Mitä töitä voin hakea sosiologian maisterin koulutuksella?
Valmistun pian yhteiskuntatieteiden maisteriksi pääaineena sosiologia.
Koulutukseni ei johda ammattiin, kuten esimerkiksi opettajaksi, eikä tarkoituksenani ole hankkia niin sanottua ammatillista pätevyyttä koulutuksen kautta, vaan tarkoituksenani on erikoistua työelämässä.
Mitä töitä voin hakea sosiologian maisterin tutkinnolla? Kyse on niin sanotusta generalistisesta yliopistoalasta. Mihin töihin pääsee millä tahansa korkeakoulututkinnolla?
Ja älkää esitelkö niin sanottuja ammattiin johtavia koulutuksia vaihtoehdoksi.
Kommentit (48)
Eikö teillä ole käyty näitä läpi opintojen aikana? Meillä oli pakollisena kokonainen kurssikin erilaisista työpaikoista. töissä.fi on aika kätevä sivu omasta mielestäni ja ihan avoimia työpaikkoja selaamalla saa vähän kuvaa millaisia vaatimuksia niihin on.
Sehän riippuu täysin siitä, mitä osaat. Olet tehnyt pahan virheen, jos et ole pyrkinyt hankkimaan sopivaa työkokemusta jo opintojen aikana.
Luulin sinua aluksi trolliksi tuon otsikon takia. Miksi ihmeessä kirjoitit "sosiologian maisteri", ei sellaista ole.
No asiaan. Mun pääaineeni oli sosiologia. Olen ollut töissä ulkoasiainhallinnossa ja nyt koordinoin kv-projekteja eräässä järjestöalan työpaikassa.
Mitä sivuaineita sinulla on? Mikä sinua kiinnostaa? Osaatko kieliä? Millaisia hommia olet tehnyt tähän asti? Mikä on gradusi aihe? Jos ei sinulla ole mitään omaa ajatusta suunnasta niin voi olla vaikea vakuuttaa rekrytoijia että olet juuri se paras tyyppi hommaan. Noin hihasta vedettynä joku valtionhallinnon harjoittelupaikka voisi olla alku johonkin suuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Eikö teillä ole käyty näitä läpi opintojen aikana? Meillä oli pakollisena kokonainen kurssikin erilaisista työpaikoista. töissä.fi on aika kätevä sivu omasta mielestäni ja ihan avoimia työpaikkoja selaamalla saa vähän kuvaa millaisia vaatimuksia niihin on.
Töissä.fissä kun katsoo mihin työpaikkoihin koulutuksen jälkeen on sijoituttu niin osaan vaaditaan muutakin koulutusta (esim. kaupallisen alan koulutus tai joku muu ammattipätevyys esim. opettaja tai sosiaalityöntekijä) kuin generalistinen tutkinto yhteiskuntatieteestä.
Vierailija kirjoitti:
Sehän riippuu täysin siitä, mitä osaat. Olet tehnyt pahan virheen, jos et ole pyrkinyt hankkimaan sopivaa työkokemusta jo opintojen aikana.
Kaikki eivät valitettavasti löydä helposti töitä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sivuaineita sinulla on? Mikä sinua kiinnostaa? Osaatko kieliä? Millaisia hommia olet tehnyt tähän asti? Mikä on gradusi aihe? Jos ei sinulla ole mitään omaa ajatusta suunnasta niin voi olla vaikea vakuuttaa rekrytoijia että olet juuri se paras tyyppi hommaan. Noin hihasta vedettynä joku valtionhallinnon harjoittelupaikka voisi olla alku johonkin suuntaan.
Näitä julkishallinnon työpaikkoja olenkin miettinyt, esimerkiksi työvoimahallintoon, ELY-keskukseen ja/tai Kelalla voi ilmeisesti työllistyä millä tahansa korkeakoulututkinnolla ainakin tiettyihin töihin. Helppoa ei ole työllistyminen, kun hakijoita on satoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töissä.fissä kun katsoo mihin työpaikkoihin koulutuksen jälkeen on sijoituttu niin osaan vaaditaan muutakin koulutusta (esim. kaupallisen alan koulutus tai joku muu ammattipätevyys esim. opettaja tai sosiaalityöntekijä) kuin generalistinen tutkinto yhteiskuntatieteestä.
