut uuteen ammattiin? Tuntuu että olen niin kuormittunut ja hidas että yksikään uusi asia ei tartu päähän. Ap
Laske ap miten paljon (vähän!) ehdit nukkua. Siinä todennäköisin syy. Tuskin ehdit nukkua 8 tuntia tai terveyden vaatimaa minimiä 6 tuntia vuorokaudessa?
Aloitus olisi voinut olla minun kirjoittamani. Olin aika lailla samassa tilanteessa kun sain lapsen.
Toipuminen jatkuvasta univelasta ajan myötä on hidasta, työnantaja ei välttämättä sitä jaksa odottaa.
Löytyisikö tukiverkkoja, joista apua lasten kuljetuksiin? Siinä kohtaa vuorokaudesta et ehdi saada unta, mutta jos siinä saisit tehtyä muut asiat (pyykki, ruoanlaitto tms. jo alkuun) niin että yön yhtenäinen uniaika toteutuisi paremmin.
Saako lasten iltatoimia hiukan aiemmaksi niin pääset aiemmin itse nukkumaan - lapset eivät pysty nukkumaan kovin aikaisin hekään, mutta jo 20 min lisä uniaikaasi päivässä tuo nyt tarvittavaa lisää lepoaikaa. Se saattaa olla aika suuri lisä jos vrk unimäärä on vähäinen.
Usein lasten kanssa voi mennä nukkuminen pätkittäiseksi, jolle ei paljoa voi. Tälläisten pätkien lisäksi täysin yhtenäistä unta tulee saada 3-4 tuntia joka vrk:ssa jotta on mahdollista pysyä tolkuissaan ja tehdä ajatustyötä.
Jaksamista!
Vierailija kirjoitti:
Assburger kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa että olet yksin vastuussa lapsista, oletko yh? Vai onko miehesi vastuuton vapaamatkustaja, joka ei hoida omia lapsiaan?
Mies on yrittäjä, joka on naimisissa yrityksensä kanssa. Olen paljolti yksin vastuussa lapsista koska mies on kiinni firmassaan. Ap
Voisiko/haluaisiko miehesi kantaa suuremman vastuun taloudestanne, jos sinä downshiftaat tai peräti irtisanoudut?
Rahamielessä vai? Hän on jo nyt aina töissä (yrittäjä kun on) eikä firma tuota sen enempää. Firma ei ole mikään suuri menestys ja korona on hankaloittanut tilannetta entisestään. Mutta mies on ollut yrittäjä parikymppisestä saakka, joten ei hän yhtäkkiä voi lopettaa firmaa ja siirtyä palkkatöihin, sillä hänen alalla ei ole palkkatöitä vaan kaikki tekee töitä yrittäjinä. Ap
Taloudellisessa mielessä tarkoitin.
Onko nyt niin, että perheenne talous on myös kiinni tuosta sinun kieltämättä korkeasta palkastasi?
Ehdotetut irtisanoutumiset ja muut downshiftaukset eivät ole taloudellisesti mahdollisia?
Aikamoisessa pattitilanteessa olet.
Joku ratkaisu sinun on löydettävä, alat olla jo umpikujassa.
Sinun pitäisi puhua tilanteestasi jonkun ulkopuolisen kanssa.
Yksityinen psykologi tms.
Tosin niissäkin on ihan arjesta kujalla olevia ihmisiä.
Et nyt kovin hitaalta vaikuta kun ehdit 6:ssa minuutissa lukea ja vastata tusinaan postauksia. Itse en pidä itseäni hitaana, mutta en pysty samaan.
Palkatkaa ulkopuolista apua. Ainakin viikkosiivouksen voi ulkoistaa ja lastenhoitoonkin saisi varmasti jokun nuoren viikonlopuiksi ja kesälomien alettua myös arjen askareita helpottamaan. Ostakaa valmista noutoruokaa perheelle, sitä saa vaikka marketin palvelutiskiltä.
Pystytkö rentoutumaan missään vaiheessa kotona? Vai täytyykö suorittaa terveellistä ruokaa, ulkoilua, omin avuin pärjäämistä...
Opettele alisuoriutumaan, älä ainakaan kiristä ruuvia enää tiukemmalle ja rankaise itseäsi siitä ettet jaksa. Ei ole pakko, vähemmällä pärjää, kuvittele vaikka että se on vain väliaikaista. Anna itsellesi lupa lorvia ja levätä.
Itselläni tuli tuollaista 40 v iässä vaikkei ole edes lapsia eikä paljoa kuormitusta. Esivaihdevuosioireita olivat. Nyt 46-vuotiaana olen jo tottunut asiaan ja vaihtanut vähemmän vaativaan työhön omalla alalla.
Mitä ne kilpirauhasarvot ja ferritiini näytti?
Työterveyden pitäisi olla ennaltaehkäisevää. Nyt vaan takaisin sinne ja kerrot olevasi uupunut, etkä saa mitään aikaiseksi.
Lapset ovat osa-aikahoidossa, miksi? Yritä ihmeessä saada heidät samaan päiväkotiin. Vaikka mies on yrittäjä, ei lastenhoito ja kotityöt voi jäädä yksin sinulle.
Tarvitset nyt saikkua. Jos työterveys ei sitä anna, puhu töissä niin kuin asiat on. Olisiko mahdollista saada virkavapaata vaikka puoli vuotta.