Kyllähän tämä tuntuu melko epäreilulta että kumpikin vanhemmistani saa enemmän eläkettä kuin minä saan palkkaa
Mulla asuntolainaa ja kaksi lasta. Vanhemmillani varaa pitää kaksi kesämökkiä, kaksi autoa, iso huvivene jne.
Heillä lyhyt ammattikoulutus, minulla ylempi korkeakoulututkinto. En koskaan yllä heidän elintasolleen.
Kommentit (1072)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisten aikaan Suomi ei maksanut Unkarin venäläistä ydinvoimalaa, eikä Viron teidän päällystämistä. Sambiaankin lähetettiin vain kassillinen malarialääkkeitä silloin tällöin.
Maksoivat huikeat määrät sotakorvauksia 1944-52 joka vaikutti seuraavankin sukupolven elämään puutteena ja köyhyytenä.
Sotakorvaukset maksaneet ikäluokat ovat jo mullan alla! Suuret ikäluokat ovat syntyneet teollistuneeseen ja velattomaan maahan, ei mihinkään Albaniaan.
Luetunymmärtäminen?
"Vaikutti seuraavaankin sukupolveen" = tämän päivän eläkeläiset.
Sun piti niin kiireesti päästä täpinöissäsi vastaamaan ettet ymmärtänyt pointtiani. Relaa vähän!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvin kuvaavaa on, että omat isovanhempani eläköityivät 80-luvulla joskus 65-vuotiaina, kun miesten keskimääräinen elinikä oli 71 ja naisten 78. Siihen aikaan oli täysin normaalia, että 75-vuotias kuolee jo vanhuuttaan, kun nykyään se on poikkeustila, jos joku kuolee noin nuorena. Yli 85-vuotiaita oli tosi harvassa, yli 90-vuotiasta pidettiin jo ihmeenä. Nyt kun katsoo kirkollisia ilmoituksia, niin järjestäin porukka on yli 90-vuotiasta, jopa yli 95-vuotiasta.
Muistan myös sen, että esimerkiksi työnjohtajana työskennelleen isoisäni ja kotiäitinä lasten saamisen jälkeen olleen isoäitini yhteenlasketut eläkeet oli 80-luvun lopussa 8000 markkaa kuussa, nettona ja mielestäni isoisäni työeläkettä pidettiin suvussa hyvänä. Isoäiti oli toki ehtinyt sen 10 vuotta olla töissä ennen lapsia, mutta ei siitä mitään eläkettä tullut. Kansaneläkkellä tuo oli. Samaan aikaan esimerkiksi pelkästään äitini tienasi yli 10 000 markkaa nettona kunnan virassa. "Tajusivat" kuollakin jo siellä 70-80 välillä. Ei se "sodankäynyt" ikäluokka saanut juuri mitään. Töitä oli tehty nuoresta ja eläkkeet oli pienet. Tyypillisesti työssä jatkettiin 65-vuotiaaksi. Sen sijaan heidän lapsensa huolehtivat itselleen alhaisen eläkeikän ja hyvät eläkkeet, tietysti omien lastensa laskuun. Toisaalta eivät he omien vanhempiensa eläkkeistä välittäneet. Ne saikin olla pienet, koska eläkeellä oli tarkoitus vain tulla toimeen, ei vaurastua.
Olin hoitoalalla jo 80-luvulla.
Silloin annettiin ihmisten kuolla, eikä väkisin pidetty hengissä. Ei viety hengityskoneisiin 80 vuotiasta keuhkokuumepotilasta.
Ja kun vanhus kuoli normaalin kuoleman, ri ollut sukulaiset kirkumassa lööpeissä, että miksi mummia ei kuntoutettu, vaan vanhainkodissa annettiin kuolla.
Eliniän kasvu johtuu siitä, että ihmisiä pidetään vuosia hengissä antibiooteilla ja liiankin hyvällä hoidolla. Kuka haluaa kymmenen lisävuotta, että saa maata dementikkona hoivaodastolla syötettävänä ka kuivitettavanaEi kukaan. Oleneläkeläinenja olen ehdottomasti eutanasian kannattaja. Ongelmana on, että yksikään puolue ei uskalla ottaa eutanasiaa tapetille, koska se on suomalsiille edelleen tabu.
Ei ole ihmisarvoista maata vuosikausia märissä vaipoissa, yksin,kuolemaa odottaen.
