Kyllähän tämä tuntuu melko epäreilulta että kumpikin vanhemmistani saa enemmän eläkettä kuin minä saan palkkaa
Mulla asuntolainaa ja kaksi lasta. Vanhemmillani varaa pitää kaksi kesämökkiä, kaksi autoa, iso huvivene jne.
Heillä lyhyt ammattikoulutus, minulla ylempi korkeakoulututkinto. En koskaan yllä heidän elintasolleen.
Kommentit (1072)
Työttömänä voi olla vähän irvokasta, jos vanhempien eläke on kolminkertainen omiin tukiin verrattuna.
Tiedän paljonko isäni sai eläkettä, kun tein viime vuonna hänen perunkirjoituksensa.
2200e nettona, käytännössä kansakoulupohjalta.
Vuoteen 1996 asti pääsi eläkeputkeen 53-vuotiaana jos oli työtön.
Vierailija kirjoitti:
Oli aika, kun Suomessa pääsi eläkkeelle viisikymppisenä. Miettikää!
Olispa taas. Ei olisi nuorisotyöttömyyttäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahneet eläkeläiset tuhoavat maan.
Me eläkeläiset rakensimme tämän maan teille. Te tuhoatte meidän työmme hedelmät, koska te olette viisas sukupolvi ja te osaatte itse neuvotella itsellenne hyvän elintason. Lopettakaa valittaminen, syökää valmiiksi katetusta pöydästä ja nauttikaa oman älynne sädekehästä. Nyt on teidän vuoronne rakentaa maailma teidän lapsillenne, tehkää siitä parempi, koska teillä on järki ja viisaus, mitä meillä ei ollut.
Mistäs revit hoitajat itsellesi? Omassa työpaikassa 5/20 opiskelee ihan muuta alaa, minä olen kohta 6./20. Noin puolet vihaa työtään, mutta muuta vaihtoehtoa ei ole. Loput haahuilee osaamattomina, saatte heiltä huonoa hoitoa.
Syy: edes hoitajat ei jaksa teidän asennetta. Toivottavasti lapsistanne löytyy hoitohalukkaita.
Jos minä tarvitsen hoitajan, minä voin palkata sellaisen ja minä voin maksaa hänelle parempaa palkkaa, mitä hoitajien palkkataso on. Ja jos hänen työnsä ei miellytä, poimin jonosta seuraavan. Elämä on helppoa, kun osaa ottaa rennosti ja olla huolehtimatta pikkuasioista. Kokeile joskus ja ylläty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se hullua että eläkeläisten ostovoima kasvaa koko ajan kun muilla laskee.
Eläkeläisille tilipäivä on aina taattu. Ei ole työttömyyttä eikä palkka lopu koronan vuoksi. Näköjään niitä voisi verottaa paljon nykyistä rankemmin.
Sen tilipäivän eteen on tehty töitä noin 40v. Kun itse olet 65v, olet taatusti sitä mieltä, että olet eläkkeesi ansainnut.
Ja verotus on kohdallaan. Vähintään se 25% tai enemmän.
Ja näitä hyvin tienaavia eläkeläisiä me olemme oman taloutemme kustannuksella suojanneet kokonaisen vuoden koronalta, koska he ovat demareille tärkeitä äänestäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Ja näitä hyvin tienaavia eläkeläisiä me olemme oman taloutemme kustannuksella suojanneet kokonaisen vuoden koronalta, koska he ovat demareille tärkeitä äänestäjiä.
Ja lastemme kustannuksella. Kohta pukkaa konkurssiaaltoa, veikkaan että hymy hyytyy näillä itsekkäillä eläkeläisilläkin siinä vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Työttömänä voi olla vähän irvokasta, jos vanhempien eläke on kolminkertainen omiin tukiin verrattuna.
Tiedän paljonko isäni sai eläkettä, kun tein viime vuonna hänen perunkirjoituksensa.
Onneksi tuo työttömyyden perusteella saatu eläke on poistettu. Muutenhan sinäkin varmaan sen jo piankin saattaisit saada työttömänä notkumisesi perusteella.
