Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi yksinasuminen on niin vaikeaa?

Vierailija
30.03.2021 |

En tiedä kuinka monennetta kertaa luin Yleltä haastattelun, kuinka yksinasuvalla on vaikeaa. Koronarajoitukset ovat eriarvoistavia. Se ei riitä, että saa ulkoilla parin kaverin kanssa. Yhteyttä pystyy pitämään videopuheluilla yms.

Mitä pitäisi olla? Saada kavereita kotiin? Päästä ravintoloihin?

Miksi se on niin vaikeaa? En halua vähätellä, en vain ymmärrä... Ja vetoomukset mökkeihin tms mihin "eliitti" pääsee nyt lomailemaan, niin eihän läheskään kaikilla perheellisilläkään ole mitään mökkiä?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asutko siis itse yksin? Voiko vain olla niin, ettet ole kovin sosiaalinen?

Vierailija
2/34 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä siis tykkään ainakin käydä kavereiden ja heidän koirien kanssa lenkkeilemässä. Olen mennyt kaverin ja hänen lapsensa seuraksi leikkarille ym ym. Kaukana asuville vanhemmilleni soittelen videopuheluita melkein joka päivä.

Minä pärjään ihan hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis asun itse yksin.

Jos nuo rajoitukset/ulkonaliikkumiskiellot paukahtaisivat tännepäin voimaan kuten esim Helsingissä niin..

No, ihminen on kuitenkin sosiaalinen olento. Itse en ole työelämässä, asun paikkakunnalla jossa en tunne lähes ketään.

Jos iskisi kunnon rajoitukset, niin kyllä sitä alkaisi seinät kaatua päälle. Baareissa tms en ole koskaan juossut, eli niihin ei ole hinkua. Mutta ihminen tarvitsee sen, että voi poistua asunnostaan ja nähdä muita ihmisiä.

Sitä kutsutaan sosiaalisuudeksi. Se on ihmisessä sisäsyntyistä ja liika eristäytyminen vaikuttaa ihmisen psyykkeeseen pidemmällä tähtäimellä...

Vierailija
4/34 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis asun itse yksin.

Jos nuo rajoitukset/ulkonaliikkumiskiellot paukahtaisivat tännepäin voimaan kuten esim Helsingissä niin..

No, ihminen on kuitenkin sosiaalinen olento. Itse en ole työelämässä, asun paikkakunnalla jossa en tunne lähes ketään.

Jos iskisi kunnon rajoitukset, niin kyllä sitä alkaisi seinät kaatua päälle. Baareissa tms en ole koskaan juossut, eli niihin ei ole hinkua. Mutta ihminen tarvitsee sen, että voi poistua asunnostaan ja nähdä muita ihmisiä.

Sitä kutsutaan sosiaalisuudeksi. Se on ihmisessä sisäsyntyistä ja liika eristäytyminen vaikuttaa ihmisen psyykkeeseen pidemmällä tähtäimellä...

Minä tiedän ainakin 5 appia, joiden avulla voi tutustua uusiin ihmisiin. Worth a shot?

Vierailija
5/34 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestäni on kyse suhtautumisesta. Miten suhtaudut yksinäisyyteen? Mitä iloa voit löytää yksinäisen arjesta. Itse löydän paljonkin voin syödä mitä haluan, voin nukkuu missä haluan ja ei tartte tapella kotitöistä. Voin A) joko delegoida ne lapselle tai vaihtoehto B) tehdä itse niin kuin haluan kuhan teen ne. En tarvitse kyttääjiä tai kyttääjää siihen niinkuin jo edesmennyt ystäväni kummilapseni äiti minulle sanoi.

Miten itse suhtaudut yksinäisyyteesi?

Vierailija
6/34 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta siis mitä pitäisi olla?

Päästä baariin? Kaikkien yksinäisten? Yksinasuvatkin ovat iso joukko, nuoria, aikuisia, vanhuksia, mitä pitäisi saada, etteivät koronarajoitukset tuntuisi teistä niin pahalta?

Vierailija
7/34 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näköjäään sua turhauttaa vähän kaikki, Miksi olet salllaisessa ammatissa josta et pidä.

Vierailija
8/34 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näköjäään sua turhauttaa vähän kaikki, Miksi olet salllaisessa ammatissa josta et pidä.

