Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten paha tauti koronan pitäisi olla, että se pelottaisi kaikkia?

Vierailija
03.04.2021 |

Korona ei pelota suurta osaa ihmisistä, koska vain jotkut sairastuvat ja melko harvat niin vakavasti, että hengenmeno olisi lähellä. Siksi Levillä on tungosta ja salabileet kukoistavat koko maassa. Tautia ei oteta vakavasti.

Miten pahat oireet kulkutaudissa pitäisi olla, että se oikeasti pelottaisi ihmiset pois toistensa lähettyviltä? Elokuvissa riittää se, että tartunnan saanut alkaa vaahdota ja valua verta nenänsä kautta ja kaatuu kuolleena maahan heti tai vasta hetken kuluttua. Mitä mieltä olette?

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka jokainen taudin saanut kuolisi, ei kaikki silti pelota. Kaikki kun eivät pelkää kuolemaa tai halua käyttää elämäänsä pelkäämiseen. 

OK. On varmasti olemassa ihmisiä, jotka vaikka nuolevat ohikulkijoiden naamat esittääkseen, ettei pelota. Ajattelin kuitenkin kysyä noin 95 prosentista ihmisiä ja jättää ääritapaukset toiseen keskusteluun.

Ap

Vierailija
22/72 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sen pitäisi kaikkia pelottaa? Ja miksi ainutkertainen elämä pitäisi käyttää pelkäämiseen? Ja ei, en mene Leville bilettämään tms., käytän maskia jne. Mutta en silti koronaa pelkää. 

En sanonut mitään siitä, pitäisikö sen pelottaa kaikkia. Esitin ihan selvän kysymyksen, mutta sinä et osaa vastata siihen. Silti tuppaat kommentoimaan. Olisikohan olemassa kulkutautia, jotka pyyhkäisisivät sinut ja kaltaisesi pois elävien kirjoista?

Ap

Sori kun yritin keskustella. Ei tule toistumaan sinun avauksissasi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka jokainen taudin saanut kuolisi, ei kaikki silti pelota. Kaikki kun eivät pelkää kuolemaa tai halua käyttää elämäänsä pelkäämiseen. 

OK. On varmasti olemassa ihmisiä, jotka vaikka nuolevat ohikulkijoiden naamat esittääkseen, ettei pelota. Ajattelin kuitenkin kysyä noin 95 prosentista ihmisiä ja jättää ääritapaukset toiseen keskusteluun.

Ap

Se, että ei pelkää, ei tarkoita, että tekee kaikkensa hankkiakseen taudin. 95 prosenttia ihmisistä kuuluu niihin, jotka noudattavat suosituksia, mutta eivät erityisesti pelkää. Loppu 5 prosenttia sitten koostuu kahdesta ääripäästä eli vastuuttomista hillujista ja paniikissa kotona vapisevista hysteerikoista. 

Vierailija
24/72 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esitä mulle ne luvut joista pitäisi huolestua.

1. Perusterveiden ja nuorten vaatima sairaalahoito ja kuolleisuus

2. Koronaan kuolleiden määrä (ei löydy, koska tartunnoissa mukana myös epäilyt ja sopivat oireet)

3. Riittävät perusteet karanteenimääräyksille (vinkki, 1-2% altistuneista saa tartunnan ->moniko näistä sairastuu -> moniko joutuu sairaalaan -> moniko kuolee)

4. Riittävät perusteet ravintolasuluille = montako tartuntaa on peräisin kahvilasta/ravintolasta jne)

5. Montako tartuntaa lähtöisin elokuvateatterista

6. Montako yli 84-vuotiasta kuolee vuosittain normaalivuonna vrt. koronaan kuolleet

Jutellaan sitten.

Esitä itse. Jutellaan sitten. Nyt on tarkoitus pohtia sitä, minkäasteinen tauti saisi ihmiset tosissaan eristäytymään muista. Ihan mikä tahansa kuviteltukin kulkutauti käy.

Ap

Vierailija
25/72 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isorokko kyllä laittaisi ihmiset varomaan toisiaan. Tosin, jos kaveri on vatsataudissa eli oksentaa ja paska lentää, harvempi meistä menee tällaisen kaverin luo kyläilemään.

Vierailija
26/72 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos koronasta lihoaisi semmoiset 20-30 kg niin jo olisi paniikki päällä.

Vierailija
27/72 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2. Koronaan kuolleiden määrä (ei löydy, koska tartunnoissa mukana myös epäilyt ja sopivat oireet)

3. Riittävät perusteet karanteenimääräyksille (vinkki, 1-2% altistuneista saa tartunnan ->moniko näistä sairastuu -> moniko joutuu sairaalaan -> moniko kuolee)

4. Riittävät perusteet ravintolasuluille = montako tartuntaa on peräisin kahvilasta/ravintolasta jne)

6. Montako yli 84-vuotiasta kuolee vuosittain normaalivuonna vrt. koronaan kuolleet

Jutellaan sitten.

