Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllähän tämä tuntuu melko epäreilulta että kumpikin vanhemmistani saa enemmän eläkettä kuin minä saan palkkaa

Vierailija
02.04.2021 |

Mulla asuntolainaa ja kaksi lasta. Vanhemmillani varaa pitää kaksi kesämökkiä, kaksi autoa, iso huvivene jne.
Heillä lyhyt ammattikoulutus, minulla ylempi korkeakoulututkinto. En koskaan yllä heidän elintasolleen.

Kommentit (1072)

Vierailija
61/1072 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani omistavat Helsingistä 3h+k, on kesämökki joka on ollut aina velaton ja kaksi sijoitusasuntoa, lisäksi on pörssiosakkeita ja kymmenen hehtaaria metsää. Molemmilla duunariammatit ja työt. Eläkettä äitini saa saman verran nettona kun saan palkkaa, isäni eläke on moninkertainen palkkaani nähden. 

Kummallakin kävi tuuri, sattui syntymään eläkkeen kannalta oikeaan aikaan, sai kerrytettyä viimeisinä työvuosina hulppeat karttumat. Inflaatio söi velat 1970-luvulla. Töitä oli niin paljon kun vaan jaksoi tehdä ja aina riitti ylitöitä. itse en pysty tekemään ylitöitä, ei ole, palkka on taulukkopalkka. Ikää 52v ja edelleen asuntolainaa, kesäasunnosta en jaksa edes haaveilla. Ei mene nallekarkit tasan.

Vierailija
62/1072 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta ajatteleppa sitä, että me pelkkinä amislaisina tienaammekin enemmän, kuin moni yliopistossa opiskellut tuttavamme. Ja saamme isomman eläkkeen.

Puhumattakaan siitä, että te ehditte olla työssä yli kymmenen vuotta kauemmin, kuin yliopistosta valmistuvat akateemiset työttömät. On hieno asia, että joissakin nuorissa on viisaus kouluttautua aloille, missä on aina työtä ja he ovat sitä porukkaa, mikä pitää yhteiskunnan pyörät pyörimässä. Se on paljon enemmän, kuin hyvin koulutetun työttömän kynänpyörittäjän osuus .

Mutta ajatteleppa sitä, että sinä olet sitä porukkaa, mikä on tulevaisuuden sylkykuppi, koska te tulette olemaan niitä korkean eläkkeen nauttijoita. Nyyhkyjä riittää jokaiselle sukupolvelle, mutta niistä ei tarvitse välittää. Elämä on valintoja ja toiset osaa valita oikein.

Joo, ja sitten kun katsoo tilastoja keihin ja minkä koulutustason omaaviin työttömyys edelleenkin pääosin kohdistuu, voikin unohtaa katkeran nyyhkyvuodatuksesi melkoisena paskapuheena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/1072 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahneet eläkeläiset tuhoavat maan.

Me eläkeläiset rakensimme tämän maan teille. Te tuhoatte meidän työmme hedelmät, koska te olette viisas sukupolvi ja te osaatte itse neuvotella itsellenne hyvän elintason. Lopettakaa valittaminen, syökää valmiiksi katetusta pöydästä ja nauttikaa oman älynne sädekehästä. Nyt on teidän vuoronne rakentaa maailma teidän lapsillenne, tehkää siitä parempi, koska teillä on järki ja viisaus, mitä meillä ei ollut.

Mistäs revit hoitajat itsellesi? Omassa työpaikassa 5/20 opiskelee ihan muuta alaa, minä olen kohta 6./20. Noin puolet vihaa työtään, mutta muuta vaihtoehtoa ei ole. Loput haahuilee osaamattomina, saatte heiltä huonoa hoitoa.

Syy: edes hoitajat ei jaksa teidän asennetta. Toivottavasti lapsistanne löytyy hoitohalukkaita.

Jos minä tarvitsen hoitajan, minä voin palkata sellaisen ja minä voin maksaa hänelle parempaa palkkaa, mitä hoitajien palkkataso on. Ja jos hänen työnsä ei miellytä, poimin jonosta seuraavan. Elämä on helppoa, kun osaa ottaa rennosti ja olla huolehtimatta pikkuasioista. Kokeile joskus ja ylläty.

Voi voi... tässä meillä siis sukupolvi joka ensin tuhottuaan maan talouden ja seuraavien sukupolvien elämän, aikoo vielä orjuuttaa ihmiset toimimaan kuten itse haluavat.

Tuleeko siitä vallantunne kun rahapussi pullollaan siellä uhoaa?