Mitääää :D Ihan tykkään työstäni, vaikkakin sitä kotoa käsin nykyään teen. Meillä on ainakin "kahvihuone" jossa pidetään etänä yhteisiä taukojakin:D

Vierailija
9/34 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä siis tykkään ainakin käydä kavereiden ja heidän koirien kanssa lenkkeilemässä. Olen mennyt kaverin ja hänen lapsensa seuraksi leikkarille ym ym. Kaukana asuville vanhemmilleni soittelen videopuheluita melkein joka päivä.

Minä pärjään ihan hyvin.

No näköjään kaikki eivät pärjää. Mä itse en tykkää soitella puheluja, enkä varsinkaan videopuheluja.

Vierailija
10/34 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis minä, ap, käyn lenkeillä kavereitten kanssa ja nään kavereita ulkona, soittelen hulluna videopuheluita, harrastan etäkurssilla sekä käytän hyväkseni työpaikan etäkahvitauot:D

Ja siis pärjään hyvin näin! Mutta siis mitä te muut yksinasuvat niin kaipaatte, kun tää tuntuu niin isolta jutulta välillä kaikille...

Vierailija
11/34 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, jos on oikeasti yksin, eli asuu yksin eikä ole (ainakaan lähellä) kavereita, joiden kanssa edes voisi ulkoilla ja jutella livenä, kyllä elämä on aika ankeaa. Ja tätä samaa vuodesta toiseen, eli ei ole mikään tilapäinen olosuhde.

Joku kehui aiemmin tietävänsä ainakin 5 appia, missä voi tutustua ihmisiin. Jaa-a, olen 55 v akateeminen nainen, en työelämässä, jokseenkin päihteetön, en käy baareissa tms, janvielä olen uskova. Kerropa minulle, missä tutustun ihmisiin, joilla on edes jotain sellaista yhteistä kanssani, että heidän seuransa voittaisi yksinoloni? Ja kyllä, minäkin koen yksinäisyyttä, ahdistun ja turhaudun.

Vierailija
12/34 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, jos on oikeasti yksin, eli asuu yksin eikä ole (ainakaan lähellä) kavereita, joiden kanssa edes voisi ulkoilla ja jutella livenä, kyllä elämä on aika ankeaa. Ja tätä samaa vuodesta toiseen, eli ei ole mikään tilapäinen olosuhde.

Joku kehui aiemmin tietävänsä ainakin 5 appia, missä voi tutustua ihmisiin. Jaa-a, olen 55 v akateeminen nainen, en työelämässä, jokseenkin päihteetön, en käy baareissa tms, janvielä olen uskova. Kerropa minulle, missä tutustun ihmisiin, joilla on edes jotain sellaista yhteistä kanssani, että heidän seuransa voittaisi yksinoloni? Ja kyllä, minäkin koen yksinäisyyttä, ahdistun ja turhaudun.

No mut siis sun yksinoloa korona ei oo kauheesti muuttanut? Jos et ennenkään nähnyt ihmisiä ja ollu kauheen sosiaalinen?

Ja siis tapaat varmaan porukkaa töissä (etätöissä?). Ihan tinderissä voit pyytää matchia kävelylle:D siis jos nopee haluut löytää jotain seuraa

Vierailija
13/34 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos niitä rajoitteita ei ottaisi ihan niin vakavasti, ei ole tarkoitus olla 24/7 kotona.

Käykää ulkona, kaupassa, kavereita saa nähdä ja pyytää jopa kylään, tarkoitus on saada ne isot kokoontumiset kuriin, ei ketään kiinnosta jos sun luona on kaveri yökylässä..

Vierailija
14/34 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä johtuu siitä, että olen perheellinen , aikuiset lapset ja puoliso, että itse asiassa nautin, kun saa asua yksin. Lapset omillaan, puoliso viettää talvet etelässä ja minä nautin yksinolosta. Varmaan tuntuisi ontolta, jos tietäisin, että ikinä ei enää ketään tule takaisin mutta muutaman kk annoksina yksinolo on ihanaa.

