Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minusta on tullut todella hidas. Apua? Jouduin töissä ongelmiin sen vuoksi

Vierailija
04.04.2021 |

Olen 40-vuotias ja minusta on tullut todella hidas. Kaikessa. Olin ennen aika aktiivinen ja tehokas ja nopea, mutta nyt olen kuin hidastetussa filmissä vaikka yritän parhaani tehdä asioita nopeasti. Johtuu varmaan kuormittavasta pikkulapsiarjesta, vuosien liian vähästä unesta jne.

Jouduin ongelmiin töissä kun en saa aikaiseksi asioita. Tai saan mutta hitaasti eli ihan liian vähän. Teen kuitenkin niin nopeasti kuin vain pystyn eli en pysty parempaan ja yhtä hidas olen kotonakin. Työni on asiantuntijatyötä eli erilaisia projekteja joissa on aika tiukat deadlinet. Ymmärrän kyllä pomoja että on ongelma kun en saa töitä hoidettua mutta ei mitkään haukut, puhuttelut ja varoitukset saa minua nopeammaksi ja kärsin tästä hitaudesta itsekin paljon.

Kävin lääkärissä mutta ei minusta löytynyt mitään sellaista johon olisi joku hoito olemassa. Eikä mitään millä saisi saikkua tosin ei se auttaisi edes koska tämä on pitkän ajan ongelma eikä ole helpottanut millään pitkillä vuosilomillakaan. Perhe-arjesta en voi saada kuukausien toipumislomia.

Osaisiko joku neuvoa mitä tehdä? Etenkin työn suhteen?

Kommentit (107)

Vierailija
61/107 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi harva lääkäri vieläkään osaa hoitaa raudanpuutetta (ilman anemiaa), sillä hokevat vaan, että arvot viitteissä.

Vierailija
62/107 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa että olet yksin vastuussa lapsista, oletko yh? Vai onko miehesi vastuuton vapaamatkustaja, joka ei hoida omia lapsiaan?

Mies on yrittäjä, joka on naimisissa yrityksensä kanssa. Olen paljolti yksin vastuussa lapsista koska mies on kiinni firmassaan. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/107 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä sen näkee, kun nelikymppisellä on useampi pieni vielä päiväkoti-ikäinen lapsi. Melko myöhäiseen ajankohtaan jätit sen sikiämisen.

Vierailija
64/107 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa että olet yksin vastuussa lapsista, oletko yh? Vai onko miehesi vastuuton vapaamatkustaja, joka ei hoida omia lapsiaan?

Mies on yrittäjä, joka on naimisissa yrityksensä kanssa. Olen paljolti yksin vastuussa lapsista koska mies on kiinni firmassaan. Ap

Voisiko/haluaisiko miehesi kantaa suuremman vastuun taloudestanne, jos sinä downshiftaat tai peräti irtisanoudut?

Vierailija
65/107 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä sen näkee, kun nelikymppisellä on useampi pieni vielä päiväkoti-ikäinen lapsi. Melko myöhäiseen ajankohtaan jätit sen sikiämisen.

Turhaa ilkeilyä, vaikka tässä totuuden siemen onkin.

Miten tämä ilkeily auttaa ap:tä?

Vierailija
66/107 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kilpirauhasarvot mitattu? Muutama jo ehdotti kilpirauhasen vajaatoimintaa, ja niin teen minäkin sitä itse sairastavana. (Omani on seurausta liikatoiminnan hoidosta ja siksi oireillut välillä rajusti.) Ehdotan sitä vaivaa, koska se olisi varmaan sikäli helpoin selitys, kun se olisi korjattavissa aika helposti ja nopeasti lääkityksellä.

Myös B-vitamiinien puutos voi oireilla noin. Ongelma voi olla pohjimmiltaan fyysinen, koska pienikin fyysinen epätasapaino tottakai vaikeuttaa muutakin suoriutumista ja siten alkaa kuormittamaan myös henkisesti.

Vierailija
67/107 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turhaa ilkeilyä, vaikka tässä totuuden siemen onkin.

Miten tämä ilkeily auttaa ap:tä?

Etenkin kun sikiämisen ajankohtaan ei voi aina itse vaikuttaa!

