Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllähän tämä tuntuu melko epäreilulta että kumpikin vanhemmistani saa enemmän eläkettä kuin minä saan palkkaa

Vierailija
02.04.2021 |

Mulla asuntolainaa ja kaksi lasta. Vanhemmillani varaa pitää kaksi kesämökkiä, kaksi autoa, iso huvivene jne.
Heillä lyhyt ammattikoulutus, minulla ylempi korkeakoulututkinto. En koskaan yllä heidän elintasolleen.

Kommentit (1072)

Vierailija
121/1072 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahneet eläkeläiset tuhoavat maan.

Ei. Paikallista sopimista kannattavat nuoret eivät halua kunnon palkkaa.

Silloin joskus hyvinä aikoina liitto oli se tekijä, mikä varmisti hyvän palkan. Liitto otti sen pienen prosentin palkasta ja nykyään te rääpäleet uskotte työnantajien propagandaan, "liitto varastaa teidän rahat". Mutta se taitaa olla ok, että työnantajat maksavat teille vain 30% niistä palkoista, mitkä liitto sopi työnantajan kanssa. Eläkää rikkaana, kun liitto ei teiltä varasta. Ja olkaa onnellisia omasta kyvystänne sopia paikallisesti taskurahoista. Se on vapautta.

Kivat sulle, oiskin joku liitto. En tunne paria sote-alan ihmistä lukuunottamatta itse yhtään vakituisessa palkkatyössä olevaa.

Vierailija
122/1072 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti joku nigerialainen prinssi huijaa niiltä perintösi😆

No öhhöhnöh. Suuret ikäluokat teki niin nuorina lapset että perilliset ovat itsekin vanhuksia mahdollisen perinnön saadessaan. Onpa paljon iloa...

Kyllähän se eläkeköyhyyttä lievittää jos asumisen saa halvalla. Vaikka voihan sitä ulista toki siitäkin että tulee perimään jotakin. Hirveä tragedia tietysti sekin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/1072 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

2100 bruttopalkasta pelkkä eläkemaksu on 140 ja työnantaja maksaa vielä lisää, siitä 6% menee työntekijän tulevaan eläkkeeseen ja loput nyt eläkkeellä oleville.

Vierailija
124/1072 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin joskus hyvinä aikoina liitto oli se tekijä, mikä varmisti hyvän palkan. Liitto otti sen pienen prosentin palkasta ja nykyään te rääpäleet uskotte työnantajien propagandaan, "liitto varastaa teidän rahat". Mutta se taitaa olla ok, että työnantajat maksavat teille vain 30% niistä palkoista, mitkä liitto sopi työnantajan kanssa. Eläkää rikkaana, kun liitto ei teiltä varasta. Ja olkaa onnellisia omasta kyvystänne sopia paikallisesti taskurahoista. Se on vapautta.

Kivat sulle, oiskin joku liitto. En tunne paria sote-alan ihmistä lukuunottamatta itse yhtään vakituisessa palkkatyössä olevaa.

Duunareissa (esim kiinteistöala) on paljon vakituisia.

125/1072 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä2108 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas idiootti kommentti . Eduskunta päättää eläkkeistä. 

Työeläkkeistä päättää eläkerahastot (Varma, Ilmarinen...jne) eduskunnassa ei näistä päätetä. Veroilla kerätään rahaa näihin rahastoihin, niistä eduskunta päättää.

Vierailija
126/1072 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kun laiskat pullamössöt.

Ahneet? Isäni teki aamusta iltaan töitä. Viikonloput ja lomat. Tiesin lapsen isäni olevan lomalla siitä, kun hän tuli muulloin kuin normaaliin ruoka-aikaan syömään. Kyllä se eläke on ihan työnteolla ansaittu.

Nykyajan nuorten pitäisi saada kaikki ja heti tikkua ristiin laittamatta: iso palkka, mukava työ, paljon vapaa-aikaa, ensiasunnoksi lukaali jne.

Huvittavaa oli, kun nuori sijainen oli aivan raivona siitä, kun ei saanut vuoden sijaisuuden jälkeen vakituista paikkaa. Hänen mielestä ennen vanhaan sai helposti. Milloin ennen vanhaan?, kysyin. Itse olin sijaisena 6 vuotta, kolmantena kesänä sain ensimmäisen lyhyen kesäloman ( alkukesästä ja vettä satoi koko ajan) ja niin edelleen ja niin edelleen. Tiedän kyllä mitä pätkätyö on jne.

