TÄRKEÄ KYSYMYS: pitääkö helluntaiseurakunnassa maksaa kymmenykset kuinka paljon se on prosenteissa vuositasolla?
Joku jolla ensikäden tietoa voisi vastata, kiittos
Kommentit (12)
Vierailija kirjoitti:
Kuukausittain maksetaan kymmenykset, eli vuositasolla tekee 120 %
120 % kuukausipalkasta, totta
Kymmenykset helluntaiseurakunnissa tarkoittavat perinteistä käytäntöä, jossa uskova antaa noin 10 % tuloistaan seurakunnan ja hengellisen työn tukemiseen. Käytäntö perustuu erityisesti Vanhan testamentin opetuksiin kymmenyksistä.
Mitäpä lottoat, paljonko kymmenykset on prosenteissa vuositasolla? Kymmenen.
Vierailija kirjoitti:
eli minun vuosituloilla pitäisi antaa helluntaiseurakunnalle vuosittain 3400€! On muuten hitokseen paljon enemmän kun ev.lut kirkollisvero.
Vierailija kirjoitti:
Kenenkä taskuun ne päätyvät?
Pedokarhujen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eli minun vuosituloilla pitäisi antaa helluntaiseurakunnalle vuosittain 3400€! On muuten hitokseen paljon enemmän kun ev.lut kirkollisvero.
Minun vuosi tuloilla 284672e, laskin äsken.
Ei pidä. Toki saa maksaa, jos haluaa.
Olen helluntailainen. Kukin antaa kykynsä ja omantuntonsa mukaan. Ei ole mitään pakkoa tai edes puolipakkoa antaa kirjaimellisesti kymmenyksiä eli 10% tuloistaan, eikä mitään.
Kyllä siellä ymmärretään, että tilanne ensinnäkin on erilainen kuin alkuseurakunnan aikaan siinä mielessä, että me maksamme täällä jo veroa, jolla tarjotaan kansalaisille sellaisia palveluita, joita alkuseurakunnan aikaan tarjosi seurakunta. Esim. köyhäinapu oli silloin seurakunnan tehtävä. Nyt taas jonkinlaine perustaso siitä maksetaan verorahoilla, ja kymmenyksillä kustannetaan lähinnä seurakunnan työntekijöiden ja ehkä lähetystyön kuluja. Toinen juttu on se, että ymmärretään että ihmisillä on erilaisia taloustilanteita.
Eli: jos kokee, että haluaa antaa omastaan, koska on siunattu niin paljolla, että pystyy antamaan, niin antakoon. Määrä oman omantunnon mukaan. Jos ei koe, että haluaa tai pystyy antamaan, ei anna. Itse annan kuukausittain pienen summan, mutta ei läheskään 10% tuloistani. Ja jos tulisi tiukkaa rahasta, en kokisi pahaksi olla antamatta mitään, eikä kukaan seurakunnasta tulisi mua kovistelemaan että miksi et anna kymmenyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä. Toki saa maksaa, jos haluaa.
Ja kukaan ei edes tiedä kuka maksaa (tai ei maksa) ja kuinka paljon. Tämä ei ole millään tavalla tarpeellinen tai kiinnostava tieto.
Kuukausittain maksetaan kymmenykset, eli vuositasolla tekee 120 %