Olen saattanut monta läheistäni kuolemaan ja jokainen heistä olisi ollut halukas omaehtoiseen eutanasiaan.
Saattohoitoyksiköissä useimmin kuultu lause "miksi en saa jo kuolla, haluan kuolla".
Olen elänyt aasialaisen influenssa ajan. Kyläläiset totesi vain, että kylläpä on tänä talvena paljon hautajaisis. Ja elämä jatkui ihan normaalisti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:lla on vaan väärin valittu ala. Mulla oli lähtöpalkka sama kuin äidilläni 30v uran huipulla, eikä äidinkään tulot huonot olleet.
Aivan. Nykyiset eläkeläiset ovat maksaneet merkittävästi nykyisiä korkeampia tuloveroja työssä käydessään.
Niillä veroilla on seuraaville sukupolville kustannettu koulutus, paremmat ja monipuolisemmat terveyspalvelut (hammashoidosta en itse uskaltanut koskaan unelmoidakaan ja laspeni saivat sen "ilmaiseksi"") ja ylipäätään enemmän palveluja.
On kovin harmillista, että nykyiset työssäkäyvät sukupolvet eivät ole kiinnostuneita ottamaan selvää, mitä he itse ovat saaneet - ja mistä heidän omat vanhempnsa, isovanhemmista puhumattakaan jäivät paitsi.
Nyt nämä työsskäyvät haluaisivat ilmeisesti viedä edeltävät sukupolvet saunan taakse.
Niin te säästitte rahaa, olisitte joutuneet itse maksamaan lapsenne koulumaksut ja hammashoidon, jos ei niitä olisi veroista maksettu. Vai laitetaanko ala-aste ikäiselle lasku koulusta?
Ja nyt työssäkäyvät maksavat lasten ja eläkeläisten hammaslääkäreitä, koulua jne.
Puolisoni palkka on 2400 brutto ja nettona saa 1700, ei tule yhtään veronpalautusta, että kyllä tuo 700 veroja ja eläkemaksuja palkasta ihan tarpeeksi on.
Ei, me emme ole säästäneet rahaa, me olemme rakentaneet palveluja kaikille, meidän verotuksemme kautta. Me maksoimme veroissa kaikki "ilmaiset" palvelut, mitkä pullamössösukupolvelle ovat itsestäänselvyyksiä. Me maksoimme palkoistamme oppi-/keskikoulun lukukausimaksut ja oppimateriaalin. Sama asia lukiossa ja jatko-opinnoissa.
Nämä ovat asioita, joista teidän ei enää tarvitse olla huolissanne. Jokainen halukas saa tahtomansa koulutuksen ilmaiseksi, tai hyvin halvalla.
Työssäkäyvät maksavat kansaneläkettä saavien eläkeläisten eläkkeet. Työeläkettä saavien eläkeläisten eläkkeitä te ette maksa ja työeläkkeellä olevat ovat nettomaksajia yhteiskunnalle, eli me maksamme edelleen näitä "ilmaisia" palveluita.
Olisi suotavaa ottaa asioista selvää, ennen kuin latelee hölmöyksiä.
Mitä jos ottaisit itse selvää asioista. 200 miljardin eläkerahasto ei riitä ja siksi suurin osa nyt eläkkeellä olevien eläkkeistä maksetaan nyt työssäkäyvien palkkojen eläkemaksuista. Muuten tuo 200 miljardin rahasto riittäisi vain 7 vuotta, koska eläkkeitä maksetaan 30 miljardia vuodessa.
Eläkerahasto on kerätty seuraavasti: vuosina 1963-1983 5 miljardia, 1984-2009 95 miljardia ja 2010-2020 100 miljardia
Ja tiesitkö, että pelkät eläkeläisten hoitokotimaksut olivat viime vuonna 5 miljardia verorahoista.
Syytön minä siihen olen, jos rahat ei riitä. Olen eläkkeellä ja olen edelleen nettoveronmaksaja. Mitäs jos te pullamössötkin menisitte töihin ja alkaisitte maksaa sitä velkaa, mitä yhteiskunta teihin on sijoittanut?
Eläkeläisen on absurdia tituleerata itseään ”nettoveronmaksajaksi”. Syöttiläs.
Minä en saa senttiäkään kansaneläkettä. Minulla on hyvä eläke, josta maksan paljon veroa. Kuulun toiseksi suurimpaan veronmaksajaryhmään. Maksan enemmän, kuin saan. Olen eläkkeellä ja olen edelleen nettoveronmaksaja. Heitä nyt tyhmyytesi hetkeksi sivuun ja ajattele asiaa, takaan että se ei satu. Ei ole suuri ihme, että maassa on vikaa, jos sinä edustat maailman parhaan koulujärjestemän tuotetta. Toivottavasti sinä olet ainoa "huti", mihin koulu ei saanut otetta.
Et sinä ole nettoveronmaksaja, sinun eläkkeesi maksetaan nyt työssäkäyvien palkkojen eläkemaksuista.
Helppohan se on muiden rahoilla boustailla :D Se, että saa suurta eläkettä ei tarkoita (eikä tosiallisesti olekaan niin), että olisi maksanut lähellekään vastaavaa summaa työeläkemaksuja, ihan vain maksurakenteen vuoksi. Siinähän on kaksinkertainen hyöty: ensin on jäänyt suurista tuloista suurempi netto käteen kun tyel maksut on olleet suhteessa minimaaliset ja nyt tämän ylellisyyden perusteella saa vielä suurempaa "sopeutumisrahaa" eläkkeen muodossa. Tämähän se on se puhallus siinä taustalla, jolloin pakostikin joku muu joutuu maksumieheksi.
Vierailija kirjoitti:
Maksetut palkat riippuvat siitä, että kuinka paljon palkkaa maksava osapuoli arvostaa työpanosta
+
Eläkkeet riippuvat maksetuista palkoista
=>
Vanhempiesi työtä on arvostettu, sinun ei.
Olisiko vanhempiesi pitänyt kieltäytyä palkankorotuksista ja kitkuttaa pienemmällä palkalla, jotta sinulla ei olisi sitten myöhemmin paha mieli?
Pitäisikö sinun myös pitäytyä pienemmässä palkassa, jotta lapsillasi ei tulisi sama tilanne vastaan?
Olethan sinäkin varmaan saanut osan, tavalla tai toisella, näistä vanhempiesi tuloista ollessasi lapsi.
Einsteinin mukaan on kaksi asia, jotka ovat äärettömiä: Maailmankaikkeus ja typeryys, eikä ole maailmankaikkeudesta aivan varma.
Laskisin äärettömien kastiin myös kateuden.
Tässä on sellainen pikku vika, että eläkkeen suuruus menee palkan suuruuden mukaan.
Moni nuorempi on kyllä päättänyt ettei tule auttamaan eläkeläisiä. Heillä on hyvät eläkkeet, maksakoot siivouksensa itse. Ei me nuoremmat tulla auttamaan, kun meillä on kuukausitulot pienemmät.
Me voidaan katsoa telkkaria ja tehdä käsitöitä vapaa-ajalla.
Kerrostaloissa ja rivitaloissa asuvien on pakko maksaa siivouspalveluista ettei tule häätöä.
Mutta asunnot tulevat jäämään aikanaan perikunnille, koska ilman palkkaa nuoret ei niitä osta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti joku nigerialainen prinssi huijaa niiltä perintösi😆
No öhhöhnöh. Suuret ikäluokat teki niin nuorina lapset että perilliset ovat itsekin vanhuksia mahdollisen perinnön saadessaan. Onpa paljon iloa...
Omia rahojaan ne ovat. Fiksu ihminen nauttii rahoistaan eikä jätä perinnöksi mitään aloittajan kaltaisille kiittämättömille.
Voin vaan kuvitella miten aloittaja on lapsena isukin ja äitykän rahoilla matkustellut ja harrastanut ja nyt sitten kitisee, kun aikuisena pitääkin ihan omista rahoista kaikki maksaa. No-lo-a!
Minun 82-vuotias tätini siivoaa omakotitalonsa itse, kun ei viitsi maksaa siivouspalveluista.
Vielä 1980-luvulla oli tehtaita ja verotuloja ja kodinhoitajat siivosivat eläkeläisten kodit, mutta se on mennyttä aikaa se. Tehtaita ei ole ja siivous ostetaan itse yksityiseltä siivousyritykseltä, verorahat on loppu nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:lla on vaan väärin valittu ala. Mulla oli lähtöpalkka sama kuin äidilläni 30v uran huipulla, eikä äidinkään tulot huonot olleet.