Ihme kuvitelma, että vanhemmille ihmisille asiat ovat vain ilmestyneet tyhjästä ilman raakaa työtä, uhrauksia ja sisukkuutta.

Vierailija
127/1072 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme valitusta. Nykynuoret elävät veronmaksajien kustannuksella 30v saakka. Sitten mennään ekaan työpaikkaan sormi suussa. Jos te haluatte eläkkeet pois tai pienemmiksi ja paikallista sopimista työnantajan ehdoilla niin sahaatte omaa oksaanne. Toki nykyään on kaikenmaailman sijoitusmahdollisuuksia, ei muuta kuin säästämään. Vanhempi polvi jolla on asunnot ja mökit ovat tehneet 40-50v töitä ja säästäneet palkoistaan ja ehkä perineet niin ihmekös että on enemmän varallisuutta kuin nuoremmilla.

Niin eikö ole väärin että koulutettu ihminen tekee töitä saaden 700 kuukaudessa, kun minimieläke on 836.

Olen joskus ollut suurten ikäluokkien kanssa tehdastöissä, järkyttävän isot palkat, paljon olivat sairaslomilla ja olivat kovia lakkoilemaan, työtahti oli hidas verrattuna nykypäivän työhön ja työntekijöitä oli enemmän. Tuo tehdas on loppu niinkuin monelle muullekin tehtaalle kävi ja niin hyviä palkkoja kuin noissa tehtaissa oli, ei enää ole.

Miten tämä on eläkeläisten syytä?

Eläkeläiset eivät ole innolla kannattaneet globalismia, mutta nuoremmat kyllä. Globalismi on saanut aikaan sen, että niin Euroopassa kuin Yhdysvalloissakin keskiluokka (mm.tehdastyöt) on kutistunut ja siirtynyt matalapalkkaisuuteen, pienempi osa noussut seuraavalle korkeammallae askelmalle, kun työt on työnantajien (!) toimesta siirretty halpatyövoiman maihin.

Näin Kiinassa ja jopa Intiassa on muodostuntu keskiluokka, jota ei ollut aiemmin. Samaan aikaan länsimaiden keskiluokka on kutistunut.

Syytä voitte hakea myös itsestänne. Palkansaajien ainoa edunvalvoja yhteiskunnanssa on ammattiliitto, mutta jäsenyys ei nuorempia kiinnosta - vaikka ensisijaisesti he kantavat seuraukset.

Eläkeläiset on nostettu tikunnokkaan, vaikka syy on ihan itsessä. Työnantajien propaganda on uonnut turhankin hyvin.

Suomessa työnantajien vaatimuksiin on sustuttu oikeiston toimesta: KELA-maksun poisto, yhteisöveron alentaminen alle EUmaiden keskitasn, sosiaalikulujen siirto työnantajilta palkansaajille ja kiky ovat tarkoittaneet viimeisten 10 vuoden aikan työantajille lisärahaa 23 mrd - ja summa kasvaa joka vuosi.

Nämä vaadittiin vastineeksi investoinneista, muta investointeja, eli lisää työllisyyttä niillä ei ole saatu. Rahat ovat päätyneet pääasiassa osinkoihin.  Nyt elinkeinoelämä on vaatimassa vielä lisää rahaa veropotista, jonka pääasiallinen maksajaryhmä ovat palaknsaajat ja eläkeläiset, ja sen lisäksi valtavasti erilaisia helpotuksia yrityksille ja leikkauksia maksaijille, eli plakanjsaajille ja eläkeläisille.

Nämä kaikki menevät läpi, koska palkansaajat ovat niin "fiksuja", että ovat antaneet ainoan vaikutusmahdollisuutensa pois; joukkovoiman ay-liikkeen kanssa.

Sitä saa, mitä tilaa. Mars peilin eteen.

