Saako työnantaja vaatia, että kimppakyydeissä käytetään maskeja?
2 työkaveriani kulkee kyydissäni töihin, ja työnantaja maksaa mulle tästä hyvästä pientä korvausta (0,16 €/km). Onko työnantajalla oikeus vaatia, että me kaikki käytetään maskia koko matkan ajan? Kysehän on kuitenkin vapaa-ajasta.
Kommentit (10)
"työnantaja maksaa mulle tästä hyvästä pientä korvausta (0,16 €/km)"
:DDDDD tuolla hinnallahan kannattaa alkaa ajamaan taksia
Kyllähän tuolla 16,-€/km jo "bensat" maksaa. En ollenkaan väheksyisi.
Niin. Alkaako se tontin rajasta, kellon viisarin osoitettua työajan alku vai siitä kun astuu rakennukseen?
Vierailija kirjoitti:
"työnantaja maksaa mulle tästä hyvästä pientä korvausta (0,16 €/km)"
:DDDDD tuolla hinnallahan kannattaa alkaa ajamaan taksia
Jos kulkee muutenkin autolla töihin, tuolla hinnalla ei kannata kieltäytyä kyytiläisistä jos ne on mukavaa seuraa eikä niistä aiheudu ylimääräistä vaivaa.
Työmatka kuuluu työnantajan vakuutuksen piiriin.
Yääää en laitä maskia, syljen kaikkien päälle, potkin ja huudan yäää mä en halua, äitiiii!
Ei kai työnantaja kenenkään matkoja kotoa työpaikalle maksa?
Vierailija kirjoitti:
Ei kai työnantaja kenenkään matkoja kotoa työpaikalle maksa?
Kyllä maksaa. Mullekin on joskus maksettu korvausta työmatkoista, koska työpaikka sijaitsi kaukana kaikesta ja palkka oli niin pieni, että tuskin sinne olisi muuten saatu ketään töihin.
Teillä on sopimus, että saat korvausta. Työnantaja saa omalta puoleltaan muuttaa sopimuksen ehtoja esim. Maskin käytön suhteen. Sinun ei kuitenkaan ole pakko suostua, vaan voitte jatkaa kimppakyytiä ilman korvausta.
Henkilöautossa tartunnan leviäminen on erittäin todennäköistä, mikäli joukossa on kantaja.
Teillä varmaan töissäkin edellytetään maskin käyttöä. Kyse on työsuojeluasiasta el i työnantaja pyrkii estämään työssä tapahtuvat tartunnat. Työhän liittyvä sopimussuhde ulottuu työmatkaan silloin kun työnantaja maksaa korvausta.
Maskin käyttöön liittyvää ämpylöintiä en ymmärrä.