Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttääkö sinua joskus täällä ihmiset, jotka inttävät keskustelussa omia kantojaan ja uskomuksiaan tuntematta koko asiaa ja siihen liittyviä faktoja?

Vierailija
30.03.2021 |

Vai ei?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ärsytä. Se hetki kun keskustelupalstalla juttelu alkaa ärsyttämään, niin lopettaisin koko aktiviteetin.

Vierailija
2/23 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ärsyttää. Hirveää Tiedonantajasta ym. komulehdistä luettua roskaa saa vieläkin kuulla etenkin historiaan liittyvissä asioissa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/23 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä asioista voi muodostaa mielipiteen, vaikka ei tuntisikaan kaikkia siihen liittyviä tosiasioita. Tämä on tärkeää, sillä kukaan ei voi tietää kaikesta kaikkea, mutta joudumme kuitenkin tekemään jatkuvasti päätöksiä elämässämme. Esimerkiksi itse olen sitä mieltä, että lentoyhtiöt tarjoavat turvallisen tavan matkustaa, vaikka en tiedäkään mitään heidän käyttämiensä lentokoneiden osista, lentokoneisiin vaikuttavista voimista, vallitsevista säätiloista yms. Olen vain kuullut, että lentokoneet harvoin putoavat tai muuten törmäävät luotettavilta vaikuttavista lähteistä, eikä oma kokemukseni lentokentän läheisyydessä asuvana myöskään ole antanut syytä epäilyyn.

Elämä olisi erittäin vaikeaa, jos et voisi muodostaa mielipiteitä mistään, mitä et täysin ymmärrä.

Vierailija
4/23 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielipiteitähän täällä nimenomaan jaetaan, se on koko keskustelupalstan tarkoitus.

Vierailija
5/23 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

KENELLÄKÄÄN ei ole kaikkia faktoja hallussaan asioista.

Vierailija
6/23 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää. Joillain ihmisillä on tarvetta toistella omia uskomuksiaan faktoina. Nämä ovat eri ääripäiden ihmisiä ja minua todella häiritsee väärän tiedon levittäminen ja ihmisten yleissivistyksen puute. 

Vierailija
7/23 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että kaikki eivät ole samaa mieltä asioista kanssasi ap ei tarkoita, että he ovat väärässä. Riippuu lähteestä mitä "fakta"tietoa sinulla asioista on. Liikkeellä on aina ristiriitaista tietoa, myös saman alan asiantuntijat voivat olla eri mieltä.

Vierailija
8/23 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielipiteitähän täällä nimenomaan jaetaan, se on koko keskustelupalstan tarkoitus.

Mielipiteet eivät ole faktoja. Jos ei ole valmis vaihtamaan mielipiteitään, kun faktat osoittavat ne vääriksi, niin nämä ihmiset on todella ärsyttäviä. 

Vierailija
9/23 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan se ärsyttää enemmän töissä. Täällä asia on helppo ohittaa.

Mutta töissä törmää usein siihen, että ihminen on tietävinään kovin varmasti jotain, ja pahimmillaan tuo asian esille rumasti ja ylimielisesti, ja sitten selviää, että henkilö ei oikeastaan tuntenut koko asiaa kunnolla.

Esim pohditaan tapaa/laitetta/toimintatapaa X tai Y. Joku tietää ihan varmasti, että X on paljon parempi. Tuo mielipidettään esille voimakkaasti. Jossain vaiheessa käy ilmi, että peruste on se, että on käyttänyt X:ää ja ollut siihen tyytyväinen, Y:tä hän ei oikeastaan ole koskaan käyttänyt kunnolla.

Vastaavia esimerkkejä tulee hämmentävän usein.

Vierailija
10/23 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän harmittaa ihmisten heikko luetunymmärrys. Joskus selvästi huomaa että kirjottaja ei ole ymmärtänyt mitä edellisessä viestissä sanotaan ja vaan väittää vastaan tai takertuu epäolennaisuuksiin.

