Kyllähän tämä tuntuu melko epäreilulta että kumpikin vanhemmistani saa enemmän eläkettä kuin minä saan palkkaa
Mulla asuntolainaa ja kaksi lasta. Vanhemmillani varaa pitää kaksi kesämökkiä, kaksi autoa, iso huvivene jne.
Heillä lyhyt ammattikoulutus, minulla ylempi korkeakoulututkinto. En koskaan yllä heidän elintasolleen.
Kommentit (1072)
Vierailija kirjoitti:
Onhan se hullua että eläkeläisten ostovoima kasvaa koko ajan kun muilla laskee.
Eikä joudu tinkimään mistään vaikka tulisi millainen lama tahansa.
Kiveenhakatut jättieläkkeet maksimaalisilla prosenteilla juoksee edelleen. Sellaisia prosentteja ei enää olekaan, kun suuret ikäluokat pääsivät eläkkeelle. Eikä niin alhaisia eläkeikiä.
Itse en edes eläkevuosista haaveile. Siinä vaiheessa kun sinne ikään ehtii, on jo vanha ja sairas... Lähempänä seitsemänkymppistä varmasti, ennen kuin eläkkeelle pääsee.
Oli aika, kun Suomessa pääsi eläkkeelle viisikymppisenä. Miettikää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä joudu tinkimään mistään vaikka tulisi millainen lama tahansa.
Kiveenhakatut jättieläkkeet maksimaalisilla prosenteilla juoksee edelleen. Sellaisia prosentteja ei enää olekaan, kun suuret ikäluokat pääsivät eläkkeelle. Eikä niin alhaisia eläkeikiä.
Heidän eläkeikä oli 65 vuotta, joka oli sama kuin heidän elinajanodotteensa. Eläkkeen suuruus oli noin 60% palkasta, paitsi valtion työntekijöillä 66%.
Palkkaindeksisidonnaisuus on poistettu jo toveri Lipposen toimesta, joten eläkekorotuket tulevat elinkustannusindeksin perusteella, paitsi silloin jos ne jätetään maksamatta, kuten Sipilä teki.
Ala toivoa heidän kuolemaa niin saathan sitten perinnön.
Vierailija kirjoitti:
Pääsee vieläkin jos järjestää asiansa oikein.
Vierailija kirjoitti:
Semmoista aikaa ei ole koskaan Suomessa ollut.
90-luvulla eläkeputki tarkoitti, että 55 vuotiaat potkittiin normaalille työttömyyskorvaukselle, mutta heidän eläkkeensä sitten 65 vuotiaana laskettiin viimeisten työssäolovuosien mukaan eikä viimeisten työttömyysvuosien ansioiden mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä hullumpaa, ettei tuo pidä alkuunkaan paikkaansa.
Kyllä pitää. Eläkkeet nousevat suhteessa nopeammin kuin palkat. Toki siihen vaikuttaa myös se että pieniä eläkkeitä saavat ovat iäkkäimpiä ja poistuvat joukosta.
Ei se Pihtiputaan mummon ostovoimaa lisää yhtään, vaikka naapurin köyhä Miina kupsahtaa.
Tilastollisesti eläkkeet nousevat yhden köyhän kuoltua ja vähän vähemmän köyhän jäätyä vielä kitumaan, mutta kenenkään ostovoima ei kasva.
Puppua. Pienempiä eläkkeitä myös korotettiin. Pihtiputaan mummo saa käteen enemmän, ja työssäkäyvä vähemmän.
Aikoinaan eläkkeet olivat sidottuina sekä palkka- että elinkustannusindeksiin, mutta Lipponen poisti palkkaindeksin ja Sipilä jätti maksamatta elinkustannusindeksiin perustuvan korotuksen, joten vaikka Rinteen vappusatanen olisi ollut totta, niin siitä huolimatta eläkkeet eivät ole kasvaneet eivätkä tule koskaan kasvamaan palkkoja nopeammin.
Myös eläketulojen verotus on kireämpi kuin palkkatulon! Lisäksi on hyvä muistaa, että aika monet eläkeläiset alkavat vanhemmiten sairastaa ja rahaa palaa sairauskuluihin paljon.
Eikä eläkeläisiä tietenkään voi niputtaa yhdeksi ryhmäksi. Itse olen sinkku työkyvyttömyyseläkkeelle joutunut 50-vuotiaana, ja voinen kertoa kateellisille, että töitä tein sairastumiseen asti niska limassa (korkeakoulututkinto) ja nyt elän köyhyysrajan alapuolella, kun eläke kuluu vuokraan, sairastamiseen ym. juokseviin menoihin. Mitään ylimääräistä ei voi koskaan ostaa ja ruoka on ainoa, mistä voi tinkiä. Nuorena sitä helposti kuvittelee, että sairastuminen ei osu omalle kohdalle...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä hullumpaa, ettei tuo pidä alkuunkaan paikkaansa.
Tämä totta. Suurin osa eläkeläisistä saa hyvin pientä eläkettä jalääkemenot saattaa viedä eläkkeestä puolet.
Ehkä juuri lääkkeissä eläkeläisten ostovoima on suurta,kun rahat käytetään pelkästään niihin.
Itse ollut terveydenhoidossa töissä yli 35v ja 4v päästä pääsen eläkkeelle. Eläkekertymä nyt noin 800e/kk.