Aivan. Nykyiset eläkeläiset ovat maksaneet merkittävästi nykyisiä korkeampia tuloveroja työssä käydessään.
Niillä veroilla on seuraaville sukupolville kustannettu koulutus, paremmat ja monipuolisemmat terveyspalvelut (hammashoidosta en itse uskaltanut koskaan unelmoidakaan ja laspeni saivat sen "ilmaiseksi"") ja ylipäätään enemmän palveluja.
On kovin harmillista, että nykyiset työssäkäyvät sukupolvet eivät ole kiinnostuneita ottamaan selvää, mitä he itse ovat saaneet - ja mistä heidän omat vanhempnsa, isovanhemmista puhumattakaan jäivät paitsi.
Nyt nämä työsskäyvät haluaisivat ilmeisesti viedä edeltävät sukupolvet saunan taakse.
Niin te säästitte rahaa, olisitte joutuneet itse maksamaan lapsenne koulumaksut ja hammashoidon, jos ei niitä olisi veroista maksettu. Vai laitetaanko ala-aste ikäiselle lasku koulusta?
Ja nyt työssäkäyvät maksavat lasten ja eläkeläisten hammaslääkäreitä, koulua jne.
Puolisoni palkka on 2400 brutto ja nettona saa 1700, ei tule yhtään veronpalautusta, että kyllä tuo 700 veroja ja eläkemaksuja palkasta ihan tarpeeksi on.
Ei, me emme ole säästäneet rahaa, me olemme rakentaneet palveluja kaikille, meidän verotuksemme kautta. Me maksoimme veroissa kaikki "ilmaiset" palvelut, mitkä pullamössösukupolvelle ovat itsestäänselvyyksiä. Me maksoimme palkoistamme oppi-/keskikoulun lukukausimaksut ja oppimateriaalin. Sama asia lukiossa ja jatko-opinnoissa.
Nämä ovat asioita, joista teidän ei enää tarvitse olla huolissanne. Jokainen halukas saa tahtomansa koulutuksen ilmaiseksi, tai hyvin halvalla.
Työssäkäyvät maksavat kansaneläkettä saavien eläkeläisten eläkkeet. Työeläkettä saavien eläkeläisten eläkkeitä te ette maksa ja työeläkkeellä olevat ovat nettomaksajia yhteiskunnalle, eli me maksamme edelleen näitä "ilmaisia" palveluita.
Mitä jos ottaisit itse selvää asioista. 200 miljardin eläkerahasto ei riitä ja siksi suurin osa nyt eläkkeellä olevien eläkkeistä maksetaan nyt työssäkäyvien palkkojen eläkemaksuista. Muuten tuo 200 miljardin rahasto riittäisi vain 7 vuotta, koska eläkkeitä maksetaan 30 miljardia vuodessa.
Eläkerahasto on kerätty seuraavasti: vuosina 1963-1983 5 miljardia, 1984-2009 95 miljardia ja 2010-2020 100 miljardia
Ja tiesitkö, että pelkät eläkeläisten hoitokotimaksut olivat viime vuonna 5 miljardia verorahoista.
Syytön minä siihen olen, jos rahat ei riitä. Olen eläkkeellä ja olen edelleen nettoveronmaksaja. Mitäs jos te pullamössötkin menisitte töihin ja alkaisitte maksaa sitä velkaa, mitä yhteiskunta teihin on sijoittanut?
Eläkeläisen on absurdia tituleerata itseään ”nettoveronmaksajaksi”. Syöttiläs.
Minä en saa senttiäkään kansaneläkettä. Minulla on hyvä eläke, josta maksan paljon veroa. Kuulun toiseksi suurimpaan veronmaksajaryhmään. Maksan enemmän, kuin saan. Olen eläkkeellä ja olen edelleen nettoveronmaksaja. Heitä nyt tyhmyytesi hetkeksi sivuun ja ajattele asiaa, takaan että se ei satu. Ei ole suuri ihme, että maassa on vikaa, jos sinä edustat maailman parhaan koulujärjestemän tuotetta. Toivottavasti sinä olet ainoa "huti", mihin koulu ei saanut otetta.
Et sinä ole nettoveronmaksaja, sinun eläkkeesi maksetaan nyt työssäkäyvien palkkojen eläkemaksuista.
Harmillista. Nyt löytyi toinen maailman parhaan koulujärjestelmän "huti". Voimia.