Vierailija
15/34 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis ihan todellako joku itse parisuhteessa elävä/perheellinen ei pysty tätä asiaa käsittämään, vaan on ihan ihmeissään että "en kyllä siis todellakaan ymmärrä yksinäisten haasteita" samalla kun itse saa päivittäin osakseen fyysistä ja henkistä läheisyyttä ympärillä olevilta ihmisiltä. Joku puhelinkeskustelu on ihan eri asia kuin yhdessä, samassa tilassa kohtaaminen ja yhdessä nauraminen. Puhumattakaan fyysisestä kontaktista, ihan vaikka edes satunnaisesta halauksesta. Tunteesta, että kuuluu johonkin yhteisöön ja saa olla osana sosiaalista ryhmää.

Olen itse hyvin paljon omaa tilaa tarvitseva, mutta siitä huolimatta että tein etätöitä jo kauan ennen koronaakin ja viihdyn useita päiviä omissa oloissani, on se ajoittain ihan musertavaa, että mitään ihmiskontaktia ei ole. Ihan jo vaikkapa ryhmä liikuntatunti täytti aiemmin osan tästä sosiaalisesta tarpeesta. Koronan takia ei näe nyt edes kasvoja - ei aitoja hymyjä ja kohtaamisia maskien takia.

Kokeilkaa perheelliset ensin vaikkapa alkuun kuukauden mittaista totaaliyksinoloa, jossa kommunikaatio tapahtuu korkeintaan puhelimen välityksellä. Voi olla, että muuttuisi ääni kellossa.

Vierailija
16/34 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole saanut mitään ystävällistä kosketusta, edes lyhyttä halausta yli vuoteen. Riskiryhmäläinen. Puhelimitse puhuminen, edes videokeskustelu, ei poista sitä toisen ihmisen läheisyyden kaipuuta. Itken itseni usein uneen, tyynyä halaten.

Vierailija
17/34 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis ihan todellako joku itse parisuhteessa elävä/perheellinen ei pysty tätä asiaa käsittämään, vaan on ihan ihmeissään että "en kyllä siis todellakaan ymmärrä yksinäisten haasteita" samalla kun itse saa päivittäin osakseen fyysistä ja henkistä läheisyyttä ympärillä olevilta ihmisiltä. Joku puhelinkeskustelu on ihan eri asia kuin yhdessä, samassa tilassa kohtaaminen ja yhdessä nauraminen. Puhumattakaan fyysisestä kontaktista, ihan vaikka edes satunnaisesta halauksesta. Tunteesta, että kuuluu johonkin yhteisöön ja saa olla osana sosiaalista ryhmää.

Olen itse hyvin paljon omaa tilaa tarvitseva, mutta siitä huolimatta että tein etätöitä jo kauan ennen koronaakin ja viihdyn useita päiviä omissa oloissani, on se ajoittain ihan musertavaa, että mitään ihmiskontaktia ei ole. Ihan jo vaikkapa ryhmä liikuntatunti täytti aiemmin osan tästä sosiaalisesta tarpeesta. Koronan takia ei näe nyt edes kasvoja - ei aitoja hymyjä ja kohtaamisia maskien takia.

Kokeilkaa perheelliset ensin vaikkapa alkuun kuukauden mittaista totaaliyksinoloa, jossa kommunikaatio tapahtuu korkeintaan puhelimen välityksellä. Voi olla, että muuttuisi ääni kellossa.

Juuri näin, selitit täydellisesti sen mitä itsekin ajattelen!

Vierailija
18/34 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mut siis sun yksinoloa korona ei oo kauheesti muuttanut? Jos et ennenkään nähnyt ihmisiä ja ollu kauheen sosiaalinen?

Ja siis tapaat varmaan porukkaa töissä (etätöissä?). Ihan tinderissä voit pyytää matchia kävelylle:D siis jos nopee haluut löytää jotain seuraa

Voihyvänenaika. 🙄

Vierailija
19/34 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi sinä ihana, kiitos tästä sanoituksesta! ❤️ Asia on Juuri Näin!

Kohtalotoverisi

Vierailija
20/34 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tämä vaikeaa kun ei ole ketään pyykkäämässä niin joutuu heittämään likaiset vaatteet roskiin ja ostamaan uudet, joka kuukausi siis palaa keskiverto naisen vaateostosten verran rahaa tähän...