Ei siitä mitään vallantunnetta tule, tuo on lapsellinen näkökanta. Minä kuulun toiseksi suurimpaan veronmaksajaryhmään tässä maassa ja minulla on samat oikeudet, kuin kenellä tahansa. Minä en ole tuhonnut maan taloutta, enkä seuraavien sukupolvien elämää. Minulla on kaksi lasta, molemmat hyväpalkkaisessa työssä, eli minä olen osuuteni tehnyt maan talouden ylläpitämisessä.

Jos täällä nyyhkytellään hoitajapulaa, minulla on siihen ratkaisu ja se ratkaisu ei ole orjuuttaminen. Kuten kirjoitin, jos tarvitsen hoitajaa, maksan hänelle parempaa palkkaa, kuin yleinen palkkataso.

Voivottele ja nyyhkyile sydämesi kyllyydestä, jos siitä nautintoa saat. Minulla on rahaa, koska minä olen tehnyt paljon töitä. Katso peiliin, syy sinun typerälle katkeruudellesi on siellä.

Vierailija
64/1072 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

1945 jälkeen syntyneet pääsivät vielä yhteiskunnan rakentamisen imuun. Valtio ja kunnat rakensivat ja perustettiin lukuisia julkisen sektorin työpaikkoja sote, koulutus ja muille aloille. Rahaa riitti syrjäkyliinkin ja pitäjiin. Tätä riitti 1990-luvun puoliväliin asti. Sen jälkeen alkoi jatkuva tehostus ja säästäminen. Osa pääsi kuitenkin tekemään jopa 40'vuoden työuria ja eläkkeet sen mukaan hyviä. Polarisaatio on totta eläkeläisilläkin: osa kitkuttaa sairaana minimieläkkeellä ja osalla on todella hulppeat eläkkeet, velatonta omaisuutta ja sijoituksia. Näiden perilliset jatkavat tätä hyvää kiertoa. Köyhien perilliset saavat perinnöksi tyhjän jääkaapin. Ääripäitä edustaa tässä kiinteistöomaisuuden arvon muutokset: syrjäseudun tönöillä on negatiivinen arvo, suurimpien kaupunkien keskustakämppien arvo vain nousee. On siis täysin turhaa niputtaa kaikki eläkeläiset samaan nippuun, samoin kuin työikäisiäkään.

Vierailija
65/1072 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja näitä hyvin tienaavia eläkeläisiä me olemme oman taloutemme kustannuksella suojanneet kokonaisen vuoden koronalta, koska he ovat demareille tärkeitä äänestäjiä.

Tämän suojelun voi kyllä lopettaa, sillä ylivoimaisesti eniten tartuntoja on 20-29 vuotiailla ja kaikkein vähiten eläkeikäisillä.

Pullamössöt siis tartuttavat koronaa lähinnä toisiinsa.

Ei voi, koska eläkeläiset ovat demarien tärkein äänestäjäkunta.

Vierailija
66/1072 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempani omistavat Helsingistä 3h+k, on kesämökki joka on ollut aina velaton ja kaksi sijoitusasuntoa, lisäksi on pörssiosakkeita ja kymmenen hehtaaria metsää. Molemmilla duunariammatit ja työt. Eläkettä äitini saa saman verran nettona kun saan palkkaa, isäni eläke on moninkertainen palkkaani nähden. 

Kummallakin kävi tuuri, sattui syntymään eläkkeen kannalta oikeaan aikaan, sai kerrytettyä viimeisinä työvuosina hulppeat karttumat. Inflaatio söi velat 1970-luvulla. Töitä oli niin paljon kun vaan jaksoi tehdä ja aina riitti ylitöitä. itse en pysty tekemään ylitöitä, ei ole, palkka on taulukkopalkka. Ikää 52v ja edelleen asuntolainaa, kesäasunnosta en jaksa edes haaveilla. Ei mene nallekarkit tasan.

Olen samanikäinen kuin sinä. Ei ole varallisuutta kuin kulahtanut osakeasunto, jota ei ole varaa rempata ja ikivanha autonrämä. Vanhemmat kuolleet ja jättivät vaatimattoman perinnön. Emme ole koskaan samasa asemassa kuin aiemmin syntyneet, koska yhteiskunnan tilanteelle emme mahtaneet emmekä mahda mitään. Mikä on lapsemme tukevaisuus Suomessa? Halpatöitä, pätkätöitä, paikallista sopimista, ylikalliita kämppiä jne. On todella vaikea nähdä mitään positiivista Suomen tulevaisuudessa, jota voisi kaupata lapselleen!!

