Te akateemiset vanhemmat, hävettäisikö/harmittaisiko jos lapsestasi tulisikin laitoshuoltaja?
Eli esim te äidit jotka olette itse tehneet akateemisen uran vaikka jossain vaativassa asiantuntijatyössä ja käykin niin, että lapsestanne tuleekin duunari esim laitoshuoltaja tai kiinteistönhoitaja. Rehellisesti kertokaa harmittaisiko teitä ja hävettäisikö kertoa tutuille?
t. työtön maisteri
Kommentit (74)
Ei. Maksoin ensimmäisellä ammatillani asuntolainan, toisella sitä ei olisi tarvinnut edes ottaa.
Laitoshuoltaja, FM, tässä järjestyksessä
Vierailija kirjoitti:
Ei hävettäisi.
Se kuitenkin olisi aivan hirveää, jos ryhtyisi persuksi.
PS-lapsesi voisi opettaa sinulle suvaitsevaisuutta.
Aivan se ja sama, kunhan ei ryhdy tubettajaksi tai pyri Temppareihin..
Kyllä hävettäisi. Mitäpä sitä kieltämään.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Maksoin ensimmäisellä ammatillani asuntolainan, toisella sitä ei olisi tarvinnut edes ottaa.
Johtuu siitä "FM":stä, kaikki yliopistokoulutus ei ole sitä, ainoastaan naisvaltaiset alat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
MInua harmittaisi lapseni puolesta, koska hän haaveilee tutkijan urasta. Olisi todella ikävää jos hän joutuisi työhön, joka häntä ei kiinnosta.
T. Ei-Akateeminen
Tutkijan urasta haaveilee jokain Pirkko ja Petteri jossain vaiheessa, ihan kuin astronautin urasta. Silti erittäin harvasta sellainen tulee, ja jos tulee niin mistään vakipaikasta ei kannata haaveillakaan kun aina joutu taistelemaan verisesti uudesta rahoituksesta. Olisin huolissani jos lapsestani tulisi tutkija.
Juuri tästä syystä on hyvä olla toinen ammatti tutkijan ohella. Laitoshuoltaja on ihan hyvä vaihtoehto. Eivät sulje pois toisiaan. Olen itse FM ja laitoshuoltaja. Moni on FM ja hoitoalalla, esimerkiksi.
No ei todellakaan. Ei lapseni ole tarkoitus elää minun elämääni, vaan omaansa. Eikä tämä akateemisuuskaan ole enää oikein tae mistään, kun ei niitä töitä vaan ole eikä juuri mitään jatko-opintomahdollisuuksiakaan (siis sellaisia järkeviä, joilla työllistyisi ja joiden aikana uskaltaisi perhettäkin perustaa). Noin ylipäätään koen että akateemisuus Suomessa on kärsinyt ihan käsittämättömän inflaation.
Noin ylipäätään haluan, että osaisin kasvattaa lapsestani sellaisen, joka aina illalla nukkumaan mennessään olisi kuta kuinkin tyytyväinen tekemiinsä valintoihin; sellainen, joita ei alati vaihtuvat trendit ja muoti-ilmiöt juuri hetkauta, vaan jolla olisi vankkumaton itsetuntemus ja riittävästi yhtäältä rohkeutta ja toisaalta realismia tehdä elämästään itselleen mieluisa.
t. akateeminen, joka vakavasti harkinnut myös laikkarin töitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Johtuu siitä "FM":stä, kaikki yliopistokoulutus ei ole sitä, ainoastaan naisvaltaiset alat.
Tottakai. Siksi minulla on myös se leipäammatti. Matemaattis-luonnontieteellisestä meisvaltaisilta valmistuvat ovat myös FM:iä, työt ihan yhtä kireässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovathan esim. tietojenkäsittelytieteen opiskelijatkin FM, kun valmistuvat.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sulla hajoa laikkarina pää työkavereihin? Muut tuskin ovat FM
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikseivät olisi? Mihin muualle humanistit työllistyvät?
Kyllä!!! Ja todella hävettää.... en halunnut luuserilasta, mutta se nyt vaan annettiin... ärsyttää todella... ”En päivääkään vaihtaisi pois”, kyllä muuten vaihtaisin: luuserilapsi on vaan riippakivi suvun historiassa
Olen tosi onnellinen, jos lapseni löytää työn, jossa viihtyy. Ihan sama mikä työ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole niin sosiaalinen, että näkisin vaivaa työkavereista. Nykyisessä 8 hengen tiimissä olen nuorin kohta 42-vuotiaana, ja tietääkseni ainoa, jolle tämä oli ensimmäinen ammatti. Yksi on kaupan alalta, yksi pukuompelija, yksi toimittaja, yksi entinen ATK-opettaja ja yksi yrittäjyyteen kyllästynyt hieroja. Kahden kanssa ei ole tullut puheeksi.
Ne ajat, kun näissä töissä oli lähinnä heikkolahjaisia, ovat jääneet jo sinne liki 20 vuoden taakse. Kesätyöläisissä olen perhedyttänyt myös pari insinooriä, toisen FM:n ja välivuotta viettävän OTK:n.
Vierailija kirjoitti:
Olen tosi onnellinen, jos lapseni löytää työn, jossa viihtyy. Ihan sama mikä työ.
Seksityö on laillista jos maksaa verot.
Hävettäisi. Jo tyttären parisuhde jonkun AMK.insinöörin kanssa olisi aivan liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikseivät olisi? Mihin muualle humanistit työllistyvät?
Museoon, kunnes tuli korona. Maksavat vielä huonompaa palkkaakin, joten menetys ei ollut suuri.
Ei hävettäisi, mutta siinä tapauksessa harmittaisi lasteni puolesta, jos he eivät pääsisi sellaiseen ammattiin, jossa viihtyvät, jota harjoittamalla tulevat toimeen ja jonka kokevat "omaksi". Mulla on oma elämäni ja lapsillani omansa, joten periaatteessa heidän ammatinvalintansa on heidän asiansa. Jos heidän valintansa on laitoshuoltaja, se on aivan ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivoisin, että tyttäreni naisi rikkaan miehen eikä hän joutuisi kokemaan oravanpyörää vaan saisi olla läsnä lapsilleen kotona.
Huono tuollainen. Olla riippuvainen siitä miehestä.
Fiksu nainen kyllä järjestelee tavalla tai toisella rahat itselleen siltä mieheltä, jos vaikka ero tulee.
Akateemiset vanhemmat potevat huonompaa itsetuntoa kun ei akateemiset
https://open.spotify.com/track/1111XRKFuaWGKmbr57LW03?si=22dNwp7VRcqiyr…