Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä töitä voin hakea sosiologian maisterin koulutuksella?

Vierailija
31.03.2021 |

Valmistun pian yhteiskuntatieteiden maisteriksi pääaineena sosiologia.

Koulutukseni ei johda ammattiin, kuten esimerkiksi opettajaksi, eikä tarkoituksenani ole hankkia niin sanottua ammatillista pätevyyttä koulutuksen kautta, vaan tarkoituksenani on erikoistua työelämässä.

Mitä töitä voin hakea sosiologian maisterin tutkinnolla? Kyse on niin sanotusta generalistisesta yliopistoalasta. Mihin töihin pääsee millä tahansa korkeakoulututkinnolla?

Ja älkää esitelkö niin sanottuja ammattiin johtavia koulutuksia vaihtoehdoksi.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein harjoittelussa ja tutkimusavustajan töissä hommani tehokkaasti ja kiitetysti, mutta en edelleenkään hahmota, miten tuo olisi reitti varsinaiseen työelämään.

Vierailija
22/48 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiologi minäkin. Opiskeluajan tein siivoojan töitä, valmistumisen jälkeen työkkäriin töihin, sieltä kunnalle työllistämistä edistävään projektiin projektityöntekijäksi ja sen jälkeen kahdessa eri kunnassa vakkarina esimieshommissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt alkaa jo pelottavasti tuntua siltä, ettei ap:lla ole mitään työkokemusta. Haitko kesäksi harjoittelupaikkaa? Meidän virastossa oli yli 20 paikkaa haussa julkisesti valtiolle.fi:ssä.

Tunnetko kyseisen palvelun? Sieltä löytyy myös muina vuodenaikoina harjoittelupaikkoja.

Vierailija
24/48 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, ja pointtini oli, että jos generalisti ei pääse kiinni oikeanlaisiin verkostoihin, niin silloin on aika vaikea tie edessä. Itse en ollut erityisen sosiaalinen tai kiinnostunut samoista yhteiskunnallisista tavoitteista kuin muut alallani, joten lopputulema ei ollut mikään ihme.

Se työtön sosiologi

Joo. Sama ongelma mulla.

T. Ap

Itse olen introvertti, puhevikainen ja epäsosiaalinen sosiologi ilman verkostoja ja silti onnistuin työllistymään hyvin.

Turha vajota mohinkään itsesääliin.

Vierailija
25/48 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt alkaa jo pelottavasti tuntua siltä, ettei ap:lla ole mitään työkokemusta. Haitko kesäksi harjoittelupaikkaa? Meidän virastossa oli yli 20 paikkaa haussa julkisesti valtiolle.fi:ssä.

Tunnetko kyseisen palvelun? Sieltä löytyy myös muina vuodenaikoina harjoittelupaikkoja.

Mitä työtehtäviä oli haussa? Niin tiedän hakea ensi kerralla.

T. Ap

Vierailija
26/48 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, ja pointtini oli, että jos generalisti ei pääse kiinni oikeanlaisiin verkostoihin, niin silloin on aika vaikea tie edessä. Itse en ollut erityisen sosiaalinen tai kiinnostunut samoista yhteiskunnallisista tavoitteista kuin muut alallani, joten lopputulema ei ollut mikään ihme.

Se työtön sosiologi

On kyllä harvinaista olla työtön sosiologi, ainakaan pitkäaikaisesti. Kaikki tietämäni sosiologit ovat hyvissä töissä. Vaikeaa on lähinnä uran alkuvaiheessa, kun ei ole juuri työkokemusta.

Työskentelin tutkijana neljä vuotta, kunnes rahoitus loppui. Viitisen prosenttia sosiologeista on työttömänä, enkä usko olevani huonommasta päästä muutoin kuin sosiaalisesti. Tuttavapiirini ei esimerkiksi kuulu ensimmäistäkään oman alani ihmistä.

Vierailija
27/48 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mitä vaan jos puhut ranskaa ja tunnet Pöystin.

Vierailija
28/48 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tahansa yhteiskunnallinen ala.

Kela, kunnat järjestöt, vakuutusyhtiöt, toimittaja, mikä tahansa entry levelin paikka, joka ei vaadi tiettyä koulutusta.

Suurin osa yliopistosta valmistuu generalistialan tutkintoon ja silti suurin osa yliopiston käyneistä on töissä.

Nyt on huono aika löytää töitä, joten hae paljon erilaisia asiantuntijan hommia ja ihan asiakaspalveluakin, että pääset työhön kiinni.

Vierailija
29/48 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä noista tutkinnoista ole juuri hyötyä, jos ei tunne oikeita ihmisiä. Ja jos tuntee, niin silloin kaikki järjestyy ilman tutkintoakin. Esim. Pekka Haavisto.

Vierailija
30/48 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se työtön sosiologi

On kyllä harvinaista olla työtön sosiologi, ainakaan pitkäaikaisesti. Kaikki tietämäni sosiologit ovat hyvissä töissä. Vaikeaa on lähinnä uran alkuvaiheessa, kun ei ole juuri työkokemusta.

