Miksi köyhille ei sanota suoraan ettei niiden tilanne tule paranemaan koskaan
Etenkin vanhusköyhyys on kuolemaan johtava ”sairaus”, meidän yhteiskuntamme ei siihen tule vaikuttamaan. Leipäjonossa tänään, leipäjonossa hautaan saakka - jos pysyy tolpillaan. Köyhän elämä Suomessa on turha, onneton ja kärsimystäytteinen eikä tilanne tule muuttumaan.
Kommentit (131)
Olen pitkään jo asunut muualla, maassa jossa on ihan oikeaakin köyhyyttä. Ihmetyttää suomalaisten vinkuminen. Vaatimaton elämä voi olla hyvää elämää, se on niin itsestä kiinni. Onnellinen et voi olla koskaan jos juutut ajatukseen että sinun elämästäsi on joku muu vastuussa. Siinäpähän käytät koko elämäsi valittamiseen ja mikään ei muutu.
Raha ei ole ihmisoikeus.
Vanhuusköyhyys tuskin poistuu köyhien vanhusten ostalta. Siihen mennessä ihminen on valintansa tehnyt ja jos ei tule esim. perintöjä tms., niin elintason tuskin hirveästi muuttuu. Mutta jos taas katsotaan yhteiskunnallisesti, niin eläkeläiset pärjäävät hyvin suhteessa muuhun väestöön. Eläkeläisköyhyys on vähentymässä ja painottuu juurikin niihin naisiin, jotka eivät työelmään koskaan siirtyneet (joiden matalat eläkkeet on luonnollisesti väärin). Näitä kuitenkin on enää lähinnä eläkeläistenkin vanhimmissa ryhmissä.
Köyhyys ei yhteiskunnasta katoa ja monella köyhyys pitkittyy. Mutta yleisimmin ihmiset ovat köyhiä nuorina ja nousevat sieltä ylempiin tulotasoihin.
Vierailija kirjoitti:
Koska se voi parantua, mutta vain harvoille.
T. Köyhästä perheestä, mutta nyt aikuisena menestynyt
En nyt sanoisi että vain harvoille. Suurin osa suomalaisista tänään hyvin toimeentulevista on lähtöisin todella vaatimattomista oloista. Toisaalta elintaso oli matalampi kautta linjan vaikka 50 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasemmiston suosio perustuu ajatukseen ”oikeudenmukaisuudesta”, joka toteutuessaan tyhjentää rikkaan ja täyttää köyhän taskut. Jos sanottaisiin ääneen, että tuo ”oikeudenmukaisuus” ei koskaan tule rahaksi, kuka äänestäisi vasemmistoa?
Ei se täytä köyhän taskuja, mutta se antaa hiukkasen tasavertaisuutta verrattuna riistokapitalismiin.
Niin, se täyttää vasemmiston johtopaikoille rynnineiden taskut, eli muutamasta köyhästä tulee rikas.
Vierailija kirjoitti:
Tarvitseeko mielekkääseen elämään paljon rahaa?? Onpa surullinen ajatus elämästä.
Et ilmeisesti ole koskaan ollut köyhä.
Mielekkääseen elämään tarvitsee rahaa sen verran että saa laskut maksettua, kunnollista ruokaa pöytään ja joskus jopa jotain extraa eikä tarvitse laskujen jälkeen laskea riittääkö rahat loppukuun ruokaan.
Ja ne laskut on ihan perusmenoja, ei osareita eikä pikavippejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vasemmiston suosio perustuu ajatukseen ”oikeudenmukaisuudesta”, joka toteutuessaan tyhjentää rikkaan ja täyttää köyhän taskut. Jos sanottaisiin ääneen, että tuo ”oikeudenmukaisuus” ei koskaan tule rahaksi, kuka äänestäisi vasemmistoa?
Kuka tätä yhteiskuntaa oikeasti pyörittää? Keskiluokka. Keskiluokan tilipussi ja selkänahka tässä kovimmille joutuu.
Keskiluokka on nykyinen työväenluokka. Entinen työväenluokka on nykyään halpatyövoimaa. Yhteiskunta on rikki, elinkeinoelämä tekee päätökset, eivät ihmiset.
Toistemme syyttely ei johda mihinkään, sillä pelataan vain ek:n pussiin: hajoita ja hallitse.
