Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isovanhempi haluaa palkkaa lapsenlapsen hoidosta

Vierailija
01.04.2021 |

Äitini ja anoppini ovat molemmat eläkkeellä. Meillä on pieni vauva.
Olen palaamassa töihin tämän vuoden aikana ja yritämme saada pari ensimmäistä kuukautta lapsen hoidon hoidettua niin että mummit hoitavat 2-3 päivää viikossa ja olemme itse vapaalla pari päivää viikossa.
Tämä siksi ettei lasta haluta laittaa tarhaan ennen kuin hän on vuoden ikäinen.

Toinen mummeista on lupautunut hoitamaan lasta vaikka joka päivä, eikä hän tarvitse edes korvausta, mutta olemme kuitenkin ajatelleet maksaa hänelle n. 30€/päivä jos hän vain rahan huolii.

Toinen mummi (äitini) taas pyytää 80€/päivä (8 h) palkkaa. Vaikka olisi kyseessä vain 4 hoitopäivää kuukaudessa.

Ymmärrän hyvin että sukulaisia tai perhettä ei voi pyytää tekemään puoli ilmaiseksi töitä... mutta tuntuuhan se vähän oudolta että joutuu isovanhemmalle maksamaan ihan kunnon palkkaa siitä että hän viettää aikaa lapsenlapsensa kanssa? Vai enkö vain ymmärrä jotain?

Tässä tapauksessa isovanhempi on siis eläkkeellä ja puuhastelee niitä näitä kotona, jos ei tule hoitamaan.
Lisään vielä että olemme läheisiä äitini kanssa ja hän on tehnyt selväksi että haluaa kuitenkin viettää aikaa lapsenlapsen kanssa.

Kommentit (410)

Vierailija
321/410 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä yhtään miksi ap haukutaan.

Kysehän on vain muutamasta päivästä kuussa.

Vierailija
322/410 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaaha..en antaisi lasta mummolle joka vaatii palkkaa. Mieluummin veisin sitten perhepäivähoitajalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/410 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävä kyllä tarkoitin siinä mielessä että toinen mummi tulee viettämään paljon vähemmän aikaa lapsen kanssa... mutta jos kaikki ovat tilanteeseen tyytyväisiä niin mikäpä siinä. Olet oikeassa siinä asiassa.

====

Määrä ja laatukaan ei aina ole sama asia.

Omista isovanhemmista muistan, että se jonka kanssa olin enemmän, ei suinkaan ollut se, kenestä pidin enemmän.

Miksi tulee viettämään vähemmän aikaa?

Vierailija
324/410 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen työelämässä oleva mummo, joten olen kaiketi itsekäs, kun en jää töistä pois, kun lapsenlapsi lähtee tarhaan? Silloin kun hankkii lapsia, on todella hyvä miettiä etukäteen, miten lapset hoidetaan, kun vanhempien pitää mennä töihin. Inhottavaa syyllistämistä tällä palstalla. Jokainen isovanhempi hoitaa oman jaksamisensa mukaan. Tiedätte itse, kun ikää on 60+ ja siitä ylöspäin, että aina ei jaksa. Älkää hankkiko lapsia, jos ette heistä pysty huolehtimaan, kiitos.

Vierailija
325/410 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaaha..en antaisi lasta mummolle joka vaatii palkkaa. Mieluummin veisin sitten perhepäivähoitajalle.

Miksi maksaisit oerhepäivähoitajalle mieluummin kuin mummolle tehdystä työstä?

Vierailija
326/410 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen työelämässä oleva mummo, joten olen kaiketi itsekäs, kun en jää töistä pois, kun lapsenlapsi lähtee tarhaan? Silloin kun hankkii lapsia, on todella hyvä miettiä etukäteen, miten lapset hoidetaan, kun vanhempien pitää mennä töihin. Inhottavaa syyllistämistä tällä palstalla. Jokainen isovanhempi hoitaa oman jaksamisensa mukaan. Tiedätte itse, kun ikää on 60+ ja siitä ylöspäin, että aina ei jaksa. Älkää hankkiko lapsia, jos ette heistä pysty huolehtimaan, kiitos.

