Sähkötekniikan DI, aloituspaikkoja 65, ensisijaisia hakijoita 30
Sähkötekniikka, tekniikan kandidaatti ja diplomi-insinööri (3 v + 2 v)
Ensisijaisia hakijoita / aloituspaikka: 0,46
Kommentit (318)
Vierailija kirjoitti:
Osaispa matikkaa.
Jos sitä osattaisiin niin ei se enää työllistäisi yhtä hyvin, ihmisiä kun on ihan liikaa.
Onko tää ala noin helppoa?? Uskomatonta!
Itse lähtisin jossei noissa opinnoissa olisi pakkoruotsia.
matematiikasta kyllä pääsisin läpi mutten ruotsista koskaan, joten jää käymättä opinnot.
Vierailija kirjoitti:
matematiikasta kyllä pääsisin läpi mutten ruotsista koskaan, joten jää käymättä opinnot.
Mulla vähän sama NBA:n kanssa. Jos osaisin heittää palloa, lähtisin heti!
Jos oisin nuori ja ymmärtäisin, että myös naiset saa hakea ja saattaa vaikka työllistyä, lähtisin.
Olen sähkö-DI ja meitä aloitti samalla vuosikurssilla noin 25, lopulta vain noin 10-12 taisi valmistua alalta meidän vuosikurssilta. Yli puolet vaihtoi joko helpommalle kauppispuolelle tai AMKiin.
Oli esim sellaisia matikan ja sähköteorian kursseja mistä vain 20-30% pääsi ekalla yrittämällä tentistä läpi. Pahimmilla kursseilla oli lukuisia edellisvuoden uusijoita, olivat siis reputtaneet edellisenä vuonna kaikki 3 tenttiyritystä. Itsekin yhden kurssin jouduin seuraavana vuonna uusimaan, joistakin pääsi rimaa hipoen ykkösellä läpi.
DI -2014
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla yksi ruotsin kurssi ja jos ei edes sitä pääse läpi, tuskin äly riittäisi muutenkaan DI tutkintoon.
Vierailija kirjoitti:
Jos oisin nuori ja ymmärtäisin, että myös naiset saa hakea ja saattaa vaikka työllistyä, lähtisin.
Jos talous kestää, onnistuu tuo aikuisenakin. Mutta juu, noista hyvistä & syvistä tekniikan aloista pöhiseminen tekisi kyllä hyvää monesta kulmasta katsottuna.
Minä itse ainakin tykkäisin vaikka katsella dokkarisarjaa noiden teekkarien arjesta - samalla tavalla kuin tykkään tästä tuoreesta näyttelijähommastakin (olikohan YLE).
Sähkö on kyllä vaikea (itse olen valmistunut DI:ksi helpommalta alalta).
Mutta en omilta opiskeluajoilta muista/tunnista tuota, että sähkön opiskelijat tai muutkaan ainakaan Otaniemeen päässeet olisivat jättäneet opintoja kesken. (Poikkeuksena lääkikseen päässeet).
Kyllä me valmistuimme, osalla ehkä kesti vähän pidempään.
Mutta ei niitä ensimmäisen tai toisen vuoden matikan tai fysiikan kursseja kannata todellakaan säikähtää. Ja sen jälkeenkin voi tulla ja usein tuleekin jokin alakohtainen yksittäinen vaikea (/työläs) kurssi. Vaan niin vain niistä on mahdollista päästä läpi. Monellakaan ei siinä vaiheessa riitä enää pelkkä lahjakkuus, vaan joutuu tekemään töitä. Mutta töitä tekemällä, opiskelemalla ja yrittämällä se on täysin mahdollista!
T. Keskiverto opiskelija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taitaa olla yksi ruotsin kurssi ja jos ei edes sitä pääse läpi, tuskin äly riittäisi muutenkaan DI tutkintoon.
No lukion pitkämatikka suoritettu 9.3 keskiarvolla ja kirjotuksista E.
Ruotsin kursseja kävin monta kertaa uusiksi ja lopulta opettaja antoi säälistä 5, että pääsin ylioppilaaksi.
kielet on ollu mulle aina paljon vaikeampia kuin matikka/fysiikka.