Vierailija
68/107 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku kysyi miten hitaus ilmenee. Laitan esimerkkejä:

-Töissä pitäisi järjestää teams-tapahtuma, jota varten pitää kontaktoida x määrä ihmisiä, sopia ja sovittaa yhteen aikataulut, suunnitella tapahtuman sisällöt, laatia diat ym, kontaktoida osa ihmisistä uudelleen ja yhteensovittaa sisällöt heidän puheenvuorojen kanssa jne. Tähän on allokoitu aikaa puoli työpäivää. Ennen sain sen siinä ajassa tehtyä ja muutkin saavat. Nyt olen niin hidas että minulla menee siihen kolme työpäivää.  Näppiksen näppäilykin on kuin hidastetusta filmistä, joten tuherran jotain sähköpostia puoli tuntia, osa aikaa menee tosin siihen että jotenkin en saa ajatuksia kasaan että mitä siihen pitikin kirjoittaa. Sitten huomaan että unohdin kysyä henkilöltä y asiaa x, joka oli olennainen aikataulujen suhteen ja joudun soittamaan hänelle perään, etsimään puhelinnumeroa jossa taas tuhrautuu vartti että sen edes löydän mistään jne.

--Töissä pitäisi kirjoittaa projektin välivaiheraportti 4 sivua. Siihen on varattu aikaa meidän prosesseissa max. kaksi tuntia. En saa millään ajatuksia kasaan että mitä siihen pitäisi kirjoittaa ja tuherran sitä koko päivän. Osaan kyllä työni ja tiedän mitä siihen pitää kirjoittaa, mutta kun alan kirjoittamaan niin ajatukset ei vain pysy yhtään kasassa ja paperille tulee yksittäisten asioiden silppua vaikka kokonaisuus on kyllä päässäni.

-Teen kotona ruokaa ja kaadan spaghettikattilasta vettä pois. Olen kuin hidastetussa filmissä kun etsin kaapista siivilää, kun kaadan sinne spaghetit ja havahdun minuutin päästä että olen siinä vain seissyt paikallani ja vedet on kaadettu pois jo aikaa sitten...

-Pitää pukea lapset lähtöä varten. Liikkeeni on vain todella hitaita kun vedän pienemmälle haalarin lahkeita ja tumppuja päälle ja pukeminen kestää ja kestää. 

Ap

Vierailija
69/107 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaahas. Minun elämänpiirissä on kyllä ihan tavallista, että ne jotka ylipäätään lapsia haluavat ja saavat perustavat perheen vasta noin 35-40 -vuotiaana. 

Ap

Vierailija
70/107 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuleva burnout tuon oireilun takana on.

Olin juuri tulossa kirjoittamaan samaa, itselläni oireili juuri samoin. Tuossa tilanteessa kannattaa tosiaan ruveta pitämään huolta terveydestä ja vähentää stressiä. Jos päästät pidemmälle toipuminen on todella vaikeaa ja aikaavievää. Riittävästi lepoa, terveellinen ruokavalio, liikuntaa oman voimien mukaan, meditointia, luonnossa liikkumista, vähemmän sosiaalista mediaa ja tv:n katselua. Mahdollisesti uusi työpaikka.

En vain keksi miten levätä kun aikaa ei ole. Lasten päiväkotikuljetuksiin menee paljon aikaa, eivät mahtuneet samaan päiväkotiin joten sekin haukkaa lisäaikaa kun heitä vien. Osan päivästä olen töissä, teen 80 % työaikaa. Illat menee lasten kanssa olemiseen, ruoanlaittoon, pyykkihuoltoon ym. Telkkaria en ole ehtinyt katsomaan ollenkaan aikoihin. Ruokavalioni on kyllä terveellinen ja pyrin lasten kanssa ulkoilemaan luonnossa sen mikä nyt ehditään. Lepo on yöunet, ei oikein muuta.

Ap 

Vierailija
71/107 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kroppa huutaa hidastamaan tahtia. Ylikuormitus. Kokemus liiallisesta hitaudesta ja moitteet siitä työympäristössä lisäävät vain kuormitusta ja kone hyytyy enemmän. Jotakin muutosta, lepoa, tarvitsisit, mutta en valitettavasti osaa sanoa mitä se olisi. Tsemppiä.

Vierailija
72/107 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Assburger kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisiko/haluaisiko miehesi kantaa suuremman vastuun taloudestanne, jos sinä downshiftaat tai peräti irtisanoudut?

