Onko sairaalassa työskentelevän laitoshuoltajan työ samaa juoksemista kuin jonkun iss siivoojan?
Jos kellään kokemusta molemmista eli kunnalla laitsarina tai jollain firmalla perus siivoojaana niin kumpi on parempi? Molempia olisi tarjolla kesätyöksi, mutten osaa päättää kumpaan kannattaa mennä.
Kommentit (39)
Kaikkien siivoojien kannattais mennä lakkoon, koska palkka huono, työnantajat piiskureita ja ihmiset kuvittelee, ettei siivoustyötä kannata arvostaa, koska paikataan pysyy siisteinä aivan itsestään. Lakkoon vain!
Vierailija kirjoitti:
EI kannata mennä yksityiseen siivousfirmaan jos välittää työnsä jäljestä. Siellä joutuu juoksemalla tekemään hommat hutiloiden jotta pysyy aikataulussa, ja aina joutuu jättämään jotain tekemättä. Siinä sit mietit että mitä asiakas todennäköisimmin huomaa että on jäänyt tekemättä, teet sen äkkiä, ja juokset seuraavaan kohteeseen.
Ei ole kokemusta sairaalasta, mutta uskoisin että siellä ei missään nimessä voi olla noin kiire koska se olisi jo vaarallista potilaiden ja tartuntatautien kannalta. Uskon, että sairaalassa on annettu enemmän työaikaa hoitaa homma kunnolla.
Niin... Paittis että yksityisen puolen hyvät siivoojat väittää että valtion leivissä olevat on laiskoja ja niitä joutuu korjaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
EI kannata mennä yksityiseen siivousfirmaan jos välittää työnsä jäljestä. Siellä joutuu juoksemalla tekemään hommat hutiloiden jotta pysyy aikataulussa, ja aina joutuu jättämään jotain tekemättä. Siinä sit mietit että mitä asiakas todennäköisimmin huomaa että on jäänyt tekemättä, teet sen äkkiä, ja juokset seuraavaan kohteeseen.
Ei ole kokemusta sairaalasta, mutta uskoisin että siellä ei missään nimessä voi olla noin kiire koska se olisi jo vaarallista potilaiden ja tartuntatautien kannalta. Uskon, että sairaalassa on annettu enemmän työaikaa hoitaa homma kunnolla.
Niin... Paittis että yksityisen puolen hyvät siivoojat väittää että valtion leivissä olevat on laiskoja ja niitä joutuu korjaamaan.
Sairaaloissa ei olla valtiolla töissä, pl. varuskuntasairaalat.
Naiset laitoshuoltajina -> sairaalassa huono ilmapiiri aina kaikissa paikoissa missä olin sijaisena.
Vierailija kirjoitti:
Perushommaa, raskasta ja tylsää. Ruoka-huolto, pyykkit, siivous. Sitä kaikkein likaisinta hommaa ainakin sairaalassa, kakka/pissa astioiden tyhjennystä ja niiden pesua.
Sua on uunotettu. Käyttäjä (ei potilas, hekoheko) hoitaa alusastian tyhjennyksen, eritteitä ei jätetä hautumaan eikä haisemaan. "Löytäjä saa pitää".
Sairaalaa suosittelen ehdottomasti yksityisiin firmoihin verrattuna. Työilmapiiri voi kuitenkin toisinaan olla ahdistava (hoitajat kuormittuneita ja kärttyisiä, jotkut työkaverit itsekkäitä munapäitä). Itse perustyö sopivan vaihtelevaa eikä liian rankkaa fyysisesti. Hoitajilla se raskain työ kuitenkin.
Laikkarina olen ollut kolme kesää, synnyttäneiden äitien vuodeosastolla. Rehellisesti sanottuna oli aika leppoista.
Jossain leikkaussalissa ei sitten ole yhtään leppoista.
Ei jeesus että tämä palsta jaksaa aina. Helppo siivoojan työ hyvillä oloilla hakusessa... ei joo heido.
Jos ei työn maku maistu niin kouluttautukaa.
Mulle toimistosiivous on kyllä ollut ihan mieleistä puuhaa. En uskaltaisi mennä sairaalaan siivoamaan kun ei ole laitoshuoltajan tutkintoa, pelkäisin että kuitenkin mokaan jonkun hygieniajutun ja joku kuolee. Toimistojen porukka taas ei yleensä kuole ihan niin helposti, ja työtä saa usein tehdä itsekseen tyhjissä tiloissa. Mutta makunsa kullakin. Kiireisyyden aste vaihtelee tosi paljon firmoittain ja myös saman firman sisällä kohteittain. Joissain paikoissa ei ole mitään saumoja pysyä aikataulussa jos tekee puoletkaan sopimuksen hommista kunnolla, joissain paikoissa ehtii tehdä ihan rauhassa, ja moni on siltä väliltä.
Vierailija kirjoitti:
Ei jeesus että tämä palsta jaksaa aina. Helppo siivoojan työ hyvillä oloilla hakusessa... ei joo heido.
