Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isovanhempi haluaa palkkaa lapsenlapsen hoidosta

Vierailija
01.04.2021 |

Äitini ja anoppini ovat molemmat eläkkeellä. Meillä on pieni vauva.
Olen palaamassa töihin tämän vuoden aikana ja yritämme saada pari ensimmäistä kuukautta lapsen hoidon hoidettua niin että mummit hoitavat 2-3 päivää viikossa ja olemme itse vapaalla pari päivää viikossa.
Tämä siksi ettei lasta haluta laittaa tarhaan ennen kuin hän on vuoden ikäinen.

Toinen mummeista on lupautunut hoitamaan lasta vaikka joka päivä, eikä hän tarvitse edes korvausta, mutta olemme kuitenkin ajatelleet maksaa hänelle n. 30€/päivä jos hän vain rahan huolii.

Toinen mummi (äitini) taas pyytää 80€/päivä (8 h) palkkaa. Vaikka olisi kyseessä vain 4 hoitopäivää kuukaudessa.

Ymmärrän hyvin että sukulaisia tai perhettä ei voi pyytää tekemään puoli ilmaiseksi töitä... mutta tuntuuhan se vähän oudolta että joutuu isovanhemmalle maksamaan ihan kunnon palkkaa siitä että hän viettää aikaa lapsenlapsensa kanssa? Vai enkö vain ymmärrä jotain?

Tässä tapauksessa isovanhempi on siis eläkkeellä ja puuhastelee niitä näitä kotona, jos ei tule hoitamaan.
Lisään vielä että olemme läheisiä äitini kanssa ja hän on tehnyt selväksi että haluaa kuitenkin viettää aikaa lapsenlapsen kanssa.

Kommentit (410)

Vierailija
21/410 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummu ei taida tässä olla ns. sääntöjen laatijan asemassa.

Kerrot mummille että jos kiinnostaa olla lapsenlapsen elämässä niin hoidat hymyssä suin ilman marmatusta aina kun on tarve. Aikaahan hänellä on vain. Muussa tapauksessa toteat hänet epäluotettavaksi ja siitä syystä tekeväsi asian suhteen luotettavan pitkäkestoisen ratkaisun asian niin ettei siihen mummu sisälly, tulevaisuudessakaan. Nauttikoon ajastaan sitten itsekseen.

Toivottavasti tämä oli sarkasmia.

Vierailija
22/410 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt ap lopettaa tuon tekopyhyyden ja vie lapsen päivähoitoon jos ei kerran ole itse valmis hoitamaan lastansa kotona. Tuollainen isovanhempien järjestelmällinen hyväksikäyttö on kuvottavaa! Ilmeisesti mummojen pitää tulla vielä teille päiväksi, eli ts. heillä ei olisi mahdollisuutta minkäänlaiseen omaan tekemiseen päivän aikana. On ok viedä lapset isovanhemmille hoitoon silloin tällöin, mutta kolme kertaa viikossa on pelkästään hyväksikäyttöä, jos siitä ei ole edes valmis maksamaan minimihintaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/410 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrot mummille että jos kiinnostaa olla lapsenlapsen elämässä niin hoidat hymyssä suin ilman marmatusta aina kun on tarve. Aikaahan hänellä on vain. Muussa tapauksessa toteat hänet epäluotettavaksi ja siitä syystä tekeväsi asian suhteen luotettavan pitkäkestoisen ratkaisun asian niin ettei siihen mummu sisälly, tulevaisuudessakaan. Nauttikoon ajastaan sitten itsekseen.

Ja lapsesi menettää toisen mumminsa.

Minulla kävi noin. Ei mene niille lapsille synttärirahoja, ei lähde lapset ulkomaille kanssani, ei viikonloppuja mökillä tai mummolassa. Toisen tyttäreni lapset saavat.

Tyttäreni oli sitä mieltä, että minun olisi pitänyt jaksaa kaksi kuukautta hoitaa joka päivä ilmaiseksi n. 8 tunti lapsia. Kerroin, etten jaksa, olin juuri jäänyt eläkkeelle ja se oli suuri muutos elämässäni, joka vei voimia. Tarvitsin aikaa tottua ja hengähtää, tyttäreni ei ymmärtänyt.

Vierailija
24/410 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Puuhastelee niitä näitä". Melko vähättelevästi sanottu. Sellaistahan elämä on.

Vierailija
25/410 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekös te saa kotihoidontuen palkkojenne päälle? Sen verran voitte siis ainakin hoitajille hyvillä mielin maksaa.

Vierailija
26/410 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pidän kohtuullisena maksaa jonkinlaista korvausta lapsen säännöllisestä hoidosta isovanhemmalle, varsinkin jos se tulee teidän aloitteestanne. Mutta Mll lastenhoitajankin saa halvemmalla kuin 80e/työpäivä (riippuu tietysti päivän pituudesta), joten tuo summa kuulostaa aika isolle. Teidän tapauksessanne kannattanee pyytää hoitajaksi sitä isovanhempaa, joka vapaaehtoisesti haluaa hoitaa, äitisi ei selvästi halua. Hänellä ei ole velvollisuutta hoitaa lastanne, jos hän ei halua käyttää aikaansa lapsen hoitoon ja luoda lapsenlapseensa läheistä suhdetta, se on hänen oma päätöksensä.

