Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten paha tauti koronan pitäisi olla, että se pelottaisi kaikkia?

Vierailija
03.04.2021 |

Korona ei pelota suurta osaa ihmisistä, koska vain jotkut sairastuvat ja melko harvat niin vakavasti, että hengenmeno olisi lähellä. Siksi Levillä on tungosta ja salabileet kukoistavat koko maassa. Tautia ei oteta vakavasti.

Miten pahat oireet kulkutaudissa pitäisi olla, että se oikeasti pelottaisi ihmiset pois toistensa lähettyviltä? Elokuvissa riittää se, että tartunnan saanut alkaa vaahdota ja valua verta nenänsä kautta ja kaatuu kuolleena maahan heti tai vasta hetken kuluttua. Mitä mieltä olette?

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko, että Suomen kaltaisessa sivistysvaltiossa olisi oikeasti niin tietämättömiä.

Ne on yrittäjät, joita korona eniten kirpaisee. Ymmärrän kiukun, mutta sitä en ymmärrä, että valehdellaan ympäri nettiä, että korona on vain flunssa. Vastuutonta. Mutta se on persuyrittäjien taktiikka.

Tää ei litty puolueeseen. Oireet ovat kuin flunssassa.

Tämä on esimakua Great resetistä.

Yrittäjät laitetaan ahdinkoon.

Vierailija
62/72 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko, että Suomen kaltaisessa sivistysvaltiossa olisi oikeasti niin tietämättömiä.

Ne on yrittäjät, joita korona eniten kirpaisee. Ymmärrän kiukun, mutta sitä en ymmärrä, että valehdellaan ympäri nettiä, että korona on vain flunssa. Vastuutonta. Mutta se on persuyrittäjien taktiikka.

Sinulla on varmaan sitten luotettava lähde, joka todistaa, että korona on kovinkin vaarallinen. Esimerkiksi THL:n sivustolta selviää lähinnä se, että koronaan kuolee, jos on monisairas vanhus. Ei kuulosta kovin vaaralliselta. Eikä liity mitenkään yrittäjiin tai persuihin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolleisuus ei ole noussut. Ottakaa asioista selvää.

Vierailija
64/72 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa nämä "thl" ei ole luotettava lähde, tai sairaalat valehtelevat.. Mutta meidän "salainen lähde" on luotettava. Etenkin tokentube.

Vierailija
65/72 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa nämä "thl" ei ole luotettava lähde, tai sairaalat valehtelevat.. Mutta meidän "salainen lähde" on luotettava. Etenkin tokentube.

No onko meillä nyt 11 000 tartuntaa päivässä? THL:hän kertoi, että huhtikuussa niin on. Kertoo olennaisen sen laitoksen luotettavuudesta. 

Vierailija
66/72 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan se, että +90% joutuu sairaalaan, sitten esim. selkeä keuhkoverenvuoto suurimmalla osalla ja selkeästi myös nuoria kuolee enemmän. Ja mikä oleellista, ihmisiä kuolisi myös kadulle/koteihin.

Vierailija
67/72 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

10-70% kuolleisuus. Nykyiset luvut jossain alle ~1%. Jos siis olisi oikeasti pandemia.

Vierailija
68/72 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mustan surman luokkaa. Osa ihmisistä vaatii sen, että heidän pitää nähdä kuolema läheltä.

Minusta hyvä ratkaisu olisi ottaa nämä skeptikot kiireavuksi koronasairaaloihin ja krematorioihin. Hyvä puoli tässä olisi se, että he eivät ainakaan turhia stressaa taudin saamisesta tai ota paineita vainajien käsittelystä.

Minä olen käsitellyt paljonkin vainajia, kun olin töissä vanhusten hoitajana. Osastolla kuoli vähintään yksi potilas viikossa.

Juuri siitä syystä en pelkää koronaa enkä muitakaan sairauksia. Kärsiminen ei tietenkään ole kivaa enkä sitä itselleni toivo, mutta ei sitä usein voi välttääkään.

Yrittäkää ihmiset käsitellä oma sairauden- ja kuolemanpelkonne. Silloin ette olisi hysteerisen pelkonne kanssa niin valtava taakka meille muille.

Suurimmalla osalla näistä skeptikoista ei ole sinun ammatillista taustaasi, joten sait vesitettyä noin promillen verran mielipidettäni. Taustasi perusteella juuri sinun luulisi ymmärtävän rajoituksien tarpeen, mutta juuri tämä osoittaa sen, että yksilöiden egokysymykset ovat iso este yhteiskunnalle tässä taistelussa.

