Kyllähän tämä tuntuu melko epäreilulta että kumpikin vanhemmistani saa enemmän eläkettä kuin minä saan palkkaa
Mulla asuntolainaa ja kaksi lasta. Vanhemmillani varaa pitää kaksi kesämökkiä, kaksi autoa, iso huvivene jne.
Heillä lyhyt ammattikoulutus, minulla ylempi korkeakoulututkinto. En koskaan yllä heidän elintasolleen.
Kommentit (1072)
Vierailija kirjoitti:
Ap:lla on vaan väärin valittu ala. Mulla oli lähtöpalkka sama kuin äidilläni 30v uran huipulla, eikä äidinkään tulot huonot olleet.
Aivan. Nykyiset eläkeläiset ovat maksaneet merkittävästi nykyisiä korkeampia tuloveroja työssä käydessään.
Niillä veroilla on seuraaville sukupolville kustannettu koulutus, paremmat ja monipuolisemmat terveyspalvelut (hammashoidosta en itse uskaltanut koskaan unelmoidakaan ja laspeni saivat sen "ilmaiseksi"") ja ylipäätään enemmän palveluja.
On kovin harmillista, että nykyiset työssäkäyvät sukupolvet eivät ole kiinnostuneita ottamaan selvää, mitä he itse ovat saaneet - ja mistä heidän omat vanhempnsa, isovanhemmista puhumattakaan jäivät paitsi.
Nyt nämä työsskäyvät haluaisivat ilmeisesti viedä edeltävät sukupolvet saunan taakse.
Vierailija kirjoitti:
No rikkaissa eläkeläisissä on se hyvä puoli, että kun kupsahtavat, saa perilliset perintöä, jolla voi itse elellä leveämmin eläkeläisenä, vaikka oma eläke olisi pieni. Ja kyllähän sitä eläessäänkin jo varmaan saa nauttia heidän mökeistään ja huvipursistaan.
Ja kyllä ainakin minä ja mieheni korkeakoulutettuina tienataan enemmän kuin vanhempamme koskaan.
Me asutaan vuokralla, mutta puoliso on ainoa lapsi ja puolison vanhemmilla on omakotitalo, uusi mökki järven rannalla ja 1/5 osa osuus perikunnan talosta.
Puolisolla on monta serkkua, jotka on ainoita lapsia ja perivät vanhempiensa asunnot, heillä tosin on jo omakin omistusasunto.
Kaupan alalla ja palvelualalla menetetään paljon työpaikkoja, kun 1,6 miljoonaa eläkeläistä on ollut iso asiakasryhmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:lla on vaan väärin valittu ala. Mulla oli lähtöpalkka sama kuin äidilläni 30v uran huipulla, eikä äidinkään tulot huonot olleet.
Aivan. Nykyiset eläkeläiset ovat maksaneet merkittävästi nykyisiä korkeampia tuloveroja työssä käydessään.
Niillä veroilla on seuraaville sukupolville kustannettu koulutus, paremmat ja monipuolisemmat terveyspalvelut (hammashoidosta en itse uskaltanut koskaan unelmoidakaan ja laspeni saivat sen "ilmaiseksi"") ja ylipäätään enemmän palveluja.
On kovin harmillista, että nykyiset työssäkäyvät sukupolvet eivät ole kiinnostuneita ottamaan selvää, mitä he itse ovat saaneet - ja mistä heidän omat vanhempnsa, isovanhemmista puhumattakaan jäivät paitsi.
Nyt nämä työsskäyvät haluaisivat ilmeisesti viedä edeltävät sukupolvet saunan taakse.
Niin te säästitte rahaa, olisitte joutuneet itse maksamaan lapsenne koulumaksut ja hammashoidon, jos ei niitä olisi veroista maksettu. Vai laitetaanko ala-aste ikäiselle lasku koulusta?
Ja nyt työssäkäyvät maksavat lasten ja eläkeläisten hammaslääkäreitä, koulua jne.
Puolisoni palkka on 2400 brutto ja nettona saa 1700, ei tule yhtään veronpalautusta, että kyllä tuo 700 veroja ja eläkemaksuja palkasta ihan tarpeeksi on.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se hullua että eläkeläisten ostovoima kasvaa koko ajan kun muilla laskee.
