Jaksatteko te muut tosiaan pestä hampaat kaksi kertaa päivässä ja käyttää joka päivä hammaslankaa?
Minä en pese kuin kerran päivässä, etenkään jos ei tarvitse lähteä mihinkään. Ja lankoihin en koske.
Kommentit (156)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesen vain iltaisin hampaat ja joskus harvoin aamulla/päivällä. Itsellä on niin tiukat hampaan välit ettei sinne edes lanka mahdu. Pieni epäilys että jos kuolen ennen aikojaan tai joudun kuollessani helvettiin, niin se johtunee aivan muusta kun hampaiden huollosta.
Tajuatko kuinka pahalta henkesi haisee koko päivän? Tiedoksi vaan: me muut haistamme kyllä, kuka ei pese aamulla hampaitaan. HYI.
Tajuatko että suurinta osaa ihmisistä maailmassa ei häiritse kyseinen asia ja harvoilla haisee henki hampaanpesemättömyyden takia. Jos sinun pitää pestä koko ajan hampaita jotta henkesi ei haise, suosittelisin lääkärillä käymistä. Ja hyi jos itselläsi haisee hengitys koko ajan ilman jatkuvaa suun puhdistamista:(
Nuorempana pesin hampaat huonosti ja siitä ientulehduskierre. Nykyään mun on pakko harjata 2x päivässä hyvin tai ikenet ja hampaat kipeytyy. Ja onhan se nyt mukavampi olla puhtaalla suulla.
Pesen hampaat aamuin illoin, hammaslankaa käytän iltaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesen vain iltaisin hampaat ja joskus harvoin aamulla/päivällä. Itsellä on niin tiukat hampaan välit ettei sinne edes lanka mahdu. Pieni epäilys että jos kuolen ennen aikojaan tai joudun kuollessani helvettiin, niin se johtunee aivan muusta kun hampaiden huollosta.
Tajuatko kuinka pahalta henkesi haisee koko päivän? Tiedoksi vaan: me muut haistamme kyllä, kuka ei pese aamulla hampaitaan. HYI.
Tajuatko että suurinta osaa ihmisistä maailmassa ei häiritse kyseinen asia ja harvoilla haisee henki hampaanpesemättömyyden takia. Jos sinun pitää pestä koko ajan hampaita jotta henkesi ei haise, suosittelisin lääkärillä käymistä. Ja hyi jos itselläsi haisee hengitys koko ajan ilman jatkuvaa suun puhdistamista:(
Sori, jos et pese hampaitasi aamulla niin kyllä haiset. Et toki itse haista itseäsi.
Mitä jaksamista pesemisessä on? Sähköhammasharja hoitaa työn ja tulee puhdasta jälkeä.
Pesen kyllä kaksi kertaa päivässä, mutta en käytä hammaslankaa käytännössä koskaan. Käytän hammastikkua, jos jokin ruokapala on juuttunut jonnekin. Multa on aikoinaan oikomishoidossa poistettu hampaita, joten ne ovat aika harvassa niin ei pahemmin ole sellaisia välejä edes mihin lankaa tarvitsisi.
Vierailija kirjoitti:
Pesen aamun ja illoin sekä käytän hammasväliharjaa.
Minä myös. Käyn joka vuosi hammaslääkärillä. Tarkastus, hammaskiven poisto ja soodapuhdistus. Säästyy kalliilta hammaslääkäri laskuilta.
Käytän hammasväliharjaa joka ilta ja hampaat pesen 2 kertaa päivässä, lisäksi myös päivällä, jos olen johonkin lähdössä
Hammaslääkäri kielti minua pesemästä hampaita 5 x päivässä. Sanoi, että kuluvat puhki.
Useimmiten kyllä jaksan. Joskus ilta jää väliin jos nukahdan sohvalle, niin en jaksa enää könytä kylppäriin vaan raahaudun suoraan sänkyyn. Hammaslankaa käytän sellaista varren päässä olevaa, suihkussa käydessäni samalla kun hoitoaine vaikuttaa.
Siis mitäh... Mä en voisi kuvitella etten pesisi hampaita aamun illoin. Lankaan myös joka ilta. Oon niin tottunut lapsesta saakka siihen, että pesemättä jättäminen tuntuisi yhtä pahalta kuin että jättäisi vessassa pyyhkimättä. En edes kykenisi. Enkä koskaan edes mieti sekuntiakaan hampaiden puhdistusta, käy täytin automaatilla.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai jaksan pitää huolta terveydestäni. Kaksi kertaa päivässä pesu ja kerran päivässä lankaus/tikutus vie noin viisi minuuttia. Viisi minuuttia! Kuka ei sellaista jaksa?
Minä en jaksa. Pesen hampaat kerran päivässä. Monesti saattaa jäädä hampaat pariksi päiväksi pesemättä.
Kyllähän se pitäisi jaksaa oman terveytensä takia, mutta ihmiset ovat epätäydellisiä eri asioissa. Minä en hoida kunnolla hampaitani ja toiset sitten syövät liikaa ja ovat lihavia🤷♀️ Ja kolmannet eivät tee tarpeeksi usein fysioterapeutin antamia kuntoutusliikkeitä jne. Ei ihmiset aina välitä tai jaksa, vaikka se asia olisi hyväksi terveydelle.
