Miten jotku saa laihdutettua itsensä kesäkuntoon? Esim 6kg kesäksi pois. Minä en saa edes kiloa pois ja ylipainoa varmaan 25kg
Mistä ne saa sen motivaation normaalipainon sisällä? Laihtuuko normi painossa helpommin vai mikä siinä on.
Kommentit (204)
Vierailija kirjoitti:
Pasta peruna riisi pois. Täysjyväkauraa puuron tai leivän muodossa, kohtuudella. Kasviksia vihanneksia, uunijuureksia nam. Valkoista lihaa. Maito pois, pelkkä vesi ruuan kanssa ja pitkin päivää. Täysrasvaiset maustamattomat jugurtit käyttöön, kreikkalainen tai turkkilainen.
VHH on naurettavan helppo tapa laihtua.
Mitä ihmettä on valkoinen liha? Ja miksi helvetissä vaihtaisin hiilihydraatit rasvaan?
Plus että sappivaivaiselle ei oikein toimi tuo rasvan lisääminen...
Itse tein elämätapamuutoksen muutamia vuosia sitten ja opetin itseni siihen, että ruoka on vain polttoainetta. Kiloja olen saanut pois 22kg ja ne on pysyneet poissa.
Ruuanlaittoon ei nyt mene aikaa ja rahaa. Voi kuulostaa tylsältä, mutta vaihetelua saa mausteilla ja yrteillä, eikä sillä että se kauppalista on usean metrin mittainen.
Kanaa, kalkkunaa, kalaa ja kananmunaa, maanpäällisiä kasviksia, siemeniä, manteleita, kreikkalaista jogurttia, marjoja ja oliiviöljyä. Ja sitä vettä.
Helppoahan se jo harrastaa esim. kilpaurheilua. Normaalille taas kilo/vuosi on ihan realistinen tahti.
Laihtuminen on tosi yksinkertaista matikkaa. Pitää kuluttaa vähemmän kuin päivittäinen energiantarve normaalisti olisi. Tätä varten on laskureita jotka kertoo suoraan minkä verran saa kuluttaa päivässä että laihtuu. Sitten vaan laskemaan kaloreita. Liikunta ei laihduta, ja liikunnasta ei tule niin paljon kalorivajetta että sen avulla pelkästään kannattaisi laihduttaa. Liikunta on kyllä muuten hyväksi keholle ja mielelle, mutta laihduttaminen hoituu katsomalla syömisiä.
Ihmisen pitäisi pysyä kunnossa läpi vuoden. Jos huomaa, että alkaa paino nousta. Muutos pitää tehdä pian. Se vaatii luonteenlujuutta.
Vierailija kirjoitti:
Helppoahan se jo harrastaa esim. kilpaurheilua. Normaalille taas kilo/vuosi on ihan realistinen tahti.
Höpö höpö. Olen nyt normaalipainon sisällä laihduttanut 1,5kg laskemalla vain kalorit. Onhan se vähän työlästä merkata ne aina ylös, mutta käytän sitä varten appia joka lukee tuotteiden viivakoodit suoraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. Olen nyt normaalipainon sisällä laihduttanut 1,5kg laskemalla vain kalorit. Onhan se vähän työlästä merkata ne aina ylös, mutta käytän sitä varten appia joka lukee tuotteiden viivakoodit suoraan.
Niin ja tosiaan kuukaudessa laihtunut tuon verran. Ei tämä ole ollut vaikeaa. Ihan aluksi oli vähän tylsää kun ei saanut syödä silloin kun huvittaa. Nyt olen jo tottunut että syön vain aamupalan, lounaan, iltapäivällä jotain, ja iltapalan. Eli 4 ateriaa.
Vierailija kirjoitti:
Kalorit/ päivä vietävä niin alas KUNNES laihtuu ja vauhdilla. Jos tuloksia ei synny, kalorit on SINULLE Liian korkeat. Joten älä seuraa muiden esimerkkejä. Dr Now ohjelmassa nuo pannaan 1200 kcal/ pv dieetille sillä laihtuu jos paljon tiputettavaa, mutta jos vain vähän, voi joutua viemään vieläkin vähemmälle, 1000kcal/ pv. Jos oot perusterve.jos oot sairas, kysy lääkäriltä sopiiko sulle.
Ei siihen muuta keinoa ole.
Miksi sitten toiset puhuvat, ettei saisi noin vähillä kaloreilla mennä, sitten joutuu säästöliekille?
