Miten paha tauti koronan pitäisi olla, että se pelottaisi kaikkia?
Korona ei pelota suurta osaa ihmisistä, koska vain jotkut sairastuvat ja melko harvat niin vakavasti, että hengenmeno olisi lähellä. Siksi Levillä on tungosta ja salabileet kukoistavat koko maassa. Tautia ei oteta vakavasti.
Miten pahat oireet kulkutaudissa pitäisi olla, että se oikeasti pelottaisi ihmiset pois toistensa lähettyviltä? Elokuvissa riittää se, että tartunnan saanut alkaa vaahdota ja valua verta nenänsä kautta ja kaatuu kuolleena maahan heti tai vasta hetken kuluttua. Mitä mieltä olette?
Kommentit (72)
Varmaan tieto siitä, että jos saa tartunnan, niin kuolee. Joku varmaan silti haluaisi kokeilla onneaan.
Kuolleisuuden tulisi olla joku 10-20x korkeampi. Eli päivittäin joku 20-40 kuolemaa.
Osuisi ennenpitkää lähipiiriin ja myös hyvin matalan ÄO:n henkilöt näkisivät omin silmin ettei kyseessä ole mikään globaali salaliitto.
Vaikka jokainen taudin saanut kuolisi, ei kaikki silti pelota. Kaikki kun eivät pelkää kuolemaa tai halua käyttää elämäänsä pelkäämiseen.
Mustan surman luokkaa. Osa ihmisistä vaatii sen, että heidän pitää nähdä kuolema läheltä.
Minusta hyvä ratkaisu olisi ottaa nämä skeptikot kiireavuksi koronasairaaloihin ja krematorioihin. Hyvä puoli tässä olisi se, että he eivät ainakaan turhia stressaa taudin saamisesta tai ota paineita vainajien käsittelystä.
Miksi sen pitäisi kaikkia pelottaa? Ja miksi ainutkertainen elämä pitäisi käyttää pelkäämiseen? Ja ei, en mene Leville bilettämään tms., käytän maskia jne. Mutta en silti koronaa pelkää.
Esitä mulle ne luvut joista pitäisi huolestua.
1. Perusterveiden ja nuorten vaatima sairaalahoito ja kuolleisuus
2. Koronaan kuolleiden määrä (ei löydy, koska tartunnoissa mukana myös epäilyt ja sopivat oireet)
3. Riittävät perusteet karanteenimääräyksille (vinkki, 1-2% altistuneista saa tartunnan ->moniko näistä sairastuu -> moniko joutuu sairaalaan -> moniko kuolee)
4. Riittävät perusteet ravintolasuluille = montako tartuntaa on peräisin kahvilasta/ravintolasta jne)
5. Montako tartuntaa lähtöisin elokuvateatterista
6. Montako yli 84-vuotiasta kuolee vuosittain normaalivuonna vrt. koronaan kuolleet
Jutellaan sitten.
Mitä hittoa?
Tottakai se pelolttaa, en kai vapaaehtoisesti ole vuotta ollut näkemättä ihmisiä, menemästä baariin, leffaan tai festareille.
Turha siinä on lässyttää mitään syyllistävää.
En tapaa ihmisiä, olen opiskelija jonka kaikki luennot etänä. Pidän turvavälit kun hiljaiseen aikaan käyn kaupassa. En matkustele.
En käytä maskia koska suojatehoa on nolla.
Maskittomuus on ainut näkyvä asia, minut lynkataan.
Ja saan lukea täältä kuinka vähättelen tautia.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka jokainen taudin saanut kuolisi, ei kaikki silti pelota. Kaikki kun eivät pelkää kuolemaa tai halua käyttää elämäänsä pelkäämiseen.
Juuri näin. Olen käynyt lähellä kuolemaa kahdesti, ja hyväksynyt oman kuolevaisuuteni. Säälittää ja vähän myös huvittaa ihmisten hysteerinen pelko, varsinkin kun kyse on taudista josta lähes kaikki selviävät hengissä. Koko homma on saanut täysin älyttömät mittasuhteet.
Että vähätteliät menettäisivät näkönsä pariksi viinoksi
Kuudella kaverilla ollut korona ja ainoastaan yhdellä oli enemmän kuin flunssa. Kahdella ei ollut mitään oireita. Kaikki paranivat hyvin. Ei kauheasti pelota kun 96 prosenttia kuolleista on pitkäaikaissairaita ja 84 prosenttia läskejä.
Sellaista tautia ei maailmassa ole, joka saisi minut pelkäämään. Olen sitä mieltä, että jos minun on tarkoitus kuolla johonkin sairauteen, se tapahtuu, pelkäsin tai en. Tämä ei tietenkään tarkoita, että ehdoin tahdoin vaarantaisin oman tai muiden turvallisuuden. Mutta en myöskään lopeta elämistä ja lukittaudu kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Näin juuri. Elämä on tehty elettäväksi ja nautittavaksi. Mieluumin kuolen, kuin pelkään neljän seinän sisällä vuosikausia kuolemaa. Korona ei useimmille ole vaarallinen. Meidän perheessä se oli kaikilla ja vain yhdelle nousi kuume. Muut olivat joko kokonasn tai lähes kokonaa oireettomia. En näe, miksi sitä olisi pitänyt pelätä.
Pelko on sairauksista pahin. Siksi en pelkää.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sen pitäisi kaikkia pelottaa? Ja miksi ainutkertainen elämä pitäisi käyttää pelkäämiseen? Ja ei, en mene Leville bilettämään tms., käytän maskia jne. Mutta en silti koronaa pelkää.
En sanonut mitään siitä, pitäisikö sen pelottaa kaikkia. Esitin ihan selvän kysymyksen, mutta sinä et osaa vastata siihen. Silti tuppaat kommentoimaan. Olisikohan olemassa kulkutautia, jotka pyyhkäisisivät sinut ja kaltaisesi pois elävien kirjoista?
Ap
No joku Ebola-tyyppinen, verta tulvii korvista ja silmistä... Tai joku Paiserutto, isoja mustia läikkiä ympäri kehoa,,
Vierailija kirjoitti:
Mustan surman luokkaa. Osa ihmisistä vaatii sen, että heidän pitää nähdä kuolema läheltä.
Minusta hyvä ratkaisu olisi ottaa nämä skeptikot kiireavuksi koronasairaaloihin ja krematorioihin. Hyvä puoli tässä olisi se, että he eivät ainakaan turhia stressaa taudin saamisesta tai ota paineita vainajien käsittelystä.
Minä olen käsitellyt paljonkin vainajia, kun olin töissä vanhusten hoitajana. Osastolla kuoli vähintään yksi potilas viikossa.
Juuri siitä syystä en pelkää koronaa enkä muitakaan sairauksia. Kärsiminen ei tietenkään ole kivaa enkä sitä itselleni toivo, mutta ei sitä usein voi välttääkään.
Yrittäkää ihmiset käsitellä oma sairauden- ja kuolemanpelkonne. Silloin ette olisi hysteerisen pelkonne kanssa niin valtava taakka meille muille.
Niitä ruumisrekkoja ja mellakkapoliisit kadunkulmissa vartioimassa, niitä tarvitaan, että pelätään.
Vaikea nyt pelätä, että jostain Levin tungoksesta hirveitä tartuntamääriä lähtisi, kun ei niin ole käynyt joululomalla eikä hiihtolomallakaan. Nyt on vielä ravintolatkin kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Mitä hittoa?
Tottakai se pelolttaa, en kai vapaaehtoisesti ole vuotta ollut näkemättä ihmisiä, menemästä baariin, leffaan tai festareille.
Turha siinä on lässyttää mitään syyllistävää.En tapaa ihmisiä, olen opiskelija jonka kaikki luennot etänä. Pidän turvavälit kun hiljaiseen aikaan käyn kaupassa. En matkustele.
En käytä maskia koska suojatehoa on nolla.
Maskittomuus on ainut näkyvä asia, minut lynkataan.
Ja saan lukea täältä kuinka vähättelen tautia.
Sanoiko joku tässä ketjussa, että sinä vähättelet tautia?
Kannattaa harkita lukutaidon kurssia. Sen varmaan saa helpolla vaikka sivuaineeksi, kun kerran opiskelija jo valmiiksi olet.
Jos tämä korona ei joitain pelota, niin varmaan se on aika sama. Tuntuu vähän siltä että vaikka olisi Ebola jylläämässä niin osa ihmisistä ei siihen uskoisi.