Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minusta on tullut todella hidas. Apua? Jouduin töissä ongelmiin sen vuoksi

Vierailija
04.04.2021 |

Olen 40-vuotias ja minusta on tullut todella hidas. Kaikessa. Olin ennen aika aktiivinen ja tehokas ja nopea, mutta nyt olen kuin hidastetussa filmissä vaikka yritän parhaani tehdä asioita nopeasti. Johtuu varmaan kuormittavasta pikkulapsiarjesta, vuosien liian vähästä unesta jne.

Jouduin ongelmiin töissä kun en saa aikaiseksi asioita. Tai saan mutta hitaasti eli ihan liian vähän. Teen kuitenkin niin nopeasti kuin vain pystyn eli en pysty parempaan ja yhtä hidas olen kotonakin. Työni on asiantuntijatyötä eli erilaisia projekteja joissa on aika tiukat deadlinet. Ymmärrän kyllä pomoja että on ongelma kun en saa töitä hoidettua mutta ei mitkään haukut, puhuttelut ja varoitukset saa minua nopeammaksi ja kärsin tästä hitaudesta itsekin paljon.

Kävin lääkärissä mutta ei minusta löytynyt mitään sellaista johon olisi joku hoito olemassa. Eikä mitään millä saisi saikkua tosin ei se auttaisi edes koska tämä on pitkän ajan ongelma eikä ole helpottanut millään pitkillä vuosilomillakaan. Perhe-arjesta en voi saada kuukausien toipumislomia.

Osaisiko joku neuvoa mitä tehdä? Etenkin työn suhteen?

Kommentit (107)

Vierailija
41/107 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla hidastuminen oli burn outin ensioire.

Ensin ajattelun hidastumista. Sen jälkeen ystävät alkoivat kommentoida hidastunutta kävelyä ja sitä, että jopa piirtämisestä tuli hitaampaa. Vastaavasti muiden tekeminen alkoi vaikuttaa omasta näkökulmastani äärettömän dynaamiselta, nopealta ja sujuvalta.

Noh, pinnistelin ja ponnistelin, tein töissä pari megamokaa ja lopulta en päässyt enää edes sängystä ylös.

Keksi jokin näennäisvirkavapaa, osa-aikatyö tai mitä tahansa juuri NYT. Sinulta menee vuosia hukkaan, jos annat tilanteen edetä tuota pidemmälle.

Teen jo osa-aikatyötä pienten lasten takia. Olen ollut hoitovapailla ym viime vuosina joten minulle eivät suostu enää myöntämään virkavapaita (opintovapaat olen käyttänyt vuosia sitten oman alan lisäkoulutuksiin).

Uskon että kyse on jostain ylikuormituksesta joka varmaan alkoi ekan lapsen syntymän jälkeen rikkonaisista öistä ja on sitten pikkuhiljaa pahentunut vain. Mutta en keksi ratkaisua, olin jo tokan lapsen hoitovapaalla todella hidas eli ei tämä vain työstä johdu mutta näkyy töissä niin etten enää selviä töistä. Ap

Vierailija
42/107 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella paha kilpirauhasen vajaatoiminta saa paitsi ajatuksen käymään hitaalla, se saa myös pahimmillaan ihmisen toimimaan kuin hidastetussa elokuvassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/107 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa uupumukselta. Minulla oli samaa. Pikkulapsiarki ja vaativa työ kuormittaa vuosi vuodelta enemmän ja rattaat alkaa käydä yhä hitaammin ennen kuin stoppaa kokonaan. Sinun on päästävä palautumaan.

Varmuuden vuoksi kannattaa mittauttaa varastorauta, jos ei ole jo tehnyt. Synnytykset ja imetys tyhjentää rautavarastot eikä se näy hemoglobiinista. Hyvin tyypillistä tässä iässä oleville naisille. Se saa aivot jumiin. Äläkä usko lääkäriä jos sanoo että 30 on hyvä. Ei todella ole.

Voisiko miehesi auttaa, että saat lepoa? Iltaisin ja viikonloppuisin rauhoittava kävely luonnossa. Voisitko saada vaikka hotelliviikonlopun yksin itsellesi tai miehen kanssa? Voisitko tehdä vähän aikaa lyhennettyä työpäivää? Siihen saa kelan tukea ensimmäisille luokille saakka. Vuorotteluvapaa?