Olet hakoteilla; palkat nousevat eläkkeitä enemmän - joka vuosi. Itse jäin eläkkeelle kahdeksan vuotta sitten ja eläkkeeni on tänä aikana noussut noin 40€. Kiitos 34€. osalta kuuluu Rinteen vappusataselle; sitä ehdittiin sen verran maksaa. Tällä hetkellä nettoeläkkeeni 1092€/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tasan ei käy onnenlahjat. Itse olen 63 vuotias ja vanhempani ovat onneksi pirteitä yli 85 vuotiaita. Saavat kohtuullista eläkettä ja tulevat hyvin toimeen. Auttelen heitä tarpeen mukaan arkisissa askareissa, mutta taloudellisesti ovat aina olleet itsenäisiä. Itsellä sen sijaan asiat ovat paremmin kuin hyvin. Tuleva nettoeläkkeeni tulee olemaan suurempi kuin molempien vanhempieni bruttoeläkkeet yhteensä.
Vanhempieni kannustamana opiskelin teknistä alaa ja urakehitys on ollut myös erittäin suotuisa. Vuosi sitten yrityksen hallitus ehdotti, että tekisin tilaa johtoryhmässä nuoremmille leijonille. Tehtiin sopimus, että jatkan johdon neuvonantajan roolissa ja saan valita ajankohdan, jolloin jään eläkkeelle. Sopimus on voimassa kunnes täytän 70 vuotta, jolloin viimeistään jään eläkkeelle. Työ on mukavaa, lähinnä istun monien kehityshankkeiden ohjausryhmissä ja tarvittaessa annan neuvoja nuoremmille johtajille erilaisissa heitä kohdanneissa haasteissa. Pari kertaa vuodessa on vähän tiiviimpää ajatushautomoa, kun johtoryhmä päivittää yrityksen strategiaa. Siihen yrityksen hallitus toivoi minun osallistuvan aktiivisesti.
Tähän mennessä eläkekarttuma on jo erittäin lihava ja joka kuukausi se karttuu lisää, melko leppoisalla työpanoksella.
On siis esimerkkejä, jolloin aloittajan tilanne ei pidä ollenkaan paikkaansa.Päin vastoin, sinun esimerkkisi kertoo, että se pitää paikkansa täysin. Avain asiaan on syntymävuosi. Sinä kuulut vielä tuohon roistojen sukupolveen, joka on saanut muhkean eläkekertymän ja saanee sitä vastaavan eläkkeenkin.
Aloittaja ja monet muut täällä kuuluvat nuorempiin ikäluokkiin, jotka eivät saa yhtään mitään, koska te tyhjensitte pajatson, eikä jaettavaa enää ole myöhemmin syntyneille. Meillä on vain ilo rahoittaa sinun tosikiva tilanteesi.
Roistona olen rekrytoinut satoja kaltaisiasi kerryttämään eläkettä ja osa heistäkin on kerryttänyt sitä varsin mukavasti. Ei kannattaisi purra ruokkivaa kättä, edes tällä palstalla. Koen kyllä antaneeni oman panokseni tälle yhteiskunnalle ja maksaneeni varsin lihavan osuuden turvaverkkojen ylläpitämiseksi. Tulen nauttimaan erittäin hyvällä omallatunnolla lihavasta eläkkeestäni, jahka eläkepäiväni päätän aloittaa
Kuulkas nyt te tietämättömät: eläkkeenaajat ovat pääsääntöisesti nettomaksajia, toisin kuin alle 40-vuotiaat työssäkäyvät.
Nettosaajia kaikista eläkeläisistä, teistä itsestäkin, tulee vasta 80:n ikävuoden jälkeen, mihin vaikuttaa se, että vanhukset tarvitsevat vanhuspalveluja,mm. hoivakoteja.
Nettomaksajan rooli on siis vain n. 35-40 vuotta, koska ensin tulee maksaa veroissa takaisin kaikki se, mitä yhteiskunta on yksilööön sijoittanut ja se tarkoittaa nykyistne nuorten aikuisten kohdalla yli 300 000 euroa.
Aiemmin työsskäyvistä tuli aikaisemmin nettomaksajia, koska yhteiskunta sijoitti heihin vähemmän.
Olette siis saaneet enemmän, mutta valitusvirsi on loputon.
Tuossa linkki, jonka takaa löytyy graafi. Siirrä osoitin syntymävuotesi kohdalle, niin näet todellisuuden.
https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/12/18/katso-mita-maksat-yhteiskunnal…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se hullua että eläkeläisten ostovoima kasvaa koko ajan kun muilla laskee.
Olet hakoteilla; palkat nousevat eläkkeitä enemmän - joka vuosi. Itse jäin eläkkeelle kahdeksan vuotta sitten ja eläkkeeni on tänä aikana noussut noin 40€. Kiitos 34€. osalta kuuluu Rinteen vappusataselle; sitä ehdittiin sen verran maksaa. Tällä hetkellä nettoeläkkeeni 1092€/kk.
Tuo on 300 enemmän mitä sain työmarkkinatukityössä ja minulla on ylioppilastutkinto, ammattikoulututkinto ja ammattikorkeakoulututkinto.