Ai nykyäänkö läheisen suhteen luominen tarvitsee lapsen hoitamista ilmaiseksi 8 h/pvä. Koskaan ei äitini eikä anoppini hoitaneet lapsia päätyökseen ja silti välit olivat heidän kuolemaansa asti erittäin läheiset. Kaikessa lapseni mummejaan auttoivat vielä aikuisenakin.

Vierailija
27/410 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä 80e /päivä oman lapsenlapsen hoitamisesta kuulostaa ihan järkyttävältä. Mitä järkeä edes mennä töihin, kun päiväpalkka valuu omalle vanhemmalle. Ja av:lla sympatiseerataan tällaista isovanhempaa. En ole koskaan kuullutkaan tällaisesta. Kai nyt sentään sitten verokortin kanssa ja kuitti annetaan? Lakisääteiset kahvitauot, miten ne ajateltiin?

Ja sinusta on oikeasti ihan kohtuullista vaatia saada tienata toisen ihmisen ilmaistyöllä? Koska juuri niinhän ap haluaa tässä tehdä.

Vierailija
28/410 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen vähän miten vihamielisiä kommentteja täällä satelee.

Lisättäköön vielä ettei kukaan ole vaatimassa keneltäkään mitään. Asiaa on varovaisesti kyselty ja toinen mummi ilmoitti palkan millä suostuu hoitamaan. Kysehän ei ole kuin muutamasta päivästä kuukaudessa, eli ei mikään säännöllinen juttu.

En itse tosiaan tiedä mitä mieltä olen asiasta, siksi kyselin täältä muiden mielipiteitä. En itsekään tekisi ilmatteeks töitä edes sukulaisille, mutta ehkä voisin autella rakkaan lapsen hoidossa silloin tällöin, JOS minulla ei olisi muutakaan puuhaa... 

Ja täysin itsestään selvää että kaikki kulut olisi korvattu (bensat/ruoat/tekemiset yms).

Siihenhän tilanne ikävä kyllä menee että toinen mummeista on se joka tulee lasta enemmän hoitamaan koska hän haluaa hoitaa, toinen mummi ei.

t. AP

Vierailija
29/410 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kiitos ilmoituksesta. Laitatko sitten oven jälkeesi kiinni. Ai niin.. perinnönjakoon on turha tulla notkumaan."

Vierailija
30/410 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap voi kertoa äidilleen, ettei pysty moista summaa maksamaan ja tuossa tapauksessa he laittavat lapsen toiselle mummolle/perhepäivähoitoon. Mummo voi sitten päättää itse haluaako hoitaa halvemmalla vai ei. Tuommoisen summan pyytäminen kertoo siitä, ettei hän haluaisi sitoutua hoitovastuuseen. Lapsenlapsen kanssa voi olla paljon tekemisissä myös muuten, on oikeasti aika paljon pyydetty jos haluaa joka viikko mummon apuun työpäiviensä ajaksi. Jos mummo itse haluaa hoitaa, se on tietysti ok, mutta ei sitä voi vaatia. Eläkeläisellä on oikeus omaan elämäänsä myös.

Vierailija
31/410 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyseessä kahden kuukauden homma päivän kaksi viikossa, niin omituista, että ei voi hoitaa ilmaiseksi. Ei tulisi mieleenkään ottaa rahaa, mutta olettaisin, että pidetään huolta, että ruokaa ja kahvia löytyy. Lisäksi haluaisin tukea tyttäreni töihin paluuta, jotta hänen taloudellinen tilanne ei kärsi lyhyellä tai pitkällä tähtäimellä. Voisin jopa hoitaa kerran viikossa jonkun muunkin lasta ilmaiseksi tuon ajan jos heillä olisi tiukka paikka ja olisin eläkkeellä. 

Otathan itsekin sitten sen 80 euroa palveluksista, kun oma äiti on sen verran vanha, että tarvitsee apua? 

Vierailija
32/410 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt ymmärrä aloittajaa lainkaan.

Jos olet palaamassa töihin, lapsi menee päiväkotiin.

Kaksi eri mummoa hoitamassa eri palkoilla ja erilaisilla tyyleillä ja tavoilla. Saat kyllä elämääsi säätämistä, eripuraa, välirikkoa ja hankaluuksia.

Päiväkotikin maksaa, kyllä, mutta siellä ammattilaiset tekevät oikella palkalla työtään, he ovat lastenhoidon asiantuntijoita tämän päivän tiedoilla ja taidoilla.

Anna niiden mummojen olla mummoja, jotka tekevät kivoja juttuja lapsesi kanssa kun heille sopii ja päivähoito tulee ammattilaisten puolelta.

Kaikki ovat tyytyväisiä ja sovussa.

Vierailija
33/410 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisättäköön vielä ettei kukaan ole vaatimassa keneltäkään mitään. Asiaa on varovaisesti kyselty ja toinen mummi ilmoitti palkan millä suostuu hoitamaan. Kysehän ei ole kuin muutamasta päivästä kuukaudessa, eli ei mikään säännöllinen juttu.