Surullista tosiaan, että tällä nuoremmalla polvella ei ole mitään käsitystä edes määritelmästä nettomaksaja. Johtuisikohan siitä, että eivät itse ole nettomaksajia, vaikka niin kuvittelevat.
Minä olen eläkeläinen ja nettomaksaja. Maksan veroja enemmän kuin saan vastiketta. Olen perusterve, käytän siis vain perusterveydenhuolllon palveluja ja niitäkin hyvin harvoin. Työeläkkeeni on työllä ansaittua rahaa, se ei ole tulonsiirtorahaa.
Tulonsiirtoja saavat mm. nämä itseään nettomaksajiksi kuvittelevat. Nettomaksajuus ei ole kiinni tuloista, nettomaksajia on myös pienituloisimmassa kymmenyksessä ja nettosaajia suurituloisimmasa kymmenessä. Esim. vakava sairaus ja sen hoito heittää henkilön helposti nettosaajan puolelle, vaikka kuukausitulot olisivat 6000 €.
Olemme kaikki elämämme aikana eri tilanteissa nettomaksjaia ja nettosaajia. Sitä tarkoittaa hyvinvointivaltio. Siis se, mistä nyt oikeistomme haluaa luopua.
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläispariskunnan reaaliset tulot lähtevät nopeaan 2,5 % kasvuun vuonna 2020. Taustalla on pieniin eläkkeisiin tehtävä korotus, sekä omistusasujien matala inflaatio. Hyvätuloisen perheen verotus kiristyi vuonna 2020, mikä hillitsee perheen reaalitulojen kasvua. Myös toimihenkilöperheen verot nousevat vuosina 2019–2020 hilliten reaalitulojen kasvua. Pienituloisen yksinhuoltajaperheen verotus on keventynyt vuodesta 2014 lähtien, mutta kiristyy vuonna 2020. Työmarkkinatuella elävällä Tomi Työttömällä keskimääräinen veroprosentti keveni vuosina 2014–2020. Työntekijäperheen verotus kiristyy hieman vuodesta 2019 vuoteen 2020.
labour.fi
Siitä huolimatta, eläkeläispariskunta elää alhaisempaa elintasoa, vaikka 2,5% korotus, kun takuueläke on 690€/kk miinus verot.
Ja kun puhutaan hyvätuloisesta palkansaajasta, tulot ovat vähintäin 7000€/kk miinus verot.
Eli puhutaan täysin erilaisesta ostovoimasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No öhhöhnöh. Suuret ikäluokat teki niin nuorina lapset että perilliset ovat itsekin vanhuksia mahdollisen perinnön saadessaan. Onpa paljon iloa...
Omia rahojaan ne ovat. Fiksu ihminen nauttii rahoistaan eikä jätä perinnöksi mitään aloittajan kaltaisille kiittämättömille.
Voin vaan kuvitella miten aloittaja on lapsena isukin ja äitykän rahoilla matkustellut ja harrastanut ja nyt sitten kitisee, kun aikuisena pitääkin ihan omista rahoista kaikki maksaa. No-lo-a!
Todella noloa, että valtio joutuu ottamaan eläkeläisten takia velkaa. Sosiaaliturvamenoista 40% menee eläkeläisiin ja vain 8% työttömiin (jotka tekee työttömyyskorvauksella töitä). Lukee THL:n sivuilla. Tuon 40 % lisäksi maksetaan työeläkkeitä 27 miljardia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole enää töitä, te lakkoilitte ja tehtaat loppui.
Mutta älä huolehdi teiltäkin voi loppua eläkkeiden maksu, koska moni työikäinen muuttaa Suomesta pois, täällä on erittäin ikävä ilmapiiri nuorempia sukupolvia kohtaan ja työkkäri laittaa karenssin, jos et suostu työmarkkinatukitöihin.
Tuo taisi olla ketjun tyhmin kommentti.
Lakkoiluilla saatiin meille ja teille parempi palkkakehitys ja paremmat työehdot lomineen. Eivätkö ne kelpaa sinulle? Sitten sinun kannattaa jatkossakinantaa äänesi kokkkareille, keulle tai persuille,jotka ajavat vain osingonsaajien asiaa.
Työantajat siirsivät tehtaat ahneuksissaan halpatyövoiman mahin. Maihin, joissa työntekijöillä ei ole oikeuksia. Kuvitteletko, etät niin tapahtui vain Suomessa? Olet sitten väärässä, kehitys tapahtui kaikialla länsimaissa.
