17 tuttua "sairasti" koronan. Kenelläkään ei ollut niin kova tauti kuin influenssa. Kumma sattuma vai?
Osalla täysin oireeton tartunta ja kävivät testissä altistumisen takia. Toisilla lieviä oireita, ilman testiä olisi luullut että lievä flunssa meinasi tulla. Pahimmillaan muutama päivä lämpöilyä, ei siis mitään viikkokausien kuumeilua. Yskä - jos sitä on ollut - oli lievää köhää. Ei siis mitään influenssan armottomia yskäkohtauksia.
Kenenkään ei tarvinnut käydä lääkärissä eikä syödä reseptilääkettä. Ja ihmeellisintä että kenellekään ei tullut jälkitauteja. Paranivat muutamassa päivässä tai viikossa.
Muutama näistä on joskus nuorempana sairastanut influenssan ja sanoivat että se on sitten ihan eri tauti vakavuudeltaan ja kestoltaan "henki meinasi lähteä."
Tällaisia tosielämän kokemuksia koronatartunnan saaneiden itse kertomina face to face. Täysin eri tauti kuin mitä keltaisissa lehdissä ja siksi minulla on todella ristiriitainen käsitys taudista.
No nyt varmaan löytyy anonyymejä nimimerkkejä joiden "tuttavista puolet on kuollut" koronaan, mutta sitähän minä en sentään usko.
Enpä tiedä ketään joka olisi sairastanut oireettoman influenssan tai sairastanut sen lähes oireetta. No ehkä tämäkin on kummallinen sattuma. Influenssaan kuolleita tunnen muutaman.
Itse ajattelen, että influenssa on paljon varmemmin kovaoireinen tauti ja vaatii lääkärihoitoa, mutta koronassakin on riskinsä niin kuin muissakin taudeissa.
Korona tarttuu herkemmin, mutta ei leviä mitenkään tulipalon lailla. Olen altistunut koronalle yhteensä 13 päivänä ja joka kerta testit negatiivisia. Muuntovirustapauksessa kävin kaksi kertaa testissä.
Jos pitäisi valita näistä kahdesta, valitsisin tietysti koronan. Tämä ihan kokemusperäisesti.
Kommentit (196)
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi sensuuri todistaa sen että totuutta ei saa tuoda ilmi.
Ihmeellistä kuinka sensuuri pelaa, jos joku yrittää piipittää jotain poiketen "totuudesta" jota meille syötetään.
Hauskinta oli, kun porukat lähti pistämään viestiä EU:n lahjapaketin tiimoilta. Filatov alkoi määkimään, että jonkun masinoima. Eikö tässä maassa saa enää ajatella ihan itse., puhumattakaan että saisi sanoa jotain.
Kova vouhotus ja sensuuri iskee heti jos puhut totta.
Esim. siitä että kuolleisuus ei ole noussut!
Vierailija kirjoitti:
Suomessa kuollut koronaan aika vähän.
Ruotsissa kokonaiskuolleisuus nousi selkeästi.
Vierailija kirjoitti:
Influenssa voi viedä vanhuksen, missäs se nyt on?
Kaikki luetaan koronaksi, joka ei välttämättä ole juuri mitään eli rokote on humpuukia.
Kyseessä ihmiskoe.
Ai missä on influenssa?
Ei sitä ole ollut, koska koronan varotoimet (maskit, parempi yskimis- ja käsihygienia, kontaktien vähentäminen,turvavälit) toimii.
Ne toimii influenssaan paremmin kuin koronaan.
Valitettavasti en sairastanut lievää koronaa. Kotioloissa sairastin, mutta lähellä oli etten sairaalaan olisi joutunut.
Influenssan olen aiemmin sairastanut, sekin oli inhottava, mutta aivan erilainen. Tiesin kuitenkin jääväni henkiin, toisin kuin koronassa.
Korona on huolestuttava. En aiemmin pelännyt, mutta kun sairastuin niin pelkäsin kovasti.
Itse tunnen edelleen tasan yhden sairastuneen, sekin ulkomailla elävä kaveri. En tiedä montako on oireettomana tai lieväoireisena sen läpikäynyt, kun kuumeetta ei pääse testiin.
Onneksi en tunne ketään, joka olisi kuollut koronaan. Eli lähipiirini on toistaiseksi säästynyt tällaiselta kauheudelta.