Kertoo kuinka huonosti Suomen taloudella menee. Joskus Nokian kulta-aikoina, muistaakseni Otaniemen sähkölle aloituspaikkoja oli joku 200 tai yli ja silti se oli ehkä joku 3-4 vaikein paikka päästä TKK:lla.
Aisuri-isukin ja kevytkenkäisen äidin kasvattamia autistipoikia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No lukion pitkämatikka suoritettu 9.3 keskiarvolla ja kirjotuksista E.
Ruotsin kursseja kävin monta kertaa uusiksi ja lopulta opettaja antoi säälistä 5, että pääsin ylioppilaaksi.
kielet on ollu mulle aina paljon vaikeampia kuin matikka/fysiikka.
Kyllä sinä sen virkamies ruotsin silti saisit sen kurssin kahlaamalla vaikka pariin kertaan, jos ei muuten. Ei se DI- tutkinto siihen jäisi kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Sähkö on kyllä vaikea (itse olen valmistunut DI:ksi helpommalta alalta).
Mutta en omilta opiskeluajoilta muista/tunnista tuota, että sähkön opiskelijat tai muutkaan ainakaan Otaniemeen päässeet olisivat jättäneet opintoja kesken. (Poikkeuksena lääkikseen päässeet).
Kyllä me valmistuimme, osalla ehkä kesti vähän pidempään.
Mutta ei niitä ensimmäisen tai toisen vuoden matikan tai fysiikan kursseja kannata todellakaan säikähtää. Ja sen jälkeenkin voi tulla ja usein tuleekin jokin alakohtainen yksittäinen vaikea (/työläs) kurssi. Vaan niin vain niistä on mahdollista päästä läpi. Monellakaan ei siinä vaiheessa riitä enää pelkkä lahjakkuus, vaan joutuu tekemään töitä. Mutta töitä tekemällä, opiskelemalla ja yrittämällä se on täysin mahdollista!
T. Keskiverto opiskelija
Komppaus sähköteekkarilta. Cs get degrees on oikeesti aika hyvä peukalosääntö.
Keskiarvoa kannattaa miettiä lähinnä silloin, jos hakee johonkin hyvin haastavaan maisteriin ja/tai tohtoriopintoihin.
Veikkaan että aloitus ei koske aallon sähköä. Ja jonnekin kainuuseen nyt ei kovinkaan moni halua kuudeksi vuodeksi pk-seudulta porojen keskelle opiskelemaan tai missä nää kaukaisimmat yliopistot olikaan.
Vierailija kirjoitti:
Aisuri-isukin ja kevytkenkäisen äidin kasvattamia autistipoikia.
Puhut ehkä itsestäsi? Vai heittikö sähköseppo hattusi kakkaan?
Vierailija kirjoitti:
Tee duolingolla kertaukseksi ruotsi ennen yliopistoa niin osaat ainakin sanoja ja joitain lauserakenteita pohjaksi. Ei siinä kyllä opi kuin jotain turistiruotsia mutta on sitä siinäkin.
Kieltenopiskelussa ei ole vikaa. Ongelma on pakko ja varsinkin se, miten surutta ruotsin tarpeellisuudesta valehdellaan suoraan päin naamaa.
Vierailija kirjoitti:
Sitä ruotsia ei kyllä kannatta pelätä. Itse en kirjaimellisesti osannut yhtään ruotsia, koska olin käynyt yläasteen ja lukion ulkomailla, eli en ollut lukenut yhtään ruotsin kurssia. Silti pääsin itseopiskelemalla sen yhden ruotsin kurssin läpi. Ei niillä ole mitään motivaatiota estää lahjakkaiden ihmisten valmistumista sen ruotsin takia, kyllä sieltä päästetään läpi aika helpolla.
En ole hämmästynyt. Vaativa kurssi. Ei siellä pärjää alkuunkaan jokin lukutaidoton koulupudokas. Ei vaikka miten osaa selata tiktokia, laittaa videon nettiin, tai jopa keulia mopolla.
Osaispa matikkaa.