Noin hälmöt ihmiset ansaitsevatkin tulla vedätetyiksi työantajien taholta.
PS. Maastamuutto ei ole ongelma, koska se on laantunut. Maastamuuttaneistakin suurin osa palaa takaisin viiden vuoden kuluttua. TIlastokeskus.
Työkkärin karenssitkin ovat oikeiston toimesta asetettuja.
Mutta eihän palkansaaja tarvitse ammattiliittoja, eihän vaan?
Minä kyllä kuulun liittoon ja tiedän tehtaiden loppuneen myös siksi että työnantaja kyllästyi sairaslomiin ja jatkuviin lakkoihin, kun palkkaa pyydettiin lisää.
Höpö höpö. Mitään tekemistä asiassa ei tietenkään ole työnantajien (so. omistajien) ahneudella?
Yhä edelleen palkat ovat useimmilla aloilla vain pieni osuus kustannuksista.
Mutta jatka sinä vain tielläsi, niin saat, mitä ansaitset...
Hanki sinä itsellesi hyvä kunto, luuletko että me nuoremmat sukupolvet teitä autetaan siinä vaiheessa, kun tarvitsette apua? Joko olet varannut imurointi ja lattianpesu rahat yksityistä siivousyritystä varten, kun kodinhoitajat ei enää nykyään siivoa.
Huh huh! En tiedä mistä puhut. Aivan järkyttävä asenne! Toivottavasti saat samaa kohtelua itse vanhana. Karmalla on tapana olla narttu.
Itse juuri muutan vanhan isäni kanssa yhteen ja olen luvannut, ettei hänen tarvitse mennä vanhainkotiin ikinä. Isäni saa yhtä paljon eläkettä kuin minä palkkaa, mutta isäni on tehnyt paljon enemmän töitä elämänsä aikana kuin minä.
Minulla oli keskiluokkainen taloudellisesti huoleton lapsuus ja olen siitä isälle kiitollinen. Moni täällä ei ole näköjään.
Vierailija kirjoitti:
Maksetut palkat riippuvat siitä, että kuinka paljon palkkaa maksava osapuoli arvostaa työpanosta
+
=>
Olisiko vanhempiesi pitänyt kieltäytyä palkankorotuksista ja kitkuttaa pienemmällä palkalla, jotta sinulla ei olisi sitten myöhemmin paha mieli?
Pitäisikö sinun myös pitäytyä pienemmässä palkassa, jotta lapsillasi ei tulisi sama tilanne vastaan?
Olethan sinäkin varmaan saanut osan, tavalla tai toisella, näistä vanhempiesi tuloista ollessasi lapsi.
Einsteinin mukaan on kaksi asia, jotka ovat äärettömiä: Maailmankaikkeus ja typeryys, eikä ole maailmankaikkeudesta aivan varma.
Eli aiemmat sukupolvet ovat arvostaneet työtä ja työntekijöitä, mutta kun boomerit ovat nyt itse esimiesasemassa, eivät he enää arvostakaan työntekijöitään ja heidän työpanostaan korvauksen arvoiseksi. He ovat itsestäänselvyytenä ottaneet vastaan arvostavan kohtelun itselleen ja kohonneet menestykseen kunnon korvauksen ja mahdollisuuksien turvin, mutta eteenpäin sitä ei anneta. Kai ymmärrät, että työn arvostus ja arvotus kertoo enemmän työnantajista kuin työntekijöistä?
Se joka tyhmäksi muita haukkuu jne...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläispariskunnan reaaliset tulot lähtevät nopeaan 2,5 % kasvuun vuonna 2020. Taustalla on pieniin eläkkeisiin tehtävä korotus, sekä omistusasujien matala inflaatio. Hyvätuloisen perheen verotus kiristyi vuonna 2020, mikä hillitsee perheen reaalitulojen kasvua. Myös toimihenkilöperheen verot nousevat vuosina 2019–2020 hilliten reaalitulojen kasvua. Pienituloisen yksinhuoltajaperheen verotus on keventynyt vuodesta 2014 lähtien, mutta kiristyy vuonna 2020. Työmarkkinatuella elävällä Tomi Työttömällä keskimääräinen veroprosentti keveni vuosina 2014–2020. Työntekijäperheen verotus kiristyy hieman vuodesta 2019 vuoteen 2020.
labour.fi
Siitä huolimatta, eläkeläispariskunta elää alhaisempaa elintasoa, vaikka 2,5% korotus, kun takuueläke on 690€/kk miinus verot.