Jos pääaine on sosiologia,yleensä sivuaineilla haetaan sitä erikoistumista. Minulla ne olivat poliittinen historia ja valtio-oppi.
Nytkö vasta aloit miettiä asiaa? Kun olet valmistumassa? Olisi kannattanut miettiä vähän aikaisemmin, ilman työkokemusta on vaikeaa päästä edes haastatteluun asti työnhaussa.
Sosiologin tutkinnolla olen työskennellyt yksityisen yrityksen markkinatutkimuksessa tutkimusavustajana ja haastattelijoiden kouluttajana, julkisessa sektoritutkimuslaitoksessa erilaisissa tutkimustehtävissä tutkimusassistentin, tutkijan ja suunnittelijan nimikkeillä. Sitten olen työskennellyt valtionhallinnossa kahdessa eri ministeriössä ja yhdessä virastossa erilaisissa asiantuntijahommissa. Sisällöt ovat liittyneet sekä omaan erityisalaan (gradu ja muu tutkimustyökokemus) ja osa on ollut lyhyitä pätkiä, joihin olen päässyt tutun suosituksesta suoraan kun avointa hakua ei ole tehtävän keston vuoksi tarvinnut järjestää.
Opiskelukavereita työskentelee ainakin seuraavissa hommissa:
-toimittaja
-poliittinen erityisavustaja
-järjestöpäällikkö sote-puolella
-sosiaalityöntekijänä (teki työhön pätevöittävät pitkät sivuaineopinnot jo perustutkintoon)
-virkamies ministeriössä (näitä useampia)
-tutkija yliopistolla tai THL:ssä tmv. julkisessa laitoksessa (näitä useampia)
-yhteiskuntaopin ja historian opettaja (teki jälkikäteen opettajan pedagogiset)
-apurahatutkijana säätiörahoituksella
Jatka suosilla vaan tohtoriksi niin sulla on taas projekti.
Vierailija kirjoitti:
Olet tehnyt pahan virheen, jos et ole pyrkinyt hankkimaan sopivaa työkokemusta jo opintojen aikana.
Itse valmistuin Eximian papereilla ja olin ollut töissä viidessä eri tutkimusprojektissa sekä ministeriössä samalla kun opiskelin. Tästä huolimatta töitä ei ollut tarjolla valmistumisen jälkeen. Päädyin tutkijaksi ja rahoitukset loppuivat ennen väittelyä. Nykyisin työttömänä sosiologina.
Voimmeko tästä nyt ymmärtää, ettei ap:lla ole mitään soveltuvaa työkokemusta? Olitko ap edes harjoittelussa opintojen aikana?
Itse olen asiantuntijana yhdessä valtion virastossa, jossa aloin työskennellä täyspäiväisesti jo opiskellessani. Sitä ennen olin ollut harjoittelussa sekä parissa muussa alaan liittyvässä työssä.
Miksi ap ei kerro sivuaineitaan? Millaisista töistä olet kiinnostunut? Millaista työkokemusta sinulla on?
Kaikki eivät saa harjoittelupaikkoja hakuyrittämisestä huolimatta.
olisko kannattanut harkita aikoinaan opinto-ohjaajalle menoa tai av-testeihin. miksi opiskella jossei saa ammattia sillä?!
Niin, ja pointtini oli, että jos generalisti ei pääse kiinni oikeanlaisiin verkostoihin, niin silloin on aika vaikea tie edessä. Itse en ollut erityisen sosiaalinen tai kiinnostunut samoista yhteiskunnallisista tavoitteista kuin muut alallani, joten lopputulema ei ollut mikään ihme.
Se työtön sosiologi
Vierailija kirjoitti:
Niin, ja pointtini oli, että jos generalisti ei pääse kiinni oikeanlaisiin verkostoihin, niin silloin on aika vaikea tie edessä. Itse en ollut erityisen sosiaalinen tai kiinnostunut samoista yhteiskunnallisista tavoitteista kuin muut alallani, joten lopputulema ei ollut mikään ihme.
Se työtön sosiologi
Joo. Sama ongelma mulla.
T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Se työtön sosiologi
On kyllä harvinaista olla työtön sosiologi, ainakaan pitkäaikaisesti. Kaikki tietämäni sosiologit ovat hyvissä töissä. Vaikeaa on lähinnä uran alkuvaiheessa, kun ei ole juuri työkokemusta.
Up