128/1072 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme valitusta. Nykynuoret elävät veronmaksajien kustannuksella 30v saakka. Sitten mennään ekaan työpaikkaan sormi suussa. Jos te haluatte eläkkeet pois tai pienemmiksi ja paikallista sopimista työnantajan ehdoilla niin sahaatte omaa oksaanne. Toki nykyään on kaikenmaailman sijoitusmahdollisuuksia, ei muuta kuin säästämään. Vanhempi polvi jolla on asunnot ja mökit ovat tehneet 40-50v töitä ja säästäneet palkoistaan ja ehkä perineet niin ihmekös että on enemmän varallisuutta kuin nuoremmilla.

Niin eikö ole väärin että koulutettu ihminen tekee töitä saaden 700 kuukaudessa, kun minimieläke on 836.

Olen joskus ollut suurten ikäluokkien kanssa tehdastöissä, järkyttävän isot palkat, paljon olivat sairaslomilla ja olivat kovia lakkoilemaan, työtahti oli hidas verrattuna nykypäivän työhön ja työntekijöitä oli enemmän. Tuo tehdas on loppu niinkuin monelle muullekin tehtaalle kävi ja niin hyviä palkkoja kuin noissa tehtaissa oli, ei enää ole.

Koulutetun ihmisen ei pidä mennä palkkatöihin vaan tulee perustaa oma yritys, voi itse määrätä palkkansa.

Vierailija
129/1072 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Duunareissa (esim kiinteistöala) on paljon vakituisia.

Kaupan alalla ei saa täysiä työtunteja. Kun teet 30 tuntia viikossa työtä, pari kolme iltaa viikossa ja joka toinen viikonloppu töissä, on palkka nettona 1300 ja vuorolisät on tuossa summassa jo mukana.

Työnantajathan ovat ehdottaneet vuorolisien poistoa eli ne lähtisi tuosta 1300 nettopalkasta pois.

Vierailija
130/1072 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anonyymixy kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koulutetun ihmisen ei pidä mennä palkkatöihin vaan tulee perustaa oma yritys, voi itse määrätä palkkansa.

Asiakkaita ei tule riittämään nykyisillekään yrityksille, suuri ikäluokka nyt 75-vuotiaita.

Itsellä ei ole esim. rahaa käydä parturissa, kun tulot niin pienet eikä tyttäreni eikä veljen vaimonikaan käy, ei ole vakituisia työpaikkoja. Marketit myy parturisaksia 20 euroa kappale niillä leikkaa hiuksia monta vuotta.

Vierailija
131/1072 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan se mukava tunne, kun eläkeikä häämöttää jo neljän vuoden päästä ja kertymä nyt reilusti päälle suomalaisen mediaanipalkan.

132/1072 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anonyymixy kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asiakkaita ei tule riittämään nykyisillekään yrityksille, suuri ikäluokka nyt 75-vuotiaita.

Itsellä ei ole esim. rahaa käydä parturissa, kun tulot niin pienet eikä tyttäreni eikä veljen vaimonikaan käy, ei ole vakituisia työpaikkoja. Marketit myy parturisaksia 20 euroa kappale niillä leikkaa hiuksia monta vuotta.

Eipä teillä sitten ole mitään mahdollisuuksia täällä Suomessa, muuttakaa pois kun vielä kykenette.

Vierailija
133/1072 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kun laiskat pullamössöt.

Ahneet? Isäni teki aamusta iltaan töitä. Viikonloput ja lomat. Tiesin lapsen isäni olevan lomalla siitä, kun hän tuli muulloin kuin normaaliin ruoka-aikaan syömään. Kyllä se eläke on ihan työnteolla ansaittu.

Nykyajan nuorten pitäisi saada kaikki ja heti tikkua ristiin laittamatta: iso palkka, mukava työ, paljon vapaa-aikaa, ensiasunnoksi lukaali jne.

Huvittavaa oli, kun nuori sijainen oli aivan raivona siitä, kun ei saanut vuoden sijaisuuden jälkeen vakituista paikkaa. Hänen mielestä ennen vanhaan sai helposti. Milloin ennen vanhaan?, kysyin. Itse olin sijaisena 6 vuotta, kolmantena kesänä sain ensimmäisen lyhyen kesäloman ( alkukesästä ja vettä satoi koko ajan) ja niin edelleen ja niin edelleen. Tiedän kyllä mitä pätkätyö on jne.

Ihme kuvitelma, että vanhemmille ihmisille asiat ovat vain ilmestyneet tyhjästä ilman raakaa työtä, uhrauksia ja sisukkuutta.