Ja kun puhutaan hyvätuloisesta palkansaajasta, tulot ovat vähintäin 7000€/kk miinus verot.
Eli puhutaan täysin erilaisesta ostovoimasta.
Minimieläke on kylläkin 836 ja yksin asuva saa tuohon lisäksi eläkeläisen asumistuen.
Pyydä palkka pimeänä niin sun ei tarvi elättää valtion loisia.
Sit ne lloiset opulta häviää ja palkat nousee.
Pienituloisia eläkeläisiä on 500 000, mutta sitten on muita eläkeläisiä 1100 000 eli miljoona satatuhatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella noloa, että valtio joutuu ottamaan eläkeläisten takia velkaa. Sosiaaliturvamenoista 40% menee eläkeläisiin ja vain 8% työttömiin (jotka tekee työttömyyskorvauksella töitä). Lukee THL:n sivuilla. Tuon 40 % lisäksi maksetaan työeläkkeitä 27 miljardia.
Kuka sinun päivähoidon, koulutuksen ja terveydenhuollon jne. on maksanut? Nykyiset eläkeläiset.
Ai että pistää vihaksi tämä nuorempien sukupolvien iäkkäiden halveksunta ja vihaaminen.
Ps. Olen itse vielä työelämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
+
=>
Tässä on sellainen pikku vika, että eläkkeen suuruus menee palkan suuruuden mukaan.
Moni nuorempi on kyllä päättänyt ettei tule auttamaan eläkeläisiä. Heillä on hyvät eläkkeet, maksakoot siivouksensa itse. Ei me nuoremmat tulla auttamaan, kun meillä on kuukausitulot pienemmät.
Me voidaan katsoa telkkaria ja tehdä käsitöitä vapaa-ajalla.
Olkaa varovaisia niiden käsitöiden kanssa, ettei kasva karvoja käteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole enää töitä, te lakkoilitte ja tehtaat loppui.
Mutta älä huolehdi teiltäkin voi loppua eläkkeiden maksu, koska moni työikäinen muuttaa Suomesta pois, täällä on erittäin ikävä ilmapiiri nuorempia sukupolvia kohtaan ja työkkäri laittaa karenssin, jos et suostu työmarkkinatukitöihin.
Tuo taisi olla ketjun tyhmin kommentti.
Lakkoiluilla saatiin meille ja teille parempi palkkakehitys ja paremmat työehdot lomineen. Eivätkö ne kelpaa sinulle? Sitten sinun kannattaa jatkossakinantaa äänesi kokkkareille, keulle tai persuille,jotka ajavat vain osingonsaajien asiaa.
Työantajat siirsivät tehtaat ahneuksissaan halpatyövoiman mahin. Maihin, joissa työntekijöillä ei ole oikeuksia. Kuvitteletko, etät niin tapahtui vain Suomessa? Olet sitten väärässä, kehitys tapahtui kaikialla länsimaissa.
Noin hälmöt ihmiset ansaitsevatkin tulla vedätetyiksi työantajien taholta.
PS. Maastamuutto ei ole ongelma, koska se on laantunut. Maastamuuttaneistakin suurin osa palaa takaisin viiden vuoden kuluttua. TIlastokeskus.
Työkkärin karenssitkin ovat oikeiston toimesta asetettuja.
Mutta eihän palkansaaja tarvitse ammattiliittoja, eihän vaan?
Minä kyllä kuulun liittoon ja tiedän tehtaiden loppuneen myös siksi että työnantaja kyllästyi sairaslomiin ja jatkuviin lakkoihin, kun palkkaa pyydettiin lisää.
Höpö höpö. Mitään tekemistä asiassa ei tietenkään ole työnantajien (so. omistajien) ahneudella?
Yhä edelleen palkat ovat useimmilla aloilla vain pieni osuus kustannuksista.
Mutta jatka sinä vain tielläsi, niin saat, mitä ansaitset...
Hanki sinä itsellesi hyvä kunto, luuletko että me nuoremmat sukupolvet teitä autetaan siinä vaiheessa, kun tarvitsette apua? Joko olet varannut imurointi ja lattianpesu rahat yksityistä siivousyritystä varten, kun kodinhoitajat ei enää nykyään siivoa.