Vierailija
11/23 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielipiteet eivät ole faktoja. Jos ei ole valmis vaihtamaan mielipiteitään, kun faktat osoittavat ne vääriksi, niin nämä ihmiset on todella ärsyttäviä. 

No, uskovaiset nyt vaan ovat sellaisia. Otapa vaikka pullo viinaa niin ei ärsytä niin paljon.

Vierailija
12/23 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää aina silloin, kun omat faktani ovat ristiriidassa jonkun inttäjän kanssa :D koska MUN faktat on oikeita, muiden vääriä. 

Vierailija
13/23 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En viitsi ärsyyntyä tietämättömistä ja ymmärtämättömistä ihmisistä. Oma häpeänsä on jos eivät tosiasioita kykene ymmärtämään vaikka ne parhaani mukaan heille esittäisin.

Vierailija
14/23 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmän harmittaa ihmisten heikko luetunymmärrys. Joskus selvästi huomaa että kirjottaja ei ole ymmärtänyt mitä edellisessä viestissä sanotaan ja vaan väittää vastaan tai takertuu epäolennaisuuksiin.

Joo, nämä on väsyttäviä.

Vierailija
15/23 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittavaa.

Miten joku voi kuvitella tietävänsä jostain asiasta kaiken niin, että hermostuu eriävistä näkökannoista. Fiksu ihminen ymmärtää, että hänellä on hallussaan vain murto-osa maailman tiedosta. Ja sekin " tieto" voi olla väärää.

Aapeen ehkä itse kannattaisi lakata kuvittelemasta, että juuri hän tietää jonkun asian täysin varmasti.

Vierailija
16/23 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No juurihan täällä todettiin, että yhdestä ja samasta asiasta voi olla olemassa monenlaisia " faktoja". Ja saman alan asiantuntijatkin ovat usein eri mieltä keskenään. Ja samasta asiasta voi olla olemassa täysin erilaista tietoa lähteestä riippuen.

Vierailija
17/23 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei oikeastaan. Mielipiteitään täällä puolustaa jokainen, sinäkin ap. Jos se alkaa ärsyttää, ei kannata palstailla anonyymin kommentoinnin mahdollistavalla somepalstalla.

Enemmän ärsyttää se, että moni tuntuu kommentoivan asioita vain ja ainoastaan itsensä kautta. Eli "koska mulla asia oli näin, se on pakosti kaikilla näin ja mua ei kiinnosta hakea asiaan mitään yleistä tietoa tai toisia näkökulmia, koska mä KOEN että se on näin". Yksittäistapauksista kiinni pitäen harvemmin pääsee keskustelun edellyttämälle näkökulmien vaihdon tasolle.

Eli minua ei häiritse, että ihmiset kertoo omista näkemyksistään ja puolustaa niitä perusteluin, vaan se, että joku katsoo olevansa pätevä tuomitsemaan, että VAIN hänen näkemyksensä on validi ja muut eivät ymmärrä koko asiaa.

Joskus se on jopa niin päin, että se ketjussa vääräksi haukuttu mielipide on itse asiassa keskustelun viisain ja tasapainoisin mielipide, mutta ärsyttää muita kommentoijia siksi, ettei ole lähtenyt tukemaan ketjun vallitsevaa mielipidettä. Sitäkin näkee. Siis semmoista koulukiusaajamentaliteettia, että "sä oot eri mieltä, sä oot siten väärässä ja k-pää". Siitäkään ei kehity kovin kummoista keskustelua, koska kommentointi lipsahtaa saman tien ad hominemiksi eikä näkökulmia välity.