Suosittelen myös psykologia avuksi jos kyse on uupumisesta. Häneltä saat apua uupumuksen voittamiseen ja esimerkiksi autonomisen hermoston säätelyyn. Joudut tekemään muutoksia arkeesi.

Vierailija
44/107 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja paljon mikrotaukoja, tee jotain mukavaa ihan muuta, joka irrottaa ajatukset oravanpyörästä. Tarvitset selvästi tukea, koska molemmat elämän osa-alueet ovat vaativia.

Vierailija
45/107 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylikuormitushan tässä on ihan ilmeistä.

Jostain pitää saada löysiä.

Usein se täytyy tehdä elintason kustannuksella.

Vierailija
46/107 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kai ole masentunut?

Vierailija
47/107 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskaltaako työpaikkaa tai edes työtehtäviä vaihtaa? Oletko laskeskellut, että selviäisittekö vähemmälläkin? Töissä ihmisen voi korvata, mutta kotona ei.

Vierailija
48/107 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko ap kuvailla vähän tarkemmin tuota hitautta?

Kuvaile vaikka pintapuolisesti joku työtehtävä ja kerro, miten hitaus näkyy siinä?

Minulla on työkaveri, joka saa aikaan tolkuttoman vähän työpäivän aikana. Ihmettelin tätä, koska näytti kuitenkin siltä että tekee jotain koko ajan. No sitten meille laitettiin yhteinen projekti ja tilanne alkoi valjeta. Tämä henkilö on todella epälooginen, säätää useaa pikkuhommaa samaan aikaan ja hioo yksityiskohtia, mutta kokonaiskuva on täysin miettimättä. Yksityiskohdat kyllä toteuttaa hienosti, ei siinä valittamista.

Tässä keksitty esimerkki: leikitään, että työkaverini tehtävänä olisi suunnitella uusia ravintola-annoksia. Homman hän aloittaisi valitsemalla tarjoiluastiaa ja samalla aloittaisi tekemään kolmea erilaista lisuketta. Sitten hän tekisi uskomattoman herkullisen leivän. Tässä vaiheessa aika alkaa olla lopussa, mutta annos on vain herkullisia tai kesken jääneitä yksityiskohtia hienolla lautasella.

Vierailija
49/107 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

DIGITAALISUUS!

Uskokaa tai älkää! Nää ruudut tuhoavat aivoterveyden!

Vierailija
50/107 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tein toimistotyötä 24vuotta, en jaksanut enää. Menin opiskelemaan oppisopimuksella lähihoitajaksi. Teen nyt mielekästä työtä muistisairaiden hoivakodissa, käteen jää verojen jälkeen 2032€, mutta ei tarvii suorittaa ja nautin työstäni.

Ihana kuulla, että alalla on myös työstään tykkääviä!

Vierailija
51/107 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy pomolta haluaako se työn nopeasti vai oikein tehtynä?

Kilpailu työmarkkinoilla on kovaa. Ensisijainen on henkilö joka tekee työn oikein sekä nopeasti. Jos henkilö on nopea, niin ei se automaattisesti tarkoita, että hän tekee virheitä.

Olen ollut työpaikassa jossa keskinkertainenkin laatu ja nopeus oli parempi, kuin sataprosenttinen tulos ja hitaus. Riippuu tietysti mistä ammatista on kysymys. Jossain ammatissa yksikin virhe voi olla kohtalokas, jolloin nopeus ei ratkaise.

Vierailija
52/107 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleva burnout tuon oireilun takana on.

Olin juuri tulossa kirjoittamaan samaa, itselläni oireili juuri samoin. Tuossa tilanteessa kannattaa tosiaan ruveta pitämään huolta terveydestä ja vähentää stressiä. Jos päästät pidemmälle toipuminen on todella vaikeaa ja aikaavievää. Riittävästi lepoa, terveellinen ruokavalio, liikuntaa oman voimien mukaan, meditointia, luonnossa liikkumista, vähemmän sosiaalista mediaa ja tv:n katselua. Mahdollisesti uusi työpaikka.

