Miksi aina joskus kuohukerma ei vatkaudu vaahdoksi millään?
Syynä ei ole mikään seuraavista: kerman pilaantuneisuus, väärä säilytys, astioiden tai välineiden likaisuus tai kosteus, poikkeava huonelämpö.
Tänään oli niin, että vaahdotin kermaa 20 minuuttia ja silti jäi löysäksi velliksi. Onneksi se tulee jälkiruokaan niin ei tarvitsekaan olla sakeaa.
Kommentit (44)
Ei ole tapahtunut mulle koskaan. Kuulostaa oudolta.
Kannattaa kylmentää kerma uudelleen, jos ei vaahtoudu.
Ootko varma ette vatkaa sitä liian kauan? Kuohukermaa vatkataan vain max. pari minuuttia, jos niinkään kauaa, muuten se menee heralle ja pilalle. Heralle meno tarkoittaa sitä että se menee nesteeksi jossa on kermaklönttejä.
Ei kuulemma onnistu ukonilmalla, omaa kokemusta ei ole, mutta noin jotkut sanovat.
Laita siihen muutama tippa sitruunamehua tai muuta hapanta, kyllä vaahtoutuu. Laktoosittomat ovat hankalia vatkattavia, tavan kerma kyllä tulee helposti vaahdoksi.
Pitää olla tarpeeksi kylmää. Laita vaikka hetkeksi pakastimeen ennen vatkaamista.
Hapansilakkaa kun laittaa kunnon klöntin, niin johan alkaa vatkautua ihan itsestään.
Ilmanpaine vaikuttaa. Ukkosella ei vatkaannu kunnolla.
Laktoositonta en saanut kiinteytymään.
Olen joskus tehnyt reklamaation, kun ostin kaksi purkkia vispikermaa pikku kakkuun vieraiden tuloa varten ja kerma ei kertakaikkiaan vaahtoutunut ollenkaan. Vastauksena oli, että joskus ns. valmistuserän viimeiset linjastolta tulevat viimeiset kermat voivat olla ns. laihempaa tavaraa ja sisältää vähemmän rasvaa joten sen takia ei vaahtoudu. Sain paluupostissa lahjakortin.
Vierailija kirjoitti:
Laita siihen muutama tippa sitruunamehua tai muuta hapanta, kyllä vaahtoutuu. Laktoosittomat ovat hankalia vatkattavia, tavan kerma kyllä tulee helposti vaahdoksi.
Laktoosittomissa valion kerma vain vaahtoutuu hyvin. Muut jää velliksi.
Ruuanlaittoon käytän Pirkka-kermaa, mutta paras, kuohkea vaahto tulee luomukermasta.
Mulle kävi eilen sama, vispi ei vaahtoutunut yhtään. Mies sanoi että koska purkkiin jäi aineita vielä pohjalle, what.... Jotain vaahtoutumisaineita?
Olen huomannut että pirkka kerma ei meinaa vaahtoutua millään, tai vaahtoutuu reilu 20 minuutin vatkaamisella.
Useamman kerran testannut, ettei ole mikään yhden purkin toteamus.
Käytän nykyään vain maitokolmion kuohukermaa, vaahtoutuu parissa minuutissa ja on huomattavasti edullisempaa kuin valion kerma.
Valiolla on aina laatutuotteet. Koskaan ei ole tarvinnut pettyä, kun ostaa sen firman tuotteita.
Ja kyllä vaahtoutuu hyvin myös Valion laktoositon.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut että pirkka kerma ei meinaa vaahtoutua millään, tai vaahtoutuu reilu 20 minuutin vatkaamisella.
Useamman kerran testannut, ettei ole mikään yhden purkin toteamus.
Käytän nykyään vain maitokolmion kuohukermaa, vaahtoutuu parissa minuutissa ja on huomattavasti edullisempaa kuin valion kerma.
Pirkka ei nyt vaahtoudu tosiaan. Olen huomannut saman. Pitäisi valmistajaan ottaa yhteys on vaan niin paljon muutakin ja mietin ehkä olen vain ostanut yksittäisiä virheellisiä purkkeja. En halua ilmoitella turhia.
HUOM : Jos haluaa napakkaa kermavaahtoa, pitää olla VISPIKERMAA !
Täytekakkujen kuorrutuksiin vain VISPIKERMAA.
Vierailija kirjoitti:
Valiolla on aina laatutuotteet. Koskaan ei ole tarvinnut pettyä, kun ostaa sen firman tuotteita.
Ja kyllä vaahtoutuu hyvin myös Valion laktoositon.
No ei ole. Eikö niiden kermassa ole karrageeniakin.
Samalla vastaan Ap kysymykseenkin, että sakeuttamisaine karrageeni pilaa kerman (ja suolistosi).
aina vai joskus? päätä nyt ensin tuo.