Rahamielessä vai? Hän on jo nyt aina töissä (yrittäjä kun on) eikä firma tuota sen enempää. Firma ei ole mikään suuri menestys ja korona on hankaloittanut tilannetta entisestään. Mutta mies on ollut yrittäjä parikymppisestä saakka, joten ei hän yhtäkkiä voi lopettaa firmaa ja siirtyä palkkatöihin, sillä hänen alalla ei ole palkkatöitä vaan kaikki tekee töitä yrittäjinä. Ap

Vierailija
73/107 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-Töissä pitäisi järjestää teams-tapahtuma, jota varten pitää kontaktoida x määrä ihmisiä, sopia ja sovittaa yhteen aikataulut, suunnitella tapahtuman sisällöt, laatia diat ym, kontaktoida osa ihmisistä uudelleen ja yhteensovittaa sisällöt heidän puheenvuorojen kanssa jne. Tähän on allokoitu aikaa puoli työpäivää. Ennen sain sen siinä ajassa tehtyä ja muutkin saavat. Nyt olen niin hidas että minulla menee siihen kolme työpäivää.  Näppiksen näppäilykin on kuin hidastetusta filmistä, joten tuherran jotain sähköpostia puoli tuntia, osa aikaa menee tosin siihen että jotenkin en saa ajatuksia kasaan että mitä siihen pitikin kirjoittaa. Sitten huomaan että unohdin kysyä henkilöltä y asiaa x, joka oli olennainen aikataulujen suhteen ja joudun soittamaan hänelle perään, etsimään puhelinnumeroa jossa taas tuhrautuu vartti että sen edes löydän mistään jne.

--Töissä pitäisi kirjoittaa projektin välivaiheraportti 4 sivua. Siihen on varattu aikaa meidän prosesseissa max. kaksi tuntia. En saa millään ajatuksia kasaan että mitä siihen pitäisi kirjoittaa ja tuherran sitä koko päivän. Osaan kyllä työni ja tiedän mitä siihen pitää kirjoittaa, mutta kun alan kirjoittamaan niin ajatukset ei vain pysy yhtään kasassa ja paperille tulee yksittäisten asioiden silppua vaikka kokonaisuus on kyllä päässäni.

-Teen kotona ruokaa ja kaadan spaghettikattilasta vettä pois. Olen kuin hidastetussa filmissä kun etsin kaapista siivilää, kun kaadan sinne spaghetit ja havahdun minuutin päästä että olen siinä vain seissyt paikallani ja vedet on kaadettu pois jo aikaa sitten...

-Pitää pukea lapset lähtöä varten. Liikkeeni on vain todella hitaita kun vedän pienemmälle haalarin lahkeita ja tumppuja päälle ja pukeminen kestää ja kestää. 

Ap

Kuulostaa huolestuttavalta. Et todella ole kunnossa. Uudestaan lääkärille, ferritiini, kilppari ja lähete psykologille.

Mieti voisitteko palkata lastenhoitoapua välillä edes muutamaksi tunniksi. Et jaksa kauaa näin. Tuossa tilanteessa en olisi huolestunut enää vaan hitaudesta työtehtävissä. Luultavasti tarvitset saukkua.

Vierailija
74/107 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Liikaa samanaikaista sälää organisoitavana kotona ja töissä. Silloin pienetkin asiat muuttuvat monimutkaisiksi. Olet kuormittunut. Toivottavasti saat kotiarkeesi apua jostakin. 

Vierailija
75/107 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kuulostaa huolestuttavalta. Et todella ole kunnossa. Uudestaan lääkärille, ferritiini, kilppari ja lähete psykologille.

Mieti voisitteko palkata lastenhoitoapua välillä edes muutamaksi tunniksi. Et jaksa kauaa näin. Tuossa tilanteessa en olisi huolestunut enää vaan hitaudesta työtehtävissä. Luultavasti tarvitset saukkua.

Kyllähän minulle sairausloma kelpaisi, mutta kun en ole sairas. Lääkärissä kyllä todettiin, että olen väsynyt ja ylikuormittunut, mutta lääkäri sanoo että ne ei oikeuta sairauslomaan. Pari päivää voin pitää ilman saikkulappua omalla ilmoituksella toki, mutta ei sellaiset pari päivää vaikuta tässä tilanteessa mihinkään kun tämä on jatkunut jo niin pitkään. Ap

Vierailija
76/107 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset täysiaikaiseksi päiväkotiin ja lepäät sen 20 % päivästä. Edes loppukevääksi. Kesälomalla jonnekin mummolaan viikoksi. Ja sinun kesälomallasi ette tee mitään ylimääräistä.

