Millainen äiti värjää lapsensa hiukset?
Tarkoitan siis lapsella tuollaista ala-asteikäistä, joskus jopa nuorempaakin.
Nykyään tulee yhä nuorempia lapsia muotivärit päässä, ketä niiden pitää miellyttää niillä väreillä? Vanhempiako? Vai värjääkö ne siksi että ku kavereillakin on? Kyllä lapsen hiukset pitää olla luonnollisessa tilassaan.
Kommentit (21)
musta on säälittävää, ku 7-vuotias tyttö on aina uudessa hiusvärissään, kun äitikin on värjännyt. Ihan käsittämätöntä.
Kohta se alkaa varmaan meikkaamaankin lastaan, kun itse käyttää tosi reilusti pakkelia.
Tämä siis ihan pikku paikkakunnalla...
Lapsen päänahka (kuten muukin iho), läpäisee kemikaalit moninkertaisesti herkemmin kuin aikuisella.
En anna omieni värjätä,eikä ole kyllä ollut puhettakaan..8 ja 12 vuotiaat lapset
Tästä aiheesta tuolla " naapuripalstallakin"
http : //www .kaksplus .fi / keskustelu /?mode =viewtopic&tid =532000
kaikki tietää jos vaikka pieraisee kotonaan. Ja kaikkien asiat puhutaan kylällä...
meidän tyttö ei saa laittaa kuin kynsilakkaa, ajattelin vaan jos tunnen tapauksen.
7
raidan tyttären (10v.) hiuksiin silloin, kun olen omia hiuksiani värjännyt.
Eli tytöllä on tumman ruskeat, pitkät hiukset ja joskus olen laittanut vaalean raidan sivulle. Ei mitenkään hyppää silmille ja pidän huolen väriainetta levittäessäni, että se ei ole kosketuksissa päänahan kanssa.
Koko tukkaa en minäkään kyllä lähtisi värjäämään, se on mielestäni tarpeetonta, mutta joskus on kiva viettää vähän kahden keskistä aikaa tytön kanssa ja tehdä " tyttöjen juttuja" .
Olin pitkään ruinannut äidiltä, että saisin siniset hiukset. Päädyimme lopulta kompromissiin, kampaaja värjäsi etuhiukseni siniseksi. =)
Kolmasluokkalaisesta lähtien minulla oli vuosikaudet punaiset hiukset, kunnes yläasteella vaihdoin mustaan. Välillä oli omakin väri, vaalea, mutta olen kyllä kakarasta asti lähes aina värjännyt hiuksia, siis silloin kun en ole ollut kalju. Ne punaiset halusin silloin siksi, kun äidilläkin oli!
En koe tästä jääneen traumoja, eikä äiti koskaan ehdottanut minulle hiusväriä, aina ne itse halusin ja äiti laittoi vastaan. =D
Et ole tosissasi!!!??!
tokaluokkalaisella sinistä hiuksissa! Just tälläisiä tapauksia EN tahtoisi koskaan nähdä, pienellä lapsella tukka värjätty.
Syy: kun se lapsi niin sitä kinusi.
HUH!
Ihan semmonen nätti ruskea sävy oli minkä äiti laittoi kun itse sellaista halusin.
Eikä äitini tosiaan mikään teiniäiti ollut. Päinvastoin sai lapset reilusti yli 30-vuotiaana ja asuttiinkin jopa ihan hyvällä pientaloalueella mikä ei ollut lähiötä nähnytkään ;)
Eipä tuosta värjäämisestä ole minkäänlaisia vaurioita tullut.
En ehkä omalle lapselleni laittaisi vielä ala-asteiässä, mutta enpä sillä perusteella ketään leimaisi huonoksi äidiksi kuitenkaan.
:) Niin ja äitini sai esikoisensa (en minä ole se) teininä, syy kaikkeen? ;)
Yhden tyttöni hiuksia on värjätty 11-vuotiaasta asti, ensin punaisella kevytvärillä, sitten kestovärillä. Nyt yläasteikäisenä hän värjää mustaksi hiuksensa, n. 4 kk:n välein, tai minä autan häntä, että tulee siisti lopputulos. Ai, millainen olen? Päälle 40-vuotias, meikkaan päivittäin, akateemisen koulutuksen saanut, mutta tällä hetkellä kotiäitinä, viiden lapsen äiti. Emme asu lähiössä ja ensimmäisen lapsenkin sain 28-vuotiaana. Itse harrastan lukemista ja käsitöitä. Lapsilla on selkeät rajat ja olen mieheni kanssa onnistunut kasvattamaan heidät hyvin, eivät esim. ryyppää ja rällää (tämä ei ole mutua). Lapsilla on harrastuksia, mm. teatteria, kuvataiteita, tanssia, mutta katsovat kyllä telkkaa ja pelaavat pleikkaria.
ainakin mun pojan parturissa, se kampaaja oli laittamassa pojalleen väriä, kun viimeksi käytiin
Puhutkohan minusta?
Asun Itä-Suomessa, pienellä paikkakunnalla.
Minulla on kyllä 8v. tyttö, jonka hiuksiä on värjätty epäsäännöllisen säännöllisesti jo pari-kolme vuotta.
Lisäksi nyt olen pari kertaa värjännyt (raidoittanut) juuri 3v. täyttäneen tyttönikin hiuksia.
Syy tähän:
Värjäys kuuluu ihan luonnollisesti meidän perheeseen, siinä missä vaatteet, kengät, asusteet ym.
Minä olen parturi-kampaaja, joten niin työssäni kuin omassa päässänikin värit ovat jokapäiväistä elämää.
Lapsien hiuksia olen värjännyt silloin, kun he itse ovat sitä pyytäneet. Halu tukan värjäykseen on siis tullut lapsilta. Enkä ole nähnyt mitään syytä kieltää tätä.
Etenkään kun silloin 80-luvulla ei oltu kuultukaan, että väreistä olisi jotain haittaakin.
Ja kuten sanoin, niin en koe elämäni menneen pieleen sinisten etuhiusten vuoksi. =)
Tulee mieleen äiti, jolla ei ole paljoakaan sivistystä. En sano, että koulutusta, koska sitä voi ollakin. Mielikuvani tällaisesta äidistä on ns. meikkimimmi, jonka lasten pääasiallinen vapaa-ajan viettotapa on töllöttää telkkaria tai pelata pleikkarilla. Meniköhän oikein?