Otitko nyt jotenkin henkilökohtaisesti tämän? Kai se on ihan tapauskohtaista miten isovanhemmat jaksaa. Jos on työelämässä niin ei tietenkään jaksa samaan tapaan kuin kotona oleva hyväkuntoinen juuri varhain eläkkeelle jäänyt henkilö.

Vierailija
327/410 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa rahalla joku ulkopuolinen hoitamaan vauvaa, älkääkä sotkeko raha-asioita lähisukulaisten suhteisiin. Mummot ja papat olkoot lastenlasten kanssa muuten vain, ei työsuhteessa.

Vierailija
328/410 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovatko mummot ottaneet huomioon, että he joutuvat maksamaan veroa palkastaan ja teidän tulee maksaa työnantajana sosiaalikulut.

Vierailija
329/410 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovatko mummot ottaneet huomioon, että he joutuvat maksamaan veroa palkastaan ja teidän tulee maksaa työnantajana sosiaalikulut.

Toivottavasti saavat rahan ihan vain lahjana eikä siitä tarvitse masaa mitään veroja. 

Vierailija
330/410 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyyhän vanhempien ottaa huomioon myös vakuutusasiat, jos palkkaavat mummon hoitajaksi.

Vierailija
331/410 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka haluaa, että vanha ihminen hoitaa hänen lastaan vaikka hänelle kuuluisi olla nyt eläkkeellä ilman mitään työvelvollisuuksia? Antakaa vanhusten olla vaan. 

Vierailija
332/410 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyyhän vanhempien ottaa huomioon myös vakuutusasiat, jos palkkaavat mummon hoitajaksi.

Niinpä; siksi työsopimus.

Vierailija
333/410 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, tuntuupa oudolta, mutta isovanhemmat ovat erilaisia! Itse hoitaisin ilmaiseksi jos voisin jotenkin auttaa lapsiani ja olisi siihen mahdollisuus (eläkkeellä, kohtuullinen välimatka ym). En kuitenkaan joka päivä, koska haluaisin tehdä välillä myös omia asioita ja en varmaan jaksaisikaan. Mutta siitähän ei nyt ollut kyse.

Ottakaa se isovanhempi joka haluaa tulla, ei päiväpalkkaa, mutta muistaisin pari kertaa vuodessa esim jollain kivalla lahjakortilla (kampaaja, hyvä ravintola, teatteri, mistä nyt sitten tykkääkin).

Vierailija
334/410 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae oikea hoitopaikka. Mummot voivat sitten halutessaan ottaa lasta kylään. Itse en sitoutuisi moiseen hoitojärjestelyyn ollenkaan.

Vierailija
335/410 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otitko nyt jotenkin henkilökohtaisesti tämän? Kai se on ihan tapauskohtaista miten isovanhemmat jaksaa. Jos on työelämässä niin ei tietenkään jaksa samaan tapaan kuin kotona oleva hyväkuntoinen juuri varhain eläkkeelle jäänyt henkilö.

En ottanut henkilökohtaisesta vaan minua ottaa päähän ihmiset, jotka käyttävät kilttejä vanhuksia hyväkseen. Yksi tuttu ihminen on kanssa valjastettu päivähoitajaksi lapsenlapsilleen. Hän ei kehtaa sanoa lapsilleen, että ei jaksa. Peukut mummolle, joka pyysi rahaa viikottaisesta työstään. Mummon rooli ei ole olla perhepäivähoitaja, vaan mummo. Mummon ja lapsenlapsen suhde on maailman ihanin, kun se perustuu vapaaehtoisuuteen eli silloin hoidetaan, kun omat voimavarat antaa myöden. Oletteko ajatelleet sitä, miksi naiselle tulee vaihdevuodet ja ei kykene lisääntymään? Ja mitä estrogeenin vähyys tai testosteronin puute tekee miehille? Ette varmaan, kun olette niin täynnä itseänne ja omaa elämäänne nuoruuden huumassa. Näiden lapsenlasten lisäksi voi hoidettavana olla omat dementoineet vanhemmat. Eipä muuta.