Työntekeminen tehdään aina vain kannattamattomammaksi esim. vaatimalla työntekijöitä siirtymään kevytyrittäjiksi, paikallisella sopimisella, kierrättämällä työntekijät vuokrafirmojen kautta jne.
Toisaalta työkyvyttömiä roikotetaan te-toimiston listoilla kun kelan lääkärit tulkitsevat tilanteet eri tavoin kuin hoitavat lääkärit.
Kokonaisuus on järkyttävä tajuta. Miten muutos saataisiin aikaan?
Perinnöt tai reittä pitkin, siinä pari keinoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitseeko mielekkääseen elämään paljon rahaa?? Onpa surullinen ajatus elämästä.
Mielekkääseen elämään tarvitsee rahaa sen verran että saa laskut maksettua, kunnollista ruokaa pöytään ja joskus jopa jotain extraa eikä tarvitse laskujen jälkeen laskea riittääkö rahat loppukuun ruokaan.
Ei kannata vältellä työntekoa silloin kun on terve.
Kaikki on suhteellista. Vähiten omistavat ovat aina köyhiä ja eniten omistavat ovat aina rikkaita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän lisäisin laadukasta terveydenhoitoa vaikeasti sairaana. Sitä ei meillä saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka tätä yhteiskuntaa oikeasti pyörittää? Keskiluokka. Keskiluokan tilipussi ja selkänahka tässä kovimmille joutuu.
Keskiluokka on nykyinen työväenluokka. Entinen työväenluokka on nykyään halpatyövoimaa. Yhteiskunta on rikki, elinkeinoelämä tekee päätökset, eivät ihmiset.
Toistemme syyttely ei johda mihinkään, sillä pelataan vain ek:n pussiin: hajoita ja hallitse.
Työntekeminen tehdään aina vain kannattamattomammaksi esim. vaatimalla työntekijöitä siirtymään kevytyrittäjiksi, paikallisella sopimisella, kierrättämällä työntekijät vuokrafirmojen kautta jne.
Toisaalta työkyvyttömiä roikotetaan te-toimiston listoilla kun kelan lääkärit tulkitsevat tilanteet eri tavoin kuin hoitavat lääkärit.
Kokonaisuus on järkyttävä tajuta. Miten muutos saataisiin aikaan?
Olet 100% oikeassa. Lisäksi työtekijän aseman kurjistaminen on joka porvarihallituksen päätoimi ja huomio siitä viedään pois työttömien kanssa kikkailulla, jonka rahoituksen karsimiseen ei paljon keinoa ole. Se on jotakuinkin sama määrä rahaa joka vuosi, joka Kelan kautta siihen jättimäiseen porukkaan menee. Kaikki leikkauksetkin haittaavat vain yksilöä, EIVÄTKÄ EDES TUOTA MITÄÄN MAINITTAVIA SÄSTÖJÄ TAI HYÖTYÄ. Miettikää sitä. Pelkkää vähävaraisen rääkkäystä.
Vierailija kirjoitti:
Olen pitkään jo asunut muualla, maassa jossa on ihan oikeaakin köyhyyttä. Ihmetyttää suomalaisten vinkuminen. Vaatimaton elämä voi olla hyvää elämää, se on niin itsestä kiinni. Onnellinen et voi olla koskaan jos juutut ajatukseen että sinun elämästäsi on joku muu vastuussa. Siinäpähän käytät koko elämäsi valittamiseen ja mikään ei muutu.
Raha ei ole ihmisoikeus.
Suomessa ei ole muodikasta kantaa vastuuta omasta elämästä.
Koska se ei pidä paikkaansa. Minunkin tilanteeni on nyt ihan toinen kuin viisi vuotta sitten rahattomana.
Tilanne voi muuttua myös toiseen suuntaan. Aloittajakin voi olla jonain päivänä halveksimansa köyhä.
Kyllä se itse pitää tiedostaa,köyhyytesä.Mikään tuskin muuttuu paremmaksi suomessa.Pahenee.Köyhän pitäisi säästää kaikki mitä tulee.Aina jää joku ropo siirtää syrjään.Ostaa tarjouksia,hamstraa silloin.Ilmasiakin juttuja löytyy oaljon hyödynnä.Osta kuluta vaan tarvittava.Tätä nyt toitottaa!!Kokkaa itse,liiku.Tee arkeen suunnitelma.