Minusta on enemmän irvokasta se, että vertaat omia vastikkeetta saamiasi tukia vanhempiesi työllään keräämäänsä eläkkeeseen. Mikä lienee oma koulupohjasi? Saithan ilmeisesti ilmaista rahaa taas perintönä vanhemmiltasi. Olet kiittämätön paska!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se hullua että eläkeläisten ostovoima kasvaa koko ajan kun muilla laskee.
Eläkeläisille tilipäivä on aina taattu. Ei ole työttömyyttä eikä palkka lopu koronan vuoksi. Näköjään niitä voisi verottaa paljon nykyistä rankemmin.
Sen tilipäivän eteen on tehty töitä noin 40v. Kun itse olet 65v, olet taatusti sitä mieltä, että olet eläkkeesi ansainnut.
Ja verotus on kohdallaan. Vähintään se 25% tai enemmän.
Varmasti olenkin sitä mieltä, vaan mitä eläkettä silloin saan, kun tämä nykyinen eläkeläissukupolvi on imenyt meidät kuiviin.
Olen ollut kaupassa töissä. Ja tämä ilmiö näkyi siellä kyllä hyvin selvästi. Paljon varakkaita, hyväkuntoisia, hyvin pukeutuneita, viimeisen päälle laitettuja vanhoja pariskuntia, jotka ostivat kalliita ruokia. Toki vanhoilla on sekin etu, että talot, mökit ja autot on maksettu jo, joten rahaa riittää muuhunkin.
Vierailija kirjoitti:
Ja he ovat kiukutelleet, kun heitä rajoitetaan ja syyllistetään...
Vierailija kirjoitti:
Tämän suojelun voi kyllä lopettaa, sillä ylivoimaisesti eniten tartuntoja on 20-29 vuotiailla ja kaikkein vähiten eläkeikäisillä.
Pullamössöt siis tartuttavat koronaa lähinnä toisiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi tuo työttömyyden perusteella saatu eläke on poistettu. Muutenhan sinäkin varmaan sen jo piankin saattaisit saada työttömänä notkumisesi perusteella.
Minusta on enemmän irvokasta se, että vertaat omia vastikkeetta saamiasi tukia vanhempiesi työllään keräämäänsä eläkkeeseen. Mikä lienee oma koulupohjasi? Saithan ilmeisesti ilmaista rahaa taas perintönä vanhemmiltasi. Olet kiittämätön paska!
Olet kyllä hölmö. Mieluummin laitetaan 30-40 vuotta työtä tehnyt työtön eläkkeelle kuin kortistoon ja pupukursseille, jos töitä ei kertakaikkiaan ole nuoremmillekaan.
Olen 50 + ja tehnyt töitä maatalon tyttönä 8-vuotiaasta asti. Tai tein minä perkuuhommia jo pienempänäkin...
Niin se elämä menee. Minun vanhemmat säästi pienestä työläisen palkastaan ja rakensivat itse talon, kasvattivat 5 lasta, raatoivat saadakseen lainan maksettua ja lapset elätettyä. Aikanaan kun lapset oli omillaan, ostivat kesämökin mutta elivät säästeliäästi koko ikänsä. Sitten minä ja puoliso ostettiin asunto, maksettiin se ihan omalla työllä ja elätettiin lapset. Nyt kun lapset on omillaan, voidaan tehdä omilla rahoillamme mitä huvittaa. Ennen matkusteltiin, nyt ollaan mökillä. Lapset saa vuorostaan maksaa elämisensä omalla työllään
Mistä sinä ap oikeastaan olet vanhemmillesi kateellinen? Siitä että he ovat jo oman osansa venyttäneet penniä? Pitäisikö heidän edelleen pihistellä elämisessään ja maksaa sinunkin asuntolainasi? Häpeä mokoma kerjäläinen! Mitoita elämäsi tulojen mukaan niin pärjäät oikein hyvin
Vierailija kirjoitti:
Mutta ajatteleppa sitä, että me pelkkinä amislaisina tienaammekin enemmän, kuin moni yliopistossa opiskellut tuttavamme. Ja saamme isomman eläkkeen.