Vierailija
336/410 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhusten? Milloin ihminen on vanhus? Kuinka monella oikeasti vanhuksella on hoidettavan ikäisiä lapsenlapsia? Olen 53v enkä mielestäni mikään vanhus. Anoppini oli 49v, kun hänestä tuli ekaa kertaa isoäiti. Vanhus?

Vierailija
337/410 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä h-e-l-v-e-t-t-i-ä??? Luin vasta ekan sivun mutta olen aivan järkyttynyt kommenteista, joissa ap:n äidin pyyntöä pidetään aivan oikeutettuna ja kohtuullisena. Suomen täytyy olla ainoa maa maailmassa, jossa jollekulle saattaa edes pälkähtää mieleen pyytää palkkaa oman lapsenlapsensa hoidosta! Ymmärrän, että kulut katetaan, mutta minkäänlaista palkkaa on täysin sairasta pyytää tai maksaa. Jos ei jaksa tai huvita olla lapsenlapsen kanssa, niin sitten ei ole. Tuskin lapsikaan nauttii olemisesta sellaisen isovanhemman kanssa, joka tekee sitä vain rahan takia.

Itselleni on ihan selkäytimessä, että kun olen lapsen tähän maailmaan synnyttänyt, niin tuen häntä parhaani mukaan kaikessa. Jos hän tarvitsee esimerkiksi lapsenhoitoapua, niin luonnollisesti sitä annan. En ikinä pyytäisi lapseltani rahaa MISTÄÄN.

Vierailija
338/410 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä on kyllä eroa, oletko 50, 60, 70 vai 80 vuotias ja mikä elämäntilanteesi ja terveytesi on. Valitettavasti.

Vierailija
339/410 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä h-e-l-v-e-t-t-i-ä??? Luin vasta ekan sivun mutta olen aivan järkyttynyt kommenteista, joissa ap:n äidin pyyntöä pidetään aivan oikeutettuna ja kohtuullisena. Suomen täytyy olla ainoa maa maailmassa, jossa jollekulle saattaa edes pälkähtää mieleen pyytää palkkaa oman lapsenlapsensa hoidosta! Ymmärrän, että kulut katetaan, mutta minkäänlaista palkkaa on täysin sairasta pyytää tai maksaa. Jos ei jaksa tai huvita olla lapsenlapsen kanssa, niin sitten ei ole. Tuskin lapsikaan nauttii olemisesta sellaisen isovanhemman kanssa, joka tekee sitä vain rahan takia.

Itselleni on ihan selkäytimessä, että kun olen lapsen tähän maailmaan synnyttänyt, niin tuen häntä parhaani mukaan kaikessa. Jos hän tarvitsee esimerkiksi lapsenhoitoapua, niin luonnollisesti sitä annan. En ikinä pyytäisi lapseltani rahaa MISTÄÄN.

Sä olet niin oikeassa. Tämä palsta kerää kokoon Suomen tyhmimmät ihmiset. Päähäni piirtyy kuva Hervannan slummissa asuvasta merkonomikoulutuksen saaneesta kaupan kassasta tai lähihoitajasta, joka ostaa rippilahjaksi tänä päivänä kalvosinnapit. Joka vaihtaa jouluverhot ja tappaa matot ulkona piiskalla ja tykkää Kaija Koosta, kun juo lonkeroa. Jolle ulkona syöminen tarkoittaa Kotipizzaan menemistä. Kun nämä ihmiset ovat äänessä, jälki on tätä.

Vierailija
340/410 |
02.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tunnen vain sellaisia mummoja jotka hoitavat silloin tällöin ja ilmaiseksi, kun heille sopii. Ap. tapauksessa on tarve vain väliaikaisesta hoidosta.

Minä en voisi hoitaa, koska olen vielä töissä. Mutta jos olisin jo eläkkeellä, niin hoitaisin tuon ajan ilmaiseksi ja tulevaisuudessakin pieniä aikoja, mutta vakituiseksi hoitajaksi en valitettavasti jaksaisikaan ruveta, eikä minua varmaan tahdottaisikaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän seitsemän