Sain 700 kuukaudessa, kun tein sairaalassa samoja töitä kuin osastonsihteeri: postitin epikriisejä, purin potilaskansioita, tilasin takseja ja laboratoriokokeita, tein osaston tilastoinnin, tein kokousmuistiot, kopioittin kaavakkeita, tilasin osastolle parturin, kopioittin kaavakkeita hoitajille, tein osaston käyntikortteja, keitin hoitajille kahvia, putsasin tietokoneiden näppäimistöt jne.
Vierailija kirjoitti:
Appiukkoni, 88 v, on jäänyt eläkkeelle 60 vuotiaana. Saa ulkomaanpäivärahojen vuoksi suurempaa eläkettä kuin me palkkaa ja jakaa joka kerta kertoa miten hyvin osasi hoitaa asiansa ja meidänkin pitäisi vaan yrittää enemmän. En jaksa edes sanoa mitään, ihan turhaan. Hän todella luulee itse ansainneensa kaiken. 20 vuotta eläkkeellä, joo-o, todellakin mahdollista meille...
Päivärahat, myös ulkomaanpäivärahat ovat verotonta tuloa, joten ne eivät vaikuta eläkkeen määrään.
Kuten ei vaikuta työantajan maksamat kilomertkikorvaukset, koska kyse on kustannusten korvaamisesta.
Ihme valitusta. Nykynuoret elävät veronmaksajien kustannuksella 30v saakka. Sitten mennään ekaan työpaikkaan sormi suussa. Jos te haluatte eläkkeet pois tai pienemmiksi ja paikallista sopimista työnantajan ehdoilla niin sahaatte omaa oksaanne. Toki nykyään on kaikenmaailman sijoitusmahdollisuuksia, ei muuta kuin säästämään. Vanhempi polvi jolla on asunnot ja mökit ovat tehneet 40-50v töitä ja säästäneet palkoistaan ja ehkä perineet niin ihmekös että on enemmän varallisuutta kuin nuoremmilla.
Työmarkkinatukitöitä tehdään saaden 700 kuukaudessa rahaa: Sairaalat, Vesilaitos, Sähkölaitos, Kansalaisopistot, Museot, Tekninen puoli, Vapaa-aikatoimi, Kirjastot, Sivistyskeskus, Sosiaalitoimisto, Ympäristövirasto, Hautausmaan toimisto, Seurakunnan toimisto jne.
Lisäksi osa hyllyttää kaupoissa esim. tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Ahneet eläkeläiset tuhoavat maan.
Ahneet eläkeläiset maksavat korkeaa veroa. Ap:n tapauksessa ihmettelen kuitenkin miksi vanhemmat eivät anna lahjaa tai ennakkoperintöä. Mitä he tekevät kahdella mökillä.
Vierailija kirjoitti:
Ihme valitusta. Nykynuoret elävät veronmaksajien kustannuksella 30v saakka. Sitten mennään ekaan työpaikkaan sormi suussa. Jos te haluatte eläkkeet pois tai pienemmiksi ja paikallista sopimista työnantajan ehdoilla niin sahaatte omaa oksaanne. Toki nykyään on kaikenmaailman sijoitusmahdollisuuksia, ei muuta kuin säästämään. Vanhempi polvi jolla on asunnot ja mökit ovat tehneet 40-50v töitä ja säästäneet palkoistaan ja ehkä perineet niin ihmekös että on enemmän varallisuutta kuin nuoremmilla.
Niin eikö ole väärin että koulutettu ihminen tekee töitä saaden 700 kuukaudessa, kun minimieläke on 836.
Olen joskus ollut suurten ikäluokkien kanssa tehdastöissä, järkyttävän isot palkat, paljon olivat sairaslomilla ja olivat kovia lakkoilemaan, työtahti oli hidas verrattuna nykypäivän työhön ja työntekijöitä oli enemmän. Tuo tehdas on loppu niinkuin monelle muullekin tehtaalle kävi ja niin hyviä palkkoja kuin noissa tehtaissa oli, ei enää ole.
Vierailija kirjoitti:
Minä pakerran töissä ainakin 68-vuotiaaksi, jos vain terveyttä riittää. Saan sitten sen ruhtinaalliset 1500 € bruttona ja voin elellä rikkaan lailla. Enää 2 reipasta vuotta!
Olen 75 vuotias, jäin eläkkeelle 63 vuotiaana 43 vuotisen työurani jälkeen, eläkkeeni on 3500 €, en valita.
Vierailija kirjoitti:
Ahneet eläkeläiset tuhoavat maan.
Taas idiootti kommentti . Eduskunta päättää eläkkeistä.
Joku täällä otti Ruotsin esimerkiksi.