En itse tosiaan tiedä mitä mieltä olen asiasta, siksi kyselin täältä muiden mielipiteitä. En itsekään tekisi ilmatteeks töitä edes sukulaisille, mutta ehkä voisin autella rakkaan lapsen hoidossa silloin tällöin, JOS minulla ei olisi muutakaan puuhaa... 

Ja täysin itsestään selvää että kaikki kulut olisi korvattu (bensat/ruoat/tekemiset yms).

Siihenhän tilanne ikävä kyllä menee että toinen mummeista on se joka tulee lasta enemmän hoitamaan koska hän haluaa hoitaa, toinen mummi ei.

t. AP

Miten niin ikävä kyllä? Jos toinen haluaa tehdä ilmaiseksi ja toinen ei, niin mitä ikävää siinä on kenenkään kannalta jos se innokkaampi tekee enemmän? Ajatteletko, että se toinen mummi vaan bluffaa ja olisikin oikeasti halunnut tehdä orjatyötä?

Vierailija
34/410 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kummaltakin puolelta isovanhemmat olisivat loukkaantuneet syvästi jos olisin ehdottanut rahaa oman lapsen lapsen kanssa olemisesta.

Meillä jopa anoppi otti töistä palkatonta että sai hoitaa lasta.

Vierailija
35/410 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ehkä voisin autella rakkaan lapsen hoidossa silloin tällöin, JOS minulla ei olisi muutakaan puuhaa..."

Niin millaisia ne sun työpäivät ja -ajat on, jos vauvan hoitaminen sillä aikaa on pientä auttelua jos nyt ei muutakaan tekemistä ole? Ehkä vaan itse jäät vielä vauvan kanssa kotiin kun ei se työsi niin kovin tärkeältä kuulosta.

Vierailija
36/410 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kyseessä kahden kuukauden homma päivän kaksi viikossa, niin omituista, että ei voi hoitaa ilmaiseksi. Ei tulisi mieleenkään ottaa rahaa, mutta olettaisin, että pidetään huolta, että ruokaa ja kahvia löytyy. Lisäksi haluaisin tukea tyttäreni töihin paluuta, jotta hänen taloudellinen tilanne ei kärsi lyhyellä tai pitkällä tähtäimellä. Voisin jopa hoitaa kerran viikossa jonkun muunkin lasta ilmaiseksi tuon ajan jos heillä olisi tiukka paikka ja olisin eläkkeellä. 

Otathan itsekin sitten sen 80 euroa palveluksista, kun oma äiti on sen verran vanha, että tarvitsee apua? 

Hei kiva, tuletko sinä tekemään minunkin päivätyöni ilmaiseksi, jotta minä saan mennä mieluisampaan ja paremmin palkattuun työhön?

Vierailija
37/410 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitisi halvemmalla avun kaupungilta ja ostamalla, joten suunnitelmasi ontuu.

Vierailija
38/410 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei kiva, tuletko sinä tekemään minunkin päivätyöni ilmaiseksi, jotta minä saan mennä mieluisampaan ja paremmin palkattuun työhön?

Jono.

Tule siivoamaan minulle kerran viikossa ja hoitamaan pihaani. Ihanaa, että teet ilmaista työtä.

Vierailija
39/410 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

t. AP

Ettehän te itsekään halua hoitaa omaa lastanne ilmaiseksi tai pelkän kotihoidontuen turvin, miksi jonkun muu pitäisi?

Vierailija
40/410 |
01.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt ap lopettaa tuon tekopyhyyden ja vie lapsen päivähoitoon jos ei kerran ole itse valmis hoitamaan lastansa kotona. Tuollainen isovanhempien järjestelmällinen hyväksikäyttö on kuvottavaa! Ilmeisesti mummojen pitää tulla vielä teille päiväksi, eli ts. heillä ei olisi mahdollisuutta minkäänlaiseen omaan tekemiseen päivän aikana. On ok viedä lapset isovanhemmille hoitoon silloin tällöin, mutta kolme kertaa viikossa on pelkästään hyväksikäyttöä, jos siitä ei ole edes valmis maksamaan minimihintaa!

Jos olisit lukenut ennen kuin aloit höyryämään, vanhemmat eivät aikoneet tehdä täyttä viikkoa, vaan ovat siis osittain kotona ja puhuttiin 2-3 päivästä viikossa, eli vastahakoiselle tulisi ehkä se 8 päivää kahden kuukauden aikana. Nämä isovanhemmat lähettivät ennen lapset isovanhemmille koko kesäksi ja nyt on aivan kamalaa kun joutuu omaa lastaan hoitamaan 8 päivän ajan kahdessa kuukaudessa. Jää oma tekeminen vähälle, kun on vain ne jäljelle jäävät 53 päivää.

Älkää hoitako lapsenlapsianne, mutta sitten on syytä olla vinkumatta jos lapsenne eivät ole järin kiinnostuneita auttamaan teitä kun vanhuus iskee ja tarvitsee apua. Senkus ostatte apua ja jätätte sen lasten hyväksikäytön.   

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän neljä