Ai että miten laihtua? Sitä voi olla syömättä mahdollisimman usein, niin köyhätkin ihmiset ympäri maailman pysyy laihoina. Ja syödä terveellisesti silloin kun syö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen nyt muutamassa vuodessa laihtunut sen 25 kiloa. Pikku hiljaa laihduttamatta. Muutokset ovat olleet pieniä lähes huomaamattomia - piimä rasvattomaksi, leipäpala pienemmäksi, perunaa, pastaa tai riisiä vähemmän jne, enkä todellakan tehnyt kuin pikku muutoksen kerrallaan. Syön edellenkin pitsaa tai karkkia, nutta pitsaa syön sen verran että nälkä katoaa, joskus tekisi syödä lisää vain sen takia, että se maistuu hyvälle, karkkia en osta kotiin, ja ostan yleensä joko minipussin tai patukan.
Se mikä minulle on ollut vaikeaa, on ymmärtää oma laihtumiseni, vaikka se on ollut hidasta - tilasin äskettäin vaatteita netistä ja tilasin taas kerran vahingossa vanhalla vaatekoolla yhden paidan. vaikka muihin huomasinkin ottaa oikean koon. Silloin kun painoa tuli lisää, osasin aina valita riitävän suuren koon.
Mahtavaa, onneksi olkoon jos saat painoa noin pienellä panostuksella putoamaan. En ole ap, mutta minä olen kymmenen vuotta syynännyt joka suupalan, laittanut kaiken uusiksi, vähentänyt syöntikertoja, pienentänyt annoksia, vähentänyt reilusti rasvaa, sokeria ja hiilihydraatteja. Mikään ei toimi, paino vain nousee. Liikuntaakin harrastin kohtuullisen paljon ilman mitään tuloksia.
Mikään kohtuullinen ei tehoa jos lähtökohta, syöminen on olleet kohtuuttomat. Joka päivä 1 tunnin hikirääkki ehkä auttaa. Muttei kumoa mässäilyä kuitenkaan.
Päin vastoin. On helppo muuttaa syömisiään paremmaksi, jos elää pitsalla ja limsalla. Jos taas syö jo valmiiksi ihan kohtuu hyvin, niin ei niistä pienistä muutoksista ole mitään iloa. Viisi vuotta olen yrittänyt taistella, mutta paino ei vaan hievahda (bmi 26). Nälkää näkemällä tippuu, mutta tulee tietenkin heti takaisin. Harmillisesti kaikki kertynyt paino on vyötäröllä, joten pitäisi saada edes jotain pois. (Ja harrastan maratoneja, joten juoksen 50-60 km viikossa eli liikuntaakaan ei voi enää lisätä).
Sulla on varmaan lihasprosentti aika korkea ja se nostaa painoa enemmän kuin rasva. Mun bmi ennen raskautta oli 23 ja harrastin kestävyysliikuntaa (johon kropan malli ei ole kaikista paras, näkee bmistäkin). Raskaus ja vauvan syntymä lopetti raskaan liikunnan täysin. Lähinnä olen kävellyt ja joogannut ja bmi on nyt 21. Yhtä hyvin/huonosti syön kuin aiemmin, määrät toki pienempiä kun ei tarvitse energiaa pitkiin treeneihin.
Niin ja lihasprosentti ennen raskautta oli yli keskiverron, nyt en ole käynyt kehonkoostumusmittauksessa mutta se ei tällä "treenillä" kyllä ole mitään :D
Tämäkin on vaan gymien ja laihdutuspillereiden markkinointia.
Joka vuosi samat jutut. Ja joka vuosi huomaa että se ei toimi.
Pääasia kun on terve.
Olen myös viikonloppuna pitänyt herkuttelupäivän. Eli tilannut pitsan tai burgerin. Yleensä ne on niin täyttäviä että jää iltapäivän välipala pois, joten kalorit ei edes mene yli kauheasti.
Ylipäätään ajattelen ruokaa nyt vain vähemmän. Syömisten ajattelu on aika tylsääkin.