Vierailija
67/1072 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin turhaa katkeruutta koko porukalta. Kukaan ei voi mitään sille mihin maailmanaikaan ja sukupolveen syntyy. On hyviä ja on huonoja aikoja, siellä luovitaan. Asioita muutetaan joskus parempaan ja joskus huonompaan suuntaan. Se on elämää.

Se on totta, joka ajassa on omat hyvät ja huonot puolensa. Moni asia on nyt paremmin kuin vaikkapa omien vanhempien ollessa minun ikäisiäni. Mutta saa sitä silti ihmetellä miten systeemi on päästetty eläkkeiden osalta tällaiseen pisteeseen, kun suurten ikäluokkien eläköityminen on kyllä ollut tiedossa jo kymmeniä vuosia ja niin kauan kuin itse ole politiikkaa jollain tasolla seurannut, on puhuttu että asialle pitäisi tehdä jotain, jottei tällaista epäsuhtaa maksajien ja eläkeläisten välille tulisi. Mutta eipä sitten tehty kuitenkaan...

Jännä juttu, että suuret ikäluokat eivät ole ajallaan puuttuneet suurten ikäluokkien eläkekertymiin...

Vierailija
68/1072 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut kaupassa töissä. Ja tämä ilmiö näkyi siellä kyllä hyvin selvästi. Paljon varakkaita, hyväkuntoisia, hyvin pukeutuneita, viimeisen päälle laitettuja vanhoja pariskuntia, jotka ostivat kalliita ruokia. Toki vanhoilla on sekin etu, että talot, mökit ja autot on maksettu jo, joten rahaa riittää muuhunkin.

Tokmannillako olit töissä?

Vierailija
69/1072 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhempasi ovat tehneet todennäköisesti yli 40 vuotta kestäneen työuran.

Isäni oli töissä 40 vuotta. Minulle tulee 48 vuotta työuraa eläkkeelle päästessäni ja saan silti huonompaa eläkettä kuin isäni. Isäni ansaitsi vähemmän kuin minä. Tasan ei mene nallekarkit suurten ikäluokkien ja heidän lastensa kanssa.

Sinä taidat olla mies, jolle ei koskaan tapahdu mitään... :D Tosissasi kuvittelet tekeväsi 48 vuotta töitä esim. sairastumatta tai mitään muutakaan vastoinkäymistä kohtaamatta. Onneksi saat kuitenkin isältäsi perintöä kompensaatioksi surkeasta tilanteestasi. :D

Vierailija
70/1072 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti joku nigerialainen prinssi huijaa niiltä perintösi😆

No öhhöhnöh. Suuret ikäluokat teki niin nuorina lapset että perilliset ovat itsekin vanhuksia mahdollisen perinnön saadessaan. Onpa paljon iloa...

Tuohan se turvaa, kun monia voi aiheestakin huolettaa köyhän eläkeläisen tulevaisuus. Ap voisi päinvastoin olla tyytyväinen, että hänellä kuitenkin odottaa siinä vaiheessa muhkeat perinnöt, kun moni ikätoveri joutuu kitkuttelemaan vähävaraisena eläkeläisenä. Ja toisekseen, jos hänellä on matala palkka, lienee hän itse valinnut sellaisen alan, jolla liksat ovat matalia. Jos haluat kunnon palkan, älä lähde lukemaan jotakin filosofiaa tai taidehistoriaa, kun niillä harva elää. Niitä voi kyllä harrastaa, kun liksa tulee jostakin realistisemmasta, myös amisammateista. Ap:n vanhemmat ovat voineet mennä nuorina töihin lyhyen mutta konkreettiseen työhön - jolle on kysyntää - valmistavan koulutuksen jälkeen ja elää säästeliäästi rahojaan sijoittaen. Tällöin korkoa korolle-efekti tekee ihmeitä vuosikymmenissä.

Vierailija
71/1072 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samanikäinen kuin sinä. Ei ole varallisuutta kuin kulahtanut osakeasunto, jota ei ole varaa rempata ja ikivanha autonrämä. Vanhemmat kuolleet ja jättivät vaatimattoman perinnön. Emme ole koskaan samasa asemassa kuin aiemmin syntyneet, koska yhteiskunnan tilanteelle emme mahtaneet emmekä mahda mitään. Mikä on lapsemme tukevaisuus Suomessa? Halpatöitä, pätkätöitä, paikallista sopimista, ylikalliita kämppiä jne. On todella vaikea nähdä mitään positiivista Suomen tulevaisuudessa, jota voisi kaupata lapselleen!!

Duunariammateissa voi vielä pärjätä, olen tyytyväinen ettei omat lapset valinneet akateemista uraa. Molemmilla vakituinen työpaikka, ei opintolainaa. Näen heidän tulevaisuutensa hyvänä jos vain pysyvät terveinä. Toinen osti juuri omakotitalon ja toinen on vielä asuntosäästäjä. Ehkä heillä on taas mahdollisuudet parempaan, kumpikin nimittäin tienaa enemmän kuin minä vaikka olen ns. urani huipulla. Jos joskus vanhemmiltani jää perintöä, teen kaikkeni jotta se säilyy lapsilleni ja menee heidän hyödykseen.

Vierailija
72/1072 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se hullua että eläkeläisten ostovoima kasvaa koko ajan kun muilla laskee.

Keskipalkka on vähän yli 3500 e/kk ja keskieläke noin 1780 e/kk. Jännä juttu, että pienemmällä summalla on suurempi ostovoima.

Vierailija
73/1072 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin turhaa katkeruutta koko porukalta. Kukaan ei voi mitään sille mihin maailmanaikaan ja sukupolveen syntyy. On hyviä ja on huonoja aikoja, siellä luovitaan. Asioita muutetaan joskus parempaan ja joskus huonompaan suuntaan. Se on elämää.

Se on totta, joka ajassa on omat hyvät ja huonot puolensa. Moni asia on nyt paremmin kuin vaikkapa omien vanhempien ollessa minun ikäisiäni. Mutta saa sitä silti ihmetellä miten systeemi on päästetty eläkkeiden osalta tällaiseen pisteeseen, kun suurten ikäluokkien eläköityminen on kyllä ollut tiedossa jo kymmeniä vuosia ja niin kauan kuin itse ole politiikkaa jollain tasolla seurannut, on puhuttu että asialle pitäisi tehdä jotain, jottei tällaista epäsuhtaa maksajien ja eläkeläisten välille tulisi. Mutta eipä sitten tehty kuitenkaan...

Jännä juttu, että suuret ikäluokat eivät ole ajallaan puuttuneet suurten ikäluokkien eläkekertymiin...

Onneksi alkavat olla hautausmaalla, että voit lopettaa märinän ja mennä vaikka kävelylle.

Vierailija
74/1072 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kestätyöpalkalla on opiskeltu talvi ja ostettu eka mopo ja auto jos on normaali älyinen. Sitten eka palkat on asuntosäästötilillä ollut monta vuotta , sitten on menty naimisiin ja maksettu puoliksi asunto.Korkoineen.Sitten on hankittu lapsilisillä mökkitontti.Ostettu lautoja ja nauloja rautakaupasta.Korjattu asuntoa ja säästetty,autolla ajettu työhön kauppaan ja mökille eikä ylimääräisiä.Lasten takia otetaan mökki että on paikka niille kesäisin.Kuten tiedetään nuoret ostaa autot työmatkoilla.Yrittäjät kuljettaa autolla myytävät tuotteet kauppaan kahvilaan ravintolaan jne. sitten se ikävä puoli että myös mökistä joutuu maksamaan veroja ja kulut kuten sähkö.Autoista joutuu maksamaan verot ja vakuutukset.Bensat. Ahkerasti tehtävä töitä ja laskettava rahat että laskut saa maksettua. Mökeillä maksetaan myös tie hoitokulut.Sen takia useimmat tekee työtä aamusta iltaan.

Vierailija
75/1072 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli aika, kun Suomessa pääsi eläkkeelle viisikymppisenä. Miettikää!

Milloin, ja mikä oli keskimääräinen ikä, johon asti ihminen oli työkuntoinen? Ja mikä oli keskimääräinen elinikä tuolloin ennen muinoin?

Vierailija
76/1072 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhtä samoin kuin vauvat hoidetaan hoidetaan myös vanhukset täällä. Siihen perustuu hyvinvointi että kaikkia hoidetaan hyvin vauvasta vanhukseksi. Työstä maksetaan palkka kyllä sen rahan eteen kuuluu työssä työtä tehdä eikä valittaa. Voi jäädä työttömäksi 500€ kuussa jos 2000€ kuussa ei halua työssä työtä tehdä !