Heh. Minulla on kaksi lasta, heidän puolisonsa ja lapsensa, jotka auttavat enemmän kuin mielellään. Vastavuoroisesti ja rakkaudella. Toisin kuin ilmeisesti sinun perheessäsi...
Tosin, kun sellainen tilanne tulee vastaan, että en jaksa itse tehdä noita mainitsemiasia asioita, käytän mieluummin ostopalveluja kuin rasitan läheisiäni. Henkilökohtaiset menoni ovat pienet, joten minulle jää mahdollisuus ostopalvelujen käyttöön. Varsinkin, kun tietyn iän/terveydentilan vallitessa saan ne alvittomana.
Vierailija kirjoitti:
Anonyymixy kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anonyymixy kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anonyymixy kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihme valitusta. Nykynuoret elävät veronmaksajien kustannuksella 30v saakka. Sitten mennään ekaan työpaikkaan sormi suussa. Jos te haluatte eläkkeet pois tai pienemmiksi ja paikallista sopimista työnantajan ehdoilla niin sahaatte omaa oksaanne. Toki nykyään on kaikenmaailman sijoitusmahdollisuuksia, ei muuta kuin säästämään. Vanhempi polvi jolla on asunnot ja mökit ovat tehneet 40-50v töitä ja säästäneet palkoistaan ja ehkä perineet niin ihmekös että on enemmän varallisuutta kuin nuoremmilla.
Niin eikö ole väärin että koulutettu ihminen tekee töitä saaden 700 kuukaudessa, kun minimieläke on 836.
Olen joskus ollut suurten ikäluokkien kanssa tehdastöissä, järkyttävän isot palkat, paljon olivat sairaslomilla ja olivat kovia lakkoilemaan, työtahti oli hidas verrattuna nykypäivän työhön ja työntekijöitä oli enemmän. Tuo tehdas on loppu niinkuin monelle muullekin tehtaalle kävi ja niin hyviä palkkoja kuin noissa tehtaissa oli, ei enää ole.
Koulutetun ihmisen ei pidä mennä palkkatöihin vaan tulee perustaa oma yritys, voi itse määrätä palkkansa.
Asiakkaita ei tule riittämään nykyisillekään yrityksille, suuri ikäluokka nyt 75-vuotiaita.
Itsellä ei ole esim. rahaa käydä parturissa, kun tulot niin pienet eikä tyttäreni eikä veljen vaimonikaan käy, ei ole vakituisia työpaikkoja. Marketit myy parturisaksia 20 euroa kappale niillä leikkaa hiuksia monta vuotta.
Eipä teillä sitten ole mitään mahdollisuuksia täällä Suomessa, muuttakaa pois kun vielä kykenette.
Taloussanomissa oli että kaupan alalta loppuu 25000 työpaikkaa 10 vuoden sisällä, kun nuoret ei pysty tulemaan eläkeläisten tilalle asiakkaiksi.
On muitakin yritysmahdollisuuksia kuin kauppa, lue sieltä Taloussanomista mille alalle tarvitaan yrittäjiä, tänne Vauva sivuille ei kannata kirjoittaa, ei nää niistä mitään tiedä.
No, kerroppa ne yritykset, kaupan alalla loppuu myös remonttiyritykset, maanrakennusala, lisäksi loppuu palvelualalta partureita ja ravintoloita.
Sairaanhoitaja ja terveydenhoitaja (4)
Sosiaalityön erityisasiantuntijat (2)
Kuulontutkijat ja puheterapeutit (1)
Yleislääkärit (6)
Lastentarhanopettajat (3)
Lähihoitajat (7)
Ylilääkärit ja erikoislääkärit (8)
Psykologit (9)
Erityisopettajat (uusi)
Hammaslääkärit (uusi)
Bioanalyytikot (terveydenhuolto) (uusi)
Kodinhoitajat (kotipalvelutoiminta) (15)
Puhelin- ja asiakaspalvelukeskusten myyjät (10)
Sovellusohjelmoijat (uusi)
Sovellussuunnittelijat (uusi)
Mutta kyllä jokainen eläkeläinen on varmaan tiennyt, että se asunnon siivous maksetaan itse tai sitten asunto on siivoamatta. Tosin kerrostalossa voi tulla häätö.