Vierailija
53/107 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuleva burnout tuon oireilun takana on.

Just tää, pitkää sitä saikkua kun annetaan, se oikeasti auttaa, vaikka itse sitä ei tässä tilanteessa halua uskoa.

Vierailija
54/107 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysy pomolta haluaako se työn nopeasti vai oikein tehtynä?

Kilpailu työmarkkinoilla on kovaa. Ensisijainen on henkilö joka tekee työn oikein sekä nopeasti. Jos henkilö on nopea, niin ei se automaattisesti tarkoita, että hän tekee virheitä.

Olen ollut työpaikassa jossa keskinkertainenkin laatu ja nopeus oli parempi, kuin sataprosenttinen tulos ja hitaus. Riippuu tietysti mistä ammatista on kysymys. Jossain ammatissa yksikin virhe voi olla kohtalokas, jolloin nopeus ei ratkaise.

Itse olen perfektionisti ja oli todella vaikea olla tällaisessa paikassa. Työkaverit tekivät hutaisten töitä ja toki saivat enemmän aikaiseksi kun taas itse keskityin tuottamaan parasta mahdollista laatua ja uniikkeja ideoita asiakkaalle. Nyt itsellä oma yritys, jossa voin tehdä asiat omalla tavalla.

Vierailija
55/107 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa että olet yksin vastuussa lapsista, oletko yh? Vai onko miehesi vastuuton vapaamatkustaja, joka ei hoida omia lapsiaan?

Vierailija
56/107 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä pakettia ja irtisanoudu. Lepää 3-6kk ja anna kehosi toipua ja sitten mieti tulevaisuutta.

Vierailija
57/107 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella paha kilpirauhasen vajaatoiminta saa paitsi ajatuksen käymään hitaalla, se saa myös pahimmillaan ihmisen toimimaan kuin hidastetussa elokuvassa.

Tuo on ensimmäisiä asioita, jotka lääkärissä tutkitaan, ap on käynyt lääkärissä.

Itse ajauduin jonkinlaiseen burnoutiin lähinnä vaikean perhetilanteen seurauksena.

Nopeassa tahdissa saimme useita lapsia, joista 2 osoittautui kehitysvammaisiksi.

Toinen oli tosi vaativa valvottaen yöt, samaan aikaan nuorimmainen oli vauva-ikäinen.

Sairastin keskivaikean masennuksen.

Olen jäänyt jotenkin puolivaloilla ajajaksi.

Vierailija
58/107 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos lepo ja ravitsemus ovat kunnossa, alan vaihto voisi olla paikallaan.

Ennen kuin se tulee hallitsemattomasti potkujen muodossa.

Moni polttaa itsensä loppuun.

Ap:lla ei ole ravitsemus kunnossa.

Mistä sinä sen voit tietää?

Tuo hitaus johtuu ravinnon puutteesta. Aivot ei toimi ilman ruokaa.

Ei minulla kai ole ravinnon puutetta. Syön terveellisesti, riittävästi myös proteiinia ja rasvaa, lisäksi varmuuden vuoksi monivitamiineja. Ap

Onko ferritiini mitattu? Raudanpuute aiheuttaa hapenpuutetta solutasolla, jolloin ajatus ei luista normaalisti. Noilla oireilla arvo voisi olla yli 100. Monipuolinen ruokavalio ei takaa hyviä raja-arvoja. Sinulla on takana mm. synnytyksiä. Onko runsaat kuukautiset? Oletko käynyt luovuttamassa verta?

Vierailija
59/107 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pyydä pakettia ja irtisanoudu. Lepää 3-6kk ja anna kehosi toipua ja sitten mieti tulevaisuutta.

Perheelliselle aika rohkeaa.

Taustatiedoista päättelen ap:n asuvan pääkaupunkiseudulla, asumiskulutevat varmaan mittavat.

Kykenisikö puoliso vastaamasn perheen elatuksesta ap:n tulojen katketessa.

Tienaako AP tosiaan osa-aikatyöllä 4000€/kk?

Kaikenlainen downshiftaaminen pudottaa tuloja rajusti.

Vierailija
60/107 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia 40-vuotiailla ei enää pitäisi olla pieniä lapsia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kolme