Ruotsissa työnantajille koituvat palkan sivukulut ovat n. 10 % korkeammat kuin Suomessa, koska Ruotsissa työnantajat osallistuvat enemmän eläkkeiden maksamiseen kuin Suomessa.
Suomessa työantajille koituvat palkan sivukulut ovat alle EU-maiden keskiarvon.
Suomessa työeläkemaksu kattaa kaikki eläkelajit, myös perhe-eläkkeen ja työkyvyttömyyseläkkeen. Ruotsissa perhe-eläkemenojen kattamiseksi on määritelty erillinen perhe-eläkemaksu. Työkyvyttömyyseläkemenoja ei kateta eläkemaksulla, vaan osana työnantajilta perittävää sairausvakuutusmaksua.
Ruotsissa lakisääteistä eläketurvaa täydentävät työmarkkinoilla sovitut lisäeläkemaksut ovat olennainen osa kokonaiseläketurvaa. Valitettavan usein nämä jäävät vertailun ulkopuolelle, koska ne eivät ole lakisääteisiä eläkemaksuja. Järjestelyt kattavat kuitenkin lähes kaikki palkansaajat ja ovat kollektiivisina sopimuksina käytännössä osa pakollista eläketurvaa.
Työmarkkinaeläkkeet ovat kokonaan työnantajien rahoittamia, ja niihin maksettavat maksut ovat vähintään 4,5 prosenttia lakisääteisen ansiokaton alittavasta palkanosasta ja 30 prosenttia tämän ylittävästä osasta.
Kuva Suomen ja Ruotsin keskinäisessä vertailussa muuttuu merkittävästi, kun vertailuun sisällytetään kaikki työeläkelajit ja työmarkkinaeläkemaksut (kuvio 2). Maiden välinen ero muuttuu selkeämmin Suomen eduksi, kun vertailu ulotetaan korkeapalkkaisesta työntekijästä perittäviin eläkemaksuihin (kuvio 3). Nämä työnantaja- ja työntekijämaksuihin rajautuvat esimerkkilaskelmat osoittavat, että väite Ruotsin työeläkemaksujen edullisuudesta on pikemminkin eläkemyytti kuin fakta.
https://www.etk.fi/blogit/onko-vaite-ruotsin-tyoelakemaksun-edullisuude…
No huh huh! Ilmaiseksiko asiat ovat vanhemmillesi tulleet? Aivan samassa, jos ei jopa rankemassa tilanteessa he ovat aikoinaan olleet. Itse tulet perimään vanhempasi. Moni ei saa perinnöksi yhtään mitään. Olet kiittämätön.
Anonyymixy kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä pakerran töissä ainakin 68-vuotiaaksi, jos vain terveyttä riittää. Saan sitten sen ruhtinaalliset 1500 € bruttona ja voin elellä rikkaan lailla. Enää 2 reipasta vuotta!
Olen 75 vuotias, jäin eläkkeelle 63 vuotiaana 43 vuotisen työurani jälkeen, eläkkeeni on 3500 €, en valita.
Ruotsissa korkein eläke on 21000 kruunua , paitsi virkamiehillä joilla on kaikenlaisia etuja.
Ja voisin sanoa ettei työpaikoilla pahemmin palkoista voi nykyään sanoa, kun työnantajan vastaus on, että 400 000 työtöntä on tulossa töihin sen kuin meet kotiin, jos ei nykypalkka kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
No huh huh! Ilmaiseksiko asiat ovat vanhemmillesi tulleet? Aivan samassa, jos ei jopa rankemassa tilanteessa he ovat aikoinaan olleet. Itse tulet perimään vanhempasi. Moni ei saa perinnöksi yhtään mitään. Olet kiittämätön.
Huhu huh. Tiedät jos vähänkin seuraat että vanhemmat saavat eläkeet vanhan järjestelmän mukaan.
Ja nuoremmat voivat kylmästi laskea että heidän tienaamanasa eläkkeet jaetaan niille jotka eivät ole koskaan tehneet päivän työtä Eu n sisäpuolella. NK vapaamatkustajat herkuttelevat meidän eväitä.
Päin vastoin, sinun esimerkkisi kertoo, että se pitää paikkansa täysin. Avain asiaan on syntymävuosi. Sinä kuulut vielä tuohon roistojen sukupolveen, joka on saanut muhkean eläkekertymän ja saanee sitä vastaavan eläkkeenkin.
Aloittaja ja monet muut täällä kuuluvat nuorempiin ikäluokkiin, jotka eivät saa yhtään mitään, koska te tyhjensitte pajatson, eikä jaettavaa enää ole myöhemmin syntyneille. Meillä on vain ilo rahoittaa sinun tosikiva tilanteesi.