Köyhän elämä ei ole elämisen arvoista miltään osin.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki on suhteellista. Vähiten omistavat ovat aina köyhiä ja eniten omistavat ovat aina rikkaita
Suomalainen köyhäksi itseään tituleeraava on globaalissa mittakaavassa kroisos.
Marttakerhol. kirjoitti:
Kyllä se itse pitää tiedostaa,köyhyytesä.Mikään tuskin muuttuu paremmaksi suomessa.Pahenee.Köyhän pitäisi säästää kaikki mitä tulee.Aina jää joku ropo siirtää syrjään.Ostaa tarjouksia,hamstraa silloin.Ilmasiakin juttuja löytyy oaljon hyödynnä.Osta kuluta vaan tarvittava.Tätä nyt toitottaa!!Kokkaa itse,liiku.Tee arkeen suunnitelma.
Eipä juuri kiinnosta kun suurin osa saa enemmän. Eikä edes vaikeasti sairaana tuohon pysty. Arvoton elämä, ainakin minulla, totaalisen turha kärsimysnäytelmä jonka kuolema kruunaa helpotuksena ja vapautuksena. Mitään hyvää ei osunut kohdalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen köyhäksi itseään tituleeraava on globaalissa mittakaavassa kroisos.
Jipii saatana. Tule tänne kertomaan se ja tyhjennä samalla mun avanne. Käytkö mulle myös ruokajonossa, siellä on päiväykset menneitä paskaruokia.
Pitää pureutua niihin syihin köyhyyden taustalla. Köyhyys ei poistu sillä, että köyhille lapataan paljon rahaa erilaisten tukien muodossa. Jos köyhyyden taustalla on päihteden käyttö, kuten näyttäisi monella esim. Myllypuron leipäjonojen ihmisellä olevan, mikään raha ei riitä. Kaikki raha menee päihteisiin, ruoka haetaan sitten ilmaiseksi jonosta.
Osalla rahaa on periaatteessa riittävästi ihan hyvään elämään, mutta perustaidot elämiseen puuttuvat. Ei osata tehdä ruokaa, ei osata pitää asuntoa kunnossa, ei ilmeisesti osata siivota tai viedä roskia. Raha kuluu turhuuksiin ja loppuu ennen aikojaan.
Näiden lisäksi on oikeasti köyhiä ihmisiä, esim. vähävaraisia eläkeläisiä, jotka ovat jääneet eläkkeelle pienipalkkaisista töistä, rahaa ei ole jäänyt säästöön. Naisilla työura on voinut lasten vuoksi jäädä lyhyeksi, ja eläke on siksi pieni. Lapset eivät välttämättä auta mitenkään, lääkkeet on kalliita jne. Näillä ihmisillä on kuitenkin pääsääntöisesti suorastaan loistavat taloustaidot, he saavat pienet rahansa riittämään. Näitä ihmisiä auttaisi parhaiten esim. ilmaiset lääkkeet, eläkeläisalennukset jne.
Olen itse hyvin köyhästä perheestä, lapsia oli paljon ja vanhemmilla pienipalkkaiset työt. Isä oli yrittäjä, joskus ei ollut tuloja pitkiin aikoihin. Silti meillä oli kaikkea, äiti ompeli itse vaatteita, leipoi, laittoi itse ruokaa, meillä oli kasvimaa ja pihalla marjapensaita ja omppupuita. Vaatteet kiersi sisarukselta toiselle, mutta kaikkea kuitenkin oli. En ymmärtänyt, että olimme köyhiä. Ulkomailla emme käyneet tosin koskaan, ja isän työn vuoksi kotimaanmatkatkin olivat harvassa. Olen äidiltäni oppinut paljon arjen taitoja, ja niistä on ollut paljon hyötyä.
Eli poistuuko köyhyys? Aika paljon on köyhästä itsestäänkin kiinni, luovutaanko päihteistä, opetellaanko arjessa pärjäämistä. Kaikkea ei voi toisen eteen tehdä eikä pidäkään.
Miksi ap luulee, ettei köyhä sitä itse tiedä? Oletko itse köyhä vai oletko vaan kiinnostunut heistä?