Pesen aamuin illoin. Lankaan parin päivän välein. Yksi ilta pesin hampaat huonosti kun olin juonut hapanta mehua enkä halunnut hinkata kiillettä. No aamulla kyllä huomasi pahan hajun huoneessa. Samoin thuomaan joskus jos lapsi on jättänyt hampaat aamulla pesemättä. Kyllä iltapäivällä jo huomaa eron.
Yök, se hammasvälin haju jos ei ikinä lankaa.. muistakaa myös kielen pesu! Vaikuttaa parisuhteenkin laatuun miltä suu haisee...
Pesen aamuin ja illoin. Käytän joka ilta myös hammaslankaa.
Isommat remontit hammaslääkärissä ovat liian kalliita minulle.
Hampaat on omituinen keksintö.. Miten joku keskiaikainen piti huolta niistä? Miksi maitohampaat lähtevät niin varhain ja tilalle kasvaa uudet, mutta ei sen jälkeen enää.. (paitsi niitä typeriä, joita pitää poistaa). En saa nimeä päähän😯
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori, jos et pese hampaitasi aamulla niin kyllä haiset. Et toki itse haista itseäsi.
Aika asiatonta mun mielestä kertoa miten henkeni haisee jos kuitenkin pesen joka päivä hampaani ja et minua tunne. On muutamia poikkeuksia kun harvoin henkeni haisee ja aina naiset elämässäni ovat myöskin huomauttaneet asiasta, mutta hampaiden pesemisellä harvoin on asian kanssa mitään tekemistä. Vähän opiskelisin jos aiheesta tykkää että miksi ihmisellä henki haisee. Näin miehenä, miten on muut miehet haiseeko naisilla hengitys enemmän kuukautisten aikana ja onko kyseessä hampaiden harjaamattomuus? Toinen kysymys aiheesta miehille, menisitkö ikinä mainitsemaan asiasta naiselle, "hei ota minttu pastilli, taitaa olla taas se aika kuusta".
Vierailija kirjoitti:
"Ja lankoihin en koske"
Mielipiteesi saattaa muuttua siinä vaiheessa kun parodontiitti saa hampaat heilumaan ja irtoilemaan.
Tämä tapahtuu joskus 40v täytettyäsi. Puolet elämästä jäljellä. Mutta meneehän se sooseja imeskellen, ei siinä mitään, kun tietää, että se on oma valinta.
Olen eri, mutta tosiaan tuo parodontiitti tuli tutuksi, kun hammaskiven poistossa käynnin väli venähti minulla, aamuin illoin harjaavalla neljäksi vuodeksi. Ientaskuja ehti tulla.
Nyt yritän langata vähintään kerran päivässä, joko aamu tai iltapesun yhteydessä. Jos jaksan, niin lankaan sekä että. Kielen putsaan aina hampaiden pesun yhteydessä sellaisella kaapimella, kun kielen pintaankin kertyy möhnää.
Joskus käy niin, että luen sängyssä ja jää illan hammaspesu väliin kun nukahdan. Pesen ne sitten aamulla ja lankaan myös. Nykyään käyn säntillisesti kerran vuodessa hammaskivenpoistossa.
Sitä ehtii kertyä, mutta ei ehdi pahaksi tilanne.
Viimeksi kehuivat, että on hyvin hoidetut hampaat.
Olen nyt pessyt tavallisella harjalla (Oralista mennyt akku huonoksi, enkä ole raskinut ostaa uutta tilalle). Hammaslääkäri suosittelee aina sähköhammasharjaa.
Tavallista harjaa käyttäville suositellaan pehmeää harjaa, niin hampaan pinta ei kulu ja ikenetkin säilyvät naarmuttomina.
Vierailija kirjoitti:
Hampaat on omituinen keksintö.. Miten joku keskiaikainen piti huolta niistä?
Niitä revittiin pois kun mätänivät suuhun.
Joskus varmaan joku saattoi pureskella ruoan jälkeen jotain persiljaa tai maustekasvien siemeniä, että tulisi raikas maku suuhun hetkeksi.
Haluaisin pestä aamuin illoin, mutta harvoin jaksan enää illalla. En tykkää harjaamisesta enkä sen jälkeisestä tunteesta suussa. Iltaharjaukseen olen yleensä liian väsynyt enkä malttaisi tyhjentää suuta mukavasta lievästä ruoan mausta koko yöksi. Pitäisiköhän suosiolla alkaa harjata hampaat ennen iltapalaa, niin tulisi useammin pestyä?
Lankaan ehkä pari kertaa kuussa, mutta vain muutamasta hampaasta, koska on ahtaat hammasvälit. En tykkää lankaamisestakaan. Minua ällöttää langan osuminen ikeneen. Epäilyttää, että puhdistaako lankaus edes kunnolla vai työntääkö se likaa lähemmäs ienrajaa, kun en kunnolla uskalla vedellä sieltä?
Kylläpäs elämäni kuulostaa hankalalta. :D