Kaksi ihmistä tiedän, jotka ovat joutuneet teho-osastolle koronan vuoksi. Joten ei se ihan kevyt tauti tosiaan ole. Sairastuneita tunnen heidän lisäkseen parikymmentä, joista osalla oli tavalliset flunssan oireet, osa oli tosi kipeitä, mutta ei tarvinnut onneksi sairaalahoitoa. Keuhko-oireita on edelleen muutamalla.
Kuinka tyhmä ap oikein olet?
Suuri osa sairastaa koronan lievänä. Miten tämä voi olla vielä epäselvää?
Vierailija kirjoitti:
AP:llä 17 tuttua sairastanut koronan, minä asun Turussa enkä tunne ketään joka tuntisi ketään kellä olisi ollut korona.
Olen onnellinen, että sinulla on näin. Itse tunnen 25 sairastunutta, joista kaksi ollut sairaalahoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki luetaan koronaksi, joka ei välttämättä ole juuri mitään eli rokote on humpuukia.
Kyseessä ihmiskoe.
Kyllähän esim. Ebolan voi sairastaa nuhana, jos on tuuria. Ottaisitko silti riskiä?
Vierailija kirjoitti:
Onneksi en tunne ketään, joka olisi kuollut koronaan. Eli lähipiirini on toistaiseksi säästynyt tällaiselta kauheudelta.
Kaksi ihmistä tiedän, jotka ovat joutuneet teho-osastolle koronan vuoksi. Joten ei se ihan kevyt tauti tosiaan ole. Sairastuneita tunnen heidän lisäkseen parikymmentä, joista osalla oli tavalliset flunssan oireet, osa oli tosi kipeitä, mutta ei tarvinnut onneksi sairaalahoitoa. Keuhko-oireita on edelleen muutamalla.
Huh huh onneksi en viela tunne ketaan joka olisi joskus kuollut. Onneksi lahipiirini on saastynyt tallaiselta kauheudelta.
Vierailija kirjoitti:
En tunne yhtäkään sairastunutta
Nainen, Uusimaa
En mäkään henkilökohtaisesti tiedä ketään hiviin tai ebolaan sairastuneita. Eikö niitäkään ole sitten olemassa?
Olen päiväkodissa töissä Helsingissä. Sitä kautta tiedän että varmaan lähes jokaisessa noin 500 päiväkodissa on ollut joku tartunta ja ihmisiä karanteenissa. Muta outoa on se ettei leviämistä ole pahemmin ollut. Ne on yksittäisiä lähes aina.
Tai sitten kaikki on sen sairastaneet oireettomana.
Omakin ryhmä oli karanteenissa marraskuussa kun opiskelija sai tartunnan. Kukaan ei silti saanut jatkotartuntaa. Ketään ei tosin testattu.
Yhden ainoan päiväkodin tiedän jossa levisi henkilökunnassa useampaan.
Meillä on ollut influenssa perheessä niin, että vain 1 sai rajun eli minä..sain tamiflut yms ja olin pari viikkoa ihan poissa pelistä. Pahin oire oli tosi kova kuume ja lihaskivut, yskä jälkitautina pitkään. Pari perheessä sai normiflunssan oireet ja loput ei mitään(meitä on 8) Koronassa taas minä olin se joka sai sen pahimman olon. Erona influenssaan oli pari kuukautta kestänyt lämpöily, mahaoireet aaltoili, kurkku oli kipeä ja pari päivää todella ahtaalla alussa, yskitti,makuaisti meni. Taas pari sai flunssanoireet ja 1lapsi jälkitautina korvatulehduksen, osa oli oireettomana. En ymmärrä miksi näitä tauteja verrataan keskenään..molemmat voi olla sekä rajuja tai oireettomia. En tykännyt kummastakaan ja toivon ettei enää tulis.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka tyhmä ap oikein olet?
Suuri osa sairastaa koronan lievänä. Miten tämä voi olla vielä epäselvää?
Kuinka tyhma sina anonyymi olet? Fiksu ihminen ei nimittele toisia tyhmaksi. Meneeppa takaisin koulunpenkille hakemaan niita perus kaytostapoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet oikeassa.
Koko maailma on suljettu ihan turhan takia, koska sinä ja älykkäät läheisesi tiedätte paremmin.
Lääkärit eivät tiedä mitään, ylilääkärit tietävät vielä vähemmän eivätkä tutkijat tiedä yhtään mitään.
Onneksi henkiset palstapersut tietävät ja osaavat kaiken.
"Ei maskeja, ei maskeja!", huusi persu"älymystö" Kansalaistorilla.
Historia on hyvä paikka ammentaa kokemusta.
Aikoinaan hemmo nimeltä Ancel Keys pääsi Yhdysvalloissa sellaiseen asemaan, että kykeni vaikuttamaan ravitsemussuosituksiin.
Tämän seurauksena rasvasta tuli vaarallista terveydelle ja hiilihydraatista välttämätöntä terveyden ylläpitämiseksi.
Tämän nojalla mentiin muutama vuosikymmen, varsinkin kovaa rasvaa peläten ja monityydyttämättömiä rasvahappoja ihaillen.
Nyt 2000 luvulla onkin sitten havaittu, että hiilihydraatti onkin se joka rasittaa verisuonia aiheuttaen tulehdusreaktiota ja plakin muodostumista, eikä rasva.
Kuten silloin Ancelin aikaankin, oli olemassa myöskin toinen näkemys terveellisestä ravinnosta, jonka keulakuvana toimi John Yudkin.
Mutta se kuka saa äänensä kovimmin kuulumaan yleensä määrää suunnan ja näin kävi myöskin tässä tapauksessa.
Sama tilanne on myöskin nyt koronan suhteen, kyllä tästä asiantuntija piireissäkin ollaan toista mieltä, mutta julkinen valta estää moisten mielipiteiden selkeästi julki tuomisen.
Oli itse asiassa sokeriteollisuuden kampanja joka demonisoi rasvan. Katsoin saman dokumentin.
Vierailija kirjoitti:
EU-tasolta löytyy maakohtaisia tilastoja. Keski-Euroopassa on joissain maissa viikkotasolla kokonaiskuolleisuus jopa tuplaantunut ajoittain. Myös vuositasolla nousua on joissain maissa paljon. Dataa löytyy, kun hakee.
Näistä huolimatta tämä hysteria on mielestäni vaarallisempaa terveydelle kuin tauti. Satoja tuhansia työttömiä pelkästään Suomessa ja mediassa kehdataan esittää, että on vain hyväksi, kun yrityksiä kaatuu konkursseihin, koska uusiahan aina nousee tilalle. Älytön näkemys. Vastaavasti terveydenhuollosta tulee mahtilasku seuraaville vuosille, kun nyt ohitetut seulonnat ja hoidot käynnistellään. Maksamme tätä laskua pitkään.
Tulee apstä mieleen muualla netissä levitetty rokote- ja koronapropaganda. Voisin mainita nimiäkin vaan enpä viitsi. Kun kuitenkin selvästi vaikuttaa tälläkin sivustolla.
Toisaalta se on keskimääräiselle 17-vuotiaalle hyvinkin lievä tauti, mutta ikä lisää riskiä ihan hurjasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esim. siitä että kuolleisuus ei ole noussut!EU-tasolta löytyy maakohtaisia tilastoja. Keski-Euroopassa on joissain maissa viikkotasolla kokonaiskuolleisuus jopa tuplaantunut ajoittain. Myös vuositasolla nousua on joissain maissa paljon. Dataa löytyy, kun hakee.
Näistä huolimatta tämä hysteria on mielestäni vaarallisempaa terveydelle kuin tauti. Satoja tuhansia työttömiä pelkästään Suomessa ja mediassa kehdataan esittää, että on vain hyväksi, kun yrityksiä kaatuu konkursseihin, koska uusiahan aina nousee tilalle. Älytön näkemys. Vastaavasti terveydenhuollosta tulee mahtilasku seuraaville vuosille, kun nyt ohitetut seulonnat ja hoidot käynnistellään. Maksamme tätä laskua pitkään.
Varsinkin suomessa, jossa konkurssi tarkoittaa koko loppuelaman rapellysta. Ne yrittajat eivat siita enaan nouse.
Oikein kauhulla odotan milloin kupla puhkeaa, kun enaan ei edes pikavippia irtoa yrityksen pyoritykseen. Juu, pikavipeilla menee moni
Kyseessä ihmiskoe.