Itse olin ihan normaalipainossa, mutta söin epäterveellisesti. Hyvin vähän kasviksia, herkuttelin usein. Vaihdoin puolet perunasta ja makaronista kasviksiin, välillä jätän ne kokonaan pois. Herkuista vierottauduin pikkuhiljaa. Tapana oli iltaisin niitä syödä, alkuun ihan vaan kerran pari viikossa otin terveellisempää iltapalaa. Nyt ehkä kerran pari viikkoon vähän herkuttelen. Aloin liikkua enemmän, kävin salilla, lenkillä tai pyöräilemässä kesällä. Lähes joka päivä joku liikunta. Alle vuodessa tippui 8kg. Nyt tämän vuoden puolella olen koittanut pysäyttää tuon laskun, kun kohta menee jo alipainon puolelle. En vaan tiedä miten sen terveellisesti teen, nyt olen sortunut taas vähän herkkuihin. Annoskokoja varmaan pitäisi kasvattaa, mutta en halua ähkyyn syödä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin ihan normaalipainossa, mutta söin epäterveellisesti. Hyvin vähän kasviksia, herkuttelin usein. Vaihdoin puolet perunasta ja makaronista kasviksiin, välillä jätän ne kokonaan pois. Herkuista vierottauduin pikkuhiljaa. Tapana oli iltaisin niitä syödä, alkuun ihan vaan kerran pari viikossa otin terveellisempää iltapalaa. Nyt ehkä kerran pari viikkoon vähän herkuttelen. Aloin liikkua enemmän, kävin salilla, lenkillä tai pyöräilemässä kesällä. Lähes joka päivä joku liikunta. Alle vuodessa tippui 8kg. Nyt tämän vuoden puolella olen koittanut pysäyttää tuon laskun, kun kohta menee jo alipainon puolelle. En vaan tiedä miten sen terveellisesti teen, nyt olen sortunut taas vähän herkkuihin. Annoskokoja varmaan pitäisi kasvattaa, mutta en halua ähkyyn syödä.
Lisää ruokavalioon kourallisia pähkinöitä niin saat paljon kaloreita mutta terveellisesti :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen nyt muutamassa vuodessa laihtunut sen 25 kiloa. Pikku hiljaa laihduttamatta. Muutokset ovat olleet pieniä lähes huomaamattomia - piimä rasvattomaksi, leipäpala pienemmäksi, perunaa, pastaa tai riisiä vähemmän jne, enkä todellakan tehnyt kuin pikku muutoksen kerrallaan. Syön edellenkin pitsaa tai karkkia, nutta pitsaa syön sen verran että nälkä katoaa, joskus tekisi syödä lisää vain sen takia, että se maistuu hyvälle, karkkia en osta kotiin, ja ostan yleensä joko minipussin tai patukan.
Se mikä minulle on ollut vaikeaa, on ymmärtää oma laihtumiseni, vaikka se on ollut hidasta - tilasin äskettäin vaatteita netistä ja tilasin taas kerran vahingossa vanhalla vaatekoolla yhden paidan. vaikka muihin huomasinkin ottaa oikean koon. Silloin kun painoa tuli lisää, osasin aina valita riitävän suuren koon.
Mahtavaa, onneksi olkoon jos saat painoa noin pienellä panostuksella putoamaan. En ole ap, mutta minä olen kymmenen vuotta syynännyt joka suupalan, laittanut kaiken uusiksi, vähentänyt syöntikertoja, pienentänyt annoksia, vähentänyt reilusti rasvaa, sokeria ja hiilihydraatteja. Mikään ei toimi, paino vain nousee. Liikuntaakin harrastin kohtuullisen paljon ilman mitään tuloksia.
Mikään kohtuullinen ei tehoa jos lähtökohta, syöminen on olleet kohtuuttomat. Joka päivä 1 tunnin hikirääkki ehkä auttaa. Muttei kumoa mässäilyä kuitenkaan.
Päin vastoin. On helppo muuttaa syömisiään paremmaksi, jos elää pitsalla ja limsalla. Jos taas syö jo valmiiksi ihan kohtuu hyvin, niin ei niistä pienistä muutoksista ole mitään iloa. Viisi vuotta olen yrittänyt taistella, mutta paino ei vaan hievahda (bmi 26). Nälkää näkemällä tippuu, mutta tulee tietenkin heti takaisin. Harmillisesti kaikki kertynyt paino on vyötäröllä, joten pitäisi saada edes jotain pois. (Ja harrastan maratoneja, joten juoksen 50-60 km viikossa eli liikuntaakaan ei voi enää lisätä).
Sulla on varmaan lihasprosentti aika korkea ja se nostaa painoa enemmän kuin rasva. Mun bmi ennen raskautta oli 23 ja harrastin kestävyysliikuntaa (johon kropan malli ei ole kaikista paras, näkee bmistäkin). Raskaus ja vauvan syntymä lopetti raskaan liikunnan täysin. Lähinnä olen kävellyt ja joogannut ja bmi on nyt 21. Yhtä hyvin/huonosti syön kuin aiemmin, määrät toki pienempiä kun ei tarvitse energiaa pitkiin treeneihin.
Niin ja lihasprosentti ennen raskautta oli yli keskiverron, nyt en ole käynyt kehonkoostumusmittauksessa mutta se ei tällä "treenillä" kyllä ole mitään :D
Kilo lihasta painaa tasan saman verran mitä painaa kilo rasvaa.
Oikeasti tosi monella on harhaluulo että liikunta laihduttaa! Ei se laihduta. Joku tunnin hikiliikunta kuluttaa ehkä 300 kcal, se on joku leipä päällisineen :D Ja liikunta lisää lihaksia mikä näkyy painossa. Liikunta on tottakai hyväksi ihmiselle, mutta kyllä ruokavalio on se millä laihdutus tehdään.
Iltaa ystävien kanssa ei voi viettää ilman ruokaa, leffaa ja telkkaria ei voi katsoa ilman ruokaa...Onko tuttua?
Kiitos koronan nyt ei kokoonnuta hyvä ruuan ja juoman ympärillä vaan liikutaan luonnossa, sauvakävellään, pyöräillään, jne.
t. -12 kg
Aloituspostauksen perusteella tässä vaikuttaisi olevan ongelmana lähinnä motivaation puute, ei ehkä niinkään ymmärryksen. Ihan vaan huomioksi, kun täällä tarjotaan laskukaavoja ja ohjeita kaloreiden vähentelyyn.
Jos ongelmana on motivaation puute, niin ehkä olisi ennemminkin syytä yrittää etsiä sitä motivaatiota/innostusta. Voi tietysti olla, että tämä on yksilökohtaista, mutta itse olen ainakin (joo, ihan normaalipainon sisällä) innostunut kiristelemään/muuttamaan ruokavaliota terveellisempään suuntaan innostumalla jostain sisäistä motivaatiota lisäävästä ajatuksesta - esimerkiksi, että sokeria vähentämällä myös vähitellen oma jaksaminen ja virkeys paranee. Tai innostunut kokeilemaan uusia kasviksia/kasvispainotteisia ruokia, kokeilemaan herkkujen korvaamista terveellisemmillä vaihtoehdoilla, syttynyt uudelle liikuntaharrastukselle jne. Pakko harvemmin motivoi ketään, vaikka kyllä sekin varmaan toimii, jos on tarpeeksi kurinalainen yksilö kyseessä. Mutta jos lähtötilanne on jo se, ettei motivaatiota ole, niin ei se kurjuusasenne kyllä tuo sitä motia yhtään lisää...
Se, mikä kenetkin saa innostumaan, on sitten ihan toinen juttu. Yhtä motivoi päätös jaksaa juosta 10km juoksulenkki/puolimaraton syksyllä, toista itselle hyvää tekevä elämäntaparemontti jne. Pääasia, että löytää sen oman syyn.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti tosi monella on harhaluulo että liikunta laihduttaa! Ei se laihduta. Joku tunnin hikiliikunta kuluttaa ehkä 300 kcal, se on joku leipä päällisineen :D Ja liikunta lisää lihaksia mikä näkyy painossa. Liikunta on tottakai hyväksi ihmiselle, mutta kyllä ruokavalio on se millä laihdutus tehdään.
Pelkällä liikunnalla ei laihdukaan vaan se on osa kokonaisuutta. Likunta auttaa siinä nälähallinnassa. Pelkkä painon seuraaminen ei kerro kaikkea, vaan esim. vyötärönympäryksen mittaaminen voi olla paljon järkevämpää.
Ei ole todellakaan toivotonta. Kyllä jokainen varmaan tietää mistä ne +10 kg on tullut. Ei voi olla niin sokea. Kilot lähtee, kun tekee ruokavaliomuutoksia. Itse sain n. 15 kg ihan vaan siksi, että uudessa parisuhteessa käytiin viikottain ulkona syömässä, nautittiin kotona viiniä ja herkkuja viikonloppuisin jne. Mieskin lihoi yhtälailla ja päätettiin yhdessä, että nyt riittää. Nyt molemmat ollaan ihan alkuperäisissä mitoissa. Painoa tuli siis normaalipainon sisällä hyvinkin nopeasti ja nopeasti ne sitten lähtikin, kun teki ryhtiliikkeen.