Puhumattakaan siitä, että te ehditte olla työssä yli kymmenen vuotta kauemmin, kuin yliopistosta valmistuvat akateemiset työttömät. On hieno asia, että joissakin nuorissa on viisaus kouluttautua aloille, missä on aina työtä ja he ovat sitä porukkaa, mikä pitää yhteiskunnan pyörät pyörimässä. Se on paljon enemmän, kuin hyvin koulutetun työttömän kynänpyörittäjän osuus .
Mutta ajatteleppa sitä, että sinä olet sitä porukkaa, mikä on tulevaisuuden sylkykuppi, koska te tulette olemaan niitä korkean eläkkeen nauttijoita. Nyyhkyjä riittää jokaiselle sukupolvelle, mutta niistä ei tarvitse välittää. Elämä on valintoja ja toiset osaa valita oikein.
Minun vanhempani tekivät koko elämänsä töitä pienellä palkalla ja kovasti säästämällä hankkivat asunnon, kesämökin ja jopa sijoitusasunnon
Mulla jää vuodessa säästöön summa, jolla he elättivät perhettä koko vuoden. Että kyllä mä oon pyöristynyt toisin päin kuin ap.
Vierailija kirjoitti:
Vanhempasi ovat tehneet todennäköisesti yli 40 vuotta kestäneen työuran.
Isäni oli töissä 40 vuotta. Minulle tulee 48 vuotta työuraa eläkkeelle päästessäni ja saan silti huonompaa eläkettä kuin isäni. Isäni ansaitsi vähemmän kuin minä. Tasan ei mene nallekarkit suurten ikäluokkien ja heidän lastensa kanssa.
Onhan se vähän räikeää joo, omat vanhempani olivat työelämässä hyvässä asemassa ja jo työuran aikana saaneet mittavat säästöt ja elävät pelkästään pääomatuloilla mukavasti. Sen lisäksi isohko eläke, jota ovat vielä buustanneet omalla eläkevakuutuksella, joka oli mittava veroetu aikanaan. En sinänsä ole katkera ja itsekin hyödyn kyllä, kun ovat minua ja perhettäni paljon auttaneet, mutta kaikista eniten kyllä toivoisin, että ihan omalla palkalla eläisi suhteellisen mukavasti ja sitten aikanaan oma eläke olisi järkevä. Minullakin on ihan kohtuulliset tulot, samoin kuin miehellä, mutta silti asuntovelka, lapset ja muutama keskihintainen harrastus kyllä haukkaavat kaiken. (Tiedän, valintoja, pointti on siinä että tässä vaiheessa elämää kun rahaa todella tarvitsisi, kaikki menee eikä meinaa riittääkään, kun taas eläkkeellä olevat vanhemmat saavat rahaa ovista ja ikkunoista)
Täysin turhaa katkeruutta koko porukalta. Kukaan ei voi mitään sille mihin maailmanaikaan ja sukupolveen syntyy. On hyviä ja on huonoja aikoja, siellä luovitaan. Asioita muutetaan joskus parempaan ja joskus huonompaan suuntaan. Se on elämää.
Vierailija kirjoitti:
Täysin turhaa katkeruutta koko porukalta. Kukaan ei voi mitään sille mihin maailmanaikaan ja sukupolveen syntyy. On hyviä ja on huonoja aikoja, siellä luovitaan. Asioita muutetaan joskus parempaan ja joskus huonompaan suuntaan. Se on elämää.
Se on totta, joka ajassa on omat hyvät ja huonot puolensa. Moni asia on nyt paremmin kuin vaikkapa omien vanhempien ollessa minun ikäisiäni. Mutta saa sitä silti ihmetellä miten systeemi on päästetty eläkkeiden osalta tällaiseen pisteeseen, kun suurten ikäluokkien eläköityminen on kyllä ollut tiedossa jo kymmeniä vuosia ja niin kauan kuin itse ole politiikkaa jollain tasolla seurannut, on puhuttu että asialle pitäisi tehdä jotain, jottei tällaista epäsuhtaa maksajien ja eläkeläisten välille tulisi. Mutta eipä sitten tehty kuitenkaan...
Jep, ei nuo ökyeläkkeet nuorempia sukupolvia koskekaan. Meille palautuu murto-osa siitä mitä maksamme, aivan päinvastoin kuin nykyeläkeläisille.