Vierailija
77/1072 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen työeläkejärjestelmä on jakojärjestelmä, jonka luoneet ikäpolvet hyötyvät myöhempien kustannuksella. 1940-luvulla syntyneet saavat noin viiden prosentin reaalituoton työeläkemaksuilleen. 1970-luvulla ja myöhemmin syntyneiden tuotto on arvion mukaan runsas kaksi prosenttia. Ensimmäiset sukupolvet saavat jopa suuremman tuoton kuin olisivat saaneet rahoitusmarkkinoilta.[55][56]

Sukupolvien erilainen kohtelu johtuu siitä, että ennen 1990-lukua näet eläkemaksu oli vain 5-15 % palkasta, nyt 24,4 %. Siksi 1940 syntynyt saa yli kaksinkertaisen vastineen eläkemaksuilleen vuonna 1960 tai 1980 syntyneeseen verrattuna. Eläkerahastoja säästetään, jotta tulevaisuudessa maksua ei tarvitsisi nostaa kovin paljon nykyisestä. Jo 2010-luvulla työeläkemenot nousivat nopeasti työeläkemaksuja korkeammiksi, ja tilanne pahenee väestön ikääntyessä. Toisaalta työeläkerahastojen tuotto hidastaa niiden hupenemista. 2030-luvun pohjan jälkeen rahastot saataneen takaisin yli 800 prosenttiin vuotuisista eläkemenoista. Näin myöhemmätkin eläkkeet olisi turvattu.[57]

Entinen taloustieteen professori,[58] eläkevakuutusyhtiö Ilmarisen johtaja Jaakko Kiander kirjoitti, että jos kansalaisaloitteen mukaisesti "taitettu indeksi" korvattaisiin palkkaindeksillä, eläkevarat loppuisivat kokonaan 2060-luvulla. Hänen mielestään olisi kohtuutonta kuluttaa näin kaikki eläkevarat yhdelle sukupolvelle, joka vieläpä maksoi töissä ollessaan paljon alhaisempia eläkemaksuja kuin nyt peritään ja joka jäi eläkkeelle keskimäärin alle 60-vuotiaana. Nuoret joutuvat maksamaan paljon korkeampia eläkemaksuja ja heidän eläkeikänsä on lähes 70 vuotta. Silti jo nyt eläkemeno on pysyvästi suurempi kuin eläkemaksuista kertyy.

Lähde, wikipedia.

Suuret, oksettavat, itsekkäät suuren ikäluokan edustajat. Ja sama sukupolvi joiden takia koko maailma on sulussa juuri nyt.

Amen!!!

Vierailija
78/1072 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen joka maksaa itse eläkevakuutus maksut omasta palkasta tuloista voi jäädä eläkkeelle aiemmin esimerkiksi moni yrittäjä maksaa tosi suuria eläkevakuutus maksuja sen takia. Palkasta otetaan etukäteen eläkemaksu koko työssä olo ajalta minkä saa sitten kun jää eläkkeelle. Ihminen kuolee 60-120 välillä joten jos pysyy terveenä voi vanhana vielä harrastaa,liikkua,matkustaa vaikka työnteko ei enää suju. Ihminen alkaa vanhentua 50-60 vuotiaana.Nuorena opiskellaan ammatti mistä maksetaan eläkemaksut sitten jäädään eläkkeelle kun alkaa vanheta. Tämä koskee kaikkia ihmisiä. Lapsena saa ilmaisen hoidon asunnon ja koulun.Ilmainen lukutaito. Kiitetään siitä että näin hyvin on meitä ennen eläneet meille järjestäneet asiat. Kiitos heille kaikille .amen.

Vierailija
79/1072 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat vanhempani ovat eläkkeellä, he saavat yhteensä saman verran eläkettä kuin minä palkkaa (he olivat duunareita, minä akateeminen). Heillä on enemmän omaisuutta ja varallisuutta koska olen yh. Minullakin on "kertymää" mutta ei yhtä paljon. En ole katkera enkä ajattele että olisivat jotenkin suhmuroineet kaiken itselleen. Molemmat ovat tehneet 16-vuotiaasta asti töitä eläkkeeseen saakka. Suomessa kuitenkin tulisi olla eläkekatto kuten Ruotsissa: esim. Fortumin ex-johtaja Liliuksen 60 000 eur kuukausieläke on käsittämätön. Satojen työssäkäyvien eläkemaksut menevät pelkästäään tuohon summaan. Eläkekatto tasaisi "nallekarkkeja" ja keventäisi nykyisten maksajien maksutaakkaa.

Vierailija
80/1072 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuhlaa omat rahansa eikä ymmärrä säästää ja ostaa asuntoa jää kyllä köyhäksi ja tyhmäksi. Kun nuoresta asti tekee työtä ahkerasti saa maksettua asunnon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kaksi