Esitä itse. Jutellaan sitten. Nyt on tarkoitus pohtia sitä, minkäasteinen tauti saisi ihmiset tosissaan eristäytymään muista. Ihan mikä tahansa kuviteltukin kulkutauti käy.

Ap

Sinulle on jo vastattu, mutta et kelpuuttanut vastausta. Juttele siis keskenäsi. 

Vierailija
28/72 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä hittoa?

Tottakai se pelolttaa, en kai vapaaehtoisesti ole vuotta ollut näkemättä ihmisiä, menemästä baariin, leffaan tai festareille.

Turha siinä on lässyttää mitään syyllistävää.

En tapaa ihmisiä, olen opiskelija jonka kaikki luennot etänä. Pidän turvavälit kun hiljaiseen aikaan käyn kaupassa. En matkustele.

En käytä maskia koska suojatehoa on nolla.

Maskittomuus on ainut näkyvä asia, minut lynkataan.

Ja saan lukea täältä kuinka vähättelen tautia.

Sinä et näemmä opiskele mitään kovin teoreettista. Tässä keskustelussa mietitään ihmisten tai pikemminkin ihmisjoukkojen ja yhteisön rajoja ja sietokykyä, ei syyllistetä ketään.

Ap

Vierailija
29/72 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos koronasta lihoaisi semmoiset 20-30 kg niin jo olisi paniikki päällä.

Maailmassa on aika monta sairautta, jotka jo aiheuttavat tuota. Itselleni tuon teki kilpirauhasen vajaatoiminta. Ei pelota yhtään. 

Vierailija
30/72 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen rakastunut Koronavirukseen. <3

Vierailija
31/72 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä hittoa?

Tottakai se pelolttaa, en kai vapaaehtoisesti ole vuotta ollut näkemättä ihmisiä, menemästä baariin, leffaan tai festareille.

Turha siinä on lässyttää mitään syyllistävää.

En tapaa ihmisiä, olen opiskelija jonka kaikki luennot etänä. Pidän turvavälit kun hiljaiseen aikaan käyn kaupassa. En matkustele.

En käytä maskia koska suojatehoa on nolla.

Maskittomuus on ainut näkyvä asia, minut lynkataan.

Ja saan lukea täältä kuinka vähättelen tautia.

Sinä et näemmä opiskele mitään kovin teoreettista. Tässä keskustelussa mietitään ihmisten tai pikemminkin ihmisjoukkojen ja yhteisön rajoja ja sietokykyä, ei syyllistetä ketään.

Ap

Juu yhtään et syyllistä. Mitä nyt muuten vaan toivot kuolemaa ihmiselle, joka kyseenalaistaa sinun pelkotoiveesi. 

Vierailija
32/72 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mustan surman luokkaa. Osa ihmisistä vaatii sen, että heidän pitää nähdä kuolema läheltä.

Minusta hyvä ratkaisu olisi ottaa nämä skeptikot kiireavuksi koronasairaaloihin ja krematorioihin. Hyvä puoli tässä olisi se, että he eivät ainakaan turhia stressaa taudin saamisesta tai ota paineita vainajien käsittelystä.

Minä olen käsitellyt paljonkin vainajia, kun olin töissä vanhusten hoitajana. Osastolla kuoli vähintään yksi potilas viikossa.

Juuri siitä syystä en pelkää koronaa enkä muitakaan sairauksia. Kärsiminen ei tietenkään ole kivaa enkä sitä itselleni toivo, mutta ei sitä usein voi välttääkään.

Yrittäkää ihmiset käsitellä oma sairauden- ja kuolemanpelkonne. Silloin ette olisi hysteerisen pelkonne kanssa niin valtava taakka meille muille.

Suurimmalla osalla näistä skeptikoista ei ole sinun ammatillista taustaasi, joten sait vesitettyä noin promillen verran mielipidettäni. Taustasi perusteella juuri sinun luulisi ymmärtävän rajoituksien tarpeen, mutta juuri tämä osoittaa sen, että yksilöiden egokysymykset ovat iso este yhteiskunnalle tässä taistelussa.

Vierailija
33/72 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotikin on vaarallinen paikka. Moni on sinne kuollut.

Vierailija
34/72 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jutellaan sitten.

Ap

Aivan. Vastasitkin jo, korona ei ole sen tason sairaus että pitäisi pelätä. Elämä itsessään kun tuppaa olemaan kuolemaksi meille kaikille.

Sitten pelkään, kun saapuu vaikka oranssi surma joka tarttuu 100%, ja tappaa ilman _mitään_ hoitokeinoja yli 20%. Koronan vastaava luku kun on 0,2%.

Vierailija
35/72 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mustan surman luokkaa. Osa ihmisistä vaatii sen, että heidän pitää nähdä kuolema läheltä.

Minusta hyvä ratkaisu olisi ottaa nämä skeptikot kiireavuksi koronasairaaloihin ja krematorioihin. Hyvä puoli tässä olisi se, että he eivät ainakaan turhia stressaa taudin saamisesta tai ota paineita vainajien käsittelystä.