Vierailija
77/107 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Liikaa samanaikaista sälää organisoitavana kotona ja töissä. Silloin pienetkin asiat muuttuvat monimutkaisiksi. Olet kuormittunut. Toivottavasti saat kotiarkeesi apua jostakin. 

Työni on tosiaan sälää, useita yhtäaikaisia pikkuprojekteja, joista  olen yksin vastuussa. Mutta sellaista työ meidän alalla yleensä on ja ennen siitä selvisin. Ja toki pikkulapsiarki on lähinnä sälää. Ap

Vierailija
78/107 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli hitaus koskee siis myös varsin yksinkertaisia asioita. Mietin noita hitaita liikkeitä, että johtuuko se siitä että ajatus katkeilee eikä oikein tiedäkään mitä oli tekemässä, vai etkö fyysisesti pysty liikuttamaan ruumiinosiasi nopeammin? Jos esim. ei tarvitsisi miettiä mitä kirjoittaa, vaan näppiksellä vaikka kopioisit jonkin valmiin tekstin, niin pystyisitkö silloin kirjoittamaan normaalilla nopeudella?

(Ei, en ole minkään sortin asiantuntija tässä asiassa. En osaa yhtään arvata mistä on oikeasti kysymys. Mutta olen sen verran tehnyt erilaisia asiakaspalveluhommia, että tiedän että ongelman ratkaisemiseen on tärkeää päästä mahdollisimman täsmällisesti oikeaan käsitykseen siitä, mikä ongelma on - eivätkä ihmiset aina osaa selittää niitä niin, että sen hahmottaisi heti oikein. Ja ihan maallikkomutulla kuvittelen, että "en pysty keskittymään sähköpostin kirjoittamiseen tai muistamaan mitä piti kirjoittaa" kertoo hieman eri alueen ongelmasta kuin "sormet eivät liiku normaalisti".)

Vierailija
79/107 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset täysiaikaiseksi päiväkotiin ja lepäät sen 20 % päivästä. Edes loppukevääksi. Kesälomalla jonnekin mummolaan viikoksi. Ja sinun kesälomallasi ette tee mitään ylimääräistä.

Lapset on täydet päivät nyt jo vaikka teen lyhennettyä, sillä työmatkani on vajaan tunnin suuntaansa päiväkodilta ja joudun tosiaan viemään heidät eri päiväkoteihin. Koronan vuoksi teen nyt ison osan etänä mutta päiväkotimatkoihin menee silti aikaa ja päiväkodilta taas takaisin kotiin tekemään etänä. Ap

Vierailija
80/107 |
04.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli hitaus koskee siis myös varsin yksinkertaisia asioita. Mietin noita hitaita liikkeitä, että johtuuko se siitä että ajatus katkeilee eikä oikein tiedäkään mitä oli tekemässä, vai etkö fyysisesti pysty liikuttamaan ruumiinosiasi nopeammin? Jos esim. ei tarvitsisi miettiä mitä kirjoittaa, vaan näppiksellä vaikka kopioisit jonkin valmiin tekstin, niin pystyisitkö silloin kirjoittamaan normaalilla nopeudella?

(Ei, en ole minkään sortin asiantuntija tässä asiassa. En osaa yhtään arvata mistä on oikeasti kysymys. Mutta olen sen verran tehnyt erilaisia asiakaspalveluhommia, että tiedän että ongelman ratkaisemiseen on tärkeää päästä mahdollisimman täsmällisesti oikeaan käsitykseen siitä, mikä ongelma on - eivätkä ihmiset aina osaa selittää niitä niin, että sen hahmottaisi heti oikein. Ja ihan maallikkomutulla kuvittelen, että "en pysty keskittymään sähköpostin kirjoittamiseen tai muistamaan mitä piti kirjoittaa" kertoo hieman eri alueen ongelmasta kuin "sormet eivät liiku normaalisti".)

Kyllä fyysisesti pystyn liikuttamaan ruumiinosiani nopeasti jos tekeminen on esim vain eteenpäinkävelyä. Mutta jos yhtään pitää keskittyä tekemiseen tai olla ajatus mukana että mitä on tekemässä niin olen kamalan hidas. Ja mitä monimutkaisempi asia sitä hitaampi olen. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi