Miksi aina joskus kuohukerma ei vatkaudu vaahdoksi millään?
Syynä ei ole mikään seuraavista: kerman pilaantuneisuus, väärä säilytys, astioiden tai välineiden likaisuus tai kosteus, poikkeava huonelämpö.
Tänään oli niin, että vaahdotin kermaa 20 minuuttia ja silti jäi löysäksi velliksi. Onneksi se tulee jälkiruokaan niin ei tarvitsekaan olla sakeaa.
Kommentit (44)
Pirkka on ihan samaa kuin valiokin.
Varon itse aina ettei mistään roisku pisaraakaan vettä ja että vatkausastia on huolella pesty ja kuivattu. Pienikin määrä vettä kuhossa tai vispilöissö voi mokata homman.
Jos kuohis on kylmä ja tuore niin ei ole ongelmia oĺlut.
Joskus tosi harvoin voi kuitenkin käydä niin että kerma ei kuohkeudu. Minulle einole käynyt mutta olen kuullut että voi käydä. Silloin, perimätiedon mukaan, metsän peikko on säikäytänyt lehmän.
Kappas, onpa tullut vastauksia paljon parin ekan jälkeen.
Ei ollut laktoositonta /vähälaktoosista, vaan ihan tavallista.
Oli Rainbow tetrassa olevaa kuohukermaa, oranssi tetra.
En vatkannut liian kauaa, vaan kerma ei vain missään vaiheessa alkanut vaahtoutua. Jäi 20 min. jälkeenkin suht löysäksi velliksi.
Ei ollut ukonilmaa.
Täytyy muistaa tuo, että täytekakun päälle aina vispikermaa.
ap
Vierailija kirjoitti:
En vatkannut liian kauaa, vaan kerma ei vain missään vaiheessa alkanut vaahtoutua. Jäi 20 min. jälkeenkin suht löysäksi velliksi.
Ei ollut ukonilmaa.
ap
Korjaus: ei Rainbow vaan S-ryhmän (?) "Kotimaista"-merkkiä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulemma onnistu ukonilmalla, omaa kokemusta ei ole, mutta noin jotkut sanovat.
No tämä olikin hauska :) Samoin hallituksen puoluejako ja itätuuli hankaloittavat asiaa :D
Jos välineissä on pisarakin vettä, kuohukerma ei vatkaannu. Itse pyyhin aina kulhon ja vispilät talouspaperilla etä on varmasti kuivat.
Ja vesipisaran lisäksi tuo ukonilma kyllä vaikuttaa, kokemusta on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valiolla on aina laatutuotteet. Koskaan ei ole tarvinnut pettyä, kun ostaa sen firman tuotteita.
Ja kyllä vaahtoutuu hyvin myös Valion laktoositon.
No ei ole. Eikö niiden kermassa ole karrageeniakin.
Samalla vastaan Ap kysymykseenkin, että sakeuttamisaine karrageeni pilaa kerman (ja suolistosi).
No ei sitä sakeuttamisainetta joka päivä syödä, eikä koskaan suuria määriä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut ukonilmaa.
ap
ap
Noista kumpikaan ei ole ykkösluokan tuote.
Juuri sitä edullisempi hinta johtuu.
Jos haluaa "kovan" vaahdon niin kuohukerma kannattaa vaihtaa vispikermaan ja sekoittaa tomusokeria sekaan. Kerman ja vatkaimen puikkojen olisi hyvä olla kylmät, lämmetessä kermasta tulee löysää litkua. Kokeile myös lisätä kerman sekaan pieniä määriä rahkaa, se auttaa pitämään kovempaa koostumusta. Mittasuhteita paha antaa kun kaikki tykkäävät eri asioista mutta kokeilemalla se selviää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valiolla on aina laatutuotteet. Koskaan ei ole tarvinnut pettyä, kun ostaa sen firman tuotteita.
Ja kyllä vaahtoutuu hyvin myös Valion laktoositon.
No ei ole. Eikö niiden kermassa ole karrageeniakin.
Samalla vastaan Ap kysymykseenkin, että sakeuttamisaine karrageeni pilaa kerman (ja suolistosi).
No ei sitä sakeuttamisainetta joka päivä syödä, eikä koskaan suuria määriä.
Mä käytän kermaa ihan joka päivä ja tasan tarkkaan valitsen kermani ilman karrageenia..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulemma onnistu ukonilmalla, omaa kokemusta ei ole, mutta noin jotkut sanovat.
No tämä olikin hauska :) Samoin hallituksen puoluejako ja itätuuli hankaloittavat asiaa :D
Kiva, että sulla on hauskaa, mutta totta se on. Esim. viilikään ei tekeydy ukkosella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut ukonilmaa.
ap
ap
Siis karrageenikermaa. Osta kermaa, jonka ainesosaluettelossa lukee vain: kerma
Mietin, voiko johtua rasvan puuttumisesta, eli siitä, ettei purista kermapakkaukseen jäävää paksumpaa tavaraa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos välineissä on pisarakin vettä, kuohukerma ei vatkaannu. Itse pyyhin aina kulhon ja vispilät talouspaperilla etä on varmasti kuivat.
Kyllä,juuri tämä. Tippa vettä tai jotain roskaa, pölyä niin ei vaahtoudu. Aina on hyvin vaahtoutunut kun tarkistan ensin että on kuivaa ja puhdasta.
Luulin mummujen höpinäksi kunnes osui omalle kohdalle. Ihme juttu!
Vierailija kirjoitti:
Whispy kirjoitti:
Mulle kävi eilen sama, vispi ei vaahtoutunut yhtään. Mies sanoi että koska purkkiin jäi aineita vielä pohjalle, what.... Jotain vaahtoutumisaineita?
Oliko kyseessä Flora Vispi? Sen koostumusta on muutettu, eikä enää mulla ainakaan vaahtoudu. Maku on muuttunut myös merkittävästi (maistuu suoraan sanottuna kamalalta ja kitalakeen jää kamala palmuöljykerros). Sääli, kun ennen se oli ihan luottotuote mutta nyt joutuu vaihtaa merkkiä ja tuotetta.
Flora vispi ei ole kermaa.
Vierailija kirjoitti:
Ootko varma ette vatkaa sitä liian kauan? Kuohukermaa vatkataan vain max. pari minuuttia, jos niinkään kauaa, muuten se menee heralle ja pilalle. Heralle meno tarkoittaa sitä että se menee nesteeksi jossa on kermaklönttejä.
Jos vatkaa liikaa, tulee voita ja heraa. Ei siis mene pilalle, molemmat käytettävissä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu jos on ukkonen tulossa niin kerma ei vaahtoudu,, jo kauan ollut tiedossa. Taitavilla emännällä onjoku konsti että vatkautuu.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kokemusta. Tyttären synttärit on heinäkuun lopulla, ja ei ole yks eikä kaks kertaa, kun niitä on juhlittu ukkosella. Ja tällöin on aina ollut hankaluuksia saada kerma vatkatuksi. Lopetinkin sitten kermakakkujen tekemisen synttäreille.
Oliko kyseessä Flora Vispi? Sen koostumusta on muutettu, eikä enää mulla ainakaan vaahtoudu. Maku on muuttunut myös merkittävästi (maistuu suoraan sanottuna kamalalta ja kitalakeen jää kamala palmuöljykerros). Sääli, kun ennen se oli ihan luottotuote mutta nyt joutuu vaihtaa merkkiä ja tuotetta.