Vierailija
18/23 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

S.B. kirjoitti:

Kyllä asioista voi muodostaa mielipiteen, vaikka ei tuntisikaan kaikkia siihen liittyviä tosiasioita. Tämä on tärkeää, sillä kukaan ei voi tietää kaikesta kaikkea, mutta joudumme kuitenkin tekemään jatkuvasti päätöksiä elämässämme. Esimerkiksi itse olen sitä mieltä, että lentoyhtiöt tarjoavat turvallisen tavan matkustaa, vaikka en tiedäkään mitään heidän käyttämiensä lentokoneiden osista, lentokoneisiin vaikuttavista voimista, vallitsevista säätiloista yms. Olen vain kuullut, että lentokoneet harvoin putoavat tai muuten törmäävät luotettavilta vaikuttavista lähteistä, eikä oma kokemukseni lentokentän läheisyydessä asuvana myöskään ole antanut syytä epäilyyn.

Elämä olisi erittäin vaikeaa, jos et voisi muodostaa mielipiteitä mistään, mitä et täysin ymmärrä.

Toki voi mutta onko se kauhean järkevää onkin sitten eri asia. Kyllä minusta on kypsyyden merkki jos voi tunnustaa että ei tiedä asiasta terpeeksi ollakseen siitä jotain mieltä.

Nykyajan ongelma on juuri se että ihmiset ajattelevat että heillä pitää olla vankka mielipide asiasta kuin asiasta riippumatta siitä onko heillä asiasta juurikaan tietoa. Se johtaa tiedon arvostuksen inflaatioon ja yhteiskuntaan jossa tunne on tärkeämpää kuin asiat.

Vierailija
19/23 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää silloin kun kyseessä on työhöni liittyvät asiat, jotka tiedän. Kyseessä on aihe, johon liittyy nippelitietoa. Ja kun siihen liittyvä ketju avataan netissä, oli se täällä tai fb:ssä, tulee aina tyyliin sata vastausta, jotka ovat jonkun kokemus siitä, miten se asia viimeksi meni, kun tuli omalle kohdalle.

Sitten todellisuudessa ne vastaukset jakaantuvat näin

- x-osa vastaajista ei ymmärrä, että heidän kokemuksensa ei koske aloituksessa kysyttyä asiaa, vaan ovat eri asia. On ollut eri tuote tai kokonaan eri toimittajan palvelu. Silti tulevat vastaamaan että "näin se on".

- y-osa vastaajista ovat googlanneet vastauksen, jos he ovat löytäneet oikean lähteen, he ovat oikeassa. On mahdollista, että he ovat löytäneet myös väärän lähteen, ja ovat väärässä, koska ovat löytäneet vanhentunutta tietoa

- z-osa vastaajista on sellaisia, joiden kokemukseen liittyy joku kämmi, jonka syitä eivät tiedä. He kertovat aloittajalle kämmistä ja aloittaja saa kummallisen vastauksen kysymykseensä siten, että se voi johtaa koko homman ihan harhaan. Voi olla, että tämäkään ei liity edes siihen, mitä aloittaja kysyy.

Että onnea vaan teille, jotka kysyvät jotain asiaa ja tulee ne sata vastausta, josta pitää yrittää arvata, kuka on oikeassa. Oma vastaukseni yleensä hukkuu näihin, koska eihän minun vastauksestani voi päätellä, mistä tiedän, että olen oikeassa.:)

Vierailija
20/23 |
30.03.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No juurihan täällä todettiin, että yhdestä ja samasta asiasta voi olla olemassa monenlaisia " faktoja". Ja saman alan asiantuntijatkin ovat usein eri mieltä keskenään. Ja samasta asiasta voi olla olemassa täysin erilaista tietoa lähteestä riippuen.

Kyllä asiantuntijoiden kiistelyssä on useimmiten kyse siitä että he tekevät samoista faktoista erilaisia johtopäätöksiä tai painottavat faktoja eri tavoilla.  Eli ne ovat silloin jo mielipidekysymyksiä.

Itse ajattelin että aloitus koski nimenomaan keskusteluja joissa asioista on olemassa jotain ihan kiistattomia faktoja mutta osa ihmisistä ei vain tiedä niitä tai noteeraa niitä lainkaan koska ne sotivat omaa mielipidettä vastaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi seitsemän