Työskentelin tutkijana neljä vuotta, kunnes rahoitus loppui. Viitisen prosenttia sosiologeista on työttömänä, enkä usko olevani huonommasta päästä muutoin kuin sosiaalisesti. Tuttavapiirini ei esimerkiksi kuulu ensimmäistäkään oman alani ihmistä.

Ongelma on varmaan siinä, että et osaa hakea töitä yliopistojen ja tutkimuslaitosten ulkopuolelta vakuuttavasti. CV voi olla liian yksityiskohtainen ja tiivistäminen puuttuu. Olen tavannut akateemisia, jotka luulevat että työelämässä toimii 10-sivuinen CV, koska sellaisia tehdään tutkimusmaailmassa. Ei ymmärretä, että maailma on muualla toisenlainen.

Kuulostaa myös oudolta, että tutkijana työskennellyt ei tunne oman alan ihmisiä.

Vierailija
31/48 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhuu ap, mitä sinulla on sivuaineina? Mikset vastaa kysymyksiin?

Vierailija
32/48 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se työtön sosiologi

Ongelma on varmaan siinä, että et osaa hakea töitä yliopistojen ja tutkimuslaitosten ulkopuolelta vakuuttavasti. CV voi olla liian yksityiskohtainen ja tiivistäminen puuttuu. Olen tavannut akateemisia, jotka luulevat että työelämässä toimii 10-sivuinen CV, koska sellaisia tehdään tutkimusmaailmassa. Ei ymmärretä, että maailma on muualla toisenlainen.

Kuulostaa myös oudolta, että tutkijana työskennellyt ei tunne oman alan ihmisiä.

Olen tehnyt töitä yliopiston ulkopuolella mm. nimekkeillä viestinnän asiantuntija ja toimittaja, eli osaan ilmaista asiani ja tehdä CV:n. Yliopistolla kävin seminaareissa ja konferensseissa, mutta en käynyt niissä virallisten puheenvuorojen lisäksi keskusteluja ihmisten kanssa. Väitöskirjani ohjaaja piti artikkelikäsikirjoituksiani epäkiinnostavina "tutkijakollegoideni kannalta", enkä usko hänen olevan väärässä, eli varmaan parempi kaikille näin.

Vierailija
33/48 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se työtön sosiologi

Kyllä se ongelma valtaosin on siinä, että (yksityinen) työantaja ei osaa nähdä tutkimuksentekoa työkokemuksena. Eniten arvostetaan suoraa työkokemusta haettavasta tehtävästä.

CV:t syötetään nykyään sellaisiin lomakkeisiin, joihin mahtuu kaksi riviä tekstiä kuvaamaan työkokemusta.

Vierailija
34/48 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huhuu ap, mitä sinulla on sivuaineina? Mikset vastaa kysymyksiin?

Sivuaineina monipuolisesti yhteiskuntatieteitä, esimerkiksi sosiaalipsykologiaa ja sosiaalipolitiikkaa.

T. Ap

Vierailija
35/48 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijaiiskärsiän ammmattia.

Vierailija
36/48 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kela, kunnat järjestöt, vakuutusyhtiöt, toimittaja, mikä tahansa entry levelin paikka, joka ei vaadi tiettyä koulutusta.

Suurin osa yliopistosta valmistuu generalistialan tutkintoon ja silti suurin osa yliopiston käyneistä on töissä.

Nyt on huono aika löytää töitä, joten hae paljon erilaisia asiantuntijan hommia ja ihan asiakaspalveluakin, että pääset työhön kiinni.

Varmaan sitten suurimmalla osalla yliopistosta valmistuneista generalisteista on jokin työllistymistä edesauttava sivuaine. Minulla ei ole.

T. Työtön filosofi

Vierailija
37/48 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin sosiaalityöntekijäksi, lisäopintoja ja kelpoisuus. Sillä tiellä edelleen.

Vierailija
38/48 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se työtön sosiologi

Olen tehnyt töitä yliopiston ulkopuolella mm. nimekkeillä viestinnän asiantuntija ja toimittaja, eli osaan ilmaista asiani ja tehdä CV:n. Yliopistolla kävin seminaareissa ja konferensseissa, mutta en käynyt niissä virallisten puheenvuorojen lisäksi keskusteluja ihmisten kanssa. Väitöskirjani ohjaaja piti artikkelikäsikirjoituksiani epäkiinnostavina "tutkijakollegoideni kannalta", enkä usko hänen olevan väärässä, eli varmaan parempi kaikille näin.

Entistä vaikeampi ymmärtää, ettet saisi töitä kun sinulla on noin hyvää työkokemusta. Mihin haku on tyssännyt? Vai onko korona sekoittanut rekrytoinnit?

Vierailija
39/48 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menin sosiaalityöntekijäksi, lisäopintoja ja kelpoisuus. Sillä tiellä edelleen.

Sen jälkeen lisäopintoina psykoterapeutti.

Vierailija
40/48 |
31.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Listasit hyviä potentiaalisia työnantajia sosiologiasta valmistuneelle. Ensimmäisen oman alan työpaikan löytäminen voi olla vaikeata, mutta hakemalla uudestaan ja uudestaan voi olla, että jonain päivänä "onni" suosii hakijaa. Joskus lisäkouluttautuminen parantaa työnsaatimahdollisuuksia.

T. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä