Isovanhempi haluaa palkkaa lapsenlapsen hoidosta
Äitini ja anoppini ovat molemmat eläkkeellä. Meillä on pieni vauva.
Olen palaamassa töihin tämän vuoden aikana ja yritämme saada pari ensimmäistä kuukautta lapsen hoidon hoidettua niin että mummit hoitavat 2-3 päivää viikossa ja olemme itse vapaalla pari päivää viikossa.
Tämä siksi ettei lasta haluta laittaa tarhaan ennen kuin hän on vuoden ikäinen.
Toinen mummeista on lupautunut hoitamaan lasta vaikka joka päivä, eikä hän tarvitse edes korvausta, mutta olemme kuitenkin ajatelleet maksaa hänelle n. 30€/päivä jos hän vain rahan huolii.
Toinen mummi (äitini) taas pyytää 80€/päivä (8 h) palkkaa. Vaikka olisi kyseessä vain 4 hoitopäivää kuukaudessa.
Ymmärrän hyvin että sukulaisia tai perhettä ei voi pyytää tekemään puoli ilmaiseksi töitä... mutta tuntuuhan se vähän oudolta että joutuu isovanhemmalle maksamaan ihan kunnon palkkaa siitä että hän viettää aikaa lapsenlapsensa kanssa? Vai enkö vain ymmärrä jotain?
Tässä tapauksessa isovanhempi on siis eläkkeellä ja puuhastelee niitä näitä kotona, jos ei tule hoitamaan.
Lisään vielä että olemme läheisiä äitini kanssa ja hän on tehnyt selväksi että haluaa kuitenkin viettää aikaa lapsenlapsen kanssa.
Kommentit (410)
Vierailija kirjoitti:
Minä tunnen vain sellaisia mummoja jotka hoitavat silloin tällöin ja ilmaiseksi, kun heille sopii. Ap. tapauksessa on tarve vain väliaikaisesta hoidosta.
Minä en voisi hoitaa, koska olen vielä töissä. Mutta jos olisin jo eläkkeellä, niin hoitaisin tuon ajan ilmaiseksi ja tulevaisuudessakin pieniä aikoja, mutta vakituiseksi hoitajaksi en valitettavasti jaksaisikaan ruveta, eikä minua varmaan tahdottaisikaan.
Mistä väliaikaisesta hoidosta tossa nyt muka on kyse? Säännöllisestä, pienen lapsen hoidostahan tuossa on puhe.
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä h-e-l-v-e-t-t-i-ä??? Luin vasta ekan sivun mutta olen aivan järkyttynyt kommenteista, joissa ap:n äidin pyyntöä pidetään aivan oikeutettuna ja kohtuullisena. Suomen täytyy olla ainoa maa maailmassa, jossa jollekulle saattaa edes pälkähtää mieleen pyytää palkkaa oman lapsenlapsensa hoidosta! Ymmärrän, että kulut katetaan, mutta minkäänlaista palkkaa on täysin sairasta pyytää tai maksaa. Jos ei jaksa tai huvita olla lapsenlapsen kanssa, niin sitten ei ole. Tuskin lapsikaan nauttii olemisesta sellaisen isovanhemman kanssa, joka tekee sitä vain rahan takia.
Itselleni on ihan selkäytimessä, että kun olen lapsen tähän maailmaan synnyttänyt, niin tuen häntä parhaani mukaan kaikessa. Jos hän tarvitsee esimerkiksi lapsenhoitoapua, niin luonnollisesti sitä annan. En ikinä pyytäisi lapseltani rahaa MISTÄÄN.
Miten niin vain rahasta? Kyllähän lapsenlapsen kanssa haluaa olla, sen vapaaehtoisen olon ulkopuolisesta työstähän tässä pyydetään palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tunnen vain sellaisia mummoja jotka hoitavat silloin tällöin ja ilmaiseksi, kun heille sopii. Ap. tapauksessa on tarve vain väliaikaisesta hoidosta.
Minä en voisi hoitaa, koska olen vielä töissä. Mutta jos olisin jo eläkkeellä, niin hoitaisin tuon ajan ilmaiseksi ja tulevaisuudessakin pieniä aikoja, mutta vakituiseksi hoitajaksi en valitettavasti jaksaisikaan ruveta, eikä minua varmaan tahdottaisikaan.Mistä väliaikaisesta hoidosta tossa nyt muka on kyse? Säännöllisestä, pienen lapsen hoidostahan tuossa on puhe.
Puhe on juuri väliaikaisesta hoidosta. Pari kuukautta ja korkeintaan 4 päivää kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en voisi hoitaa, koska olen vielä töissä. Mutta jos olisin jo eläkkeellä, niin hoitaisin tuon ajan ilmaiseksi ja tulevaisuudessakin pieniä aikoja, mutta vakituiseksi hoitajaksi en valitettavasti jaksaisikaan ruveta, eikä minua varmaan tahdottaisikaan.Mistä väliaikaisesta hoidosta tossa nyt muka on kyse? Säännöllisestä, pienen lapsen hoidostahan tuossa on puhe.
Puhe on juuri väliaikaisesta hoidosta. Pari kuukautta ja korkeintaan 4 päivää kuussa.
Eli säännöllisestä työstä. Tekisitkö itse palkatta muutaman kk töitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin, jos en olisi töissä hoitaisin jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En koe työksi oman lapsen lapsen hoitamista.
Huh en kyllä jaksaisi hoitaa pientä vauvaa. Siinähän menisi kaksi päivää aina palautuessa. Isommat ok, mutta ei pieni vauva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En koe työksi oman lapsen lapsen hoitamista.
Vai niin, moni muu pitää työnä 8h/pvä lapsenhoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin, jos en olisi töissä hoitaisin jne
Mutta tekisitkö työtäsi ilman palkkaa, kysyin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä h-e-l-v-e-t-t-i-ä??? Luin vasta ekan sivun mutta olen aivan järkyttynyt kommenteista, joissa ap:n äidin pyyntöä pidetään aivan oikeutettuna ja kohtuullisena. Suomen täytyy olla ainoa maa maailmassa, jossa jollekulle saattaa edes pälkähtää mieleen pyytää palkkaa oman lapsenlapsensa hoidosta! Ymmärrän, että kulut katetaan, mutta minkäänlaista palkkaa on täysin sairasta pyytää tai maksaa. Jos ei jaksa tai huvita olla lapsenlapsen kanssa, niin sitten ei ole. Tuskin lapsikaan nauttii olemisesta sellaisen isovanhemman kanssa, joka tekee sitä vain rahan takia.
Itselleni on ihan selkäytimessä, että kun olen lapsen tähän maailmaan synnyttänyt, niin tuen häntä parhaani mukaan kaikessa. Jos hän tarvitsee esimerkiksi lapsenhoitoapua, niin luonnollisesti sitä annan. En ikinä pyytäisi lapseltani rahaa MISTÄÄN.
Miten niin vain rahasta? Kyllähän lapsenlapsen kanssa haluaa olla, sen vapaaehtoisen olon ulkopuolisesta työstähän tässä pyydetään palkkaa.
Eli lapsenlapsen kanssa oleminen sen 4 päivää kuukaudessa on niin vastenmielistä, ettei sitä tee ilman palkkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli lapsenlapsen kanssa oleminen sen 4 päivää kuukaudessa on niin vastenmielistä, ettei sitä tee ilman palkkaa?
😅 No ei. Ei tee töitä ilman palkkaa, vissi ero. Mistä sä revit ton vastenmielisyyden?
Kyse oli siis kahdeksasta päivästä ei pienen vauvan vaan 10-12-kuisen kanssa. Kenelle se sitten on paljon ja kenelle ei.
Minusta tosin suunnitelma on hassu, kun tuossa kohtaa isä voisi olla hyvin kotona muutaman kuukauden. Tulonmenetyksiä aiheutuisi hyvin vähän, koska verotus tasaa tosi mukavasti loppuvuoden tulojen pienenemistä.
Täällä menee nyt sekaisin tunnehöyryissä isovanhemmuus ja lastenhoito. Tottakai isovanhemmat haluavat olla lastenlastensa kanssa, mutta ei ole oikein käyttää sukulaisuussuhdetta velvoittavana sitouttamaan työhön. Isovanhempien tehtävä ei ole hoitaa lastenlapsia vain siksi, että näin sitä laatuaikaa saa. Sen pitäisi mennä nimenomaan niin, että sitä yhdessäoloa tuetaan, se mahdollistetaan, ei niin, että velvoitetaan, jotta itse pääsee töihin.
Mikäli ymmärsin oikein, niin mummon hinta oli 80e/päivä 8 tunnin työstä. Kuukausipalkka mummolla olisi 1600e ilman eläke ja sivukuluja, eli vastaisi n. 2000 euron kuukausipalkkaa. Kyllä mummo osaa ainakin itsensä hinnoitella.
Ap punnitsee sitten itse, maksaako 250 e/kk päiväkotiin ja ottaa samalla suuremman koronariskin, vai 320 euroa mummolle neljästä päivästä. Onhan toi nyt ihan kiskurihinta omalta vanhemmalta.
Ehkäpä mummo tietää, että jos hän antaa pikkusormen, viedään koko käsi. Sisareni käytti äitimme avuliaisuutta hyväksi kuuden vuoden ajan. Lapsi oli mummolassa 5 vrk viikossa, siis todellakin yötä päivää. Mummo maksoi ruuatkin vähistä rahoistaan ja raahusti lapsen kanssa kauppareissut.
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä mummo tietää, että jos hän antaa pikkusormen, viedään koko käsi. Sisareni käytti äitimme avuliaisuutta hyväksi kuuden vuoden ajan. Lapsi oli mummolassa 5 vrk viikossa, siis todellakin yötä päivää. Mummo maksoi ruuatkin vähistä rahoistaan ja raahusti lapsen kanssa kauppareissut.
Elämän realiteettia👍
Vierailija kirjoitti:
Eli osat vaihtuivat, mummosta tehtiin äiti, kun ei kotileikki kiinnostanut.
Älkää nyt ruokkiko trollia, kyseessä on selkeästi aprillipäivän huono provo.
Ap toivookin pöyristyneitä kommentteja siitä miten isovanhemmilla ei ole velvollisuutta hoitaa lapsia monta päivää viikossa, vaan heillä on oikeus viettää eläkepäivät miten huvittaa.
Samaa mieltä, koko vauva.fi palstan voisi lopettaa. Mutta sekin pitää ymmärtää, että jokaisella on omat mielipiteensä ja elämänkokemuksensa. Tällä palstalla jokainen puolustaa omia näkemyksiään ainoina oikeina ja toiset hyökkää heti kimppuun. Elämässä ei ole voittajia ja meitä jokaista yhdistää KUOLEMA eli siinä suhteessa olemme samalla viivalla, ainakin viivan päätepisteessä. Joten koitetaan ymmärtää erilaisuutta. Jokainen meistä on tullut tänne oppimaan, ihan jokainen. Uskon, että tänne maailmaan täydellisten ei tarvitse syntyä. Lisäksi tämä korona aika on selkeästi vaikuttanut ihmisten mieleen, kun sosiaalisuus on vähentynyt.