Missään ei ole kukaan sanonut että hakee helppoa ja leppoisaa työtä. Oletko sinä jonkun siivouslafkan pikkupomo ja sua vítuttaa kun työntekijät ei saa kohteita valmiiksi kun aika on mitoitettu niin vähiin että just ja just kerkeää juoksemalla tyhjentämään roskiksen?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ainakin helppo siivoustyö hyvillä oloilla. Pienessä päiväkodissa oon koko päivän, ei tarvitse juosta ympäri kaupunkia ja työt saa tehdä ihan rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ainakin helppo siivoustyö hyvillä oloilla. Pienessä päiväkodissa oon koko päivän, ei tarvitse juosta ympäri kaupunkia ja työt saa tehdä ihan rauhassa.
Samoin siellä palvelutalossa. Ja mitä kouluttautumiseen tulee, paremmin tällä ensimmäisellä ammatilla nykään tienaa (kanttura-, henkkoht ja vuorolisineen) ja vieläpä vähemmällä vaivalla kuin pätkäakateemisena museossa. Kokeiltu on.
On muuten alanvaihtajia täynnä laikkarinhommat, useimmat vastaantulevaa liikennettä, tehneet ensin muuta.
Jäin lähiaikoina eläkkeelle Laitoshuoltajan työstä sairaalassa. Tykkäsin työstäni. Parasta oli työkaverit ja sairaalan henkilökunta. Toki työ on muuttunut todella paljon yli 20 vuoden aikana. Enää ei ole kuljettu vesisankkoja siivousvaunussa, vaan siinä on myosipussissa kostutettu mikrokuituliinat. Työ on keventänyt, vaikkakin tahti kiireisempi nyt. Jos työkaveri sairastuu, ei ensimmäisiin 2-3 päivään oteta sijaisia ( tosin sijaisia ei ole edes mistä ottaa), pitää siis jakaa poissaolevan työkaverin työt kahden - kolmen kollegan kesken...silleen pyöritellään poissaolot muutamia päiviä.
Viihdyin hyvin työssäni, voisin jopa käydä välillä vieläkin töissä 😊. Lomat suunniteltiin jo todella hyvissä ajoin...ja lisää LOMAVIIKOT olivat kiertävät vuosittain. Suosittelen kyllä tätä ammattia.
Laitoshuoltajan työtä kannattaa kokeilla. Sairaala on monipuolinen työympäristö ja tunnelma / työtehtävät riippuvat paljon siitä millä osastolla ja minkälaisten työtovereiden kanssa pääset työskentelemään. Sairaalassa on myös samalla kätevä "kuikuilla" mahdollisia muitakin urapolkuja eri työtehtävissä, kun ensin pääsee taloon sisään ja kirjoille.
Palkkaa pitäisi laitoshuoltajille maksaa selvästi nykyistä enemmän - siitä olen täysin samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Perushommaa, raskasta ja tylsää. Ruoka-huolto, pyykkit, siivous. Sitä kaikkein likaisinta hommaa ainakin sairaalassa, kakka/pissa astioiden tyhjennystä ja niiden pesua.
Sua on uunotettu. Käyttäjä (ei potilas, hekoheko) hoitaa alusastian tyhjennyksen, eritteitä ei jätetä hautumaan eikä haisemaan. "Löytäjä saa pitää".
No, vanhuksia vuodeseostasto täysi, eivät kyenneet itse wc:n, kun jalat ei enää kanna. Hoitajat kippasi aamulla ne pöntöt ja kuikat pesutiloihin, josta muut sitten pesi. Kauhea haju.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, vanhuksia vuodeseostasto täysi, eivät kyenneet itse wc:n, kun jalat ei enää kanna. Hoitajat kippasi aamulla ne pöntöt ja kuikat pesutiloihin, josta muut sitten pesi. Kauhea haju.
OK. Mä olen ollut töissä vain akuuttiosastoilla, niissä ei alusastioita tai sorsia edes ole tarpeeksi tuollaiseen hilloamiseen, eli säilytetään puhtaana, ennen kaikkea hygieniasyistä. Dekoa käyttävät kaikki kohdalle osuvat.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka laitosapulainen ei ole sairaalan hierarkiassa kovinkaan korkealla, potilashuoneessa voi tulla huomatuksi.
Nyt on kyllä kummalliset kokemukset sulla. Itse olen ollut sairaalassa töissä hoitajana 20 vuotta, enkä ikinä ole kohdannut sellaista tilannetta, jossa laitoshuoltajia ei huomioitaisi tms. Aivan tasavertaisia työkavereita he ovat siinä missä muutkin. Samassa kahvihuoneessa istutaan ja toisemme kanssa jutellaan. Ehkä joskus 80-luvulla ja sitä ennen on ollut tuollaista, silloin tosin hoitajatkin joutuivat niiailemaan lääkäreille ja työasuina oli mekot.
Mun kokemuksella syrjintä jäi johonkin yli 10 vuoden taakse. Työvoimapula-ala, ne paikat eivät yksinkertaisesti saa pidettyä laikkaria, joissa homma ei toimi. Koulutettu saa valita paikkansa. Sairaanhoitopiiri vakinaistaa kahdesti vuodessa, kaupunki vakanssin vapautuessa.
En myöskään ole koskaan sairaalassa auttanut potilaita, hoitajat ovat sitä varten. Vanhainkodilla sitä tehtiin ennen vuotta 2010.
En ole sosiaalinen, smalltalk potilaiden kanssa tulee automaatilla.