Kyllä moni 40-vuotiaana jo 3 tutkinnon lukeneena odottaa vakituista työpaikka, että pääsisi säästämään tilille rahaa omistusasuntoa varten.

Perikuntien asunnot jää tulevaisuudessa perikunnille, ostajia ei ole.

Vierailija
134/1072 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:lla on vaan väärin valittu ala. Mulla oli lähtöpalkka sama kuin äidilläni 30v uran huipulla, eikä äidinkään tulot huonot olleet.

Aivan. Nykyiset eläkeläiset ovat maksaneet merkittävästi nykyisiä korkeampia tuloveroja työssä käydessään.

Niillä veroilla on seuraaville sukupolville kustannettu koulutus, paremmat ja monipuolisemmat terveyspalvelut (hammashoidosta en itse uskaltanut koskaan unelmoidakaan ja laspeni saivat sen "ilmaiseksi"")  ja ylipäätään enemmän palveluja. 

On kovin harmillista, että nykyiset työssäkäyvät sukupolvet eivät ole kiinnostuneita ottamaan selvää, mitä he itse ovat saaneet - ja mistä heidän omat vanhempnsa, isovanhemmista puhumattakaan jäivät paitsi.

Nyt nämä työsskäyvät haluaisivat ilmeisesti viedä edeltävät sukupolvet saunan taakse.

Niin te säästitte rahaa, olisitte joutuneet itse maksamaan lapsenne koulumaksut ja hammashoidon, jos ei niitä olisi veroista maksettu. Vai laitetaanko ala-aste ikäiselle lasku koulusta?

Ja nyt työssäkäyvät maksavat lasten ja eläkeläisten hammaslääkäreitä, koulua jne.

Puolisoni palkka on 2400 brutto ja nettona saa 1700, ei tule yhtään veronpalautusta, että kyllä tuo 700 veroja ja eläkemaksuja palkasta ihan tarpeeksi on.

Ei, me emme ole säästäneet rahaa, me olemme rakentaneet palveluja kaikille, meidän verotuksemme kautta. Me maksoimme veroissa kaikki "ilmaiset" palvelut, mitkä pullamössösukupolvelle ovat itsestäänselvyyksiä. Me maksoimme palkoistamme oppi-/keskikoulun lukukausimaksut ja oppimateriaalin. Sama asia lukiossa ja jatko-opinnoissa.

Nämä ovat asioita, joista teidän ei enää tarvitse olla huolissanne. Jokainen halukas saa tahtomansa koulutuksen ilmaiseksi, tai hyvin halvalla.

Työssäkäyvät maksavat kansaneläkettä saavien eläkeläisten eläkkeet. Työeläkettä saavien eläkeläisten  eläkkeitä te ette maksa ja työeläkkeellä olevat ovat nettomaksajia yhteiskunnalle, eli me maksamme edelleen näitä "ilmaisia" palveluita.

Olisi suotavaa ottaa asioista selvää, ennen kuin latelee hölmöyksiä.

Vierailija
135/1072 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anonyymixy kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anonyymixy kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä teillä sitten ole mitään mahdollisuuksia täällä Suomessa, muuttakaa pois kun vielä kykenette.

Taloussanomissa oli että kaupan alalta loppuu 25000 työpaikkaa 10 vuoden sisällä, kun nuoret ei pysty tulemaan eläkeläisten tilalle asiakkaiksi.

Vierailija
136/1072 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se hullua että eläkeläisten ostovoima kasvaa koko ajan kun muilla laskee.

Hullua mutta täysin linjassa suurten ikäluokkien kusetuksen kanssa. Aivan käsittämättömän itsekäs ikäluokka.

Vierailija
137/1072 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:lla on vaan väärin valittu ala. Mulla oli lähtöpalkka sama kuin äidilläni 30v uran huipulla, eikä äidinkään tulot huonot olleet.

Aivan. Nykyiset eläkeläiset ovat maksaneet merkittävästi nykyisiä korkeampia tuloveroja työssä käydessään.

Niillä veroilla on seuraaville sukupolville kustannettu koulutus, paremmat ja monipuolisemmat terveyspalvelut (hammashoidosta en itse uskaltanut koskaan unelmoidakaan ja laspeni saivat sen "ilmaiseksi"")  ja ylipäätään enemmän palveluja. 