Minä olen käsitellyt paljonkin vainajia, kun olin töissä vanhusten hoitajana. Osastolla kuoli vähintään yksi potilas viikossa.

Juuri siitä syystä en pelkää koronaa enkä muitakaan sairauksia. Kärsiminen ei tietenkään ole kivaa enkä sitä itselleni toivo, mutta ei sitä usein voi välttääkään.

Yrittäkää ihmiset käsitellä oma sairauden- ja kuolemanpelkonne. Silloin ette olisi hysteerisen pelkonne kanssa niin valtava taakka meille muille.

Suurimmalla osalla näistä skeptikoista ei ole sinun ammatillista taustaasi, joten sait vesitettyä noin promillen verran mielipidettäni. Taustasi perusteella juuri sinun luulisi ymmärtävän rajoituksien tarpeen, mutta juuri tämä osoittaa sen, että yksilöiden egokysymykset ovat iso este yhteiskunnalle tässä taistelussa.

Sinulla on nyt pahoja vaikeuksia hahmottaa, mistä haluat keskustella. Yhdessä kommentissa sanot, että ei ole tarkoitus syyllistää ja seuraavassa olet sormiojossa, jos joku sanoo, ettei pelkää. Koeta nyt päättää!

Vierailija
36/72 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sen pitäisi kaikkia pelottaa? Ja miksi ainutkertainen elämä pitäisi käyttää pelkäämiseen? Ja ei, en mene Leville bilettämään tms., käytän maskia jne. Mutta en silti koronaa pelkää. 

En sanonut mitään siitä, pitäisikö sen pelottaa kaikkia. Esitin ihan selvän kysymyksen, mutta sinä et osaa vastata siihen. Silti tuppaat kommentoimaan. Olisikohan olemassa kulkutautia, jotka pyyhkäisisivät sinut ja kaltaisesi pois elävien kirjoista?

Ap

Olisi tosi kiva, kun osaisitkin tunnistaa minun avaukseni ja pysyä poissa. Valitettavasti ei taida onnistua.

Tässä ketjussa on muutama kirjoittaja, jotka ovat ymmärtäneet kysymykseni oikein. Paikalle on kuitenkin kerääntynyt paljon enemmän niitä ihmisiä, jotka eivät ymmärrä lukemaansa ollenkaan tai eivät vain osaa erottaa teoreettista pohdintaa juuri omasta todellisuudestaan. Näitä - siis teitä - hölmöjä, jotka etsiytyvät esimerkiksi autokeskusteluihin huutelemaan, ettei heillä edes ole autoa - on hämmästyttävän paljon. Anonyymipalstalla tietysti oikein joukoittain.

Ap

Vierailija
37/72 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylikuolleisuus joka osuisi silmiin. Kukaan tuttu ei ole ollut sairaana. Sairaaloiden tilasta valehdellaan ja sen tiedä 100% itse, sillä olen vuodeosastolla töissä. Meillä ei todellakaan ole ollut koronapotilaita siten, kun THL väittää. Tervetuloa katsomaan...ai niin ette voi, sillä vierailijat kielletty...miettikäähän tätä.

Vierailija
38/72 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen nähnyt paljon kuolleita. En silti keksi yhtään syytä sille, miksi ihmisiltä pitää väkisin viedä elinkeino ja mielenterveys sellaisen taudin takia, johon käytännössä kukaan perusterve alle 70-vuotias ei kuole. 

Vierailija
39/72 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahaa tekee tietää, että oman opiskelevan nuoren aikuisen lukiokaveri ei ole elpynyt vaikka taisi olla ensimmäisiä koronaan sairastuneita. Jää nuorella ihmisellä tavallaan elämä kesken kun ei pysty olemaan ikäistensä kanssa kuin virtuaalisesti eikä pysty opiskelemaan vaikka on unelmiensa opiskelupaikassa.

Tuo on saanut ainakin minun lapseni todella varovaisiksi ja tunnollisikei käsi- ja maskihygienian suhteen. Viihteellekään ei tee mieli, koska tietävät aina jonkun koronapositiivisen juhlivan myös kotibileissä.

Vierailija
40/72 |
03.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Olisi tosi kiva, kun osaisitkin tunnistaa minun avaukseni ja pysyä poissa. Valitettavasti ei taida onnistua.

Tässä ketjussa on muutama kirjoittaja, jotka ovat ymmärtäneet kysymykseni oikein. Paikalle on kuitenkin kerääntynyt paljon enemmän niitä ihmisiä, jotka eivät ymmärrä lukemaansa ollenkaan tai eivät vain osaa erottaa teoreettista pohdintaa juuri omasta todellisuudestaan. Näitä - siis teitä - hölmöjä, jotka etsiytyvät esimerkiksi autokeskusteluihin huutelemaan, ettei heillä edes ole autoa - on hämmästyttävän paljon. Anonyymipalstalla tietysti oikein joukoittain.

Ap

Miksi sinun on niin vaikea hyväksyä että sekä teoriassa että käytännössä ei tule koskaan olemaan tilannetta, jossa kaikki pelkäisivät koronaa? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi viisi