Sinulla on nyt pahoja vaikeuksia hahmottaa, mistä haluat keskustella. Yhdessä kommentissa sanot, että ei ole tarkoitus syyllistää ja seuraavassa olet sormiojossa, jos joku sanoo, ettei pelkää. Koeta nyt päättää!

Sinulla on vaikeuksia hahmottaa kenen kanssa puhut. Minä en ole AP enkä ota koppia hänen antamastaan lupauksesta, vaan kerroin oman mielipiteeni keskusteluun. Älä siis ammu ap:tä minun kontribuutiostani tähän viestiketjuun.

Vierailija
69/72 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan sellainen, mihin ei sairastuisi Suomen kansasta vuoden aikana vain 0,8 % (todella hyvä siis, ettei pahempaa ole tapahtunut).

Vierailija
70/72 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miten pahat oireet kulkutaudissa pitäisi olla, että se oikeasti pelottaisi ihmiset pois toistensa lähettyviltä? Elokuvissa riittää se, että tartunnan saanut alkaa vaahdota ja valua verta nenänsä kautta ja kaatuu kuolleena maahan heti tai vasta hetken kuluttua. Mitä mieltä olette?"

Vastaanpa nyt omaan kysymykseeni.

Minun näkemykseni mukaan juuri yllä kuvailemani kaltaiset oireet riittäisivät ajamaan loitommalle "kaikki" ihmiset. Poikkeuksia tietysti on, mutta uskonpa, että tämän ketjun "ei minua pelota" -ihmisetkin siirtyisivät kauemmaksi, jos viereisellä penkillä istuvan tuntemattoman silmät muuttuisivat yhtäkkiä verenpunaisiksi. Tai jos hän alkaisi levittää mustia ysköksiä ympärilleen. Ja jos joka neljäs taudin saanut kuolisi, taudinkantajalle varmasti tehtäisiin tilaa. Vähempi vaarantunne ei tehoaisi koko väestöön.

Korona ei kerta kaikkiaan vaikuta riittävän vaaralliselta (jääköön tästä pois se kysymys, onko se sitä vai ei): oireita saaneet pysyvät enimmäkseen kotona, eikä henkitoreissaan olevia näy julkisilla paikoilla. Teho-osastolla olevat tuntuvat yksittäistapauksilta, eikä Suomessa hautausmaakaan lopu ihan kesken. Koronan panokset ovat pienet, eikä kukaan edes odota saavansa jättipottia.

Korona on aika mielenkiintoinen ihmiskoe juuri tämän "ei se minuun tartu" -ajattelun toteutumisen vuoksi. Tunnen muun muassa erään hyvin kouluttautuneen eläkeläisrouvan, joka on suorastaan hysteerinen bakteerien ja virusten pelkääjä. Hän teettää ostokset lapsillaan ja eristäytyy asuntoonsa. Jos kuitenkin kaupasta sattuu tulemaan vääränlaisia vihanneksia tai kombucha on päässyt loppumaan, hän lähtee muitta mutkitta kiertämään lähimarketit ja terveyskaupat. Juuri nämä sisäiset ristiriidat ovat kiinnostavia. Ja tietysti se, miten jotkut hurjistuvat nettikeskusteluissa jo otsikosta niin, etteivät edes ymmärrä yksinkertaisia kysymyksiä.

Ap

Vierailija
71/72 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun hyvän ystäväni työtoveri oli kolme viikkoa kuumeessa, jonka jälkeen keuhkokuume. Kahdeksi päiväksi kotiin, takaisin sairaalaan jossa todettiin keuhkoissa tulppa, nyt on teholla.  Kyseessä noin 50nen nainen terve ja normaalipainoinen, ei rokotettu.

Eli kyllä olen puolestaan käteni ristiin laittanut, kolmen lapsen äitinä taistelee hengestään ja kyseessä on KORONA!

Eli pelkäänkö?  Järjellä kyllä, en hysteerisesti.

Vierailija
72/72 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas ihmiset pelottomia. En minä pysty olla pelkäämättä. Minusta se on inhimillistä, mutta näemmä ei ole. Kun sain positiivisen koronatuloksen, niin kyllä minä pelkäsin. En mitenkään kamalasti mutta tunsin sitä kyllä. Itsenikin vuoksi pelkäsin, mutta eniten lasteni vuoksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme