Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

17 tuttua "sairasti" koronan. Kenelläkään ei ollut niin kova tauti kuin influenssa. Kumma sattuma vai?

Fakta on faktaa
02.04.2021 |

Osalla täysin oireeton tartunta ja kävivät testissä altistumisen takia. Toisilla lieviä oireita, ilman testiä olisi luullut että lievä flunssa meinasi tulla. Pahimmillaan muutama päivä lämpöilyä, ei siis mitään viikkokausien kuumeilua. Yskä - jos sitä on ollut - oli lievää köhää. Ei siis mitään influenssan armottomia yskäkohtauksia.

Kenenkään ei tarvinnut käydä lääkärissä eikä syödä reseptilääkettä. Ja ihmeellisintä että kenellekään ei tullut jälkitauteja. Paranivat muutamassa päivässä tai viikossa.

Muutama näistä on joskus nuorempana sairastanut influenssan ja sanoivat että se on sitten ihan eri tauti vakavuudeltaan ja kestoltaan "henki meinasi lähteä."

Tällaisia tosielämän kokemuksia koronatartunnan saaneiden itse kertomina face to face. Täysin eri tauti kuin mitä keltaisissa lehdissä ja siksi minulla on todella ristiriitainen käsitys taudista.

No nyt varmaan löytyy anonyymejä nimimerkkejä joiden "tuttavista puolet on kuollut" koronaan, mutta sitähän minä en sentään usko.

Enpä tiedä ketään joka olisi sairastanut oireettoman influenssan tai sairastanut sen lähes oireetta. No ehkä tämäkin on kummallinen sattuma. Influenssaan kuolleita tunnen muutaman.

Itse ajattelen, että influenssa on paljon varmemmin kovaoireinen tauti ja vaatii lääkärihoitoa, mutta koronassakin on riskinsä niin kuin muissakin taudeissa.

Korona tarttuu herkemmin, mutta ei leviä mitenkään tulipalon lailla. Olen altistunut koronalle yhteensä 13 päivänä ja joka kerta testit negatiivisia. Muuntovirustapauksessa kävin kaksi kertaa testissä.

Jos pitäisi valita näistä kahdesta, valitsisin tietysti koronan. Tämä ihan kokemusperäisesti.

Kommentit (196)

Vierailija
161/196 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairastuin viime keväänä 21-vuotiaana koronaan. Opiskelukaveri toi Italiasta. Opiskelen liikunnalla Jyväskylässä, kilpailin yksilölajissa SM-tasolla menestyen. Kuntoni oli parempi kuin 95 % suomalaisista. Sain koronan vakavan muodon ja olin hengityskoneessa kolme viikkoa. Nyt vuoden kuluttua jaksan kävellä ulkona olevalle postilaatikolle, mutta siellä pitää levätä ennen kuin jaksan kävellä takaisin.

Voit nähdä koronan hysteriana, mutta et ajattele enää niin, kun se osuu omalle kohdalle. Terveisiä tutuille, moni on ehkä nähnyt tarinani myös mediassa. Media on nähnyt vahvistetut sairauskertomukseni.

Jyväskylän yliopiston homeiset tilat heikensivät immuunipuolustustasi?  Nimittäin jokin syy täytyy olla siihen, että jotkut sairastavat pahemmin. Millainen on ruokavaliosi - tyypillinen nuoren ihmisen dieetti, johon kuuluu Mäkkäri olennaisena osana?

Vierailija
162/196 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuttu reilusti alle 6-kymppinen hoikka mies kuoli koronaan.

Tupakoko, dokasiko, söikö paljon makeaa, söikö paljon roskaruokaa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/196 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyisin näkyy olevan uusia koronadiagnooseja päivässä n. 500-700. Kuolleita 0-2. Kai tuosta voi päätellä, että kovin moni ei tautiin kuole. Jos nuo luvut ovat lähellekään oikein, kuolleisuus on n.  0 -0,4%. Eli vaikka aina joku kuoleekin, se on erittäin harvinaista.

No oliko jo maaliskuun puolella kun THLn mielestä rokotukset olivat alkaneet näkyä kuolintilastoissa.

Vierailija
164/196 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun keskisuuressa kaupungissa (jossa virallisesti on ollut koronaa koko ajan) ja tunnen kyllä aika paljon ihmisiä mutten vieläkään osaa nimetä yhtään koronaan sairastunutta saati kuollutta, en edes karanteeniin määrättyä poislukien lehdissä kerrotut keissit.

Eipä tosin, ihmiset ei varmaan huutele näistä mutta silti jännä ettei yhtään, edes epävarmaa juorua, ei ole korviin kantautunut.

Ennenkuin otatte turhaan kierroksia niin en ole koronakieltäjä tms foliohattu.

Vierailija
165/196 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa. 

Koko maailma on suljettu ihan turhan takia, koska sinä ja älykkäät läheisesi tiedätte paremmin.

Lääkärit eivät tiedä mitään, ylilääkärit tietävät vielä vähemmän eivätkä tutkijat tiedä yhtään mitään. 

Onneksi henkiset palstapersut tietävät ja osaavat kaiken. 

"Ei maskeja, ei maskeja!", huusi persu"älymystö" Kansalaistorilla. 

Voisitte jo vahan rauhoittua. Se etta ihmisilla on erilaiset kokemukset ei kumoaa suuntaan eika toisen. On kuitenkin torkeaa mitatoida ja haukkua niita, jotka asiallisesti keskustelevat eriavista kokemuksistaan.

Kaikki eivat kuolee myoskaan syopaan, vaikka raju sairaus onkin. Se, etta joku joutuu teholle ja huutaa siita kovaan aanen ei tee taudista sen vaarallisempaa niille 98% , jotka kokevat sen lievana tai oireettomana.

Jos pelkotila on noin kova pitaa menna hakemaan apua ammattilaisilta. Heilla on varmasti jotain laaketta jolla koronahattuiset rauhoittuvat. Ja jos olet lapsi suosittelen ulkoilmaa ja leikkeja kavereiden kanssa.

Olen jo toipunut syövästä ja saanut elinsiirron.

Koronaa en halua - tai tartuta, joten ymmärrän maskien merkityksen.

Toivottavasti sinä ja kaltaisesi pääsette kokemaan kyseisen "täysin vaarattoman" sairauden. Pian.

Vierailija
166/196 |
05.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa. 

Koko maailma on suljettu ihan turhan takia, koska sinä ja älykkäät läheisesi tiedätte paremmin.

Lääkärit eivät tiedä mitään, ylilääkärit tietävät vielä vähemmän eivätkä tutkijat tiedä yhtään mitään. 

Voisitte jo vahan rauhoittua. Se etta ihmisilla on erilaiset kokemukset ei kumoaa suuntaan eika toisen. On kuitenkin torkeaa mitatoida ja haukkua niita, jotka asiallisesti keskustelevat eriavista kokemuksistaan.

Kaikki eivat kuolee myoskaan syopaan, vaikka raju sairaus onkin. Se, etta joku joutuu teholle ja huutaa siita kovaan aanen ei tee taudista sen vaarallisempaa niille 98% , jotka kokevat sen lievana tai oireettomana.

Jos pelkotila on noin kova pitaa menna hakemaan apua ammattilaisilta. Heilla on varmasti jotain laaketta jolla koronahattuiset rauhoittuvat. Ja jos olet lapsi suosittelen ulkoilmaa ja leikkeja kavereiden kanssa.

Toivottavasti sinä ja kaltaisesi pääsette kokemaan kyseisen "täysin vaarattoman" sairauden. Pian.

No eipa ole syopa nahtavasti opettanut sinulle mitaan.

Rumaa toivoa muille pahaa.

Sinulle potilaana on kaikki vaarallista. Mutta se ei kohota vielakaan muiden riskia.

Ja ala huoli, pysyn kipeana karanteenissa ja kaytan maskia ja desia. Koska valitan, Enka halua muille pahaa.

Vierailija
167/196 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen päiväkodissa töissä Helsingissä. Sitä kautta tiedän että varmaan lähes jokaisessa noin 500 päiväkodissa on ollut joku tartunta ja ihmisiä karanteenissa. Muta outoa on se ettei leviämistä ole pahemmin ollut. Ne on yksittäisiä lähes aina.

Tai sitten kaikki on sen sairastaneet oireettomana.

Omakin ryhmä oli karanteenissa marraskuussa kun opiskelija sai tartunnan. Kukaan ei silti saanut jatkotartuntaa. Ketään ei tosin testattu.

Yhden ainoan päiväkodin tiedän jossa levisi henkilökunnassa useampaan.

Ketään ei tosin testattu. Siinäpä se vastaus sun ihmettelyyn.

Vierailija
168/196 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en tunne ketään influessaan kuollutta, ihan kesy tauti siis.

Minä en tunne ketään ebolaan kuollutta, ihan kesy tauti siis

Mä oon myös miettinyt ALSia. Meidän suvussa ei ole kellään. Taitaa olla luulotauti koko ALS.

Vierailija
169/196 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö joku suuttuu, jos sanoo koronaa flunssaksi?

Vierailija
170/196 |
25.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma sairastettu korona oli pahin tauti mikä minulla on koskaan ollut

Vierailija
171/196 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vieläkö joku suuttuu, jos sanoo koronaa flunssaksi?

Minä suutun, koska ei se mikään flunssa ole vaan vain lieviä oireita meillä. Flunssassahan tulee kuume ja kipeä olo, mutta korona meni tosi helposti ohi. Koronan sairastettuani ymmärsin paljon paremmin miksi koronaa sairastavat juhlivat baareissa ja käyvät kuntosaleilla ja tauti leviää. Minäkin kävin töissä, kun olo oli ihan hyvä.

Influenssa on sitten jo ihan eri maailmasta ja sen olen valitettavasti joutunut kokemaan. Ei kiva, ei yhtään. Todella, todella pelottava tauti.

Vierailija
172/196 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, minun kaksi tätiäni kuoli koronaan.

Vierailija
173/196 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa. 

No eipa ole syopa nahtavasti opettanut sinulle mitaan.

Rumaa toivoa muille pahaa.

Sinulle potilaana on kaikki vaarallista. Mutta se ei kohota vielakaan muiden riskia.

Ja ala huoli, pysyn kipeana karanteenissa ja kaytan maskia ja desia. Koska valitan, Enka halua muille pahaa.

Mitä syövän pitäisi opettaa? Miksi on nimenomaan rumaa toivoa muille pahaa? Kuvitteletko olevasi muiden yläpuolella?

Vierailija
174/196 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha aloitus, joka on pelkkää puppua.

Vieläkin jotkut jaksaa jauhaa vääriä luulojaan kun eivät ymmärrä mitään virusten ja ihmisten immuniteetin toiminnasta.

Vierailija
175/196 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko noin vähän tuttuja kellään ollakaan? Toki nyt on pari vuotta enemmän vettä joissa virrannut, mutta oli mulla jo tuossa vaiheessa sen sata tuttua jolla tauti oli. Ja nyt varmaan jo tuhat.

n. 40%:lla tauti oli lievä tai oireeton, 56%:lla kuin normiflunssa tai influenssa hieman pidemmällä toipumisajalla ja 4%:lla vakavampi, sairaalaan asti johtanut. Edelleen parilla on jälkioireita, eli kuume nousee aina joskus eikä kunto ole yhtä hyvä kuin ennen koronaa. Mutta siis promilleluokkaa.

Vierailija
176/196 |
21.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä mun henkilökohtainen otanta aiheeseen.

Oma korona: kovaa kuumetta n. 2 päivää, taju oli aivan kankaalla, sen jälkeen väsynyt olo vielä muutaman viikon.

Mies: Miehellä lämpöä, uupumus ja outoja kipuja pitkin kroppaa muutaman päivän. Uupunut olo pari viikkoa, köhä kesti reilun kuukauden. 

Isä, 83v: samat oireet kuin mulla, kunnon kuume useamman päivän, jalat mm. ei kantaneet kovan kuumeen aikana.

Anoppi 72v: nuhaa, lämpöä, väsymystä noin viikon ajan.

Appiukko 78v: kova kuume noin viikon ajan, menehtyi sairaalassa koronaan n. 1,5 jälkeen. Korona oli ilmeisesti vähentänyt veren happipitoisuuden n. 70% ja siitä ei sitten ollut enää paluuta. Oltiin melko järkyttyneitä siitä, että kun kaikki muut ovat selvinneet helpohkosti, niin sitten tuleekin kuolemantapaus perusterveellä vanhuksella. Sattui huono arpa hänelle.

Vierailija
177/196 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Influenssaankin sairastutaan ihan samalla tavalla oireettomasti tai vähäoireisesti kuin koronaankin, sitä ei vain saa koskaan edes tietää kun ei testata.

Minulta on testattu työterveyslääkärissä influenssa aina. Vain kerran tuli positiivinen testi ja silloin jouduinkin lopulta sairaalaan, kun vointi meni todella huonoksi. Mutta se olikin ihan eri tauti jo alun alkaen. Korona meni ihan normiflunssana ohi, harmiton.

Vierailija
178/196 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme läheistäni sairasti koronan, yksi menehtyi (74v), yksi pitkään teholla ja yksi kotona eristyksissä. Toisille tulee rajumpana, toisille ei. 

Vierailija
179/196 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Influenssaankin sairastutaan ihan samalla tavalla oireettomasti tai vähäoireisesti kuin koronaankin, sitä ei vain saa koskaan edes tietää kun ei testata.

Minulta on testattu työterveyslääkärissä influenssa aina. Vain kerran tuli positiivinen testi ja silloin jouduinkin lopulta sairaalaan, kun vointi meni todella huonoksi. Mutta se olikin ihan eri tauti jo alun alkaen. Korona meni ihan normiflunssana ohi, harmiton.

Vastasit sitten melkein kolme vuotta vanhaan aloitukseen, just joo.

Vierailija
180/196 |
22.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rokotettu ystäväni on TAAS koronassa. Itsellä saldo on 0.

Olen rokotettu, koronaa en ole sairastanut, revi siitä.

Se tulee kelle tulee on rokotettu tai rokottamaton.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kolme