On kovin harmillista, että nykyiset työssäkäyvät sukupolvet eivät ole kiinnostuneita ottamaan selvää, mitä he itse ovat saaneet - ja mistä heidän omat vanhempnsa, isovanhemmista puhumattakaan jäivät paitsi.

Nyt nämä työsskäyvät haluaisivat ilmeisesti viedä edeltävät sukupolvet saunan taakse.

Niin te säästitte rahaa, olisitte joutuneet itse maksamaan lapsenne koulumaksut ja hammashoidon, jos ei niitä olisi veroista maksettu. Vai laitetaanko ala-aste ikäiselle lasku koulusta?

Ja nyt työssäkäyvät maksavat lasten ja eläkeläisten hammaslääkäreitä, koulua jne.

Puolisoni palkka on 2400 brutto ja nettona saa 1700, ei tule yhtään veronpalautusta, että kyllä tuo 700 veroja ja eläkemaksuja palkasta ihan tarpeeksi on.

Edeleenkään et ymmärrä, tai et halua ymmärtää. Yritän vääntää rautalangasta:

Nuo palvelut maksoimme veroissamme. Palkkojen verotus oli silloin merkittävästi nykyistä korkeampaa,progressio puraisi vahvasti jo melko pienillä tuloilla. Silloiset työsskäyvät maksoivat ne siis veroissaan.

Työeläkettä nauttivat ovat nettomaksajia, jos et sattunut tietämään. Se tarkoittaa, että eläkeläiset kustantavat myös teille ja teidän lapsillenne palveluja.

Vierailija
138/1072 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat ovat aina tehneet työtä.

Talkoita myöten.

Ovat pikkuhiljaa vaurastuneet. En voi väittää tekeväni samaa.

Vierailija
139/1072 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, me emme ole säästäneet rahaa, me olemme rakentaneet palveluja kaikille, meidän verotuksemme kautta. Me maksoimme veroissa kaikki "ilmaiset" palvelut, mitkä pullamössösukupolvelle ovat itsestäänselvyyksiä. Me maksoimme palkoistamme oppi-/keskikoulun lukukausimaksut ja oppimateriaalin. Sama asia lukiossa ja jatko-opinnoissa.

Nämä ovat asioita, joista teidän ei enää tarvitse olla huolissanne. Jokainen halukas saa tahtomansa koulutuksen ilmaiseksi, tai hyvin halvalla.

Työssäkäyvät maksavat kansaneläkettä saavien eläkeläisten eläkkeet. Työeläkettä saavien eläkeläisten  eläkkeitä te ette maksa ja työeläkkeellä olevat ovat nettomaksajia yhteiskunnalle, eli me maksamme edelleen näitä "ilmaisia" palveluita.

Olisi suotavaa ottaa asioista selvää, ennen kuin latelee hölmöyksiä.

Mitä jos ottaisit itse selvää asioista. 200 miljardin eläkerahasto ei riitä ja siksi suurin osa nyt eläkkeellä olevien eläkkeistä maksetaan nyt työssäkäyvien palkkojen eläkemaksuista. Muuten tuo 200 miljardin rahasto riittäisi vain 7 vuotta, koska eläkkeitä maksetaan 30 miljardia vuodessa.

Eläkerahasto on kerätty seuraavasti: vuosina 1963-1983 5 miljardia, 1984-2009 95 miljardia ja 2010-2020 100 miljardia

Ja tiesitkö, että pelkät eläkeläisten hoitokotimaksut olivat viime vuonna 5 miljardia verorahoista.

Vierailija
140/1072 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikoulun käyneiden duunarivanhempieni nettoeläkkeet ovat yhteensä 6000e / kk. Ylemmät korkeakoulututkinnot käyneen vajaa nelikymppisen pariskunnan nettopalkat reilu 4500e / kk.

Ilmarisen mukaan odotettavissa oleva eläke 68-vuotiaana bruttona on 1600e / kk, vajaan 50 työvuoden jälkeen. Eikä eläkekertymää tullut ennen 23 ikävuotta, vaikka 2000-luvun alussa oli jo korkeat työeläkemaksut...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kuusi