Joo, on kyllä omakotitalo ja kaksi autoa, mutta niihin on mies tehnyt töitä yli 40v ja minä yli 30v (lasten kanssa kotona joitakinvuosia olen ollut)
Lapset meilläkin yliopiston käyneitä, eikä vielä ole omaisuutta kertynyt, mutta varmaan 30 vuoden päästä on. Ja enemmän kuin meillä, koska paremmat palkat heillä.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisille tilipäivä on aina taattu. Ei ole työttömyyttä eikä palkka lopu koronan vuoksi. Näköjään niitä voisi verottaa paljon nykyistä rankemmin.
Vanhempasi ovat tehneet todennäköisesti yli 40 vuotta kestäneen työuran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
90-luvulla eläkeputki tarkoitti, että 55 vuotiaat potkittiin normaalille työttömyyskorvaukselle, mutta heidän eläkkeensä sitten 65 vuotiaana laskettiin viimeisten työssäolovuosien mukaan eikä viimeisten työttömyysvuosien ansioiden mukaan.
Kyllä 70-luvullamonet oli eläkkeellä jo 50v.Helposti pääs eläkkeelle, jos vähän selkävaivaa tai tuntui, että ei jaksa tehdä töitä. Nykyään ei sairaatkaan pääse eläkkeelle, vaan esim reumaa sairastava joutuu olemaan töissä, oli miten kipeä tahansa. 70-luvulla sellainen pääsi eläkkeelle heti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahneet eläkeläiset tuhoavat maan.
Me eläkeläiset rakensimme tämän maan teille. Te tuhoatte meidän työmme hedelmät, koska te olette viisas sukupolvi ja te osaatte itse neuvotella itsellenne hyvän elintason. Lopettakaa valittaminen, syökää valmiiksi katetusta pöydästä ja nauttikaa oman älynne sädekehästä. Nyt on teidän vuoronne rakentaa maailma teidän lapsillenne, tehkää siitä parempi, koska teillä on järki ja viisaus, mitä meillä ei ollut.
Ette te kaikki kyllä ole tätä maata rakentanut millään tavalla. Nauti vaan siellä eläkkeestä, joka on tuurilla kohdallesi osunut syntymällä oikeaan aikaan. Nykyiset eläkeläiset on kyllä ylimielistä sakkia.
Ohis
Kyllä me olemme. Sinun katkera vuodatuksesi ei muuta tosiasioita. Eläke kertyy työtä tekemällä ja sitä työtä on tehty paljon. Sinun nyyhkyttelysi väärillä johtopäätöksillä on sinun katkeran mielikuvituksesi tuotosta. Sinulla ei taida sitä järkeä ja viisautta olla sen vertaa, että neuvottelisit itsellesi kunnon palkan. Ja jos aletaan keskustella ylimielisyydestä, katso peiliin. Sieltä näet syyn omaan katkeraan itsesääliisi, mikä etsii syitä pahaan oloonsa vääristä kohteista. Lopeta lapsellisuudet ja kehitä itsellesi selkäranka. Tuurilla ei hyviä palkkoja saa, ne ansaitaan kovalla työllä. Kokeile joskus, niin saatat sinäkin tajuta joskus jotain.
Mutta ajatteleppa sitä, että me pelkkinä amislaisina tienaammekin enemmän, kuin moni yliopistossa opiskellut tuttavamme. Ja saamme isomman eläkkeen.
Onhan sitä mukava perintö sitten. Tietty sitä voi olla itse kasikymppinen, kun sen saa. Toisaalta onhan maan talous melkoisen huteralla pohjalla, kun isolle määrälle maksetaan yli 40 v jättieläkkeitä. Nykyään yhä useampi elää yli 100, joten eläkkeellä ollaan pitempään kuin töissä. Tätä ei kai aikoinaan ajateltu, kun järjestelmää rakennettiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahneet eläkeläiset tuhoavat maan.
Me eläkeläiset rakensimme tämän maan teille. Te tuhoatte meidän työmme hedelmät, koska te olette viisas sukupolvi ja te osaatte itse neuvotella itsellenne hyvän elintason. Lopettakaa valittaminen, syökää valmiiksi katetusta pöydästä ja nauttikaa oman älynne sädekehästä. Nyt on teidän vuoronne rakentaa maailma teidän lapsillenne, tehkää siitä parempi, koska teillä on järki ja viisaus, mitä meillä ei ollut.
Mistäs revit hoitajat itsellesi? Omassa työpaikassa 5/20 opiskelee ihan muuta alaa, minä olen kohta 6./20. Noin puolet vihaa työtään, mutta muuta vaihtoehtoa ei ole. Loput haahuilee osaamattomina, saatte heiltä huonoa hoitoa.
Syy: edes hoitajat ei jaksa teidän asennetta. Toivottavasti lapsistanne löytyy hoitohalukkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 70-luvullamonet oli eläkkeellä jo 50v.Helposti pääs eläkkeelle, jos vähän selkävaivaa tai tuntui, että ei jaksa tehdä töitä. Nykyään ei sairaatkaan pääse eläkkeelle, vaan esim reumaa sairastava joutuu olemaan töissä, oli miten kipeä tahansa. 70-luvulla sellainen pääsi eläkkeelle heti.
No ei todellakaan päässyt. Mistä ihmeestä tällaisia sekopäisiä harhoja syntyy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisille tilipäivä on aina taattu. Ei ole työttömyyttä eikä palkka lopu koronan vuoksi. Näköjään niitä voisi verottaa paljon nykyistä rankemmin.
... kirjoittaa persu, joka ei ole päivääkään elämässään töitä tehnyt vaan notkunut avustusten ja tukien varassa koko pienen ikänsä. Pthuiiiiiiiiiiiii!
Muutto vauraampiin länsi-Euroopan maihin on aina kannattavaa.Esim. jo lähellä oleva Ruotsi tuntuu suomalaisesta Eldoradolta.